Gå til innhold

Noen som blir "ugne" av melk?


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Føler meg fort uggen med melk i kroppen, i form av at jeg blir småkvalm og får en slags svak hodepine. Uren hud/acne er også ofte forbundet med melk, uten at det er sentralt her. Prøv å kutt melk en periode da, vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker vanligvis ikke melk. Jeg drakk veldig mye i barndom og ungdom, helt til jeg plutselig en dag i 19 års alderen ikke klarte mer, all melk smakte.. vel, skikkelig kumøkk, for å si det mildt. Det STINKET av all melk, tilogmed melkesjokoladen smakte vondt. Jeg kuttet ut melk i over 20, men har i det siste prøvd meg på litago etter trening. En halv liter har gått greit, men i dag våknet jeg altså med hodepine og kvalme..Kanskje jeg skal ta en laktosetest?

Apropos uren hud, jeg var Mr. Pizzatryne på hele ungdomsskolen og videregående. Så det kan nok godt ha noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har kutta ut mjølk i 20 år er det ikkje så rart at du reagerer på mjølk no. dette er fordi om ein sluttar å drikke mjølk vil kroppen "tilpasse" seg ved å produsere mindre laktase, som er enzymet som bryt ned laktose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om du har kutta ut mjølk i 20 år er det ikkje så rart at du reagerer på mjølk no. dette er fordi om ein sluttar å drikke mjølk vil kroppen "tilpasse" seg ved å produsere mindre laktase, som er enzymet som bryt ned laktose.

Men jeg har spist ost, og drukket en god del kremfløte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har spist ost, og drukket en god del kremfløte?

Intolerante har kronisk lave verdier laktase, noe som betyr at kroppen ikke klarer å produsere enzymet, uavhengig av hvor mye man får i seg. Melk og gluten (som er forholdsvis like proteiner) er allikevel tunge for kroppen å bryte ned, og kan skape problemer i forskjellig grad. Mange har derfor fordel av å kutte ned på inntaket. Selv føler jeg meg piggest uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både laktose og glutenintoleranse.. Jeg blir utrolig kvalm av både gluten og laktose. når jeg da er kvalm tar det lang tid før det går bort igjen og hodet begynner å verke. Verste scenario er at jeg blir svimmel og besvimer, men da må jeg har inntatt store mengder. Har vært gluten og laktose intolerant så og si hele livet også..

Men hvis det er slik at du blir kvalm av melk hver gang du drikker, så ville jeg nok gått til legen for en test og bare få avklart det hele :) Om jeg hadde muligheten ville jeg aldri byttet ut varm melk med kanel og honning :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både laktose og glutenintoleranse.. Jeg blir utrolig kvalm av både gluten og laktose. når jeg da er kvalm tar det lang tid før det går bort igjen og hodet begynner å verke. Verste scenario er at jeg blir svimmel og besvimer, men da må jeg har inntatt store mengder. Har vært gluten og laktose intolerant så og si hele livet også..

Men hvis det er slik at du blir kvalm av melk hver gang du drikker, så ville jeg nok gått til legen for en test og bare få avklart det hele :) Om jeg hadde muligheten ville jeg aldri byttet ut varm melk med kanel og honning :love:

Høres ut som meg ja, selv om en halv liter går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kansje gått til legen da. Finnes jo 3 ulike varianter, Primær, sekundær og medfødt. Sistenevnte er jo veldig sjelden så tror neppe det er noe du har. Men jeg ville nok ha funnet ut om det er pga. noe tarmsykdommer som fører til intoleransen eller om det faktisk er livsvarig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også dårlig av melk. Det er en sånn greie som man sjelden får en diagnose på (hvis man ikke er så "heldig" å ha cøliaki), men jeg vet at jeg ikke tåler det uansett. Noen påstår det har noe med homogeniseringen å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...