Gå til innhold

Prosjekt overvektig: ned 40 kg


Anbefalte innlegg

En i min nærmeste familie har funnet ut at hun skal ned 40 kilo, og flott er det, sier bare jeg :) Til dette har hun spurt meg om å hjelpe, noe jeg mer enn gjerne gjør. Det første vi gjorde var å finne hennes kaloriforbruk, aktivitetsnivå og komme i gang, rett og slett.

Hun er 22 år, 172 cm og veier pr dags dato 110 kg, så hun ønsker å gå ned til 70, noe jeg sa er veldig oppnåelig. I tillegg er det en motivasjon for henne da familien støtter henne i en operasjon for å fjerne overflødig fett om hun kommer i gang og går ned en goood del kg, det faktiske tallet på det vet jeg ikke for det er langt fra viktig akkurat nå.

Det første steget her var å finne ut hva hun faktisk får i seg hver dag, så vi fikk kartlagt det, og la til en rask gåtur 3 ganger i uken. Jeg vet ikke helt om hun har innsett alvoret i det hun setter i gang med, for da jeg tok opp det med 3 dager i uken var det ikke akkurat jippi og hurra jeg ble møtt med. Jeg er sikker på at jeg kommer til å møte endel dårlige unnskyldninger og sånt opp gjennom, men det er jeg forberedt på.

Det jeg syns er vanskelig er å vite hva jeg skal anbefale av trening videre for henne nå utover høsten. Hun skal begynne å trene på skolen hun går på, noe jeg syns er kjempebra, der hun har tilgang til både kondisjon og styrkeapparater. Jeg syns det er vanskelig fordi hun allerede har dårlige knær, ifølge henne selv da, og har aldri tatt i en manual i hele sitt liv, eller gjort noe form for trening. Personlig syns jeg styrketreningen er en essensiell del av veien her, men siden hun er såpass overvektig, tenker hun selv at det er kondisjon som er tingen, noe jeg til dels er enig i. Så jeg har vel noen spm:

1. Hvordan legge opp treningen framover?

2. Og hvor mye kan hun gå under vedlikehold mtp kalorier? Jeg tenkte i utgangspunktet -500 kcal, men tror ikke det hadde gjort noe med -1000 heller...

3. Hadde PSMF vært gunstig her? Eller litt vel heftig for en som aldri har telt en kalori eller vet hva proteiner er?

Jeg trodde jeg kunne dette, men når det er en annen person som faktisk stoler på at jeg skal gjøre det riktige, vil jeg gjøre det så riktig jeg kan fra dag 1 :)

Takk for alle seriøse tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.dagbladet.no/2013/08/12/tema/klikk/helse/28656115/

Jadajada, jeg veit, Dagbladet/Klikk, men noen gode tips her, særlig det med å ta et stort mål (ned 40kg) og så ta det en kilo av gangen og ikke minst; ta seg god tid. Det tok tid for henne å komme opp på den vekta, hun må ikke gå i gang og tenke at nå skal alt av på et par måneder for da er hun dømt til å bli skuffet og eventuelt såpass at hun gir opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2013/08/12/tema/klikk/helse/28656115/

Jadajada, jeg veit, Dagbladet/Klikk, men noen gode tips her, særlig det med å ta et stort mål (ned 40kg) og så ta det en kilo av gangen og ikke minst; ta seg god tid. Det tok tid for henne å komme opp på den vekta, hun må ikke gå i gang og tenke at nå skal alt av på et par måneder for da er hun dømt til å bli skuffet og eventuelt såpass at hun gir opp.

Ja, hun hadde satt seg et mål på 2 år, men jeg tror hun fint kunne klart det på 1 ;) Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg også tenkt, men det er jo egentlig en veldig god jobb som skal til for en som ikke aner hva ting inneholder og skulle gjøre alt det og veie og telle og karbs og ikke karbs, var hvertfall det jeg tenkte.

Det er litt vanskelig i begynnelsen, men hun har vel deg og du har forumet som kan hjelpe til. :)

Også er det jo også bare snakk om noen uker eller få måneder med det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg startet med PSMF da jeg begynte å gå ned i vekt i våres, og var kjempefornøyd med det. Jeg gikk ned ca 1 kg i uken, men da jeg skulle av PSMF ble ting vanskelig. PSMF hadde for meg greie retningslinjer som var enkle å følge, men akkurat nå savner jeg den strikte måten å spise på. Likevel var PSMF en supermåte å starte opp på for å komme i gang.

Min erfaring er at kostholdet er viktigst, deretter treningen. Forståelsen om hvor mye kalorier det er i ulik mat anseer jeg også som viktig. Ikke nødvendigvis for kaloritellingens skyld, men for å lettere få oversikt over porsjonsstørrelse og hva som er gode valg, og hva som evt må begrenses. Det å veie grønnsakene/proteiner under PSMF var starten på gode rutiner. Personlig har jeg tenkt til å veie opp mat frem til jul, slik at jeg har bedre kontroll på hva maten jeg spiser inneholder, men jeg kan bli litt vel besatt.

Håper at noe av dette er til hjelp. Det er kjempepositivt at du stiller opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med PSMF da jeg begynte å gå ned i vekt i våres, og var kjempefornøyd med det. Jeg gikk ned ca 1 kg i uken, men da jeg skulle av PSMF ble ting vanskelig. PSMF hadde for meg greie retningslinjer som var enkle å følge, men akkurat nå savner jeg den strikte måten å spise på. Likevel var PSMF en supermåte å starte opp på for å komme i gang.

Min erfaring er at kostholdet er viktigst, deretter treningen. Forståelsen om hvor mye kalorier det er i ulik mat anseer jeg også som viktig. Ikke nødvendigvis for kaloritellingens skyld, men for å lettere få oversikt over porsjonsstørrelse og hva som er gode valg, og hva som evt må begrenses. Det å veie grønnsakene/proteiner under PSMF var starten på gode rutiner. Personlig har jeg tenkt til å veie opp mat frem til jul, slik at jeg har bedre kontroll på hva maten jeg spiser inneholder, men jeg kan bli litt vel besatt.

Håper at noe av dette er til hjelp. Det er kjempepositivt at du stiller opp!

Det er det jeg tenker på også, det å komme seg av det igjen. Med mer og mer karbs inn i hverdagen igjen, det må være himla vanskelig.

Kostholdet er without a doubt det viktigste, det er jeg helt enig i. Mange gode tanker du har der, skal ta med meg det videre ;)

Hehe, ja, jeg hjelper så gjerne til, syns det er så moro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :) Hvis hun skjønner greia med det er det jo bare å kjøre på, hvis hun er villig til å gjøre det.

Jepp, kommer jo også an på hvor mye arbeid hun vil legge i det.

Jeg hjelper broren min å trene, men jeg legger ikke opp kostholdet, jeg drar han ikke med på trening, han får ta initiativ selv til å forandre seg, bedre matvaner. Jeg er bare et hjelpemiddel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på treningsvilje (og muligens forståelse av hva som må til), så ville jeg nok heller holdt meg på et moderat kcal underskudd og ikke introdusert noen dietter som lett kan virke skremmende. 1000 kcal i underskudd er ganske mye og kan fort gjøre at ho mister motivasjonen når hun ikke har vært borti dette før. La ho bruke god tid og start med rolig trening/trim som du har lagt opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kommer jo også an på hvor mye arbeid hun vil legge i det.

Jeg hjelper broren min å trene, men jeg legger ikke opp kostholdet, jeg drar han ikke med på trening, han får ta initiativ selv til å forandre seg, bedre matvaner. Jeg er bare et hjelpemiddel. :)

Mhm, syns bare det er noe annet når det er 40 kg det er snakk om... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på treningsvilje (og muligens forståelse av hva som må til), så ville jeg nok heller holdt meg på et moderat kcal underskudd og ikke introdusert noen dietter som lett kan virke skremmende. 1000 kcal i underskudd er ganske mye og kan fort gjøre at ho mister motivasjonen når hun ikke har vært borti dette før. La ho bruke god tid og start med rolig trening/trim som du har lagt opp til.

Det var tanken min også egentlig, at det ville bli for mye for henne på en gang. Hvis hun vil så er jo det hennes valg, men jeg er mest fan av å skulle gjøre det på the old fashioned way.

Oki doki :) Takk for gode råd og innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren min har nok godt av å ta rundt 20-40kg. Jeg gir bare han tips, om han vil gjøre det så hjelper jeg han å gjøre det. Mulig jeg formulerte feil, han må ikke gjøre det alene. :)

Åja, da så ;) Nei, du formulerte deg helt fint, hehe, det virket bare som at han slet mer med motivasjonen enn med kiloene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på hvilket ansvar du har før du setter henne på PSMF. Det er greit at det er en kickstarter, men det er også knallhardt både mentalt og Psykisk. Og hele familien følger med på henne. Blir hun dårlig så har du et veldig stort ansvar! Hadde hun hatt litt peiling på kost og trening hadde det vert en ting, men ut i fra det du skriver så har hun null peiling. Og da kan det bli en feil Kick starter som gjør at hun ikke vil slanke seg allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på hvilket ansvar du har før du setter henne på PSMF. Det er greit at det er en kickstarter, men det er også knallhardt både mentalt og Psykisk. Og hele familien følger med på henne. Blir hun dårlig så har du et veldig stort ansvar! Hadde hun hatt litt peiling på kost og trening hadde det vert en ting, men ut i fra det du skriver så har hun null peiling. Og da kan det bli en feil Kick starter som gjør at hun ikke vil slanke seg allikevel.

Akkurat, har tenkt mye på det også. Takk for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått ned 40 kg nå, på tre år. Var like tung, men er en del lavere, så jeg har enda minst 10 kg som skal bort. Har også dårlige knær, noe som skyldes en aktiv barndom i toppen av alle trær og ikke redd for stygge taklinger på fotballbanen, og allermest pga stor overvekt i tenåra.

For meg var lange turer i skog og mark, samt mølla, et smertehelvete uten like. Knærne er blitt MYE bedre etter at jeg begynte å svømme ukentlig. 1000 meter i uka er det som har gjort underverker for en ødelagt skrott. Det forbrenner mye kalorier, og det er både styrke og kondisjon i det.

Men viktigst av alt, hun må gjøre noe hun LIKER, for det er dødskjedlig å gjøre ting som man ikke har noen interesse av. Pressenter henne for litt forskjellig, så finner hun fort ut hva som er morsomst for henne der og da. Styrketrening er det som er enklest når kondisen ikke er på topp, samt gruppetimer der man blir litt i konkurransemodus (kan ikke droppe ut av timen halvveis!), det er iallefall min erfaring fra min tid på 100+. Og kanskje starte med at de fire første ukene, så skal hun trene 2 ganger i uka, så 3 ganger i uka de neste 8 ukene. Kropp og hode trenger litt tid på omstillingen.

Med kostholdet må man ta litt og litt. Aldri fjerne alt det man som feit ser på som godt, men at grandisen kanskje kun er på lørdager, og aldri mer enn så og så mye smågodt, og kun på lørdager. Sei, brokkoli og ris er ikke det ultimate å starte med når man ikke vet hva man driver med, for da går fort ting til helvete, for man skal være for flink... Den fella har jeg gått i stadig vekk.

Ville ikke starta med mer enn 500 i underskudd, ja det er kjempegøy når man raser ned i vekt i starten med 1000-1500 i underskudd, men kroppen blir fort sliten, og når man stangerer, for ja, man vil stangere ett par ganger, så er det lett å miste motet. Å gå ned sakte men sikkert er det som er tryggest i mine øyne, men veien for å innse at det er og var det beste for meg, har vært lang og frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått ned 40 kg nå, på tre år. Var like tung, men er en del lavere, så jeg har enda minst 10 kg som skal bort. Har også dårlige knær, noe som skyldes en aktiv barndom i toppen av alle trær og ikke redd for stygge taklinger på fotballbanen, og allermest pga stor overvekt i tenåra.

For meg var lange turer i skog og mark, samt mølla, et smertehelvete uten like. Knærne er blitt MYE bedre etter at jeg begynte å svømme ukentlig. 1000 meter i uka er det som har gjort underverker for en ødelagt skrott. Det forbrenner mye kalorier, og det er både styrke og kondisjon i det.

Men viktigst av alt, hun må gjøre noe hun LIKER, for det er dødskjedlig å gjøre ting som man ikke har noen interesse av. Pressenter henne for litt forskjellig, så finner hun fort ut hva som er morsomst for henne der og da. Styrketrening er det som er enklest når kondisen ikke er på topp, samt gruppetimer der man blir litt i konkurransemodus (kan ikke droppe ut av timen halvveis!), det er iallefall min erfaring fra min tid på 100+. Og kanskje starte med at de fire første ukene, så skal hun trene 2 ganger i uka, så 3 ganger i uka de neste 8 ukene. Kropp og hode trenger litt tid på omstillingen.

Med kostholdet må man ta litt og litt. Aldri fjerne alt det man som feit ser på som godt, men at grandisen kanskje kun er på lørdager, og aldri mer enn så og så mye smågodt, og kun på lørdager. Sei, brokkoli og ris er ikke det ultimate å starte med når man ikke vet hva man driver med, for da går fort ting til helvete, for man skal være for flink... Den fella har jeg gått i stadig vekk.

Ville ikke starta med mer enn 500 i underskudd, ja det er kjempegøy når man raser ned i vekt i starten med 1000-1500 i underskudd, men kroppen blir fort sliten, og når man stangerer, for ja, man vil stangere ett par ganger, så er det lett å miste motet. Å gå ned sakte men sikkert er det som er tryggest i mine øyne, men veien for å innse at det er og var det beste for meg, har vært lang og frustrerende.

Ja, det er det som er vanskelig da.. Hun sier at det verste hun vet er å bli svett.. Så det eneste jeg har igjen da er vel svømming :p hehe.

Takk for at du delte din historie, ga meg mange ting å tenke på, takk :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det som er vanskelig da.. Hun sier at det verste hun vet er å bli svett.. Så det eneste jeg har igjen da er vel svømming :p hehe.

Takk for at du delte din historie, ga meg mange ting å tenke på, takk :):)

Ja, man hater svetten i starten, men etterhvert lærer man seg å elske den, men det tar litt tid, hele hodet er nødt å lære seg å fungere på en ny måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...