Gå til innhold

RICE - et misforstått behandlingskonsept?


Anbefalte innlegg

Rest

Ice

Compress

Elevate

RICE har vært på toppen av behandlingsmåte for akutte bløtdelsskader (og lignende) i årevis, i alle fall for oss dødelige, og jeg har fått tillært det gjennom skole i tillegg.

Har brukt behandlingsformen på meg selv ofte, men har ikke merket noen øyeblikkelige bedringer annet enn noe smertelindring. Jeg fikk denne videoen av en kompis, som setter spørsmålstegn ved RICE-konseptet.

En veldig god gjennomgang, og karen gir mening. Å ise ned sakker jo ned på prosesser (derfor vi fryser ned mat), så å ise vil jo kanskje ikke være så positivt på lang sikt?

Et interessant tema uansett. Anbefaler å ta en titt på videoen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spennende spørsmål, spesiellt siden flere ser ut til å benytte varme , enten via IR, krem eller f.eks knevarmere for å motarbeide overbelastninger ( det jeg har erfart i min kamp mot hoppekneet)

Varme ser ut til å bli brukt i forebygging ja, men frysing som behandlingsmetode, eller restitusjonsmetode, har for meg blitt litt mer rart. De hopper jo i isbad og går inn i x antall minusgrader etter etapper i TdF, men i følge det karen på videoen sier vil jo dette hemme prosessen heller enn å fremskynde den.

Et interessant tema! Ole-Mats Moskvil, har du noen synspunkter rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme ser ut til å bli brukt i forebygging ja, men frysing som behandlingsmetode, eller restitusjonsmetode, har for meg blitt litt mer rart. De hopper jo i isbad og går inn i x antall minusgrader etter etapper i TdF, men i følge det karen på videoen sier vil jo dette hemme prosessen heller enn å fremskynde den.

Et interessant tema! Ole-Mats Moskvil, har du noen synspunkter rundt dette?

Har litt synspunkter ja, skal komme tilbake til denne når jeg har sett videoen! Mye som skjer om dagen, så mulig det ikke blir før over helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rest

Ice

Compress

Elevate

Et interessant tema uansett. Anbefaler å ta en titt på videoen! :)

Dette er absolutt et viktig spørsmål å stille, og et viktig tema. Når det er sagt så synes jeg det blir litt synsing og litt useriøst når det sitter noen karer å diskuterer noe som er på vei ut uten å referere til noe forskning, og bare satser på at deres forståelse om fysiologi er nok.

Når det er sagt så er jeg enig i mye av det som blir sagt, og ja, RICE er nok utdatert, men ising er ikke det.

RICE har i det siste blitt omgjort til forskjellige ting (Kan se på wiki), den seneste og den jeg liker best er

Protection

Optimal

Loading

Ice

Compression

Elevation

(Bleakley, Glasgow & MacAuley, 2012)

Dette betyr at man skal beskytte og belaste (Ikke for mye, men optimal belastning) det skadede vevet/området som er skadet, for å nettopp få til bedre sirkulasjon (De snakker litt om det i videoen), også de tre siste da, ice.

Is er vel det som er hovedspørsmålet her, trenger vi det?

Det er litt urovekkende dårlig forskning på dette området, og kanskje litt lite (Bleakley, McDonough & MacAuley, 2004; Collins, 2008). Det er dog endel som taler for ising, ikke bare at det fungerer, men at det har bivirkninger som smertelindring (Hocutt, Jaffe, Rylander & Beebe, 1982; Hubbard & Denegar, 2004; Hubbard, Aronson & Denegar, 2004)).

Det er selvfølgelig avgjørende at ising blir gjort på riktig måte, og ikke blir gjort for lenge (Meeusen & Lievens, 1986) eller med alt for lave temperaturer.

Så for å oppsummere uten alle referansene i veien: Ising har ikke i noen forskningsartikler som jeg klarte å finne vist seg å være negativt. Noen artikler viser at effekten ikke er bedre med is enn uten, mens mange artikler viser at is faktisk forbedrer helbredelsesprosessen. Det vil si at ising kan være positivt, men det kan ikke være negativt. Hva har vi da å tape på å bruke det? Veldig lite. Når det i tillegg er smertelindrene og vil gjøre det bedre for pasienten (Kan vel kalle det pasient?) så ser jeg ingen grunn til å kutte ut ising ihvertfall.

Referansene:

Bleakley, C., Glasgow, P., & MacAuley, D. (2012). PRICE needs updating, should we call the POLICE? British Journal of Sports Medicine, 46(4), 220-221.

Bleakley, C., McDonough, S., & MacAuley, D. (2004). The use of ice in the treatment of acute soft-tissue injury a systematic review of randomized controlled trials. The American journal of sports medicine, 32(1), 251-261.

Collins, N. (2008). Is ice right? Does cryotherapy improve outcome for acute soft tissue injury? Emergency Medicine Journal, 25(2), 65-68.

Hocutt, J. E., Jaffe, R., Rylander, C. R., & Beebe, J. K. (1982). Cryotherapy in ankle sprains. The American journal of sports medicine, 10(5), 316-319.

Hubbard, T. J., Aronson, S. L., & Denegar, C. R. (2004). Does cryotherapy hasten return to participation? A systematic review. Journal of athletic training, 39(1), 88.

Hubbard, T. J., & Denegar, C. R. (2004). Does cryotherapy improve outcomes with soft tissue injury? Journal of athletic training, 39(3), 278.

Meeusen, R., & Lievens, P. (1986). The use of cryotherapy in sports injuries. Sports Medicine, 3(6), 398-414.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referansene:

Bleakley, C., Glasgow, P., & MacAuley, D. (2012). PRICE needs updating, should we call the POLICE? British Journal of Sports Medicine, 46(4), 220-221.

Bleakley, C., McDonough, S., & MacAuley, D. (2004). The use of ice in the treatment of acute soft-tissue injury a systematic review of randomized controlled trials. The American journal of sports medicine, 32(1), 251-261.

Collins, N. (2008). Is ice right? Does cryotherapy improve outcome for acute soft tissue injury? Emergency Medicine Journal, 25(2), 65-68.

Hocutt, J. E., Jaffe, R., Rylander, C. R., & Beebe, J. K. (1982). Cryotherapy in ankle sprains. The American journal of sports medicine, 10(5), 316-319.

Hubbard, T. J., Aronson, S. L., & Denegar, C. R. (2004). Does cryotherapy hasten return to participation? A systematic review. Journal of athletic training, 39(1), 88.

Hubbard, T. J., & Denegar, C. R. (2004). Does cryotherapy improve outcomes with soft tissue injury? Journal of athletic training, 39(3), 278.

Meeusen, R., & Lievens, P. (1986). The use of cryotherapy in sports injuries. Sports Medicine, 3(6), 398-414.

Et godt innspill, men har du sett gjennom alle referansene dine?

"Is ice right?"-review artikkelen konkluderer med: "There is insufficient evidence to suggest that cryotherapy improves clinical outcome in the management of soft tissue injuries.", og er referansen som er brukt i videoen. (MobilityWOD | People, We’ve Got to Stop Icing. We Were Wrong, Sooo Wrong.)

Mens "Does cryotherapy hasten return to participation"-studiet konkluderer med at det er for dårlig forskning og at ising isolert ikke er sett på.

"Does cryotherapy improve outcomes with soft tissue injury?" konkluderer med at ising lindrer smerte, men skriver i diskusjonen at "Additionally, evidence is limited that cryotherapy hastens return to participation."

Greit nok at du ikke finner at ising er negativt, men noe fryktelig positivt vil jeg nå heller ikke påstå at referansene dine sier ising er.

(litt forskjellig skrifttyper og størrelser etter copypaste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt innspill, men har du sett gjennom alle referansene dine?

"Is ice right?"-review artikkelen konkluderer med: "There is insufficient evidence to suggest that cryotherapy improves clinical outcome in the management of soft tissue injuries.", og er referansen som er brukt i videoen. (MobilityWOD | People, We’ve Got to Stop Icing. We Were Wrong, Sooo Wrong.)

Mens "Does cryotherapy hasten return to participation"-studiet konkluderer med at det er for dårlig forskning og at ising isolert ikke er sett på.

"Does cryotherapy improve outcomes with soft tissue injury?" konkluderer med at ising lindrer smerte, men skriver i diskusjonen at "Additionally, evidence is limited that cryotherapy hastens return to participation."

Greit nok at du ikke finner at ising er negativt, men noe fryktelig positivt vil jeg nå heller ikke påstå at referansene dine sier ising er.

(litt forskjellig skrifttyper og størrelser etter copypaste)

Takk, lett å bli revet med i temaet! :)

Har lest igjennom ja, og er enig, det virker litt skralt.

Når det gjelder "is ice right"-review artikkeln, så var det en av de artiklene jeg tok med for å støtte opp om at det ikke var bra forskning, og ikke nok forskning.

"Does cryotherapy hasten return to participation" - artikkeln konkulderer også med "After critically reviewing the literature for the effect of cryotherapy on return-to-participation measures, we conclude that cryotherapy may have a positive effect. " Så det tok jeg med for å illustrere at det kan ha positiv effekt, men er absolutt enig, det er for lite forskning som tilsier det.

"Does cryotherapy improve outcomes with soft tissue injury?" konkulderer med det ja, det var derfor jeg tok den med :) For å vise til mitt utspill om "smertelindring".

Interessant og debattbart tema, og er vel ikke noe "fasitsvar" enda. Men min personlige mening er at når noe forskning viser ingen fordel, noe viser svak fordel, og det i tillegg er smertelindrende. Så er det vel ingen grunn til å la være? Om så bare for smertelindringen sin del, at det da er (kan være) fordelaktig er jo i tillegg en bonus.

Edit: Ser problemet med skriftstørrelse ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg så denne for en stund tilbake. Det som blir sagt her er vell at ising er riktig dersom målet er smertelindring, men i forhold til å bli raskest mulig bra er de noe kritiske. Da de snakker om at nedkjøling "fjerner" eller reduserer inflamasjonsfasen, litt usikker på hva det eksakt innebærer. Men sånn jeg forsto det da jeg så den sist, så er det en viktig del av "oppbygningsfasen/renseprosessen... Mulig jeg må se den igjen da det er en stund siden, men var hvertfall sånn jeg tolket det da :p

Fra store norske leksikon:

"Det kommer først en betennelsesreaksjon (inflammasjon) med karutvidelse, økt gjennomblødning, væskeutsiving i såret og tilstrømming av hvite blodceller som fjerner ødelagt vev, eventuelle bakterier og andre fremmedlegemer. Inflammasjonen er en rensningsprosess av stor betydning for sårhelingen. Hvis den er for svak (som den ofte er hos f.eks. diabetikere), leges såret langsomt."

makes sence for meg!:nin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Fra store norske leksikon:

"Det kommer først en betennelsesreaksjon (inflammasjon) med karutvidelse, økt gjennomblødning, væskeutsiving i såret og tilstrømming av hvite blodceller som fjerner ødelagt vev, eventuelle bakterier og andre fremmedlegemer. Inflammasjonen er en rensningsprosess av stor betydning for sårhelingen. Hvis den er for svak (som den ofte er hos f.eks. diabetikere), leges såret langsomt."

makes sence for meg!:nin:

Betennelsesreaksjonen er som regel fordi en skade har introdusert bakterier under huden. Mastceller utskiller da histamin og endoteliale celler utskiller nitrogenoksid.

Kappilærårene tar så og utvider seg, sånn at de basically lekker. Dette fører til at væske og leukocytter/hvite blodlegemer slipper igjennom til sårstedet.

Mens nøytrofiler og andre fagocytter omsluker og ødelegger bakterier, så krymper kapillærene til normalstørrelse og infeksjonen havner under kontroll.

Så da veit du kort hva som skjer og hvorfor man hovner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Kom på denne da jeg hørte på Kieran O'Sullivan, som har gjort flere studier og skrevet en bok om hamstringssakder, etterhvert touchet innom akuttbehandlingen av hamstringsstrekk. "What we know about ice is that it does two things. It is really really good at making your skin cold, it also takes away some of the pain". Bortsett fra dette har vi ingen evidens som backer opp isingen, men det er heller ikke noe som tilsier at det er skadelig på noe som helst vis. Det er også veldig lite forskning som sammenligner resultatet med og uten PRICE.

Mine korte tanker en tidlig morgen: (Går igjennom akronymet, protection, rest, ice, compression, elevation)

P: Denne er udiskutabel, pri en er å ikke øke vevsskade.

R: Tja. Man skal selvfølgelig ikke lage mer skade, som i punktet over, men man man starte en form for rehav fra dag en ved alle skader, med mindre du er gipset.

I: Det gir smertelette til en viss grad. Det er noe vi bryr oss lite om ved skuttskader, der er det retur til idrett og hindre tilbakefall som er i fokus. Sannsynligheten for at det virker negativt er ganske liten, så jeg ser ikke noe grunn til å droppe det om det får folk til å føre seg bedre. Men is før/under trening er nogo!

C: Ved skader med mye hevelse-/blødningspotensiale er dette et poeng. Særlig ankler kjøper seg mye tid ved å begrense hevelsen som igjen sikrer større bevegelsesutslag og mindre tilstivning. Intramuskulære skader tar også fryktelig lang tid å drenere, så disse elsker kompresjon. Støre støtskader direkte mot låret (som en monsterlårhøne) kan kjøpe seg en uke eller to ved å legge på kompresjon med maks knefleksjon. Samme prinsipp vil gjelde ved rupturer.

E: Litt som forrige punkt, men mest aktuelt for ankler og knær. Effekten er likevel liten. Den smertelindrende effekten ved store hevelser er enorm, så legg like gjerne beinet høyt om du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...