Gå til innhold

Anbefalte innlegg

To spørsmål:

1. Jeg syns det er fantastisk vanskelig å skulle vite hvor mye mat jeg skal dytte i meg om dagen, jeg syns jeg er sulten uansett hva jeg spiser, uansett hvor mye. Kan veldig hende jeg spiser for lite, for det er vel den mest logiske grunnen til at man er sulten. Går jo med en ekstra liten beboer i magen, og har fått med meg at man egentlig ikke trenger så veldig mye mer enn et par hundre kcal ekstra i første trimester, i andre litt mer og tror det var 350 kcal mer i siste. Nå er jeg i uke 12 og er vel snart over i 2...?

Jeg er 164 cm, 54 kg ved siste veiing, 23 år, pleier å trene fast 4 ganger i uken, men nå grunnet dårlig tilgang på barnepass har det blitt når jeg kan. Kanskje jeg kjedespiser når jeg ikke gjør noe annet enn å passe og være sammen med barn hele dagen? Hmm. Anyways. Ifølge denne Matvareguiden. BMR kalkulator, ser jeg jo også selv at jeg burde ligge på ca 2100 med det vanlige aktivitetsnivået mitt på 4 styrkeøkter i uka. Hvis det da skal stemme med 150-200 kcal ekstra blir jo dette 2300. Er jeg helt på villspor da eller blir det riktig? Har ikke egentlig tenkt å telle kalorier, det er mer for å få litt oversikt over hva jeg putter i meg sånn at jeg ikke kan skylde på at jeg skal spise for to.. ;) Som jeg får høre hele tiden. Det er mildt sagt SYKT plagsomt.

2. Jeg har syke cravings noen dager. De er så syke at det ligner ikke grisen syns jeg. Eller, kanskje jeg blir en gris. Ku. Hvertfall, det går fort ned en hel potetgullpose, eller en kjekspakke, en hel sjokoladeplate, etc etc. Jeg vet det ikke gjør noe en gang i blandt og man ikke må bli for nazi og det ER lov å gi etter noen ganger, men jeg kan fint sluke det noen dager. Er vel kanskje derfor jeg er mer sulten noen dager også? Hmm. Jeg tenker som så at kroppen craver det den trenger. Det er bare en teori jeg har, det kan godt hende det er helt bak mål for alt jeg vet. Det jeg tenker på er at jeg syns det er helt sykt å ikke ha noe problem med å spise sånt dag inn og dag ut, og ser jo også at det legger seg rett på magen. Jessda. Jeg vet, viljestyrke, men jeg merker jeg på vei inn i et spor jeg var forrige gange jeg var gravid også, eller etterpå da, hvor jeg tenkte at jeg skulle bare kose meg LITT. Og så har jeg vel kost meg ganske så mye fram til... nå?

Ellers håper jeg noen har noen tanker rundt dette, jeg har plutselige tanker og spm som dukker opp i hodet mitt hele tiden. Jeg har prøvd å prate med legen min, andre gravide og venninner om det, men det blir liksom ikke helt... ja, helt det samme. De forstår ikke føler jeg noen ganger. Vanskelig det her.

Ble en lang post, beklager det. Har mange følelser, og sikkert hormoner :p, på gang her om dagen. Vil bare at jeg skal klare å ha det beste utgangspunktet for en enda bedre fødsel og kropp etter at disse 9 mnd er over.

Takk for alle seriøse svar :)

Fortsetter under...

Foreslår du slapper av og ikke stresser rundt det hele. Spis, bli mett og tren som "anbefalt" etc... So what om du legger på deg et par kg etter fødselen?:)

Det er ikke det som er issuet her egentlig. Hadde du vært gjennom en fødsel hadde du skjønt det :lol::p hehe

Trenger vel ikke nødvendigvis forfalle så mye ? Veninne kjørte tung styrketrening frem til dagen før hu fødte, stod og kjørte atg bøy med den mega magen :p Startet opp trening 2 uker etter fødsel og hu hadde 6packn på plass igjen 3mndr etterpå.

Gjest Slettet
Det er ikke det som er issuet her egentlig. Hadde du vært gjennom en fødsel hadde du skjønt det :lol::p hehe

Er jo tydeligvis det at du legger på deg som er problemet her. Spis til du er mett, det har funket for alle andre kvinner som har født så hvorfor skal ikke du kunne spise som du vil ?:)

Selvfølgelig, litt "sunn" fornuft kan det være, men ikke tenk kcal, tenk mett og ikke mett :) og hvis ikke mett, ikke stapp en 200g sjokolade i trynet hver dag. Lag deg heller noe god mat. Og la snopet være til helgen.

Ingen forventer at en som er gravid skal være fitness konkurranse klar etter et par uker. Det er ofte ekstremt når det gjelder disse som stiller 6mnd etter, og da har de en MEGET god form fra før. Du er også 54kg fordelt på 164cm i 12uken. Det vil si: Du er langt fra "gravid" i mine(og muligens andre sine øyne også). For meg ville du fortsatt vært tynn og har nok sikkert godt av å spise overskudd og mer til :)

Litt røft sagt, men ja. Altfor mange jenter/damer som stresser over alle disse "spørsmålene" osv. Jeg sier ikke at du ikke får spørre, men tenk litt over situasjonen din. Du er gravid, kos deg, benytt tiden til å prøve å slappe av og gled deg til enda en unge :) (nei, jeg er ikke pappa eller noe sånt. Men jeg kan alikevel se for meg at det er fantastisk å bli foreldre :) )

Annonse

Trenger vel ikke nødvendigvis forfalle så mye ? Veninne kjørte tung styrketrening frem til dagen før hu fødte, stod og kjørte atg bøy med den mega magen :p Startet opp trening 2 uker etter fødsel og hu hadde 6packn på plass igjen 3mndr etterpå.

Hehe, da var hun heldig for jeg kjenner allerede at det blir for mye buktrykk og det er ikke veldig behagelig... :( æsj..

Nei, nå er det mest maten det står på for min del. Treningen går greit selv om styrken avtar. 2 uker etter fødsel? Har fått beskjed om 6 uker. Men det er kanskje individuelt?

Er jo tydeligvis det at du legger på deg som er problemet her. Spis til du er mett, det har funket for alle andre kvinner som har født så hvorfor skal ikke du kunne spise som du vil ?:)

Selvfølgelig, litt "sunn" fornuft kan det være, men ikke tenk kcal, tenk mett og ikke mett :) og hvis ikke mett, ikke stapp en 200g sjokolade i trynet hver dag. Lag deg heller noe god mat. Og la snopet være til helgen.

Ingen forventer at en som er gravid skal være fitness konkurranse klar etter et par uker. Det er ofte ekstremt når det gjelder disse som stiller 6mnd etter, og da har de en MEGET god form fra før. Du er også 54kg fordelt på 164cm i 12uken. Det vil si: Du er langt fra "gravid" i mine(og muligens andre sine øyne også). For meg ville du fortsatt vært tynn og har nok sikkert godt av å spise overskudd og mer til :)

Litt røft sagt, men ja. Altfor mange jenter/damer som stresser over alle disse "spørsmålene" osv. Jeg sier ikke at du ikke får spørre, men tenk litt over situasjonen din. Du er gravid, kos deg, benytt tiden til å prøve å slappe av og gled deg til enda en unge :) (nei, jeg er ikke pappa eller noe sånt. Men jeg kan alikevel se for meg at det er fantastisk å bli foreldre :) )

Det er jo akkurat det som er problemet mitt når det kommer til kost om dagen. Jeg tar heller den plata istedet for å lage meg noe som tar tid. Det går på gidd, jeg vet.

Jeg vet jeg fortsatt er veldig liten til å være 12 uker på vei og at jeg ikke trenger å stresse med kalorier. Det er bare at jeg hadde så utrolig god erfaring med det forrige gang, og vil, om mulig, få en enda lettere og mindre smertefull fødsel. Både det med kost, og trening. Jeg syns bare ikke at jeg skal gå helt fra sans og samling når det gjelder kosten og bare kaste i meg alt fordi jeg har godt av å spise mat og skal 'spise for to', hvis du skjønner. Ha litt fornuft i bakhodet.

Jeg tåler da litt røft ;) hehe. Jeg prøver ikke å stresse med det, men syns det er viktig disste 9 mnd å prøve å gjøre alt så godt jeg kan uten å bli helt nazi.

Det er vel uansett et poeng i at gravide ikke skal "slanke seg", da det faktisk er direkte skadelig for fosteret.

Det er jo derfor jeg sier at jeg gjerne vil vite om jeg spiser for lite, og jeg har på ingen måte noe slags tanker eller behov for å slanke meg på mine usle 54 kg ;)

Jeg er førstegangsgravid (12 uker) og er også sulten sånn ca hele tiden! Jeg er vanligvis svært bevisst på hva jeg spiser, men nå har det sklidd litt ut i form av mye mer karbs. Rundstykker, sjokolade, is etc. Du spiser også kanskje mindre proteiner enn før? Jeg føler også at kroppen etterspør det den trenger, men har jeg lyst på sukker betyr det ikke at den trenger det - selv om den nå får det for ofte! Jeg prøver derfor å erstatte med andre søte ting, f.eks jordbær. Egg med maldonsalt dersom jeg har lyst på noe salt osv. Jeg teller ikke kalorier, men har grei peiling på hva matvarer inneholder. Vil du ikke bruke tankene dine på noe annet enn 100 kcal + eller - ? Svangerskapet er kortvarig, livet er langt :)

Jeg ser at kroppen har forandret seg, og roper ikke direkte hurra for det. Likevel, for at både jeg og andre skal kunne leve med meg velger jeg nok å unne meg en del ekstra i løpet av dette svangerskapet. Med et ganske godt utgangspunkt tror jeg det vil være mulig å komme seg greit tilbake i form etterpå. Treningen akter jeg å holde ved like hele svangerskapet så sant jeg ikke får store plager.

Jeg er førstegangsgravid (12 uker) og er også sulten sånn ca hele tiden! Jeg er vanligvis svært bevisst på hva jeg spiser, men nå har det sklidd litt ut i form av mye mer karbs. Rundstykker, sjokolade, is etc. Du spiser også kanskje mindre proteiner enn før? Jeg føler også at kroppen etterspør det den trenger, men har jeg lyst på sukker betyr det ikke at den trenger det - selv om den nå får det for ofte! Jeg prøver derfor å erstatte med andre søte ting, f.eks jordbær. Egg med maldonsalt dersom jeg har lyst på noe salt osv. Jeg teller ikke kalorier, men har grei peiling på hva matvarer inneholder. Vil du ikke bruke tankene dine på noe annet enn 100 kcal + eller - ? Svangerskapet er kortvarig, livet er langt :)

Jeg ser at kroppen har forandret seg, og roper ikke direkte hurra for det. Likevel, for at både jeg og andre skal kunne leve med meg velger jeg nok å unne meg en del ekstra i løpet av dette svangerskapet. Med et ganske godt utgangspunkt tror jeg det vil være mulig å komme seg greit tilbake i form etterpå. Treningen akter jeg å holde ved like hele svangerskapet så sant jeg ikke får store plager.

Oooh, yes, proteinene glir ut ja... Som sagt, har ikke tenkt å tenke så mye kalorier, vil bare få en viss oversikt sånn at jeg vet at jeg ikke er helt på viddene.

Gratulerer som førstegangsgravid :D

Det enkleste er jo å fortsette som før- spise nok mat & trene etter dagsformen & kose seg med noe godt innimellom. Da holder du formen inne og er fysisk klar for fødsel & ukene etterpå :) Jeg har hatt det gøy med trening i svangerskapene mine & har ikke sansen for at graviditet skal være synonymt med å legge på seg drøssevis av ekstra kilo fordi man skal kose seg så innmari.

Hardtrening etter 2 uker høres risikabelt ut med tanke på svekket bekkenbunn & kræsjer med alle anbefalinger.

Jeg synes kroppen er vakker når man er gravid (unntak for de første månedene da, da hormonene gjorde meg vill og gal og magen var full av luft)

Syns å huske en gang at Jeanette Roede (ernæringsfysiolog og schendis) fortalte at en trenger 300kcal ekstra daglig i løpet av svangerskapet. Ca 2 brødskier og et glassmelk. Tror dette var i forbindelse med å avlive myten om at "du kan spise hva du vil fordi du spiser for to".

Føler dette var en rimelig usikker kilde for informasjon though :p

Annonse

Jeg foreslår at du ikke tenker så mye på hva og hvor mye du spiser. Jeg har selv tre barn og må si jeg slurva en del med maten særlig i første trimester, men blei ikke feit av den grunn. Det er stor forskjell på å dytte mat i trynet hele tida og det å spise normalt.

Hva betyr det om man legger på seg noen kilo ekstra (det virker som om det er det som bekymrer deg mest)? Jeg hadde vært mer belkmra om jeg ikke hadde lagt på meg. Jeg la selv på meg 15 kilo i hvert av mine svangerskap. Har samme vekt nå som jeg hadde før.

Jeg har ikke forfalt av å ha vært igjennom tre svangerskap. tvertimot så føler jeg meg bedre nå enn noen gang.

Skjønner godt at du føler deg usikkert rundt dette jeg.

Ingenting er vel som egenerfaring?:p

Har selv vært gjennom to svangerskap og for å si det slik...jeg skulle selv ønske jeg hadde spurt minst like mye og fått enda mer hjelp til dette med spising,trening osv underveis...for hos meg endte begge svangerskap opp med å rase opp i vekt:( Jeg gikk opp hele 40 kg med førstemann-som jeg tok av meg et år etter fødsel og med andremann 25 kg.Merket godt at det var lettere å være meg i svangerskap nr to ,fordi jeg ikke gikk opp sååå mye som første da...men likevel var det mye! Og jeg spiste selvfølgelig bare helt normalt ,men jeg skjeia ut for mye og for ofte og dette veldig pga litt lite kunnskap rundt alt tror jeg da.

Hadde jeg skulle bært frem enda et barn nå i fremtiden,fremdeles 20 kg overvektig ,ja da vet jeg at jeg ikke skal legge på meg så mye som et gram engang(nå er jeg jo ikke normalvektig enda,slik at dette går i følge leger veldig bra).

Er man normalvektige skal man følge retningslinjene som du tydelig har lest deg frem til. Men jeg mener at man ikke må spise mer enn vanlig heller jeg da...helt personlig,men dette er ikke noe annet enn at jeg tror at fosteret tar det den skal ha uansett og man vil gå litt opp i vekt mot siste trimester uansett. Men dette gjelder jo mest de som har og hadde en del å ta av som gravid.

Mener at for de med normal vekt bør spise det de føler for,helt fornuftig. Altså hvis dette betyr tre brødskiver med salami med majones i stedet for salaten med kyllingfilet,eller knekkebrødene med kokt skinke så be it...dessuten ,legger du på deg la oss si 15 kg da...javel,det er faktisk normalt for deg og du tar det av deg etterpå-no problem!:D

Husker legen sa til meg ,da jeg var i siste trimester med sistemann,og veldlig frustrert grunnen oppgang at man kunne vel egentlig spise så sunt og riktig man vil siste trimester,men legge på seg ivertfall i form av vann og slikt,uansett.

Uansett frøken,synes jeg også det frister å bare si: Kos deg,spis,tren,ikke bekymre deg for mye...men jeg vet selv at dette er veldig vanskelig å "bare" skulle gjøre.

Jeg tror at til sist kan man ikke unngå å forfalle hvis man har genene for det og slikt...altså..noen får strekkmerker,g¨år mye opp i vekt og får hengebryst etter svangerskapet samme hvor mye de gjør for å unngå dette.

Andre de kommer omtrendt ut av flere svangerskap,flottere enn ever! Og personlig så mener jeg at man etter å ha født barn blir man mer sikker på sin kropp på mange måter og man har modnet-tenker at når man har født barn er man slik man er ment til å være;)

Utenom det så sier man jo at man skal trene og spise slik man gjorde før man ble gravid,sdet kroppen er vandt med gåt helt fint under svangerskapet så lenge formen tillater det(bekkenløsning,låsning,kvalm,oppkast osv forekommer jo og da bør man selvsagt få litt tilpassning og kjenne selv hva man greier,man skal ikke presse seg selv!).

Så hvis du er vansdt med å spise 2100-2300 kcal,trene 4 ganger i uka,så fortsett med det,det er sunt for deg og baby og ikke minst å trene gjør eller kan gjøre både svangerskap og fødsel lettere for dere begge:)

Utenom det så er det vel best å prøve å ikke være for hard med seg selv.

Kosthold sklir litt ut,du får ikke like mye proteiner,du får mer fett og sukker,men hei...du er faktisk frisk og normalvektig,så dette fikser du i ettertid.

Og ikke minst,prøv å kos deg,nyt kroppen din som gravid,hold fast på denne tiden...den er ikke evig vetu,skulle ønske jeg hadde nytt meg selv litt mer som gravid:D;))

Hehe, da var hun heldig for jeg kjenner allerede at det blir for mye buktrykk og det er ikke veldig behagelig... :( æsj..

Nei, nå er det mest maten det står på for min del. Treningen går greit selv om styrken avtar. 2 uker etter fødsel? Har fått beskjed om 6 uker. Men det er kanskje individuelt?

Hvis man kommer skinnende ut av en fødsel nedetil uten noe skader så ja da er et sikkert greit å trene 2 uker etter:p Men som regel vil man enten revne.bli klippet eller få noen sår og rifter nedtil som tar lang tid å gro og man går rundt med et digert åpent sår innvendig(der fosteret har ligget inni livmoren) og dette tar tid for å gro..såret er åpent og stor som en fotball! Såuansett om det så og si ikke skulle vises engang at man har klemt ut en baby to uker etter så er innvendig noe man ikke ser...

6 uker tror jeg de fleste får beskjed om og det er nok rett å følge dette:)

Hvis man vil trene etter fødsel,gå turer:) Styrketrening venter man med så man ikke ødelegger noe:)

Ble selv i super form etter fødsel. ammet og fettet rant av enda jeg var insane stor under graviditet. Startet treningen to månder etter fødsel for da kunne jeg bruke barnepass på gymmet. Så noen gamle bilder fra den tiden nå og fem månder etter fødsel var jeg i super form, syl slank og deilig. Det gir en boost å få unger å du får jo nok å gjøre også når ungen kommer, særlig med en fra før. Kos deg, gå turer og sett nesen i sky. !!

Tusen takk for langt svar Metal_Barbie :) Godt å se at det er noen som skjønner hva som foregår i hodet mitt om dagen :p hehe.
No problem:) Skjønner at du synes det er både slitsomt og vanskelig og jeg ville tatt en og en dag,og ikke drep deg selv hvis du faller oftere for fristelser enn før:D

Pluss at dette med sult kan faktisk være noe som forandres litt når man er gravid og for mange i første trimester.

Da jeg gikk med andre barnet så fikk jeg en gnagende sult som aldri gav seg til tross for metthet...dette er veldig merkelig men det var helt jævlig. Det vart noen uker bare ...og hadde to andre jeg var godt i kontakt med som hadde det ganske likt..hun ene hadde det akkurat som meg...vi var sultne hele tiden..men egentlig tilfredstillet med tanke på mat,næring...men det svidde bokstaveltig talt i magen hele tiden:O Fikk aldri svar på dette fra lege men tydeligvis så er det noe flere får...

Hvis man kommer skinnende ut av en fødsel nedetil uten noe skader så ja da er et sikkert greit å trene 2 uker etter:p Men som regel vil man enten revne.bli klippet eller få noen sår og rifter nedtil som tar lang tid å gro og man går rundt med et digert åpent sår innvendig(der fosteret har ligget inni livmoren) og dette tar tid for å gro..såret er åpent og stor som en fotball! Såuansett om det så og si ikke skulle vises engang at man har klemt ut en baby to uker etter så er innvendig noe man ikke ser...

6 uker tror jeg de fleste får beskjed om og det er nok rett å følge dette:)

Hvis man vil trene etter fødsel,gå turer:) Styrketrening venter man med så man ikke ødelegger noe:)

Det gikk helt fint ved forrige fødsel, ingen skader på noe vis ;) Har gått MYE tur med vogn for å si det sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...