Gå til innhold

Allergimat


Elena S

Anbefalte innlegg

Gluten, egg og gjær her i gården. Sikkert mere til, men det vil jeg ikke vite. Det verste er egg, resten klarer jeg meg fint uten, men egg vil jeg ha!

Hva slags tips og triks er det du er ute etter?

Egg savner jeg kjempe mye!

Nei, bare om noen har noe lurt på lager. For eksempel ting man kan erstatte med andre ting osv. Har for eksempel lært meg å lage pommes frites av andre ting enn potet og sånt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lite hjelp når du bor i Trondheim kanskje, men på Nordby i Sverige har de et utrolig utvalg av glutenfrie produkter. Både frosne varer og tørrvarer. Mye billigere enn de små glutenfrie brødene i norge til 70 kroner og mye, mye bedre utvalg av allergimat generelt. Har handlet med en del til en far med cøliaki der. Alt fra melmix til pasta. Kjekt å kunne bake kake en gang i blandt :) Det glutenfrie brødet man kjøper i butikken smaker som sagflis :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo.no har jo mange oppskrifter som kan modifiseres fint, og de er jo ofte fri for gluten og sukker i utgangspunktet. Jeg finner værtfall mye hjelp der! Sverige generelt er jo mye billigere enn norge, ca halv pris på alt fra fiberhusk til teff!

Ellers, er iherb.com fint, men på førstegangs besøk der ser siden gjerne litt, tja, tvilsom ut, men den er helt suveren!

Mandelmel kan brukes til mye rart, det kan proteinpulver og, og for ferdige oppskrifter er jo kriweb.no fint for inspirasjon, samt så har vell lovelyliller.com og en del fans mtp allergimaten hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo.no har jo mange oppskrifter som kan modifiseres fint, og de er jo ofte fri for gluten og sukker i utgangspunktet. Jeg finner værtfall mye hjelp der! Sverige generelt er jo mye billigere enn norge, ca halv pris på alt fra fiberhusk til teff!

Ellers, er iherb.com fint, men på førstegangs besøk der ser siden gjerne litt, tja, tvilsom ut, men den er helt suveren!

Mandelmel kan brukes til mye rart, det kan proteinpulver og, og for ferdige oppskrifter er jo kriweb.no fint for inspirasjon, samt så har vell lovelyliller.com og en del fans mtp allergimaten hennes.

Takk for tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan reagere mot enkelte nøtter, sitrusfrukter, jordbær, soya.. Men det er ganske ustabilt, og alle allergitestene jeg har tatt hos legen har variert. Noen ganger har jeg fått utslag på soya, andre ganger ikke... Har hatt mistanke mot gluten/hvetemel, men har ikke fått det bevist ennå..

Men det er ingenting jeg holder meg unna. Jeg spiser bare moderate mengder av det jeg kan reagere på. Elsker appelsin og klementiner/mandariner så jeg spiser heller litt enn å avstå helt.

Det er særlig i kombinasjon med atopisk eksem jeg merker at jeg reagerer på enkelte matsorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gluten, egg og gjær her i gården. Sikkert mere til, men det vil jeg ikke vite. Det verste er egg, resten klarer jeg meg fint uten, men egg vil jeg ha!

Hva slags tips og triks er det du er ute etter?

Savner du å spise egg rent, eller er det bare sånn at du skulle ønske du kunne spise mat med egg i? Er det sistnevnte, kan du bruke f.eks. dette - erstatning for egg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IBS så jeg reagerer på litt av hvert. Gjør ikke akuratt bulkinga lett, må hele tiden planlegge hva jeg skal spise og når jeg skal spise det. Posetive er at jeg faktisk MÅ leve sunnere pga den.

Ja, den positive siden har jeg og lagt merke til! Omlegging av kostholdet hadde veldig mye for å si for at jeg gikk ned i vekt :D

Savner du å spise egg rent, eller er det bare sånn at du skulle ønske du kunne spise mat med egg i? Er det sistnevnte, kan du bruke f.eks. dette - erstatning for egg ;)

For min del er det rent egg som jeg savner mest! Men bruker masse eggerstatning i mat =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Jeg har ikke så mye tips å komme med selv, men hun som står bak denne bloggen reagerer på litt av hvert selv, og den er spekket av allergivennlige oppskrifter. :) Dersom det er til hjelp!

Lovely Liller | Digge oppskrifter uten sukker, melk, egg og gluten.

Lenge siden du la ut denne, men denne siden er jo genial! Har selv melk, egg og hvete intoleranse.. Mange fine oppskrifter og inspirasjon til å prøve mer spennende matretter selv :) :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg tror ikke at alle matallergi/intoleranse-tester stemmer helt. Potet og ris er jo de mest allergivennlige (går det ann å si det?) matvarene som finnes. Egg er jo hentet rett fra naturen, hvordan går det ann å ha allergi mot det? Jeg forstår forsåvidt at vi ikke takler gluten og melk, men frukt og egg har jo mennesker levd på i millioner av år?

Jeg hadde en kollega som overhode ikke tålte egg. Bare det å ta på et egg var nok for henne. Fikk hun i seg egg så fikk hun like allergiske reaksjoner som en som f.eks har nøtteallergi. Utslett, pustevansker m.m.

Er enig med deg at det er helt merkelig at man kan være allergisk for så mye rart, men så er jo kroppene våre veldig rare og da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

  • 4 måneder senere...

Jeg vet jeg er allergisk mot hvete, egg og nøtter. Dette påvist med blodprøver hos lege.

Men tror det er mer allergier, så lurer på om jeg skulle prøve å spise veldig rent en periode. Passer bare litt dårlig nå, med flere eksamener og en sydentur. Kanskje ta det etter det.

Da jeg baker bruker jeg ofte banan istedenfor egg. Men jeg elsker virkelig egg, så jeg spiser det iblandt. Og det idiotiske, i syden kan jeg spise store mengder egg, ingen reaksjon, i Norge oppblåst mage og lette smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intoleranse mot gluten, mjølkeprotein, egg og kvitløk checking in! I tillegg har eg blitt bedt om å halda meg borte frå sukker og matvarer med høg GI. Kosthaldet mitt der dermed ut slik:

- Glutenfrie havregryn med sesamfrø, linfrø, havremjølk, kanel og stevia (frukost every day!)

- Fisk/kjøtt/fugl med grønnsaker på sida og smør (blå type) eller sukkerfri ketsjup over. Går mest i laks, torsk, kylling, kjøttdeig av storfe og karbonadedeig. Ofte ein avocado på sida for å få opp kcals! Prøver å få i meg 2-3 "middagar" for dagen.

- Nøtter til mellommåltid; cashew, valnøtter og mandlar er favoritten

- Snacks som sjokolademuffins med glutenfritt mjøl, kakao, kokosolje, kokosmasse og stevia - dødsdigg!

Kjipt i begynnelsen med intoleransar/allergiar, men det går seg til! Anbefaler boka "Raw delight" for dei som ikkje tåler alt, men vil laga seg digg snacks, godteri, kaker osv.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intoleranse mot gluten, mjølkeprotein, egg og kvitløk checking in! I tillegg har eg blitt bedt om å halda meg borte frå sukker og matvarer med høg GI. Kosthaldet mitt der dermed ut slik:

- Glutenfrie havregryn med sesamfrø, linfrø, havremjølk, kanel og stevia (frukost every day!)

- Fisk/kjøtt/fugl med grønnsaker på sida og smør (blå type) eller sukkerfri ketsjup over. Går mest i laks, torsk, kylling, kjøttdeig av storfe og karbonadedeig. Ofte ein avocado på sida for å få opp kcals! Prøver å få i meg 2-3 "middagar" for dagen.

- Nøtter til mellommåltid; cashew, valnøtter og mandlar er favoritten

- Snacks som sjokolademuffins med glutenfritt mjøl, kakao, kokosolje, kokosmasse og stevia - dødsdigg!

Kjipt i begynnelsen med intoleransar/allergiar, men det går seg til! Anbefaler boka "Raw delight" for dei som ikkje tåler alt, men vil laga seg digg snacks, godteri, kaker osv.!

Kjipt å holde seg unna egg! det er jo så godt :-) enig, har sjekket den boka, masse bra oppskrifter der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intoleranse mot gluten, mjølkeprotein, egg og kvitløk checking in! I tillegg har eg blitt bedt om å halda meg borte frå sukker og matvarer med høg GI. Kosthaldet mitt der dermed ut slik:

- Glutenfrie havregryn med sesamfrø, linfrø, havremjølk, kanel og stevia (frukost every day!)

- Fisk/kjøtt/fugl med grønnsaker på sida og smør (blå type) eller sukkerfri ketsjup over. Går mest i laks, torsk, kylling, kjøttdeig av storfe og karbonadedeig. Ofte ein avocado på sida for å få opp kcals! Prøver å få i meg 2-3 "middagar" for dagen.

- Nøtter til mellommåltid; cashew, valnøtter og mandlar er favoritten

- Snacks som sjokolademuffins med glutenfritt mjøl, kakao, kokosolje, kokosmasse og stevia - dødsdigg!

Kjipt i begynnelsen med intoleransar/allergiar, men det går seg til! Anbefaler boka "Raw delight" for dei som ikkje tåler alt, men vil laga seg digg snacks, godteri, kaker osv.!

Nesten samme som meg da. Gluten, meieriprodukter, hvitløk, løk, sterkt krydret mat, mange kunstige søtningsmidler og enkle karbohydrater( hvit ris, poteter, mais osv) ( fruktosemalabsopsjon/sensitivitet/ kalldethvaduvil) jeg bruker sukrin og proteinpulver, drikker kun vann/Decaff/te. Det som har hjulpet meg er å kutte ut: alkohol, kaffein,nikotin. Begrense: sukker, carbs, sukkerfri tyggegummi, frukt.

Det som har hjulpet tonnevis er probiotika, ( Bio-kult er merket jeg bruker) 14 "strands" med forskjellige bakteriekulturer. Fjernet masse magetrøbbel, nervesmerter, ustabil mage, økt toleranse og jeg kan faktisk jukse litt. Har det utrolig mye bedre nå! Før hadde jeg uker med magekramper, uforklarlige GI- spikes, diaré, muskel og nervesmerter + påfølgende depresjon og tretthet. I tillegg tar jeg d3 tilskudd.

Vurderer å gå i retning paleo for å se om jeg håndterer fett bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fikk resultater på blodprøver for noen uker siden at jeg ikke tåler melk og gluten. Har holdt meg unna det nesten 100% og merker at energinivået, humøret, cravings og magevondt er veldig begrenset i forhold til hva det var. Ikke er det veldig problem å spise og lage mat heller. Glutenfri havregrøt til frokost, salat med digg til lunsj, og noe salatting til middag. Veldig fornøyd med bare å få det bekreftet og at noen fortalte meg at jeg skal ta avstand fra ditten og datten, så tar jeg det seriøst med en gang:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...