Gå til innhold

Fitnessbloggens syn på lavkarbo, og 'optimalt kosthold'


Belisarius

Anbefalte innlegg

Har nå de siste dagene trålet gjennom Fitnessbloggen (som jeg synes er svært bra forøvrig) og mange andre kostholds/trenings-forumer samt videoer på youtube, rundt temaet lavkarbo.:)

Årsaken er at jeg har litt for høy vekt samt for høy fettprosent. Tenkte at med en kombinasjon av redusert karbo-inntak, økt fettinntak, og god del styrketrening(itillegg til noe kondistrening) skal sakte men sikkert redusere fettprosenten og få meg i mye bedre form.

Det jeg har to spørsmål, - hva er igrunn Fitnessbloggens syn på lavkarbo, - og hva er optimal kosthold, høykarbo-lavfett eller høyfett-lavkarbo, eller noe i mellom disse?

Bare for å nevne, det har vært mye hype rundt begge diettene (tidligere var lavfett i vinden), og begge har sine "leire" som kjemper for sitt syn. Men mer og mer

og en nylig undersøkelse fra Ntnu som sa at optimalt kosthold ligger et sted imellom lavkarbo og lavfett, men nærmere lavkarbo.. Imens slakter folk fra idrettshøyskolen lavkarbo-"dietten".

Hva tenker Fitnessbloggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nobro

Hvis du er genuint interessert i å gå ned i vekt så vil jeg anbefale deg å lese andre steder. Det er dessverre en uskrevet regel her inne at å spise mindre sukker og mat er fy-fy. "Du er vakker som du er" og alt det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er en bra metode for å gå ned i vekt.

Man skal og huske på at "lavkarbo" kan være så mangt og det skiller seg fra "nullkarbo". Du kan spise opp til 150g karbo om dagen på en lavkarbodiett, og 150g er strengt tatt ikke så lite sånn egentlig.

Mange som har god erfaring med lavkarbo så er bare å kjøre på (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Men så lavt på karbo kan jeg jo ikke gå hvis jeg skal trene normalt?

(for poenget mitt er å forbrenne mye fett samtidig som jeg kommer etterhvert i "god form", med moderat lavkarbo og mye styrketrening, funker dét?? )

2) Og er det lett/vanskelig for kroppen å gå tilbake til normalt forbrenning av karbohydrater etter en periode i ketose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei dere takk for svar sålangt :)

Lurer i tillegg litt på hva av billig lavkarbo mat er det bortsett fra: noen rimelige meierprodukter, egg, billig fisk og tunfisk på boks?? (er student, derfor spør)

Fordi sånn som jeg har skjønt det er det ikke altfor mye variasjon i kosten når en er på lavkarbo.

Og mettet fett, det er jo essensen i lavkarbo, men hører mye at det er ikke bra i.f.t hjerte.kar. Meninger der?

@ robert; tenkte å begynne først på middels mye karbohydrater og så "spise" meg gradvis ned til lite, imens jeg trener.

For, er ikke lavkarbo kombinert med endel aktivitet en av de beste metodene å brenne fett på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koteletter er ikke så himla dyrt da, spes om du kjøper frosne.. og du får forskjellige billige frossen kyllingfileter.. :) Grytekjøtt er heller ikke dyrt... mettet fett er da ikke essensen i lavkarbo.. essensen er jo LITE karbohydrater, ikke pøse på med mye usunt fett.. Men du burde lese en eller flere lavkarbobøker, spesielt med oppskrifter og menyer, det er ikke lurt å sette igang med noe du ikke vet hva er for noe :) Finnes sikkert mange bøker på biblioteket du kan lese.. Ketolysekuren om du vil ligge lavt på karbohydrater, eventuelt Bedre uten brød av Wolfgang Lutz.. og meld deg inn på lavkarbo.no for inspirasjon og hjelp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gå så lavt på karbohydratene at du havner i ketose, Belisarius? Det er mange fordeler ved å redusere karbohydratene selv om man ikke går så lavt som 20-40g. 100-150g regnes som FrkHoel sier også som moderat lavkarbo. Særlig om du føler du blir slapp og energiløs av lite karbohydrater bør du ikke gå så lavt, men reduser heller inntaket noe, og sørg for å få i deg nok fett og proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tenkte å holde det ganske moderat kombinert med trening. Det med ketose tenkte jeg å prøve i en liten periode, kun sånn at jeg har litt erfaring med hva det er og hvordan det funker (: Er tross alt få mennesker i moderne verden som er noensinne i ketose/steinalderkosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ikke sånn at om du reduserer karbohydratene og øker fettinntaket så mister du automatisk fett, det handler fortsatt om kalorimengde. Finn heller ut hvor mye protein og fett du skal ha i deg, og ut i fra kalorimengde hvor mye karbo du føler du vil ha inni der som gjøre livet ditt greit.

leser jo stadig vekk om folk som ble feitere etter de starta med low karb high fat siden de stappa i seg alt for mye fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo om hva du kan leve med i det lange løp.

Orker du ikke tanken på å ikke kunne ta deg en baguett eller litt juice, passer ikke lavkarbo for deg.

Lavkarbo funker fordi det er enkelt, og fett gir større methetsfølelse enn karbohydrater. Egg og bacon gjør deg lengre mett enn en bolle med pasta.

Liker du og fungerer best på salt og fet mat eller trives du mer når du spiser en bolle havregryn? Det er spørsmål man må stille seg.

Ingenting passer for alle. Og alt funker så lenge du har det underskuddet/overskuddet du trenger for å oppnå målet ditt, og holder deg til det over tid.

Men en ting som den lavkarbo-trenden viste de fleste, var at mettet fett er ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til, hvordan fungerer lavkarbo/moderat lavkarbo med styrketrening?? Lurer fordi er ikke dette en av de desidert mest effektive måtene å brenne fett på? (jeg ønsker jo å brenne fett fort, og jogging er så som så til det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. For å gi deg et lite sammenligningsgrunnlag her. Jeg er 1.86 m og veide i januar 104 kg, rimelig utrent og slapp. Las en artikkel om en viss FHM-redaktør og PSMF, og ble litt bitt av bakterien. Kjørte hardt ut med så godt som null karbo, men etter en uke fant jeg ut at jeg ville gå min egen vei. Las en artikkel her på Fitnessbloggen som het "Fleskedynamikkens læresetninger", men den finner jeg ikke når jeg søker på den nå. (Hvor har den blitt av? Eller søker jeg bare feil?) Uansett, fantastisk inspirerende artikkel! Men, ja.

Jeg har nå gått fra 104 slappe kg til 88 relativt ok kg på de siste 6 mnd. I bunn og grunn kun ved styrketrening og ved å legge om til et "normalt" kosthold. Magerkesam med funlight funker bra, salat/grønt, og enkle tiltak som å kutte all brus, kutte majones, minimalisere brødmaten, og droppe middagsporsjon nr 2. En appelsin en stund før styrketrening gir den ekstra energien som må til. Og en proteinshake hjelper for å "stillne" behovet for noe godt.

Øl har det blitt litt av, spesielt i mai når solen titter frem, men jeg føler ikke jeg har "ofret" så mye, egentlig. Lagt om litt på vanene og blitt mer bevisst på hva jeg putter i meg. Grandiosa er fy-fy! Sushi er derimot fullstendig innafor.

Men, dette er altså det som har fungert _for meg_. Fra slapp til ok. Nå har jeg lagt til cardio,så er det bare å telle opp når kalenderen sier 1. januar. Endrer du kostholdet til å være bevisst på at det du putter i deg er bra mat, og ikke spiser for mye av det, og trener riktig og regelmessig så gir det resultat. Og tenk langsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til, hvordan fungerer lavkarbo/moderat lavkarbo med styrketrening?? Lurer fordi er ikke dette en av de desidert mest effektive måtene å brenne fett på? (jeg ønsker jo å brenne fett fort, og jogging er så som så til det)

ikke glem kaloribalanseprinsippet. du kan ikke gå ned i vekt hvis spiser mer enn du forbruker. heller ikke pålavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...