Gå til innhold

Laktosefri på diett :/ Hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg trenger litt hjelp når det kommer til kosthold. Hva jeg burde spise i løpet av dagen og slikt. Mitt problem er det at jeg spiser for lite og vekten stagnerer, får nada fremgang og fett% står bom stille.

Den nyeste hindringen i matveien er at jeg har fått laktoseintolereanse. Er det noen som har forslag til måltider og småretter som er rike på proteiner men uten laktose eller lite laktose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tåler heller ikke melk :-) fortsatt mye du kan spise! her går det i egg, avokado, havregryn, pålegg, knekkebrød osv. hvis du savner yoghurt konsistensen, lag smoothie av en bærblanding uten for mye væske så blir det samme konsistens, kjempegodt med havregryn og kokosflak oppå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg trenger litt hjelp når det kommer til kosthold. Hva jeg burde spise i løpet av dagen og slikt. Mitt problem er det at jeg spiser for lite og vekten stagnerer, får nada fremgang og fett% står bom stille.

Den nyeste hindringen i matveien er at jeg har fått laktoseintolereanse. Er det noen som har forslag til måltider og småretter som er rike på proteiner men uten laktose eller lite laktose

Hvis du har problemer med å få i deg nok mat så er ikke fokus på mer proteiner den beste løsningen. Fett og karbohydrater er lettere å spise mer av, og da blir det enklere å få i seg nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktosefri fløte er digg! Bruker det ofte i forskjelige sauser. Smaker ingen forskjell, og jeg slipper å bli uggen etterpå!

Ellers finnes det jo soyamelk som jeg ikke syns smaker så ille (smaken er som baken). Ellers kan du jo få i deg fisk, egg, avokado, bønner, kikerter.

For meg når jeg ikke har så god tid, eller føler for å lage noe stort pleier jeg å dele 1 avokado, ha oppi reker og drysser på med salt og pepper. Og selvfølgelig en liten dæsj med majones. Det smaker himmelsk godt! Ellers kan du jo koke opp egg, dele de opp, ha de på en spelt lompe hver, ha på agurk, tomat, salat, ost, skinke, salt og pepper og rull de sammen. Det er utrolig godt det å!

Ellers er jo bønner i tomatsaus helt himmelsk, uansett hvordan tilberedt. Pleier å spise rett fra boksen med en skje! Nam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

det finnes laktoseredusert yoghurt også, tror det var tine som hadde det...

ellers så er de laktosefrie melkeproduktene gode, den laktosefrie matfløten tykkner bedre enn vanlig kremfløte i matlaging og blir nok værende i kostholdet her etter minsta blir kvitt intoleransen sin!

( hun er nydiagnosert med cøliaki, skal leve laktoseredusert til tarmen er leget..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...