Gå til innhold

Allergimat


Elena S

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er flere her inne som sliter med allergier eller/og intoleranser ovenfor diverse matvarer.

Selv har jeg vært kjempe uheldig og reagerer både på gluten, melk, egg, sukker og potet.

Fikk diagnosene først i februar 2011, så er relativ ny på alt det her, og har et stort behov for tips, triks og råd.

Noen som har noe lurt å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke så mye tips å komme med selv, men hun som står bak denne bloggen reagerer på litt av hvert selv, og den er spekket av allergivennlige oppskrifter. :) Dersom det er til hjelp!

http://lovelyliller.com/

Tusen takk! Absolutt alt er til hjelp. Har funnet noen ting som fungerer, men blir lei i lengden av samme maten helen tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaaaaa jeg er glutenmenneske :) men oi, egg og sukker også? den er vrien den egge-greia syns jeg.. det er jo det beste som fins :)

Ja, egg savner jeg som bare pokker! Levde på egg før diagnosen, noe som forsåvidt kan forklare hvorfor jeg var så ekstremt syk og :p

Men er vell egentlig gluten og melk som er de største problemområdene, siden dette er mikset inn i stortsett all mat som ikke er helt ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MSG, løk og diverse annet ræl. Ikke noe stort tap, men kjipt uansett. Blir ihvertfall tvunget til å spise skikkelig mat fremfor ferdigprodukter

Ja, er storfornøyd egentlig. Gikk ned 30 kilo i en smell, og det går enda nedover. Men er bare variasjonen som er litt vanskelig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egg (det aller værste, savner det sånn! levde på det før jeg fikk alt diagnotisert) gluten + hvete (alle glutenfrie produkter inneholder som regel hvetestivelse, så jeg kan ikke spise det heller) sukker, peanutter, spelt, for mye raske karbohydrater typ hvit ris osv.

Så morsomt at vi er flere!

Ja, hvetestivelse har jeg og, i tllegg til pistasjnøtter, sitron, quinoa og noen andre ting som jeg ikke husker atm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, er greit at vi er flere, så kan man dele litt forskjellige smarte ting å spise, kan bli litt kjedelig og ensformig om man ikke er så veldig fantasi full.

Jo jeg har å ananas, kiwi, epler, quinoa, sitron, vannmelom hmm, tror det var det :p

Høres ut som vi har like mengder med ting ja! Tomat kom jeg på nå og. Tror nesten jeg må lese over listen en gang til.

Men ja, er fantastisk å ha noen å dele ideer med. Får du forresten noe støtte fra staten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er litt tungt å måtte droppe så mye ting men. Mm, det er fint det!

Nei, eller jeg får vel egt det, men siden jeg fikk diagnosen nå, å ikke når jeg var liten så må man vel sende inn noe søknad/skjema/legeatest eller så?

Kommer litt ann på hvilken diagnose og hvem som har stilt den. Men ja, er bare å søke. Er jo snakk om 3000 ekstra per måned, noe som kommer veldig godt med siden maten er så dyr. Jeg skal igjennom nytesting nå i januar, så må vente til da med å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at alle matallergi/intoleranse-tester stemmer helt. Potet og ris er jo de mest allergivennlige (går det ann å si det?) matvarene som finnes. Egg er jo hentet rett fra naturen, hvordan går det ann å ha allergi mot det? Jeg forstår forsåvidt at vi ikke takler gluten og melk, men frukt og egg har jo mennesker levd på i millioner av år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at alle matallergi/intoleranse-tester stemmer helt. Potet og ris er jo de mest allergivennlige (går det ann å si det?) matvarene som finnes. Egg er jo hentet rett fra naturen, hvordan går det ann å ha allergi mot det? Jeg forstår forsåvidt at vi ikke takler gluten og melk, men frukt og egg har jo mennesker levd på i millioner av år?

Hva slags test er resultatene deres fra?

Jeg har til nå tatt vanlige allergitester, som jeg ikke hadde noe utslag på, men så har jeg og tatt en proteinintoleransetest (http://www.npif.no/), denne testen fikk jeg fullt utslag på. Siden jeg kuttet ut alt det som denne testen viste at jeg reagerte på så har jeg vært helt frisk, alle mine kroniske sykdommer er forsvunet og jeg har et energinivå som jeg aldri har sett maken til.

Denne formen for test er ikke godkjent av myndighetene, derfor skal jeg inn til ekstra prøver på sykehus i januar. Jeg hadde heller ikke tro på dette før jeg testet det ut selv, og har følt på kroppen hvilken forandring det har gjort å ta bort alt dette som jeg fikk utslag på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glutenallergi og melkeintoleranse ftw:D. Så det vil jo si at jeg reagerer på alt av f.eks mel (uansett type mel, har vært borti en del som tror at speltmel er ok for meg:eek:) og melkeprodukter. Det er ikke såå ille hvis jeg spiser litt yoghurt eller ost. Men for mye av det gode? Da sier kroppen min stopp.

Det er på en måte blitt en slags fordel at jeg reagerer på det jeg reagerer på, for folk himler ikke med øynene når jeg sier at jeg ikke spiser sånn og sånn pga allergi, men hvis jeg sier "jeg spiser ikke den type mat fordi det er så mye sukker og karbohydrater" så får jeg hele regla "ja, men du kan jo kose deg av og til?". Sukk. Nei. Jeg blir som en ballong med en gang, jeg blir sur og jeg får cravings ut av helvete:unsure:. Jeg får den av og til da, for jeg må jo kose meg med litt vanlig kake i bursdager o.l. Jeg sier bare FU. Å tilbringe resten av kvelden med oppblåst mage, kvalme og møkk er virkelig ikke å kose seg. Jeg skjønner ikke hvorfor folk automatisk tror at man ikke kan kose seg uten mat man ikke tåler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenallergi og melkeintoleranse ftw:D. Så det vil jo si at jeg reagerer på alt av f.eks mel (uansett type mel, har vært borti en del som tror at speltmel er ok for meg:eek:) og melkeprodukter. Det er ikke såå ille hvis jeg spiser litt yoghurt eller ost. Men for mye av det gode? Da sier kroppen min stopp.

Det er på en måte blitt en slags fordel at jeg reagerer på det jeg reagerer på, for folk himler ikke med øynene når jeg sier at jeg ikke spiser sånn og sånn pga allergi, men hvis jeg sier "jeg spiser ikke den type mat fordi det er så mye sukker og karbohydrater" så får jeg hele regla "ja, men du kan jo kose deg av og til?". Sukk. Nei. Jeg blir som en ballong med en gang, jeg blir sur og jeg får cravings ut av helvete:unsure:. Jeg får den av og til da, for jeg må jo kose meg med litt vanlig kake i bursdager o.l. Jeg sier bare FU. Å tilbringe resten av kvelden med oppblåst mage, kvalme og møkk er virkelig ikke å kose seg. Jeg skjønner ikke hvorfor folk automatisk tror at man ikke kan kose seg uten mat man ikke tåler?

Jeg skjønner heller ikke det der. Når jeg sier til folk hva jeg ikke tåler så er det vanligste spørsmålet "Hva spiser du da?". Folk klarer ikke å se for seg et liv uten brødmat, melk, godter og potetgull. Men jeg klarer meg fint. Jeg holder meg også helt unna for jeg får ettervirkninger i mange dager, kan bli liggende i en uke hvis jeg spiser litt kake. Og spiser jeg litt av det jeg ikke tåler for mange gang, da kommer de kroniske sykdommene tilbake. Men jeg klarer meg fint. Har lært meg å lage det meste på allergivennlig måte.

Men, jeg skal være første til å innrømme at det er langt i fra enkelt. Tenk hvor greit det hadde vært å kunne kjøpe ferdigmat inni mellom =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet meg (profesjonelt) enda, men jeg reagerer på laktose og muligens gluten (i alle fall søtsaker med sukker og hvetemel) Blir typisk VELDIG oppblåst og uvel etter å ha spist noe feil. Suger når det skjer! Men jeg foretrekker å spise sunt, så jeg er bare glad for en unnskyldning for å ikke spise søtsaker og raske karber :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...