Gå til innhold

Fra neste år blir det 18-årsgrense i solarier


Anbefalte innlegg

- Jeg mener det er dumt for folkehelsen. Den aldersgruppen som er under 18 år er de som virkelig trenger vitamin D. De spiser ikke fisk, og sitter bare inne foran PC-en, sier Frantzen

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fra-neste-r-blir-det-18-rsgrense-i-solarier--6717122.html

Ja scienceguys... får man d-vitaminer av solarium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://tidsskriftet.no/article/2015617

Man får D-vitamin av solarier, men for hyppig bruk kan øke risikoen for hudkreft. Fornuftig bruk i vinterhalvåret kan være lurt, men i forhold til hudkreft kan kanskje tilskudd være å anbefale.

Som det står i sammendraget i artikkelen: Fortolkning. Anbefalingen om restriktiv bruk av solarier bør opprettholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar ikke sol selv (det er ikke vanskelig å se), så har egentlig ikke tenkt noe over det. Men, det skal ikke mye til for å produsere en del D-vitamin, spesielt ikke om du er like blek som meg. Da ville jeg gått utifra anbefalingene for å unngå hudkreft. Oftere og kortere er absolutt å foretrekke framfor sjeldent og lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke rundt dette er at nå kommer den eneste muligheten til å få tatt solarium på småstedene være gjennom treningssentre. Er jo ikke mulig å opprettholde en bærekraftig økonomi for de små selvbetjente solsentrene som ofte er drevet som franchise av noen som har andre jobber ved siden av. Blir vel ikke akkurat rik av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig bra!

Tror det er mange tidlig i tenårene som ikke forstår hvor skadelig det er, og kjører på med for mye sol for ofte. Gjerne med baby olje eller tilsvarende i stedet for solfaktor 20+. Tror (håper) ikke det er like mange som vil starte med en slik trend når de begynner å nærme seg en alder hvor de skjønner betydningen av god helse.

Tar selv litt solarium 2-3 ganger per vinter med solfaktor 30 i ansikt, 20 på kropp. Akter å holde meg naturlig rynkefri, kreftfri og føflekkfri frem til 80+ år. Men må innrømme at det er deilig å ta 15 minutter noen få ganger i desember-februar tiden.

Kjør på med 18års grense :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er veldig bra!

Tror det er mange tidlig i tenårene som ikke forstår hvor skadelig det er, og kjører på med for mye sol for ofte. Gjerne med baby olje eller tilsvarende i stedet for solfaktor 20+. Tror (håper) ikke det er like mange som vil starte med en slik trend når de begynner å nærme seg en alder hvor de skjønner betydningen av god helse.

Tar selv litt solarium 2-3 ganger per vinter med solfaktor 30 i ansikt, 20 på kropp. Akter å holde meg naturlig rynkefri, kreftfri og føflekkfri frem til 80+ år. Men må innrømme at det er deilig å ta 15 minutter noen få ganger i desember-februar tiden.

Kjør på med 18års grense :thumbsup:

I såfall lurer jeg på hvilke helseeffekter du ønsker å oppnå med å bruke solarium. Solfaktor 8 og høyere blokkerer effektivt all produksjon av D-vitamin,så det får du hvertfall ikke ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall lurer jeg på hvilke helseeffekter du ønsker å oppnå med å bruke solarium. Solfaktor 8 og høyere blokkerer effektivt all produksjon av D-vitamin,så det får du hvertfall ikke ut av det.

Nevnte jeg noe om å oppnå helseeffekter ved å ta solarium? Nei. Synes det er godt med noen minutter i varme og lys når Kong Vinter er i fullsving. Vitaminer får jeg, surprise, surprise, gjennom mat og vitamintilskudd :wub: (om noen dager skal jeg også sanke inn D-vitaminer i Costa Rica :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg tar sol, for det er maks metro, men hvordan gjør man det tryggest mulig Vegard? 15 min i uka? Går utifra at oftere og kortere er bedre enn å bli grilla.

Det handlar inte om hur mycket tid i veckan, solarium använder ultraviolett strålning och det ger inte en "säker solbränna". Varje gång du blir solbränd eller bygger på din färg förstör du dina hudceller, normal exponering från sol gör samma sak, men den ultravioletta strålningen kan såra cellerna så de blir instabila. Instabila celler = Cancer = rapid growth and uncontrolled change. Har du redan är ljus hy och får leverfläckar, eller har bara ett par stycken, så borde du veta att leverfläckar är skapade från ett instabilt förhållande inom melanin produktionen i din hud. Det är första tecknet av instabila celler, och ofta är hudcancern upptäckt genom växten och färgen av fläcken. Förhållandet mellan solarium och hudcancer, liksom hudens åldrande och ögonskador kan du läsa mer om här. Australien har den mest aktiva forskningen om hur farliga solarium verkligen är. Vi här i Skandinavien är inte lika medvetna om hur farlig solen är, men jag tycker at en 18 år gräns är en bra ide. Vi borde inte låta våra barn skada sig själv utav fåfäng.

http://www.cancer.org.au/policy/positionstatements/sunsmart/solariums.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Jeg tar ikke sol selv (det er ikke vanskelig å se), så har egentlig ikke tenkt noe over det. Men, det skal ikke mye til for å produsere en del D-vitamin, spesielt ikke om du er like blek som meg. Da ville jeg gått utifra anbefalingene for å unngå hudkreft. Oftere og kortere er absolutt å foretrekke framfor sjeldent og lenge!

Problemet er vel kanskje at de under 18 som liker å ta sol, pleier å sole seg ofte og lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...