Gå til innhold

Desperat etter hjelp


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 17 år som trener ca 4-5 ganger i uka, da trener jeg som regel ca 30 min kardio og 1 time styrke.

mitt vanlige kosthold består som regel av:

frokost: havregrøt og youghurt

lunsj: salat med kylling og fullkornsris eller 2 lavkarboskiver med kalkun.

middag: kylling/fisk, grønnsaker, fullkornsris, speltlomper, fullkornstortilla lefser (taco)

kvelds: havregrøt eller musli med youghurt

snackser som regel på grønnsaker eller frukt innimellom..

har ikke spist godteri på 3 måneder nå heller.

Grunnen til at jeg er desperat: uansett hvor mye jeg trener og hvor sunt jeg spiser, så får jeg ikke vekk dette ekstra fettet på magen.. Jeg har så lyst til at magen min skal bli mer markert og ikke hengete og stygg og fettete og æsj..

Blir så sliten av å holde på sånn her og det hjelper ikke når jeg aldri ser noen endringer på magen min, får bare lyst til å gi opp, men det klarer jeg jo heller ikke..

vær så snill og hjelp men, hadde satt stor pris på svar!! :cry::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg tenker at problemet kan være ett av to:

1) du trener ikke hardt og/eller tungt nok.

2) du får i deg for mange kalorier ift aktivitetsnivå ellers, feks er jo havregrøt ganske energitett selv om det er sunt.

Hva med å bytte ut havregrøten på kvelden med en bolle cottage cheese, en skyr eller en proteinshake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode råd!

jeg trener veldig hardt når jeg trener, og jeg har god styring på kaloriene..

trente så hardt at jeg fikk problemer med hjertet og fikk streng beskjed om å trappe ned, men er bedre nå.

liker ikke å spise så mye karbohydrater, men blir tvunget av legen min..

har gått opp i vekt etter at jeg begynte med styrketrening også.

det går som regel i lavkarbobrød, fullkornsris og innimellom potet, speltlomper eller tacolefser.. liker desverre ikke cottage cheese.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode råd!

jeg trener veldig hardt når jeg trener, og jeg har god styring på kaloriene..

:)

Du kan gjerne puste og pese så mye du vil, men blir du sterkere? Hvis du ikke blir sterkere, så får du heller ikke mer muskler. Se på forsiden på fitnessbloggen nå. Marte Elverum er 72 kg. Hun løfter 157,5 kg i knebøy, 195,5 kg i markløft og 87,5 kg i benkpress. Du kan ikke forvente å ha en muskuløs mage med en kroppsvekt på 68-70 kg som kvinne hvis du ikke er ganske så sterk. Du trenger naturligvis ikke være like sterk som henne, men hvis du løfter noe sånn som 80-110-47,5 kg i dag, så har du mye å hente på rett å slett å bli sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne puste og pese så mye du vil, men blir du sterkere? Hvis du ikke blir sterkere, så får du heller ikke mer muskler. Se på forsiden på fitnessbloggen nå. Marte Elverum er 72 kg. Hun løfter 157,5 kg i knebøy, 195,5 kg i markløft og 87,5 kg i benkpress. Du kan ikke forvente å ha en muskuløs mage med en kroppsvekt på 68-70 kg som kvinne hvis du ikke er ganske så sterk. Du trenger naturligvis ikke være like sterk som henne, men hvis du løfter noe sånn som 80-110-47,5 kg i dag, så har du mye å hente på rett å slett å bli sterkere.

ja, du har vel rett.. jeg får bare fortsette å trappe opp med vektene.. Jeg er kanskje ikke den sterkeste, men jeg prøver så godt jeg kan! Får se om jeg får noe mer resultater fremover.. takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du har vel rett.. jeg får bare fortsette å trappe opp med vektene.. Jeg er kanskje ikke den sterkeste, men jeg prøver så godt jeg kan! Får se om jeg får noe mer resultater fremover.. takk for svar.

Første bud er at man prøver :)

Husk at trening som gjør deg mest sliten er ikke nødvendigvis det som gir best fremgang. Man trenger ikke kjøre seg i kjelleren HVER gang. Min påstand er at det er mindre effektivt å kjøre seg i grøfta hver treningsøkt enn å "leave a little gas in the tank" til vanlig, og så gi jernet en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første bud er at man prøver :)

Husk at trening som gjør deg mest sliten er ikke nødvendigvis det som gir best fremgang. Man trenger ikke kjøre seg i kjelleren HVER gang. Min påstand er at det er mindre effektivt å kjøre seg i grøfta hver treningsøkt enn å "leave a little gas in the tank" til vanlig, og så gi jernet en gang i blant.

sant :)

ja, har selvfølgelig noen dager hvor jeg kjører hardere enn andre.. Pleier også å gå på bodypump innimellom for å øke utholdenheten.

Får bli flinkere til å trappe opp på vektene! Takk for svar (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å gå ned. Tenker du burde satse på å øke muskelmassen. kroppen kan se slapp og dvask ut pga mangel på muskelmasse?

ja, det kan også være en mulighet :blush: jeg må få stramma opp mer her..

takk for svar!

men hva ville dere ha anbefalt som tar ordentlig på magemusklene? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange rare løsninger/tips folk kommer med i denne tråden..

AT du ikke går ned i vekt kan være mange grunner til, blant annet:

- At du trener for hardt (kortisol og stress)

- At du ikke spiser nok

- At du spiser for mye i forhold til hvor mye du forbrenner

- Du trener ikke optimal (dårlig treningsopplegg som fører til at du overtrener)

- Ikke har variert og riktig kosthold (nok proteiner, karbs, fett og ikke minst FIBER)

Når du nevner at du ikke får vekk siste fettet fra magen så er det som oftes fordi man forbrenner for lite i forhold til det man spiser, og da er løsningen enten å kjøre litt mer kardio eller spise mindre (kommer ann på hvor mye kalorier du spiser og hva slags kardio du gjør.).

Jeg tipper du mest sannynlig har droppet kaloriene dine for fort og at du har lagt inn for mye kardio for fort, etter en periode vil dette virke, så stopper det opp, det som skjer er at kroppen regulerer seg til det du spiser og trener, og for å da forsette å gå ned i vekt må du, som jeg sa tidligere, kjøre mer kardio eller spise mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange rare løsninger/tips folk kommer med i denne tråden..

AT du ikke går ned i vekt kan være mange grunner til, blant annet:

- At du trener for hardt (kortisol og stress)

- At du ikke spiser nok

- At du spiser for mye i forhold til hvor mye du forbrenner

- Du trener ikke optimal (dårlig treningsopplegg som fører til at du overtrener)

- Ikke har variert og riktig kosthold (nok proteiner, karbs, fett og ikke minst FIBER)

Når du nevner at du ikke får vekk siste fettet fra magen så er det som oftes fordi man forbrenner for lite i forhold til det man spiser, og da er løsningen enten å kjøre litt mer kardio eller spise mindre (kommer ann på hvor mye kalorier du spiser og hva slags kardio du gjør.).

Jeg tipper du mest sannynlig har droppet kaloriene dine for fort og at du har lagt inn for mye kardio for fort, etter en periode vil dette virke, så stopper det opp, det som skjer er at kroppen regulerer seg til det du spiser og trener, og for å da forsette å gå ned i vekt må du, som jeg sa tidligere, kjøre mer kardio eller spise mindre.

Tusen takk for veldig bra svar :)

Det kan faktisk være at jeg stresser for mye med trening og at jeg ikke spiser helt riktig.. Kan være at jeg faktisk ikke spiser nok, siden foreldrene mine statig maser på meg om at jeg må spise mer.. Og at jeg ofte prøver å spise minst mulig fett.

Men jeg sliter altid med å skjønne hvor mye karbohydrater vi skal ha i oss hver da, siden det er så mye snakk om lavkarbo og at du blir feit av å spise karbohydrater...

Skal jeg spise ris eller poteter til middag? Vanskelig .. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...