Gå til innhold

Problemer med markløft


Splae

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har gruet meg litt til dagens treningsøkt fordi det var så mye jeg måtte huske å endre i markløftteknikken min, i forhold til hva jeg har øvt inn, på en gang. Men det gikk faktisk helt fint, og resultatet var smertefrie løft som ikke kunne kjennes i korsryggen i det heletatt! :D Tusen takk for hjelpen!

Jeg lastet opp video av det "nye" løftet, i tilfelle noen har lyst å se etter flere feil i teknikken ;)

http://www.youtube.com/watch?v=dXoMIc-Rdc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som frøken Hoel over her sier: Mye, mye bedre. Men fortsatt noen småting: Rumpa bør skyves bakover når du skal ned med stanga.. Det er fortsatt for mye strakmark. Knærne kan/bør få en knekk umiddelbart når vekta skal ned, sånn at rumpa kan skyves bakover, og stanga kan holdes inntil lår og legger på vei ned igjen. Stanga skal IKKE ut fra kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :)

Rodolfo: Hvis jeg har mer bøy i knærne før jeg har passert dem, vil vel jeg vel dunke borti dem på veien?

Legg på det dobbelte eller mer, så prøver du igjen :) Jeg dunker ikke borti knærne. Men det viktigste i mark er å få den helvetes tunge vekta opp. Den negative fasen er etter min mening ikke like viktig i denne øvelsen. Jeg kjører 3-4 oppvarmingset der jeg terper teknikk, og da blir den negative fasen også komplett, men når jeg kjører de 3 tunge settene med 3-4 reps, så er det først og fremst å få vekta opp som er tanken, når vekta kommer til knærne, slipper jeg den rett og slett ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal teste dette neste gang jeg marker :) Jeg forsøkte forresten med mye mer vekt i går, i forhold til hva som vises i videoen, for å sjekke at det virkelig ikke gjorde vondt i korsryggen - noe det ikke gjore :) Jeg skulle gjerne droppet den negative fasen og sluppet stanga, men jeg la nettopp ny parkett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når jeg kjører markløft så er mine skuldre avslappet, de kommer i riktig posisjon når jeg griper stanga og skal "brekke" den.

Hvis du lar armene være rett nede så er skuldrene også der de skal være og når du kommer på toppen så skal du ikke tenke på å "shrugge" stanga.

Når det kommer til beinstilling så har du 2 typer markløft, konvensjonell som er den klassiske og sumo som da ligger i ordet, en sumostilling. Beinstillingen ved klassisk er skulderbredde, men jeg måler den på en annen måte, konkurransestanga på gymmen har 2 glatte partier, jeg setter mine bein der, som igjen er min vanlige "stance".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn 2 spørsmål her. Skal du presse skulderbladene sammen eller skal du bare ha en nøytral skulder posisjon. Har hatt problemer med skulderbladene. En annen ting jeg lurer på om det er greit å ha smalere enn skulderbred benstilling, eller går dette utover hoftene?

Du må stramme lats-muskulaturen når du spenner deg opp - da vil skuldrene automatisk dras ned og skulderbladene legger seg slik de skal - ned og inn. Kassa må opp og frem.

Gi gass!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg kjører markløft så er mine skuldre avslappet, de kommer i riktig posisjon når jeg griper stanga og skal "brekke" den.

Hvis du lar armene være rett nede så er skuldrene også der de skal være og når du kommer på toppen så skal du ikke tenke på å "shrugge" stanga.

Når det kommer til beinstilling så har du 2 typer markløft, konvensjonell som er den klassiske og sumo som da ligger i ordet, en sumostilling. Beinstillingen ved klassisk er skulderbredde, men jeg måler den på en annen måte, konkurransestanga på gymmen har 2 glatte partier, jeg setter mine bein der, som igjen er min vanlige "stance".

Problemet når jeg kjører klassisk markløft er at beina kommer i veien for armene viss ikke jeg har et ganske bredt grep

-takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...