Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har tørt hår og krøllete selv og har ikke tall på hvor mange ulike sjampoer og balsam jeg har testet ut i årenes løp. Det jeg har kommet frem til er at henna er noe av det mest fantastiske mykgjørende som finnes. Lukten er et (stort) minus (lukter gjørme, gitt), men vasker du over med en kokossjampo, blir den borte. Håret blir mykt og det skinner. Du kan få henna uten farge, men vær svært påpasselig med hvor du kjøper henna'en!

Kurer forøvrig håret med olivenolje, eller kokosolje 1 gang i måneden (noen timer, eller over natt). Drar til frisøren maks 1 gang i året, og alle sier det samme; at håret ikke er slitt. Det skal også sies her at jeg hverken farger, eller styler håret. Vasker det med sjampo, slenger i balsam, lufttørker og vrir det rundt i en hårknute; finito.

Fortsetter under...

Håret mitt vokser som ugress og er veldig tykt. Vet ikke om det bare er gener eller noe jeg gjør, men her er i allefall "rutinene" mine. Vasker det to- tre ganger i uken, når det er vått bruker jeg kun fingrene til å gre det. Bruker sjelden rettetang eller hårføner. Bruker heller sjeldent hårspray eller andre produkter som gele eller voks. Bruker shampoo og balsam fra beadhead, og kurer håret ca en gang i uken. Håret stusser jeg også ganske sjelden, kanskje to ganger i året ca. Men jeg farger håret innmari ofte, så hos meg tror jeg bare at jeg er heldig med genene egentlig.

Ting som ikke er bra om man vil ha langt hår;

1:ikke farge håret permanent rødt..

2:ikke bruk 4 bokser bleikemiddel på 6 timer, spessielt ikke om du fra naturens side har tynt tynt hår

3: ikke farge håret blått annen hver uke

4: ikke bleik etterveksten ved behov

5: ikke gå amokk med saksa når du kjeder deg fordi du har så mye energi i kroppen at du ikke har sjangs til å sove

6: ikke bare sett håret opp i strikk og glemme å gre det på 2 måneder

7: ikke gre opp håret med makt etter å ha glemt å gre det i to måneder..

Jeg har prøvd ut alt ovenfor, vurderer nesten å bare skinne meg nå, men da kan jeg ikke lengre farge håret mitt blått, så foreløpig dropper jeg barbermaskinen :)

Har tørt hår og krøllete selv og har ikke tall på hvor mange ulike sjampoer og balsam jeg har testet ut i årenes løp. Det jeg har kommet frem til er at henna er noe av det mest fantastiske mykgjørende som finnes. Lukten er et (stort) minus (lukter gjørme, gitt), men vasker du over med en kokossjampo, blir den borte. Håret blir mykt og det skinner. Du kan få henna uten farge, men vær svært påpasselig med hvor du kjøper henna'en!

Kurer forøvrig håret med olivenolje, eller kokosolje 1 gang i måneden (noen timer, eller over natt). Drar til frisøren maks 1 gang i året, og alle sier det samme; at håret ikke er slitt. Det skal også sies her at jeg hverken farger, eller styler håret. Vasker det med sjampo, slenger i balsam, lufttørker og vrir det rundt i en hårknute; finito.

Jeg bruker Henna selv og er kjempefornøyd :) Problemet er bare som du selv skriver at man må være nøye med kvaliteten, så jeg har ennå ikke turt å kjøpe det i Norge. Jeg bestiller fra Henna Sooq i USA og den er helt fantastisk. Hvor får du tak i den du bruker?

Jeg har sluttet å bruke shampo og balsam med ordinære kjemikalier og har merket en stor forskjell på håret. Jeg har veldig porøst hår som trenger mye fuktighet. Så det jeg gjør er å vaske med balsam, skylle med kaldt vann eller eplecider eddik fortynnet i vann (dette vil få skjellaget til å lukke seg), bruker et mikrofiberhåndkle (T-skjorte går også bra) til å klemme ut en del av vannet for deretter å "lukke" fuktigheten inne i hårstrået. Dette gjør jeg ved å ha i balsam, så olje (bruker enten jojoba-, camille eller Amlaolje), for deretter å lukke med en gele av noe slag (her kan du lage linfrøgele ved å koke linfrø forsiktig med vann). Hårstrået er jo dødt, men det som er ytterst er det som har blitt utsatt for mest slitasje så dette må tas godt vare på. Gjør du det, trenger du ikke klippe håret. Hvert hårstrå som dannes i hårsekken vokser en gitt lengde (og ikke lenger) og så faller det ut - sånn er det for alt hår på kroppen.

Ordinær farging, sulfater, mineralojer, silikoner og alkoholer (bortsett fra fettalkoholer) er drepen for håret. Farging og sulfater åpner opp skjellaget i håret og på sikt gjør det mer porøst - det blir slik:

high-porosity.png

Dette gjør håret tørt og frizzy. Alkoholer gjør håret som egentlig trenger fuktighet enda tørrere, og mineraloljer og silikoner legger seg som en hinne på hårstrået og tetter det slik at håret ikke får den fuktigheten det trenger.

Beklager laaaaangt innlegg, men har brukt litt tid selv på å finne ut av dette og for meg så fungerer det veldig bra.

Hvilken balsam bruker du?:)

Jeg brukte en blanding. Noen billige, type Loreal Evercreme/style-serien, og noen dyrere feks Pureology Hydrate/Precious oil. Min favoritt er dog Kevin Murphy-produktene. Det er de jeg bruker nå i dag som jeg er tilbake på shampo-vogna :)

Jeg bruker Henna selv og er kjempefornøyd :) Problemet er bare som du selv skriver at man må være nøye med kvaliteten, så jeg har ennå ikke turt å kjøpe det i Norge. Jeg bestiller fra Henna Sooq i USA og den er helt fantastisk. Hvor får du tak i den du bruker?

Jeg har sluttet å bruke shampo og balsam med ordinære kjemikalier og har merket en stor forskjell på håret. Jeg har veldig porøst hår som trenger mye fuktighet. Så det jeg gjør er å vaske med balsam, skylle med kaldt vann eller eplecider eddik fortynnet i vann (dette vil få skjellaget til å lukke seg), bruker et mikrofiberhåndkle (T-skjorte går også bra) til å klemme ut en del av vannet for deretter å "lukke" fuktigheten inne i hårstrået. Dette gjør jeg ved å ha i balsam, så olje (bruker enten jojoba-, camille eller Amlaolje), for deretter å lukke med en gele av noe slag (her kan du lage linfrøgele ved å koke linfrø forsiktig med vann). Hårstrået er jo dødt, men det som er ytterst er det som har blitt utsatt for mest slitasje så dette må tas godt vare på. Gjør du det, trenger du ikke klippe håret. Hvert hårstrå som dannes i hårsekken vokser en gitt lengde (og ikke lenger) og så faller det ut - sånn er det for alt hår på kroppen.

Ordinær farging, sulfater, mineralojer, silikoner og alkoholer (bortsett fra fettalkoholer) er drepen for håret. Farging og sulfater åpner opp skjellaget i håret og på sikt gjør det mer porøst - det blir slik:

high-porosity.png

Dette gjør håret tørt og frizzy. Alkoholer gjør håret som egentlig trenger fuktighet enda tørrere, og mineraloljer og silikoner legger seg som en hinne på hårstrået og tetter det slik at håret ikke får den fuktigheten det trenger.

Beklager laaaaangt innlegg, men har brukt litt tid selv på å finne ut av dette og for meg så fungerer det veldig bra.

Howdy ho:)

Kjøper henna av merket Logona. Er faktisk ganske glad i deres color cream, som i essens er henna ferdig til bruk på tube. Mindre søl, mindre lukt og enklere å påføre. Men, Logona har ordinært hennapulver og, altså. Kjøper stæsjet mitt fra en tysk nettside: http://www.biologisch24.com. De er de billigste på Logona produktene. Produktene der koster omtrent halvparten av det de koster på norske nettsider (inkludert frakten!). Jeg er allergiker og har sensitiv hud, men har aldri reagert på produktene deres. Her kan du lese litt mer om hennaproduktene til Logona:

http://www.naturkosmetikk.com/produkter/harfarge?gclid=CIOb88Xw9roCFchY3godoUoAlQ

• 2 måneder senere...

Annonse

Mitt hår dekker snart rumpa mi - det har vokst som ugress de siste 4 årene :p Jeg har bare klippet håret kort 3 ganger i livet mitt, og latt det vokse ut etter det. Er 6-7 år siden jeg sist var hos frisør, stoler rett og slett ikke på dem. Får heller søstrene mine til å stusse tuppene mine et par ganger i året.

Har bleiket hele håret mitt et par ganger det siste halvannet året, og tatt etterveksten jevnlig siden det. Har ikke merket at det har slitt på håret. Får ofte kommentarer på at det ser sunt ut til å være så langt :) Kan selvsagt hende at jeg er heldig og ikke får slitt hår av farging / bleking.

Jeg vasker håret oftest med wella eller garnier, 3-4 ganger i uka. Har aldri sett poenget i å kjøpe svindyre produkter hos frisøren til 500 kr, når man kan kjøpe noe som er 5 ganger billigere. Jeg drukner håret i balsam, og tar nesten to store håndfuller hver gang jeg dusjer. Hvis jeg ikke bruker mye balsam, er det sinnsykt vanskelig å gre håret fordi det er flokete, og da sliter jeg jo håret unødvendig. Mye balsam er mitt beste tips.

Bruker ellers hårkur en gang i blant, selv om jeg føler at det holder hvis man er raus med balsamen. Bruker hårolje i tuppene av og til, og balsamspray når jeg grer håret hvis det er flokete.

Jeg passer også godt på håret mitt. Ikke gå med løst hår på dansegulvet, ute i vind osv - prøve å ikke floke til håret i løpet av dagen. Jeg har alltid håret inni jakken så det slipper å bli floket til av vinden.

Har nesten utelukkende gått med en stor hårklype i to år, samler håret i en hestehale. Føler hårklypa er mye bedre enn hårstrikk :) Fletter er også bra!

Klipper 1-2 cm i året. Det er så lite håret mitt slites. Bruker ikke hårføner, rettetang eller annet. Bruker riktig type hårstrikk.

Håret mitt er også veldig tykt. Helt vanlig balsam og shopping som er kjøpt i butikken.

• 3 uker senere...

Jeg slet med at håret mitt var tørt og flisete og aldri ville vokse forbi skuldrene. Og hver gang jeg var hos frisøren for å bare ta det slitte endte jeg med å måtte klippe masse for å få bort det som var flisete.

Nest siste gang jeg var hos frisøren(i september) fikk jeg kommentar på at håret var veldig tørt og blast(pluss tørr hodebunn) og fikk anbefalt en sjampo å prøve. Kjøpte den for 180,-, altså ganske mye mer enn det jeg har brukt tidligere på butikksjampo. Men jeg har ikke angra et sekund! Vasker håret omtrent 3 ganger i uka og sjampoflaska ble tom først tidligere denne uka. Håret er mykere og glattere enn det har vært på mange år, og når jeg for få dager siden var hos frisøren(annen enn sist) fikk jeg komplimenter for å ha så sunt og glansfullt hår. Og de slitte tuppene som skulle tas ble på maks 2 cm.

For første gang har jeg og opplevd å bli lugget av at håret har satt seg fast under veskereima på skuldra. Det har jeg aldri opplevd tidligere.

Sjampoen jeg kjøpte var denne: http://www.haircollection.no/p/601/neccin-dandruff-shampo-250-ml , og ei ny flaske ble kjøpt inn etter siste frisørbesøk. Jeg går ihvertfall ikke tilbake til billigsjampoer igjen.

Jeg slet med at håret mitt var tørt og flisete og aldri ville vokse forbi skuldrene. Og hver gang jeg var hos frisøren for å bare ta det slitte endte jeg med å måtte klippe masse for å få bort det som var flisete.

Nest siste gang jeg var hos frisøren(i september) fikk jeg kommentar på at håret var veldig tørt og blast(pluss tørr hodebunn) og fikk anbefalt en sjampo å prøve. Kjøpte den for 180,-, altså ganske mye mer enn det jeg har brukt tidligere på butikksjampo. Men jeg har ikke angra et sekund! Vasker håret omtrent 3 ganger i uka og sjampoflaska ble tom først tidligere denne uka. Håret er mykere og glattere enn det har vært på mange år, og når jeg for få dager siden var hos frisøren(annen enn sist) fikk jeg komplimenter for å ha så sunt og glansfullt hår. Og de slitte tuppene som skulle tas ble på maks 2 cm.

For første gang har jeg og opplevd å bli lugget av at håret har satt seg fast under veskereima på skuldra. Det har jeg aldri opplevd tidligere.

Sjampoen jeg kjøpte var denne: http://www.haircollection.no/p/601/neccin-dandruff-shampo-250-ml , og ei ny flaske ble kjøpt inn etter siste frisørbesøk. Jeg går ihvertfall ikke tilbake til billigsjampoer igjen.

Ooh, her lukter det shopping! Har prøvd x antall shampooer mot sår og flassende hodebunn, men alle tørker jo ut håret. Takk for tipset :-D

Pleier å lage egen hårkur:) Funker fett! Slet veldig med flisete og tørt hår før.

1eggeplomme

2ss honning

2ss kokosolje

Klisser det i tørt hår, aliminiumsfolie rundt, også har jeg på så lenge som mulig. Gjør dette så ofte jeg kan, annenhver søndag ca. :D

Pleier å lage dobbel siden håret mitt er så tykt.

Jeg kliner oppi Moroccanoil etter dusjing, men ser de har langt billigere alternativer på eBay i kategorien 'arganolje'. Typ 60 kroner for samme størrelse som Moroccanoil sine som de skal ha nært 500 spenn for noen steder.

Synes jo det har en viss effekt på at det blir noe lettere å kjemme, og blir noe mer glansfullt. Om jeg egentlig synes det er verdt 500 spenn for 150ml eller hva det er? Nei. Da investerer jeg heller i en knakende god hårkur.

Annonse

Noen som bruker hårolje, og som synes dette funker?

I så fall hva slags? :)

Jeg har brukt Mythic Oil Rich fra loreal ei stund. Mest fordi jeg har en del krøller og det lett blir krusete i tuppene. Bruker bare litt ytterst i tuppene for å samle/definere dem litt og det funker fint for meg =) Blir blankt og fint uten å bli tungt eller fett.

Noen som bruker hårolje, og som synes dette funker?

I så fall hva slags? :)

Bruker Shu Uemura Essence Absolute + sjampo i samme serie, Cleansing Oil Shampoo. Viktig å ha i oljen i hårtuppene etter vask før håret er tørt. Funker veldig bra på tørre håtupper.

Ellers for å spare til langt hår så er det å klippe det minst mulig hos frisør, de klipper alltid mer enn avtalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...