Gå til innhold

Problemer med markløft


Splae

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med korsryggen i flere år, men dette har ikke skapt problemer under trening av f.eks knebøy, rygghev ol. Det eneste unntak er markløft. Selve løftet går helt fint, men på vei ned, når jeg skal bøye meg framover, for å nå knehøyde med stangen (før jeg til slutt bøyer kneet og setter fra meg stangen), er det akkurat som om korsryggen gir etter og ikke klarer å holde igjen. Jeg hiver da meg selv automatisk framover og slipper stangen.

Hvis jeg går ned ca 30 kg i vekt, så klarer jeg markløft uten problemer, men jeg får ikke til å progresere.

Har noen tips til hvordan jeg kan løse dette problemet? Jeg har ikke filmet dette da dette ødelegger ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg testet et par reps der jeg kun konsentrerte meg om spenn i mage og rumpe. Følte det gikk mye bedre, men ikke 100%. Kanskje dette var løsningen om jeg kombinerer det med litt mindre vekter :) Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet et par reps der jeg kun konsentrerte meg om spenn i mage og rumpe. Følte det gikk mye bedre, men ikke 100%. Kanskje dette var løsningen om jeg kombinerer det med litt mindre vekter :) Tusen takk!

Korrekt oppspenn er alfa og omega (y)

Om du bare strammer rumpa, eller bare strammer magen så har du igjen samme problemet, så det kan være at spennet ditt svikter i en av delene på vei ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet mye med dette nå, samtidig som jeg gikk ned 60 KG i vekt. Likevel gir enda rygget etter.

Jeg forsøker å legge inn video, men finner ingen plass jeg kan gjøre dette. Har søkt mye i forumet. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet mye med dette nå, samtidig som jeg gikk ned 60 KG i vekt. Likevel gir enda rygget etter.

Jeg forsøker å legge inn video, men finner ingen plass jeg kan gjøre dette. Har søkt mye i forumet. Anyone?

Du kan for eksempel legge ut videoen på youtube og deretter kopiere inn linken her. Hvis du trykker på den grønne filmrullen i tekstboksen ovenfor kan du legge inn mediafiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så liten diameter på vektskivene skal det godt gjøres å få spent skikkelig opp i det hele tatt, noe det ikke ser ut som du gjør (hverken opp eller ned). Har du prøvd å bygge opp stanga sånn at den treffer deg lenger opp på leggen? Ryggen skal strammes skikkelig opp - både lats og mellom skulderbladene - og det blir vanskelig når du starter løftet så nærme gulvet. Ser også at det ikke bare er korsryggen som gir etter på vei ned, men også skuldrene. Har du tatt en titt på denne forresten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding :) Skal teste med større vektskiver (diameter) og sjekke skuldrene, men jeg tror det der med skuldrene er en refleks på grunn av kniven det kjennes ut som jeg får i korsryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke så langt ned med rumpa som det der. Prøv å google hva Kelly Starrett har å si om markløft. Finnes flere forskjellige videoer. Kanskje du oppdager hvor problemet ligger om du hører hva han forteller i de forskjelllige filmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på hvordan du starter løftet ditt i forhold til hvordan du avslutter det (0:02 vs. 0:15), så ser du at senker du rumpa mye lenger ned på slutten enn i starten. Hvis du lar være å senke rumpa så mye, så tipper jeg du vil klare å ha akkurat det samme spennet på slutten som i starten. Prøv, det er ikke nødvendigvis verre enn det! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keegil, FrkHoel og Synan har allerede sagt meget og mangt du nok kan ha nytte av, med så små vektskiver er det umulig å få skikkelig oppspenn da du må lene deg så langt ned.

I tillegg, når du drar stanga opp,husk at den alltid skal ligge så inntil beina som mulig. Jo lengre ut fra kroppen stanga kommer,jo tyngre blir vektarmen mellom stanga og korsryggen,og jo mer ryggherk kommer du til å pådra deg over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note to self:

- 25mm -> 50mm

- Stram lats, mellom skulderbladene

- Skuldrene må holdes "på plass" på vei ned

- Skal ikke så langt ned med rompa på vei ned

- Stanga inntil beina

Det jeg ser nå er at du setter vekta fra deg ved å sleppe ryggen fram som om du gjør en strakmark

Hva mente du med dette? Var dette pga knebøy-twisten jeg hadde på vei ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note to self:

- 25mm -> 50mm

- Stram lats, mellom skulderbladene

- Skuldrene må holdes "på plass" på vei ned

- Skal ikke så langt ned med rompa på vei ned

- Stanga inntil beina

Hva mente du med dette? Var dette pga knebøy-twisten jeg hadde på vei ned?

Ja dette og rumpa helt ned. Sålenge du husker på å ikke slippe rumpen for langt ned så tror jeg mye løser seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...