Gå til innhold

Fitnessbloggens syn på lavkarbo, og 'optimalt kosthold'


Belisarius

Anbefalte innlegg

Heisann. For å gi deg et lite sammenligningsgrunnlag her. Jeg er 1.86 m og veide i januar 104 kg, rimelig utrent og slapp. Las en artikkel om en viss FHM-redaktør og PSMF, og ble litt bitt av bakterien. Kjørte hardt ut med så godt som null karbo, men etter en uke fant jeg ut at jeg ville gå min egen vei. Las en artikkel her på Fitnessbloggen som het "Fleskedynamikkens læresetninger", men den finner jeg ikke når jeg søker på den nå. (Hvor har den blitt av? Eller søker jeg bare feil?) Uansett, fantastisk inspirerende artikkel! Men, ja.

.

Ligger ikke her lengre tydeligvis - får 404

Men fant her:

MatMas: Fleskedynamikkens Læresetninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ketostix får du kjøpt på apotek, koster vel rindt 50-60 kroner.

Samtidig får en del hodepine de første dagene de går inn i ketose (går fort over, selv merka jeg ingenting).

Ånden blir litt strammere også.

Sånn på sidelinjen, jeg opprettholdt ketose fint på 50-60g karb om dagen, så helt antikarb trenger man ikke bli, bare å holde seg unna korn/ris-produkter, så er nok de fleste på et veldig lavt karbinntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ikke sånn at om du reduserer karbohydratene og øker fettinntaket så mister du automatisk fett, det handler fortsatt om kalorimengde. Finn heller ut hvor mye protein og fett du skal ha i deg, og ut i fra kalorimengde hvor mye karbo du føler du vil ha inni der som gjøre livet ditt greit.

leser jo stadig vekk om folk som ble feitere etter de starta med low karb high fat siden de stappa i seg alt for mye fett...

Jeg tror ikke dette stemmer for alle. Jeg har flere ganger sett venninner for eksempel gå på ketogene dietter å spise langt flere kcal enn meg på lavkalori og de går ned mye fortere..altså langt flere kg i månden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å kombinere med å spise henholdsvis egg, kjøtt, fisk, mye meieriprodukter, og litt bønner og nøtter selv om jeg vet det er "karber" i dem men likevel ikke så mye.

Føler jeg har gått litt ned på ca 1,5 uke på dette nå, men det er ikke noe mye å snakke om, det har tross alt bare gått 1,5 uke.

lele: jeg vet ennå ikke om jeg er i ketose, iom at jeg ikke har testet meg, men etter at jeg reduserte mengden karbohydrater jeg spiste i forrige uke ganske kraftig, så var jeg først ganske svimmel de første 3-4 dagene. Nå går det greit, og jeg trener litt på si også, men jeg har liksom ikke masse energi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke dette stemmer for alle. Jeg har flere ganger sett venninner for eksempel gå på ketogene dietter å spise langt flere kcal enn meg på lavkalori og de går ned mye fortere..altså langt flere kg i månden.

Flere kilo ned og raskere er jo å forvente, i form av vann, glykogenlagre og redusert tarminnhold. At disse kiloene er fett derimot. At de spiser langt flere kalorier enn deg sier ikke nødvendigvis noe om underskuddet de har i forhold til deg. Igjen er det jo ikke sikkert de teller riktig heller og underapporterer

Jeg sier ikke at det ikke kan ha noe for seg å ligge lavt på karbs for enkelte, men hva enkeltindivider rapporterer ville jeg tatt med en klype salt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg begynte på lavkarbo for noen år siden, spiste max 20g karbs om dagen + gluten og kaseinfritt (begynte med sånn kosthold av andre grunner enn slanking opprinnelig) og jeg gikk ked 10kg på 3mnd uten å lide et sekund. Finere hud og bedre mage fikk jeg også. Men den ganger var eneste treninga jeg fikk en sal time "styrke 45" 2-3ggr i uka, det gikk helt fint:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man egentlig spise på lavkarbo? Har hørt mye forskjellig om at du ikke kan spise ditt og ikke spise datt... Finnes det noen liste for "dummies" som meg?

Det er mange og gamle myter om lavkarbo. At det "er lov å spise bacon" men "ulovlig å spise gulrot" osv. Men det er myter. Det som er riktig er : Du som vil spise ordentlig mat, men som vil basere din energi på mer fett en karbohydrater, bør først og fremst tenke helse - lavkarbo er INGEN SLANKEMETODE, det er første bud. Helsen blir bedre om du spiser renest mulig mat - altså rene kjøttstykker (ikke renskåret av fett) og fisk og fugl. Mat fra havet, skalldyr er en fantastisk kilde til både protein og mineraler. Naturens vitamin og mineralbomber er kjøtt og innmat - ikke frukt og grønt som du kanskje tror, men grønnsaker inneholder mye viktige stoffer alikevel, og du kan fint spise opptil en kilo om dagen - om du lyster :) Frukt er for mange betegnet som "ulovlig" på lavkarbo. Basisen for det er at man da ofte "ramler ut av ketose". Ketose er ikke et mål i seg selv og bør etter min mening glemmes. Om frukt derimot spises av en person med blodsukkerforstyrrelser, kan det være greit å være forrsiktig, fordi det kan skape problemer med blodsukkeret, ikke vekta. Jeg går på lavkarbo, og spiser både brød, cola og frukt. Men brødet begrenser seg selv, fordi jeg og gluten er uvenner. 2-3 skiver pr dag, max. Cola? 2 bokser i mnd, max. Fordi cola er usunt. Frukt er etter min mening ok, men jeg liker bedre bær. Smak og behag. Mannge går ned på lavkarbo fordi: De får tilbake kontrollen over kcal inntaket. Mange "tar av " på mat med høyt karbohydratinnhold, og spiser raskt opp mot 5000 kcal om dagen, de blir sulten hver time så å si. Mat med lite karbo, mye fett og protein gjør dem mette, fordi blodsukkeret stabiliserer seg, og når de spiser sjelden, så blir selvsagt kcal innholdet pr dag mindre, og de går ned i vekt. Man går ned i vekt på både Grete Roede og lavkarbo, om man spiser mindre kcal enn du må ha for å opprettholde vekt. Jeg har ligget på rundt 15 gram karbo pr dag i 18 mnd for å teste hvordan det var , mot nå opp mot 100. Det er lettere å ligge på rundt 100, men jeg hadde langt bedre ytelse, styrke og kondisjon på ekstreme lave mengder.

Dette er en side hvor du kan lese om alt som omhandler lavkarbo m.m :Lavkarbo | www.lenabeatrice.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man egentlig spise på lavkarbo? Har hørt mye forskjellig om at du ikke kan spise ditt og ikke spise datt... Finnes det noen liste for "dummies" som meg?

Det er helt opp til deg selv hva du kan spise, også avhenger det av hvordan type lavkarbo "diett" du følger.

I teorien : alt av kjøtt, fisk, fugl, qlle grønnsaker som vokser over jorda + løk, bær i begrensede mengder, fete meieriprodukter, div oljer ol. - kqn spises. Alt av snavvel, korn produkter, ris, godteri, rotgrønnsaker ol. burde man holde seg unna. Men igjen, skal du spise 100g karbohydrater/dag så kan du spise noe kornprodukter ol, vil du spise ketogent kan du ikke spise det. Så alt avhenger av hva du ønsker:)

Sjekk ut lavkarbo.no der står det masse nyttig om temaet og de ha div "innførings-manualer" der osv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...