Gå til innhold

Hundetråd (voff voff)


wombat

Anbefalte innlegg

Det tror jeg kommer litt an på hvilket valpekurs man går på. For vår del var det completely waste of money (ikke bare fordi vi kunne tingene fra før, men fordi hundeskolen var helt MONGO) og det tror jeg det er mange steder. Ikke alle hunder trives heller med det sinnsyke stressnivået som gjerne dannes i kurslokalet (vår f. eks. ble jo LIVREDD for andre hunder, så krevde litt tid og styr for å få ordnet det igjen)..

Åja, det var jo litt kjedelig :( valpekurset vi gikk på var veldig ålreit, og ikke var vi så mange deltakere heller (8 valper på 2 instruktører).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åja, det var jo litt kjedelig :( valpekurset vi gikk på var veldig ålreit, og ikke var vi så mange deltakere heller (8 valper på 2 instruktører).

Det varierer nok veldig. Det kommer jo også an på hvilke treningsmetoder hundesenteret praktiserer. 100% positivt blir for mye rosa lykkesky, og lederskap og dominans til det fulle og ingen bruk av godbiter blir kanskje mye igjen andre veien. Men det er nå opp til folk selv å skjønne rett og galt på den fronten. Ellers er det skrevet en del gode artikler (her mangler jeg kilder for jeg lagrer ALDRI noe..... downside med klisterhjerne) om hvorvidt "massesosialisering" type kurs og hundetreff er sunt for hunder hvor de konkluderer med at for de fleste hunder er valpekurs mer skadelig enn godt. MEN det har jo fordeler også. Er du helt blank kan du lære mye og hunden lærer å konsentrere seg i stressede omgivelser (ihvertfall noen - der vi gikk var det vel så og si bare vår som "oppførte seg" - men hun var til gjengjeld livredd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg kommer litt an på hvilket valpekurs man går på. For vår del var det completely waste of money (ikke bare fordi vi kunne tingene fra før, men fordi hundeskolen var helt MONGO) og det tror jeg det er mange steder. Ikke alle hunder trives heller med det sinnsyke stressnivået som gjerne dannes i kurslokalet (vår f. eks. ble jo LIVREDD for andre hunder, så krevde litt tid og styr for å få ordnet det igjen)..

Vi ligger opp valpekursene våre slik at valgene for noe god i bilen. Og vi haretstort, åpent område utendørs som vi disponerer. Nå legger vi heller ikke opp til intensivkurs med valp, men har det en gang i uka, over 7 ganger. S

Da varer det en time, kanskje halvannen noen ganger.

Det er mer enn nok for valpene, og eierne flinke til å trene hjemme merker vi alltid enorm endring på de små fra gang til gang. Fra de stressa, små pelsdottene som ikke har øye for annet enn de andre små pelsdottene, til de coole, avslappende og oppmerksomme hundene den siste gangen..

Vi legger derifrå opp slik at det errom for eierne til å gjøre sine egne ting, det er ikke noe naziregime om at for å lære sittså MÅ du gjøre slik eller sånn. Så da går vi heller rundt og tipser og råder og hjelper deltagerne.

Funker fett, og har fulltegnet kurs hver gang- kjører det en gang i halvåret.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg kommer litt an på hvilket valpekurs man går på. For vår del var det completely waste of money (ikke bare fordi vi kunne tingene fra før, men fordi hundeskolen var helt MONGO) og det tror jeg det er mange steder. Ikke alle hunder trives heller med det sinnsyke stressnivået som gjerne dannes i kurslokalet (vår f. eks. ble jo LIVREDD for andre hunder, så krevde litt tid og styr for å få ordnet det igjen)..

Jeg var på valpekurs med min første, og det var også en heller dårlig erfaring. Det kurset jeg gikk på ble kun basert på avledning, ignorering osv. Bare positivt. Mens min valp var en skikkelig bajas som trengte klare grenser og konsekvenser, så vi passa dårlig inn :p Instruktøren vår ga oss mer eller mindre opp, så det var de pengene... Jeg kommer neppe til å gå på valpekurs igjen. Men for all del, det kan jo funke bra som sosialisering eller noe sånt, men man må ta det man lærer med en klype salt, og tilpasse treninga til sin egen hund. Alle hunder er forskjellige og trenger forskjellige måter å bli oppdratt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojedgutten min Nero, på snart 6 mnd.:love: Han er min første hund, og han er min beste venn.

Veldig pratsom, kosete og glad i folk og andre hunder. Han er et stort matvrak og tror alt han finner er spisende - deriblant sneiper, snuser, plast, bæsj, blomster, klær, luer osv, listen er lang.. :dry: Men han er helt fantastisk, kunne ikke byttet han ut mot noe!

Supernusselig.com :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på valpekurs med min første, og det var også en heller dårlig erfaring. Det kurset jeg gikk på ble kun basert på avledning, ignorering osv. Bare positivt. Mens min valp var en skikkelig bajas som trengte klare grenser og konsekvenser, så vi passa dårlig inn :p Instruktøren vår ga oss mer eller mindre opp, så det var de pengene... Jeg kommer neppe til å gå på valpekurs igjen. Men for all del, det kan jo funke bra som sosialisering eller noe sånt, men man må ta det man lærer med en klype salt, og tilpasse treninga til sin egen hund. Alle hunder er forskjellige og trenger forskjellige måter å bli oppdratt på.

Synd at så mange opplever dette, men det er vel resultatet av endel "masseproduserte" hundeskoler,kurs og instruktører, der instruktørene ikke har særlig kunnskap annet enn det "lille" de lærer på den hundeskolen de jobber for.

Man må ha forståelse og skjønn til å forstå at alle hunder er individer, det som funker på en hund trenger nødvendigvis ikke funke på en annen. Og så har man jo raseforskjeller-det bør være en del av læren for instruktører..

Jeg sitter igjen med inntrykket av at vi som eiere skal være en "godbitmaskin", ignorere og sier du nei til hunden din, driver du med tradisjonell trening-av typ gammelmåten å trene hund på..

Jeg og min kollega har fått endel elever fra andre hundeskoler, og de har ikke lært noe spes. annet enn å fore med goddis el. "klikke" i vilden sky.

Husker en ekvipasje-denne hadde vært med på to!! klikkerkurs(dette var en Flat. Retr.) hvor eier klikka i vilden sky, og hadde fått beskjed om at i pausene skulle det lekes! Med kong! Hunden var yberstressa og eier sleit virkelig(det var foreldrene til eier som hadde meldt ham på pga. at de takla snart ikke å ha hunden i hus..)

Det første vi gjorde, var å legge klikkern på hylla for en tid, forby kong,ball osv. i pausene(da skal vi trene på roooo:)), og starte litt på nytt ifht. til trening.

3dje kurskveld var det nesten som en ny hund, var så kjekt å se at både hund og eier begynte å kose seg sammen, og foreldre til eier kunne slappe litt mer av..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah - tusen takk! :D

HAr alltid godbit med meg, og går og henter han dersom han ikke kommer i allefall. Det med å gjemme seg var også en god ide - han blir jo panisk om han ikke ser meg :p

Slutter du med godbit etterhvert - eller er det noe du alltid har med deg?

Han er en trekker - drar og drar og drar!

Men han er bare 5 mnd enda, så jeg tenker at jeg kan klare å lære han det dersom jeg bare går 100% inn for det... Ja - tips!! :D

Bare et lite råd- ville vært litt forsiktig med å gjemme seg for hunden, spes. om den er mamma/pappadalt. Det _kan_ virke mot sin hensikt, at hunden får panikk og renner tulling for å finne eier.. Eller de resignerer, gir på en måte opp og legger seg pal.(eier har forlatt meg, jeg er alene og veldig sårbar)

Du kan ev. prøve å springe i motsatt retning, veive litt med armer og bein-leke litt bajas mens du tydelig viser med stemme og kropp at det DU holder på med der borte, er det verdt å sjekke ut;)

Når hunden kommer, megabelønning- men tenk på at belønning ikke bestandig trenger være godbit-prøv dere litt frem der, på hva hunden din synes er dritdigg. (det kan være alt i fra drakamp, springe sammen hunden-bare fantasien setter grenser;)

Ei venninne av meg har regnet på belønningsformer for sin hund, og kom vel fram til 17, hvorav en er belønning med godbit!

Husk at du skal være det kuleste på jord for din hund, og når løpetisper lokker(en skikkelig trigger, hehe;)) nytter det ikke å stå å blafre og lokke med en kjedelig godbit;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah - tusen takk! :D

HAr alltid godbit med meg, og går og henter han dersom han ikke kommer i allefall. Det med å gjemme seg var også en god ide - han blir jo panisk om han ikke ser meg :p

Slutter du med godbit etterhvert - eller er det noe du alltid har med deg?

Han er en trekker - drar og drar og drar!

Men han er bare 5 mnd enda, så jeg tenker at jeg kan klare å lære han det dersom jeg bare går 100% inn for det... Ja - tips!! :D

Ooooog, mens jeg er igang herrrr...- ang. trekking i båndet- har du prøvd å variere mellom sele og halsbånd? Altså klem på begge deler, når du trener gå pent i bånd-koblet i halsbånd(ikke tren for lenge av gangen, korte økter)- når ferdig med trening, koble over i sele. Tiden hunden er koblet i selen skal avta etter hvert som det går bedre. De fleste hunder merker forskjell på sele(nå er det greit å trekke litt) og halsbånd(ikke trekk).

Det er Terrier du har, og de er litt snedige der sjuh;)- gjør det vondt/ekkelt/ubehagelig-vil den komme seg bort ifra det ubehagelige! Ergo bånd, ubehagelig-drar for å komme seg bort, mere ubehag-da drar vi mer:eek: Mange vil merke bedring ved å kun bruke sele.

Som skevet lengre opp(Wombat?)-tren massemasse kontakt, krev at hunden skal gå sammen med deg-ikke laaaangt foran deg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn: Born To Be Wild (i dagligtalen: Micky)

Rase: Chinese Crested

Lever opp til navnet sitt.

Herlig hund med mer personlighet enn hva man finner i hunder flest. Har vært igjennom alt av problemer en hund noen sinne kan få, han karakteriseres som en real problemhund. MEN like glad i han er man fortsatt da, lille fløepusen til mor <3 <3 Micky har gitt meg hodebry i snart 4 år, men det er 4 år jeg aldri ville vært foruten.

post-7229-14440942373451_thumb.jpg

post-7229-14440942373853_thumb.jpg

Ikke alltid så lett å ta bilder av, skal alltid lage abligøyer.

post-7229-14440942374207_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn: Born To Be Wild (i dagligtalen: Micky)

Rase: Chinese Crested

Lever opp til navnet sitt.

Herlig hund med mer personlighet enn hva man finner i hunder flest. Har vært igjennom alt av problemer en hund noen sinne kan få, han karakteriseres som en real problemhund. MEN like glad i han er man fortsatt da, lille fløepusen til mor <3 <3 Micky har gitt meg hodebry i snart 4 år, men det er 4 år jeg aldri ville vært foruten.

[ATTACH=full]106484[/ATTACH]

[ATTACH=full]106485[/ATTACH]

Ikke alltid så lett å ta bilder av, skal alltid lage abligøyer.

[ATTACH=full]106486[/ATTACH]

Nydelig liten kar:love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, sjeldent vi får gå tur i fred med han, alle skal klappe og hilse og spørre osv. Alle unger under 10 år tror det er en ulv.

Han hadde nettop bursdag

[ATTACH=full]106148[/ATTACH]

Håhå, sjekk det herlige uttrykket dah:love: Øynene nesten i kryss:ROFLMAO:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn: Born To Be Wild (i dagligtalen: Micky)

Rase: Chinese Crested

Lever opp til navnet sitt.

Herlig hund med mer personlighet enn hva man finner i hunder flest. Har vært igjennom alt av problemer en hund noen sinne kan få, han karakteriseres som en real problemhund. MEN like glad i han er man fortsatt da, lille fløepusen til mor <3 <3 Micky har gitt meg hodebry i snart 4 år, men det er 4 år jeg aldri ville vært foruten.

Ikke alltid så lett å ta bilder av, skal alltid lage abligøyer.

"Kjenner" jeg deg fra CCsnakk kanskje? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte du ikke meg, men du får svar av meg likevel.. Hehe.

Innkalling:

- Ha det ALLER beste hunden vet EVER med deg hver gang den skal gå løs

- Når du roper navnet og han kommer gi ALLTID belønning (ihvertfall om du skal ha 100% innkalling, så må det alltid være 100% belønning)

- Ikke rop når du tror/vet at hunden ikke kommer til å komme, f.eks. hvis den ser en annen hund og du ikke er sikker, og du roper og den løper bort til den andre hunden; så er det en belønning for din hund (hvis den liker andre hunder, noe den sikkert gjør om den løper bort)

- Bruk langline i starten om den er "helt grønn" på innkalling, tren også først inne/et helt tomt sted

- Gi belønning for "frivillig" innkalling (altså hvis hunden kommer bort til deg uten at du har ropt)

- Om hunden ikke kommer når du har ropt; gå og fysisk hent den (da må du være sikker på at den ikke begynner å løpe i ring rundt deg eller "erte" deg, så er din hund den typen - bruk langline og fisk han inn med den) ELLER (hvis den er veldig glad i deg) løp og gjem deg

Konklusjon: Godbiten/leken du har med må være bedre enn andre hunder, bedre enn tisseflekker, bedre enn andre mennesker og barn etc. Du må gjøre deg selv gøy og morsom i tillegg gjerne, for at hunden skal syns det er mer spennende å gå til deg enn alt annet. Det er også ditt ansvar å sikre at hunden gjør rett i 99-100% av tilfellene, det er da du får en bra innkalling.

(Må bare si at er det NOE jeg har lykkes med på mine, så er det ihvertfall innkalling, hehehe)

Når det gjelder gå fint i bånd, så kommer det jo litt an på hva problemet er og hvordan hunden din er som type?

Stopper han - drar han - utagerer han - slumser han frem og tilbake etc?

Synes dette er god forklaring. (y) Er selv førstegangseier, og gjennom kurs ble jeg fortalt det samme som du skriver her. Og det fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

post-24526-14440942435728_thumb.jpg

Betty, Ruhåret JRT (jack russell terrier), 1,5 år

Bortskjemt lita tispe som elsker fart og spenning. Er spretten og glad og elsker å ligge lenge på formiddagen (som er en stygg uvane fra min kjære samboer). Hun elsker snø og bade. Har hatt henne siden hun var 8 uker gammel og hun er min lille hjerteknuser. Beste turkamerat jeg kan få. Går veldig på spor, så kan nok aldri ha henne løs. Skal begynne med agility til sommeren, hun kommer til å stortrives.

post-24526-1444094243227_thumb.jpg

post-24526-14440942432622_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-klipp-

Ja, instruktøren vår hadde helt tydelig null erfaring med litt mer krevende og sta hunderaser/individer. Og hvis man ikke har kunnskap nok til å kunne hjelpe alle de forskjellige typene, så har man på en måte ikke så mye som instruktør å gjøre, spør du meg :p

En instruktør som ikke klarer å tilpasse treninga til hvert individ holder ikke mål :)

Og når jeg var på dette valpekurset, så var jeg helt ny når det kom til hundeoppdragelse, så jeg sleit MYE med denne bikkja, fram til vi fant en flink hundetrener som hjalp meg masse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...