Gå til innhold

Mat og mage...?


Anbefalte innlegg

Helt ærlig, så vet jeg ikke helt hvor jeg skal plassere dette spørsmålet... Jeg prøver meg her, og skal forsøke å fatte meg i korthet.

34 år gammel, dame... mengder av ondter og betennelser i ledd (artrose i hofte f eks), forhenværende anorektiker.

ELSKER min styrketrening, og har trent så seriøst jeg kan på egenhånd i litt mer enn ett år nå. Det har vært det tøffeste året jeg noen sinne har gått gjennom, men jeg er her, og treningen har uten tvil vært en stor grunn for at ting går såpass bra som de gjør.

Saken er at selv om jeg spiser relativt sunt, og ikke lenger takler alkohol, så har jeg nok over en periode spist for lite. Eller, det tror jeg. Og det tror hun coachen jeg har fått en kostholdsplan av, for jeg var overbevist om at det var dårlig balanse i kostholdet som gjorde at kroppen ble mindre definert, dvask og ueffen, mer enn at jeg måtte kutte 2 treningsdager pr uke.

Trening: 3-4 dager i uken, vil kalle det relativt tung styrketrening, ganske intensiv, fokus på fullkropp. Bygger lett muskler, spesielt i sete og lår; er fornøyd med overkroppen.

Kosthold: holder meg ganske så strikt til denne matplanen min som ifg coachen innebærer at jeg ligger i underskudd.

Stats forøvrig: sist veiing 63-64 kg; 172 cm. Fettprosent (kroppsfett) 8,3; ligger noe høyt på væskeansamling (inbody analyse, ja vet det ikke er 100% men noen indikasjoner må det jo gi?). Det jeg har av fett ligger på magan...

PROBLEMET: MAGEREGIONEN!!! Og vann i kroppen. Jeg hadde en mage jeg var veldig fornøyd med, men så har den bare blitt dvask og slapp og oppblåst. Det er forferdelig! Mye luft til tider også, men det hjelper med sånne lactase-tabletter (mot melkeintoleranse), tåler ikke så godt mye kesam etc, så det har jeg kuttet ut, og har måttet prøve/feile ift proteinpulver. Fikk beskjed om at det kunne være kortison, men de nivåene var normale. Fikk beskjed om å unngå cardio, men det er jo nå 4 mnd siden, og jeg vil gjerne ta vare på resten av kroppen (bare intervall-trening pga hofte). Fikk beskjed om at det kunne være irritabel tarm, men det har jeg jo levd godt med i mange år, aldri hatt konsekvenser som dette.

Jeg skjønner ingenting! Vil egentlig ikke bli større (har snart ikke klær som passer), vil beholde det jeg har, gjerne føle meg litt lett og vel i kroppen til en forandring - og få igjen mage/midje.

Anybody? Please??? Tar i mot alle tips med åpent sinn og sunn skepsis. :-) takker og bukker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8,3% fett? Tror ikke du har noe å bekymre deg for.

Hvis du fortsatt syns magen din er dvask må du bare spise som en gal og løfte tungt.

Jeg slet MYE med å være oppblåst og slikt før (mageproblemer), men etter jeg begynte å spise mye (!) mer, har det blitt MYE bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja, altså, når jeg ser de bildene der så ser jeg poenget :-) men, jeg kan garantere at jeg ikke ser ut som noe i nærheten av det bildet med 11-12% under - hadde kanskje gjort det hvis alt fungerte "riktig"... misforstå meg rett, det er 2 ting jeg mener med det: for det første mistenker jeg at den InBody analysen er feil, men den ble tatt 2 ganger, så jeg vet ikke. For det andre, når jeg sier "fungert riktig" så sier jeg det fordi utseendet ikke er i samsvar med "tallenes tale". Derfor lurer jeg på hva som gjør at det er slik det er? Ble veldig overrasket over de tallene jeg fikk ut av den maskinen, hadde ingen anelse om at det var slik. Jeg vil gjerne både spise mer, føle meg bedre og til og med ha mer fett på kroppen - men jeg vet ikke hvordan jeg kan få det til på en riktig måte!??? Har trent hardt og vært beinhard på kostholdet, og dermed "suger det" ganske bra å ikke få noen resultater som gjenspeiler hverken det ene eller det andre... Er noe galt i systemet mitt, ett eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oy - lol! Igjen, ser poenget ditt, men jeg er ikke komfortabel med å legge ut bilder her. Jeg er faktisk veldig fornøyd med kroppen min, bortsett fra dette med magen. Det er ikke i og for seg utsiden som er problemet, men det som eventuelt skjer på innsiden, som gjør at utsiden ikke samsvarer med det som - i følge bildene du la ut - burde være på utsiden. See my point? Jeg vet utmerket godt at det ikke er noe som helst galt med hvordan jeg ser ut - er stolt over å være sterk og ha en funksjonell kropp. Så det så :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oy - lol! Igjen, ser poenget ditt, men jeg er ikke komfortabel med å legge ut bilder her. Jeg er faktisk veldig fornøyd med kroppen min, bortsett fra dette med magen. Det er ikke i og for seg utsiden som er problemet, men det som eventuelt skjer på innsiden, som gjør at utsiden ikke samsvarer med det som - i følge bildene du la ut - burde være på utsiden. See my point? Jeg vet utmerket godt at det ikke er noe som helst galt med hvordan jeg ser ut - er stolt over å være sterk og ha en funksjonell kropp. Så det så :)

Har du noe mulighet til å si hva øvelser du trener? Du sier "relativt tung styrketrening" med fokus på rumpe og lår. men og fullkropp?

Ville annbefalt baseøvelsene jeg. Rygg er jo bra for magen. Knebøy, Markløft, benk, chins og dips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkentilt vet jeg ikke, har fått beskjed om at teknikken i knebøy er god. Kan ikke gå helt ned pga artrose, noe som også gjør at jeg utforsker smertegrenser når det gjelder knebøy. En lang stund lå jeg på 90-100 kg i knebøy, nå er det mer 70-90 kg - det er skikkelige knebøy selv om det ikke er a2g. Ut over knebøy er det strak mark (60-80 kg - holder på å bli vant til øvelsen); benkpress (45-50kg), pec dec 55-60kg, chins (+10 kg 5x5), pull ups 3-4x5, sittende roing (60 kg), nedtrekk (55-65 kg); leg etx (45-55kg), leg curl (45-55kg), biceps curl (50-55 kg), triceps(push down? 50-60 kg); rygghev +15-20 kg x15x3. Dette er favoritt øvelsene, veksler litt mellom dem og prøver å kjøre periodisering derfor varierer belastningen noe også. Har også begynt å ha litt intervall-trening igjen (tredemølle, 5.5-7,5 %, 9,5-10,5 km/t - 6-8x2 min). Kjører som regel 3 sett - 8-15 rep etter belastning). Dette gjør jeg 3-4 ganger i uken.

Jeg er altså, etter mine begreper, blitt ganske sterk, har alltid vært sterk i beina, men er nå veldig fornøyd med at overkroppen følger etter. Mage i seg selv trener jeg ikke veldig mye, men varierer mellom roll-out, crunch/rev crunch, planke/sideplanke, pallof, chopper.... Kan nok være jeg ikke har "nok" muskler, Wombat, kan godt være. Jeg vet bare hvordan det har vært, og hvordan det ikke er nå. Jeg har hatt keisersnitt og denne fine puten over arret var nærmest helt borte, men nå er det bare en dissende masse der (kan godt leve med den, men det går i mot min logiske sans at den er der i det hele tatt....). Kan jo nevne, som et mål, at midjemålet er 81 cm (rett under navle - 77 rett over) og hofter 85 - så noe er jo galt liksom....

Jeg vet ikke hva jeg gjør eller ikke gjør - derfor er det jeg spør her.... og takker for deres innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bekkentilt vet jeg ikke, har fått beskjed om at teknikken i knebøy er god. Kan ikke gå helt ned pga artrose, noe som også gjør at jeg utforsker smertegrenser når det gjelder knebøy. En lang stund lå jeg på 90-100 kg i knebøy, nå er det mer 70-90 kg - det er skikkelige knebøy selv om det ikke er a2g. Ut over knebøy er det strak mark (60-80 kg - holder på å bli vant til øvelsen); benkpress (45-50kg), pec dec 55-60kg, chins (+10 kg 5x5), pull ups 3-4x5, sittende roing (60 kg), nedtrekk (55-65 kg); leg etx (45-55kg), leg curl (45-55kg), biceps curl (50-55 kg), triceps(push down? 50-60 kg); rygghev +15-20 kg x15x3. Dette er favoritt øvelsene, veksler litt mellom dem og prøver å kjøre periodisering derfor varierer belastningen noe også. Har også begynt å ha litt intervall-trening igjen (tredemølle, 5.5-7,5 %, 9,5-10,5 km/t - 6-8x2 min). Kjører som regel 3 sett - 8-15 rep etter belastning). Dette gjør jeg 3-4 ganger i uken.

Jeg er altså, etter mine begreper, blitt ganske sterk, har alltid vært sterk i beina, men er nå veldig fornøyd med at overkroppen følger etter. Mage i seg selv trener jeg ikke veldig mye, men varierer mellom roll-out, crunch/rev crunch, planke/sideplanke, pallof, chopper.... Kan nok være jeg ikke har "nok" muskler, Wombat, kan godt være. Jeg vet bare hvordan det har vært, og hvordan det ikke er nå. Jeg har hatt keisersnitt og denne fine puten over arret var nærmest helt borte, men nå er det bare en dissende masse der (kan godt leve med den, men det går i mot min logiske sans at den er der i det hele tatt....). Kan jo nevne, som et mål, at midjemålet er 81 cm (rett under navle - 77 rett over) og hofter 85 - så noe er jo galt liksom....

Jeg vet ikke hva jeg gjør eller ikke gjør - derfor er det jeg spør her.... og takker for deres innspill :)

Wow! STERK!!!

Men tar du altså 55 kg i nedtrekk og 50 kg i bicepscurl? Jeg tar liksom 45 kg i nedtrekk og 18 kg i bicepscurl... Hehe. Bare virket litt rart :p Men ikke vet jeg.

Det er jo ikke så lett å svare på dette med magen din når vi ikke har sett den. Tør du ikke å legge ut et bilde? Evt. hvordan den var og hvordan den er nå? Målte akkurat mine egne midjemål og var litt smalere enn deg (nå er jeg veldig liten/smal da), men kan ikke se for meg på noen som helst måte at du har noen mage med de midjemålene? Vanskelig å se for seg en kropp uten å se den altså - hvis du sier at magen ikke er bra, har du kanskje rett i det - men er du sikker på det ikke er hjernen som tuller med deg? Jeg har hatt en del problemer med det.

Høres jo ut som du skal ha greit med magemuskler i forhold til styrken og øvelsene du gjør. Du vil ikke prøve å spise mer? Det har gjort underverker for min mage ihvertfall (strammet seg kraftig opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bruker feil betegnelse på øvelsene? Det er to øvelser, den ene tror jeg kan kalles biceps curl med stang - belastning 55-60 kg. En-hånds cable curl: 25-30 kg... Vet at jeg er sterk - var målet det :-) men kanskje jeg ikke ser helt selv hvordan jeg ser ut? Men, igjen, er ikke det som er poenget med denne henvendelsen til forumet. Poenget er de prosessene som bidrar til at jeg samler vann/evnt fett i nedre delen av mageregionen. Får vel bare fortsette å prøve meg frem :-) KEEP CALM & CARRY ON :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som du skal ha greit med magemuskler i forhold til styrken og øvelsene du gjør. Du vil ikke prøve å spise mer? Det har gjort underverker for min mage ihvertfall (strammet seg kraftig opp).

Kan prøve det også - for alt jeg vet ligger jeg for mye i underskudd, slik at jeg jobber mot meg selv i stedet for å få til den fremgangen jeg vil ha :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he neei, ikke fullt så mye på den der... stang festet i kabel, dra opp - vet ikke hva det heter jeg. Må jo nesten flire - lærer i allefall at jeg er sterk, om ikke annet :)

Ikke for å pirke, men tar du alt dette i Cabel Crossover maskin? I så tilfelle; blander du totalbelastning på begge 'håndtak' med belastning på kun ett håndtak? Noen Cable Crossovers merker vekt individuelt på hver side, mens andre bruker totalvekten for begge sidene.

SCC1200G_Hero.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...