Gå til innhold

ang oppgang i vekt når man driver å kutter ned på kcal,litt hjelp?


Anbefalte innlegg

Sr mye feil jeg selv har gjort her, trening to ganger om dagen, stresse og bekymre seg. Som sagt, du har klart mye selv, men det er når det stagnerer at ofte de med utdannelse/erfaring vet hvordan å manipulerere kroppen og vekten videre så en ikke kommer ditt hvor en ikke føler en har mer å kutte og trener egentlig altfor mye. hadde dette vært lett hadde alle klart det. Men mange får jo råd om at når du er på diett, trenger kroppen også hvile for å komme seg, det virker ikke som du gjør ;)

Jeg trener ikke to ganger om dagen ,har bare gjort dette i en periode ,det er jo ikke noe jeg greier å holde på med til vanlig...nja,jeg stresser ikke...har hatt et halvt års tid nesten nå hvor jeg har drevet med opptrapping kcal og vedlikehold,slutta å veie meg i lange perioder,stressa ned,og nå siste par mnd gått ned på kcal igjen..så føler ikke jeg stresser...virker sikkert stressa i denne tråden,men det er mye frustrasjon og diskusjon og misforståelser som gjør dette

Hva mener du at jeg ikke gjør? Forstår at kroppen må hvile? For jeg hviler,i enkeltes øyne her i denne tråden tydeligvis for mye

Jeg har i lange perioder også trappet ned treninga,spesielt når jeg begynte å trappe opp på kcal etter lang tid på 1500 kcal og alt for mye trening.Så jeg har liksom prøvd alt føler jeg. Men som jeg sa før har jeg ikke råd til pt og annen hjelp som koster mye. Ellers hsdde jeg jo gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener ikke to ganger om dagen ,har bare gjort dette i en periode ,det er jo ikke noe jeg greier å holde på med til vanlig...nja,jeg stresser ikke...har hatt et halvt års tid nesten nå hvor jeg har drevet med opptrapping kcal og vedlikehold,slutta å veie meg i lange perioder,stressa ned,og nå siste par mnd gått ned på kcal igjen..så føler ikke jeg stresser...virker sikkert stressa i denne tråden,men det er mye frustrasjon og diskusjon og misforståelser som gjør dette

Hva mener du at jeg ikke gjør? Forstår at kroppen må hvile? For jeg hviler,i enkeltes øyne her i denne tråden tydeligvis for mye

Jeg har i lange perioder også trappet ned treninga,spesielt når jeg begynte å trappe opp på kcal etter lang tid på 1500 kcal og alt for mye trening.Så jeg har liksom prøvd alt føler jeg. Men som jeg sa før har jeg ikke råd til pt og annen hjelp som koster mye. Ellers hsdde jeg jo gjort det.

Snu om på treningen. Kjør supersett, droppsett, høy intensitet lite pauser. Slite økter som forbrenner maks. "vanlige" styrkeøkter forbrenner ikke allverdens

Veldig rart om alt dette stemmer og du fortsatt ikke går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu om på treningen. Kjør supersett, droppsett, høy intensitet lite pauser. Slite økter som forbrenner maks. "vanlige" styrkeøkter forbrenner ikke allverdens

Veldig rart om alt dette stemmer og du fortsatt ikke går ned i vekt.

jeg kjører slik treningHar ca 140-170 i puls gjennom økten.

Ja,jeg sitter ikke å finner på alt dette....er det rart jeg er frustrert liksom...jeg skriver jo ikke her ang hjelp gang på gang for ingenting,hehe Jeg synes også det er rart men jeg skjønner ikke hva mer jeg kan gjøre eller hva jeg kan gjøre anderledes fordi jeg føler jeg har prøvd alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er ute å "ta deg/angripe deg"..Norges største treningsforum, og alle vil bare hjelpe til. Dette er også grunnen til at de fleste svar vil gå igjen og igjen og igjen.

Folk vil bestandig være kritisk til om man spiser det man skriver at man gjør i slike tilfeller som dette. Noen gjør det helt rett, og andre bommer ganske kraftig, noe som også resulterer i at folk blir kritiske om man egentlig har 100% kontroll på kostholdet. Jeg betviler ikke at du har full kontroll med veiing av mat. Så det kan være at du har noen problemer med metabolismen din, og derfor burde oppsøke kyndig hjelp.

Samtidig kan jeg komme med flere ekspempler hvor mine egne kunder påstår de har 1000% kontroll på kosten...helt til det viser seg at de feiler totalt på f.eks inntaket av oljer/smør. De ramler av stolen når det går opp for dem at en uskyldig SS med olje er over 100 kcal (for mange blir det fort 2-400kcal olje når de skal steke mat). Eller at de går rundt og tror at de har forbrent 1100 kcal på trening fordi pulsklokken viste det.

Om man spiser mest mulig ren mat, så er 2000kcal ganske mye mat pr dag om det kun består av rent kjøtt, masse grønnsaker og litt ris/pasta/potet/brød. Da er selv 17-1800kcal ganske mye som må dyttes i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er ute å "ta deg/angripe deg"..Norges største treningsforum, og alle vil bare hjelpe til. Dette er også grunnen til at de fleste svar vil gå igjen og igjen og igjen.

Folk vil bestandig være kritisk til om man spiser det man skriver at man gjør i slike tilfeller som dette. Noen gjør det helt rett, og andre bommer ganske kraftig, noe som også resulterer i at folk blir kritiske om man egentlig har 100% kontroll på kostholdet. Jeg betviler ikke at du har full kontroll med veiing av mat. Så det kan være at du har noen problemer med metabolismen din, og derfor burde oppsøke kyndig hjelp.

Samtidig kan jeg komme med flere ekspempler hvor mine egne kunder påstår de har 1000% kontroll på kosten...helt til det viser seg at de feiler totalt på f.eks inntaket av oljer/smør. De ramler av stolen når det går opp for dem at en uskyldig SS med olje er over 100 kcal (for mange blir det fort 2-400kcal olje når de skal steke mat). Eller at de går rundt og tror at de har forbrent 1100 kcal på trening fordi pulsklokken viste det.

Om man spiser mest mulig ren mat, så er 2000kcal ganske mye mat pr dag om det kun består av rent kjøtt, masse grønnsaker og litt ris/pasta/potet/brød. Da er selv 17-1800kcal ganske mye som må dyttes i munnen.

Selvfølgelig,jeg skjønner dette. Jada,jeg vet at man kan komme veldig lett,men jeg bruker ikke fett til steking f.eks. Jeg har jo sjekket mrtsbolismen flere ganger,men kan det være at de ser etter feil ting ?

Jeg var jo alldeles ikke sulten på et lavere kcalnivå,det var helt andre ting som gjorde det vanskelig.Kroppen har ikke kommet seg enda engang etter den lange perioden med lite kcal. Feks hadde jeg MYE mer menssmerter på lavt underskudd,helt til mrnden i seg selv ble borte,så har jeg ekstremt vondt i kroppen,muskelsmerter,konstant støl,sve og brennende følelse i rygg/bryst muskulatur omtrent etter hver trening, humøret var ræva og jeg var deprimert,gråt mye og hormonene var helt ute å kjørte...mye har kommet seg etter jeg økte på kcal....så forstår folk hvorfor jeg er skeptisk til å gå lavt nå?

Så vil jeg jo si at selv om jeg veier såppas som jeg gjør betyr det jo ikke at jeg er ekstremt overvektig,grunnen til at jeg vil ned i vekt er ikke fordi jeg er redd for helsa mi. Selvfølgelig hvis det var saken så hadde jeg jo vært redd,men nå er saken slik..

1: jeg skal først og fremst ne i vekt pga at jeg må nå en viss vekt for få en operasjon. 2:Liv og hofte mål tilsier at jeg ligger godt innenfor normalen 0,7-grensa ligger på 0,8. Liv: 75 cm og hoftemål 109 cm. Fettprosenten er heller ikke skyhøy som man kanskje skulle tro på en perosn som veier over 30 kg mer enn man bør ifølge bmi for eksempel. Så hadde vekta mi vist 80 kg nå så hadde jeg ikke stressa med å skulle ned i vekt,for jeg vet at trivselsvekta mi er på 80 kg,ikke for eksempel 55-65 kg som mange på min høye (167) liker å veie...har veid det for noen år tilbake og jeg har aldri vært så benete:confused:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert å bare ta tiden til hjelp og være tålmodig?

Hvis du i dag spiser under vedlikehold, vil du før eller senere fortsette ned i vekt etter hva jeg har forstått. Legg bort vekt og målebånd, fortsett som du gjør og mål igjen om et halvt års tid. Det kan være en prøvelse i seg selv i disse dager hvor umiddelbar tilfredsstillelse er normen, men kanskje det er det som må til? Du er da fortsatt ei ungjente så du har vel ikke så dårlig tid at du må ned på idealvekta i går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke vurdert å bare ta tiden til hjelp og være tålmodig?

Hvis du i dag spiser under vedlikehold, vil du før eller senere fortsette ned i vekt etter hva jeg har forstått. Legg bort vekt og målebånd, fortsett som du gjør og mål igjen om et halvt års tid. Det kan være en prøvelse i seg selv i disse dager hvor umiddelbar tilfredsstillelse er normen, men kanskje det er det som må til? Du er da fortsatt ei ungjente så du har vel ikke så dårlig tid at du må ned på idealvekta i går?

Joda,har jo styrt på i to år nå hvorav 1,5 av de har vært uten noe som helst fremgang på vekta ...er jo ikke rart man blir utolmodig da?Ung og ung,jeg er ikke akkurat så ung heller ,hehe;) Men jo,jeg skal gifte meg om ikke så alt for lang tid også for eksempel ,noe som er en av grunnene til at jeg har det travelt:)Jeg har ikke tenkt å bruke hele ungdommen min på å streve meg ned i vekt...for dette er slitsomt..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang olje så var det kunn et eksempel. Og som jeg skrev i første posten min, som du også refererte til tidligere ang at du har vært jojo i vekten. Dette er ikke noe man fikser på en mnd eller to før man begynner å skulle gå ned igjen. Vi er alle forskjellige, og mitt værste eksempel på dette var en kunde med lang historie med spiseproblemer. Jeg brukte nesten et år før jeg fikk henne til å øke inntaket sitt. Og det måtte hun gjøre i over et halv år før hun fikk lov til å begynne å redusere på inntaket sitt igjen!

Dette er jo selvfølgelig ganske ekstremt, for andre trenger ikke tenke på dette engang. Men som sagt, jeg synes du burde søke hjelp hos et av de større sykehusene om du har store problemer (eller noen andre dyktige innenfor klinisk ernæring). For jeg tviler på at du vil finne den hjelpen du trenger her inne i dette forumet.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang olje så var det kunn et eksempel. Og som jeg skrev i første posten min, som du også refererte til tidligere ang at du har vært jojo i vekten. Dette er ikke noe man fikser på en mnd eller to før man begynner å skulle gå ned igjen. Vi er alle forskjellige, og mitt værste eksempel på dette var en kunde med lang historie med spiseproblemer. Jeg brukte nesten et år før jeg fikk henne til å øke inntaket sitt. Og det måtte hun gjøre i over et halv år før hun fikk lov til å begynne å redusere på inntaket sitt igjen!

Dette er jo selvfølgelig ganske ekstremt, for andre trenger ikke tenke på dette engang. Men som sagt, jeg synes du burde søke hjelp hos et av de større sykehusene om du har store problemer (eller noen andre dyktige innenfor klinisk ernæring). For jeg tviler på at du vil finne den hjelpen du trenger her inne i dette forumet.

Lykke til :)

Ja,jeg må jo sikkert det,men jeg må jo til fastlege først ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest tråden din tenker jeg mest at du bør fortsette som du gjør, og ta tiden til hjelp. Hvis du brukte 6 mnd sist du gikk ned, så vil du nok bruke litt tid nå og. Har du noen tanker om hvorfor det gikk så sent da? Jeg tror (foreslår..skal ikke påstå for hardt) at du kanskje undervurderer stressnivået ditt. Som noen tidligere foreslo; så kan du jo prøve å kutte ut en av treningsdagene med å gå rolig kveldstur et par tre ganger i uken? Og bare for å messe mer om avslapning, så kan du jo prøve en form for meditasjon, sette deg ned for deg selv og høre på musikk og la tankene vandre. Hadde jeg veid 95 kilo (veide det på slutten av graviditeten min og det var tuuungt for kroppen bare det å jobbe to dager i uken som sekretær hvor jeg "løp" i 8 timer. Er 168 høy), og jobbet så mye som du, samt to unger og hus som skal vaskes, så tror jeg kortisolnivået mitt hadde vært rimelig høyt. Bare et innspill :-) Håper du oppdaterer om hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest tråden din tenker jeg mest at du bør fortsette som du gjør, og ta tiden til hjelp. Hvis du brukte 6 mnd sist du gikk ned, så vil du nok bruke litt tid nå og. Har du noen tanker om hvorfor det gikk så sent da? Jeg tror (foreslår..skal ikke påstå for hardt) at du kanskje undervurderer stressnivået ditt. Som noen tidligere foreslo; så kan du jo prøve å kutte ut en av treningsdagene med å gå rolig kveldstur et par tre ganger i uken? Og bare for å messe mer om avslapning, så kan du jo prøve en form for meditasjon, sette deg ned for deg selv og høre på musikk og la tankene vandre. Hadde jeg veid 95 kilo (veide det på slutten av graviditeten min og det var tuuungt for kroppen bare det å jobbe to dager i uken som sekretær hvor jeg "løp" i 8 timer. Er 168 høy), og jobbet så mye som du, samt to unger og hus som skal vaskes, så tror jeg kortisolnivået mitt hadde vært rimelig høyt. Bare et innspill :) Håper du oppdaterer om hvordan det går!
Skjønner hor du vil hen,jeg har prøvd ,men ja,jeg er en stresset perosn til vanlig,grunnen til dette trenger jeg ikke å gå inn på,men har prøvd mange måter å stresse ned på,men dette tar jo tid for dette er jo også en måte å jobbe med seg selv på,så jeg jobber jo med saken;)

Jeg føler meg ikke tung,har ikke høyt kolesterol eller noe slikt . Selv om jeg er tung betyr det ikke at jeg er diger:) Har en relativt normal fettprosent og liv hofte ratio er under det som er grensa,så jeg er ikke i fare for hjerteinfarkt og andre livsstilssykdommer.

Ser nå at du mente kortisol,men akkurat dette er jo som jeg har nevnt,vanskelig ¨gjøre så mye med...vet at mye trening kan stresse kroppen også,men jeg blir jo ganske fortvila når noen mener jeg undervurderer både inntak og trening og at jeg må spise mindre og trene mere osv...skal jeg trene mer så må jeg jo trene hele døgnet. Spise mindre er ikke noe problem men jeg er litt skeptisk pga det jeg skrev ovenfor. Men har ytterligere senket inntaket nå fra i dag av så får vi se om noen uker. Må jo også kontakte lege ang å få en ekstra nøye sjekk da ettersom at det tyde på at et eller annet er galt...når hormonene er så på tur som de er hos meg så er det kanskje ikke så merkelig at jeg ikke går ned tenker jeg...men jeg vet jo ikke.

Har jo fått mange råd her i tråden men saken med alle forskjellige råd er jo at det blir vanskelig å velge et:P Noen sier trene mer ,noen sier trene litt mindre,ikke nødvendigvis at dette betyr mindre bevegelse i hverdagen ,det skjønner jeg. Noen sier spis som du gjør ,noen sier spis mindre. sant..det e rikke lett dette:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er ute å "ta deg/angripe deg"..Norges største treningsforum, og alle vil bare hjelpe til. Dette er også grunnen til at de fleste svar vil gå igjen og igjen og igjen.

Folk vil bestandig være kritisk til om man spiser det man skriver at man gjør i slike tilfeller som dette. Noen gjør det helt rett, og andre bommer ganske kraftig, noe som også resulterer i at folk blir kritiske om man egentlig har 100% kontroll på kostholdet. Jeg betviler ikke at du har full kontroll med veiing av mat. Så det kan være at du har noen problemer med metabolismen din, og derfor burde oppsøke kyndig hjelp.

Samtidig kan jeg komme med flere ekspempler hvor mine egne kunder påstår de har 1000% kontroll på kosten...helt til det viser seg at de feiler totalt på f.eks inntaket av oljer/smør. De ramler av stolen når det går opp for dem at en uskyldig SS med olje er over 100 kcal (for mange blir det fort 2-400kcal olje når de skal steke mat). Eller at de går rundt og tror at de har forbrent 1100 kcal på trening fordi pulsklokken viste det.

Om man spiser mest mulig ren mat, så er 2000kcal ganske mye mat pr dag om det kun består av rent kjøtt, masse grønnsaker og litt ris/pasta/potet/brød. Da er selv 17-1800kcal ganske mye som må dyttes i munnen.

Nå vel.. det spørs jo helt på spiseskjeen (Mulig at "spiseskje" egentlig er et standardmål på 10ml, men "vanlig" spiseskje i hjemmet varierer jo veldig) :) En SS olje hos meg er mellom 4-6 gram, altså ca 50-55 kcal. Men ja, enig at mange undervurderer kalorimengden av alle ekstratingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva enn du overbeviser deg selv om: Du er overvektig, og har en farlig høy fettprosent.
Nei hehe,jeg har ikke spesielt høy fettprosent faktisk:);)Du er ganske påståelig av deg ,og så vidt jeg vet å har ikke jeg lagt ut noe bilde av meg her i denne tråden som du kan bedømme dette ut ifra? Du bør ta deg litt sammen! Hvis det er deg på bildet så bør du ivertfall ikke si mye. OK?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veier 40kg mer enn meg på samme høyde. Min fettprosent er 19, med muskelmasse godt over normalen. What the...
19 % i fettprosent er ikke nødvendigvis normalen frøken. Normal fettprosent strekker sge helt til rundt 30 %;) Så alt imellom 20% og 30% kan være rimelig sunn fettprosent. Jeg er fremdeles overvektig og veier 20-25 kg mer enn deg på min idealvekt når jeg faktisk er ganske slank da,så du kan ikke drive å sammenligne deg selv med andres fettprosent og vekt igrunn samma hvor lik høyde man er i. Du trenger ikke å banne eller frike ut,jeg kjenner jo til min egen kropp og min egen idealvekt bedre enn deg vet jeg og ingen er like uansett kroppsvekt! At jeg vil ned i vekt betyr ikke at jeg ønsker å være på 60 kg som deg liksom. Jeg var faktisk på 60 kg en gang for rundt 10 år siden og da var jeg innlagt for spiseforstyrrelser i mange mndr ,selv med en vekt som sier "normal" ift bmi og høyde;) Men jeg så ut som sulten i afrika. Så there you go.

:jimlad:!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fettvalkene på ryggen din er altså muskler? My mistake then.. Evnt: 160 cm på 90kg, det kan ha vært en liten giveaway på fettprosenten din, om du ikke er norges sterkeste kvinne.

Indiska LIKER MEG FOR DEN JEG ER!

Tror aldri ejg har møtt noen som er så påstålig og frekk som deg jeg faktisk,utrolig. Frekk og tøff i tryne på nett,det kan man være.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke ås itte å ta imot DRITT fra folk som dere her inne. Jeg ber om hjelp og har fått mange gode råd. Å drive med harselering og drittslenging og direkte prøve å såre og bryte med folk psykisk trodde jeg virkelig ikke var greia til fitnessbloggen. Jeg kommer til å rapportere dette og ta det videre om dette fortsetter. Slikt tar jeg bare ikke imot. Det skal ikke være slik på en nettforum med voksne folk. Fitnessbloggen står frem som en plass man kan trives og be om hjelp,råd og tips,men at dette er fitnessbloggen der man må forvente å bli trakkassert og kalt både det ene og det andre det trodde jeg virkelig ikke. Da kan det bare være hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri ejg har møtt noen som er så påstålig og frekk som deg jeg faktisk,utrolig. Frekk og tøff i tryne på nett,det kan man være.

Så lenge du påstår at du ikke er overvektig, så vet jeg ikke helt om du burde kaste rundt slike påstander.

Må bare minne deg på at du nettopp prøvde å mobbe meg ved å si at jeg var feit i henhold til avataren min =D DOBBELMORAL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...