Gå til innhold

Mindre karbohydrater. Økt cravings?


SterkBalanse

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden vært opptatt av å få i meg nok fett, ettersom jeg ønsker å gå opp i vekt. Det har redusert inntaket av karbohydrater. Gjennomsnittlig har jeg spist i underkant av 100 gram karb per dag, og ca 70-80 gram fett. Jeg har opplevd økt behov for noe søtt. Ikke bare sukker, men frukt, bær osv.. Kan det ha sammenheng med mengden karb? :-)

Jeg veier 50 kg og trener styrke ca fire dager i uka. Burde jeg legge meg høyere på karb? Noen andre som har liknende erfaring? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia.

Om du ikke får i deg nok karbohydrater så vil søtbehovet øke ja. Karbohydrater er jo blant annet sukker, kostfiber osv..

Når du trener så vil jo kroppen ha enda større behov for karbohydrater, så jeg ville anbefalt deg å øke mengden på karbohydrater. Synes 100g karbs virker lite for noen som trener 4 ganger i uka.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia.

Om du ikke får i deg nok karbohydrater så vil søtbehovet øke ja. Karbohydrater er jo blant annet sukker, kostfiber osv..

Når du trener så vil jo kroppen ha enda større behov for karbohydrater, så jeg ville anbefalt deg å øke mengden på karbohydrater. Synes 100g karbs virker lite for noen som trener 4 ganger i uka.. :)

Det er bare en omstillingsprosess. Jeg løfter tungt og løper raskere og lengre på lite karbohydrater. Kroppen min var veldig innstilt på å bruke fett som hovedbrensel opp på veldig høye intensiteter, noe som fører til at jeg holder ut lengre enn før, både når jeg løfter vekter og når jeg løper. Men ikke alle er sånn, noen klarer ikke det samme på karbo som fett. Uansett må en belage seg på cirka 4 ukers omstilling, da kroppen må lære seg å lage nok enzymer til å bryte ned fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia.

Om du ikke får i deg nok karbohydrater så vil søtbehovet øke ja. Karbohydrater er jo blant annet sukker, kostfiber osv..

Når du trener så vil jo kroppen ha enda større behov for karbohydrater, så jeg ville anbefalt deg å øke mengden på karbohydrater. Synes 100g karbs virker lite for noen som trener 4 ganger i uka.. :)

Det var kanskje det jeg trodde :-) Jeg er diabetiker, så jeg prøver å holde det til 300 g karb etter trening og 150 g ellers. Det gjelder frukt og bær. Ellers spiser jeg ubegrenset mengde grønnsaker. Har du noen grense ift frukt og bær per måltid? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en omstillingsprosess. Jeg løfter tungt og løper raskere og lengre på lite karbohydrater. Kroppen min var veldig innstilt på å bruke fett som hovedbrensel opp på veldig høye intensiteter, noe som fører til at jeg holder ut lengre enn før, både når jeg løfter vekter og når jeg løper. Men ikke alle er sånn, noen klarer ikke det samme på karbo som fett. Uansett må en belage seg på cirka 4 ukers omstilling, da kroppen må lære seg å lage nok enzymer til å bryte ned fettet.

Aha, jeg får kanskje gi det litt mer tid, og så evt øke etterhvert. Jeg har godt trykk på trening, og er ikke trøtt ellers ila dagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare en omstillingsprosess. Jeg løfter tungt og løper raskere og lengre på lite karbohydrater. Kroppen min var veldig innstilt på å bruke fett som hovedbrensel opp på veldig høye intensiteter, noe som fører til at jeg holder ut lengre enn før, både når jeg løfter vekter og når jeg løper. Men ikke alle er sånn, noen klarer ikke det samme på karbo som fett. Uansett må en belage seg på cirka 4 ukers omstilling, da kroppen må lære seg å lage nok enzymer til å bryte ned fettet.

Ja, det forstår jeg. Men synes bare 100g karbs virket lite. Kunne skjønt det om man ønsker å gå ned i vekt.. Da minimerer man ofte inntaket av karbs, men her er jo ønsket å gå opp i vekt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart. Når du spiser såpass lite karbohydrater, i forhold til før, så vil kroppen crave etter mer søtt. Om du skulle halvere den mengden du ligger på nå, sånn at du havner på 50, vil nok kroppen begynne å produsere mer fettnedbrytende enzymer, slik at cravingen forsvinner etter 10 - 12 dager.

Jeg får rett og slett gi det tid og prøve meg fram. Denne perioden er ihvertfall utrolig irriterende. Jeg har aldri spist så mye ift kcal og aldri opplevd et slikt behov for sukker :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje det jeg trodde :) Jeg er diabetiker, så jeg prøver å holde det til 300 g karb etter trening og 150 g ellers. Det gjelder frukt og bær. Ellers spiser jeg ubegrenset mengde grønnsaker. Har du noen grense ift frukt og bær per måltid? :)

Hvorfor spiser du så mye av et stoff som øker blodsukkeret, når du er diabetiker? Jo mindre karbo du spiser, jo mindre insulin trenger du å sette. Kroppen er evolusjonært sett en fettforbrennende maskin, ikke sukker. Sukker er et nødbrennstoff, fett er hovedbrennstoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forstår jeg. Men

Ja, det forstår jeg. Men synes bare 100g karbs virket lite. Kunne skjønt det om man ønsker å gå ned i vekt.. Da minimerer man ofte inntaket av karbs, men her er jo ønsket å gå opp i vekt.. :)

Ja, det er akkurat det! Men, tross lite karbs, så føler jeg vekten stiger. Jeg føler ihvertfall muskulaturen er fyldigere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Det stemmer nok at kroppen etterhvert vil bli vant til den lave karbmengden, men jeg stusser over en ting. Du sier du ønsker å gå opp i vekt og at du derfor har redusert inntaket av karbohydrater? Når man skal opp i vekt er det lurt å spise masse karbohydrater. Du bør selvfølgelig unngå mat med fiber og høy metthetsverdi, men mat som lyst brød, riskaker, ris, pasta og musli er supert når du skal opp i vekt (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Det stemmer nok at kroppen etterhvert vil bli vant til den lave karbmengden, men jeg stusser over en ting. Du sier du ønsker å gå opp i vekt og at du derfor har redusert inntaket av karbohydrater? Når man skal opp i vekt er det lurt å spise masse karbohydrater. Du bør selvfølgelig unngå mat med fiber og høy metthetsverdi, men mat som lyst brød, riskaker, ris, pasta og musli er supert når du skal opp i vekt (y)

Jo, men om du leser så har hun sukkersyke. Jeg har selv gått opp i vekt av å spise mindre karbo og mer fett, det handler uansett om mengden kcal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiser du så mye av et stoff som øker blodsukkeret, når du er diabetiker? Jo mindre karbo du spiser, jo mindre insulin trenger du å sette. Kroppen er evolusjonært sett en fettforbrennende maskin, ikke sukker. Sukker er et nødbrennstoff, fett er hovedbrennstoffet.

Rett og slett fordi jeg har lyst til å spise jordbær om sommeren, og blomkål som jeg er ufattelig glad i. Jeg spiser tross alt ikke hvetemel, sukker osv..Jeg har generelt sett et stabilt blodsukker også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :) Det stemmer nok at kroppen etterhvert vil bli vant til den lave karbmengden, men jeg stusser over en ting. Du sier du ønsker å gå opp i vekt og at du derfor har redusert inntaket av karbohydrater? Når man skal opp i vekt er det lurt å spise masse karbohydrater. Du bør selvfølgelig unngå mat med fiber og høy metthetsverdi, men mat som lyst brød, riskaker, ris, pasta og musli er supert når du skal opp i vekt (y)

Jeg er diabetiker, og har derfor valgt å øke mengden fett. Avocado, helmelk, nøtter, peranøttsmør og laks i lange baner ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje det jeg trodde :) Jeg er diabetiker, så jeg prøver å holde det til 300 g karb etter trening og 150 g ellers. Det gjelder frukt og bær. Ellers spiser jeg ubegrenset mengde grønnsaker. Har du noen grense ift frukt og bær per måltid? :)

Det finnes jo ulike typer karbohydrater. Har det noe å si mtp at du er diabetiker? :)

Jeg har ingen grense nei.. Jeg fokuserer på å spise mye proteiner, men samtidig få i meg nok fett og karbohydrater. Frukt spiser jeg som regel en gang til dagen, men det er fordi jeg synes det er kjedelig å spise "det samme" .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ulike typer karbohydrater. Har det noe å si mtp at du er diabetiker? :)

Jeg har ingen grense nei.. Jeg fokuserer på å spise mye proteiner, men samtidig få i meg nok fett og karbohydrater. Frukt spiser jeg som regel en gang til dagen, men det er fordi jeg synes det er kjedelig å spise "det samme" .. :)

Jeg spiser f.eks bare banan etter trening, og maks en frukt ila dagen. Hovedvekten ligger på jordbær, bringebær og blåbær. Ellers spiser jeg store mengder grønnsaker. Jeg rommer mye, og har ikke noe problem med å spise 2000-2500 kcal per dag, tross en god del fiber ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser f.eks bare banan etter trening, og maks en frukt ila dagen. Hovedvekten ligger på jordbær, bringebær og blåbær. Ellers spiser jeg store mengder grønnsaker. Jeg rommer mye, og har ikke noe problem med å spise 2000-2500 kcal per dag, tross en god del fiber ;-)

Kanskje du burde legge til 50 gram smør ekstra, om du vil opp i vekt? Kommer jo an på aktivitetsnivå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...