Gå til innhold

Hvorfor klarer jeg ikke å bli kvitt flere kilo selv om jeg trener aldri så mye?


Anbefalte innlegg

Og i dag ble underskuddet mye større (ca 1000 kcal basert på hva jeg har spist og trent) etter en hard utholdenhetsøkt: 8.4 km på 40 min, step-up 3x10 og 1000m brystsvømming. Tror det blir tidlig kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har funnet ut litt mer om hva jeg faktisk har spist de siste dagene. Og, jeg er litt overrasket over hvor mange kalorier jeg har fått i meg av å spise ting jeg har sett på som "harmløst". F.eks. salatene jeg av og til spiser på jobb. De er så å si kaloribomber. Så det er ikke så rart at jeg ikke har gått ned. Skal bli mye mer bevisst på å balansere kaloriinntaket med aktivitetsnivået. I dag har jeg tatt nok en løpetur på 10 km, og har i løpet av dagen hatt et kaloriunderskudd på 1000 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg logget det jeg har spist i 2 uker (17. mai ble litt vanskelig, men tror ikke jeg gjorde de store overskridelsene). Stort sett har jeg ligget under det antallet kalorier jeg skal ha i meg hver dag iht. innstillingene jeg har satt over hvor mye jeg skal gå ned i uka. I ukedager ligger jeg rett under, men i helger hvor jeg ikke drar på byen kan underskuddet bli ganske stort en dag når jeg legger inn en løpeøkt. I dag hadde jeg et kaloriunderskudd på langt over 1500 inkludert 10 km løping, og jeg har spist 3 ganger i dag med middag. Gikk også på vekta sist tirsdag. Den viste, etter trening, 87 kg. Altså 3 kg mindre enn hva vekta viste sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg logget det jeg har spist i 2 uker (17. mai ble litt vanskelig, men tror ikke jeg gjorde de store overskridelsene). Stort sett har jeg ligget under det antallet kalorier jeg skal ha i meg hver dag iht. innstillingene jeg har satt over hvor mye jeg skal gå ned i uka. I ukedager ligger jeg rett under, men i helger hvor jeg ikke drar på byen kan underskuddet bli ganske stort en dag når jeg legger inn en løpeøkt. I dag hadde jeg et kaloriunderskudd på langt over 1500 inkludert 10 km løping, og jeg har spist 3 ganger i dag med middag. Gikk også på vekta sist tirsdag. Den viste, etter trening, 87 kg. Altså 3 kg mindre enn hva vekta viste sist.

Det er flott at du ser ut til å ha funnet rytmen! Men la meg gi deg et tips, så du kan lære av mine feil; ikke la underskuddet bli for stort. Da går det mer muskelmasse med i sluket og du blir fortere utmattet. Siden du ikke skriver noe om høyde, vet jeg ikke BMI'en din og hvor mye fett du antakeligvis har (jo større fettmasse, jo større underskudd tåler man), men jeg ville ikke lagt underskuddet på mer enn 21% (ref. studien til Garthe). Det vil si at hvis vedlikeholdsnivået ditt er 3000 kcal, så ville jeg ikke hatt et større underskudd enn 650 kcal/dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du ser ut til å ha funnet rytmen! Men la meg gi deg et tips, så du kan lære av mine feil; ikke la underskuddet bli for stort. Da går det mer muskelmasse med i sluket og du blir fortere utmattet. Siden du ikke skriver noe om høyde, vet jeg ikke BMI'en din og hvor mye fett du antakeligvis har (jo større fettmasse, jo større underskudd tåler man), men jeg ville ikke lagt underskuddet på mer enn 21% (ref. studien til Garthe). Det vil si at hvis vedlikeholdsnivået ditt er 3000 kcal, så ville jeg ikke hatt et større underskudd enn 650 kcal/dagen.

Jeg er 180, og veier nå 87-88 kg (vekten viste 87 kg etter forrige veiing sist uke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er kommet frem mye bra her :) , og at du er på god vei.

Det som er farlig med ferdigfabrikat som du nevnte tidligere du spiser en del av, er at de rett og slett er utrolig usunne i forhold til å lage de selv.

Om du lager en stod porsjon fiskegrateng, til f.eks 3 middager, er dette minst like rimelig som å kjøpe 3 stk / 60 kr. og utrolig mye mer sunt (MYE mindre fett, og MYE mer protein)

Og er enig med de over som sier at proteinshake (iallefall for min del) er et billig alternativ til et mellommåltid mtp å få i seg nok proteiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som det er kommet frem mye bra her :) , og at du er på god vei.

Det som er farlig med ferdigfabrikat som du nevnte tidligere du spiser en del av, er at de rett og slett er utrolig usunne i forhold til å lage de selv.

Joda, det er klart, hjemmelaget er alltid bedre enn fra fabrikk.

Om du lager en stod porsjon fiskegrateng, til f.eks 3 middager, er dette minst like rimelig som å kjøpe 3 stk / 60 kr. og utrolig mye mer sunt (MYE mindre fett, og MYE mer protein)

På søndag lagde jeg chili con carne fra bunnen av, hadde det som lunsj i dag og skal ha det i morgen. Blir flere hjemmelagde lunsjer fremover.

Og er enig med de over som sier at proteinshake (iallefall for min del) er et billig alternativ til et mellommåltid mtp å få i seg nok proteiner :)

Ser den, ja.

Hmm, må nok gjøre noen justeringer mtp. kosthold igjen. Å få nok proteiner og holde kaloriinntaket nede samtidig er en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er klart, hjemmelaget er alltid bedre enn fra fabrikk.

På søndag lagde jeg chili con carne fra bunnen av, hadde det som lunsj i dag og skal ha det i morgen. Blir flere hjemmelagde lunsjer fremover.

Ser den, ja.

Hmm, må nok gjøre noen justeringer mtp. kosthold igjen. Å få nok proteiner og holde kaloriinntaket nede samtidig er en utfordring.

Chilli Con Carne er bra! :)(y) Bønner er helt supert :) Og det finnes utallige utrolig gode og sunne varianter av denne retten. Samtidig som det smaker utrolig godt.. Fikk lyst på det selv nå, men endte opp med en boks Cottage Cheese og blåbær :p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chilli Con Carne er bra! :)(y) Bønner er helt supert :) Og det finnes utallige utrolig gode og sunne varianter av denne retten. Samtidig som det smaker utrolig godt.. Fikk lyst på det selv nå, men endte opp med en boks Cottage Cheese og blåbær :p hehe

Og i chili con carne bruker jeg ikke hermetiske tomater, kjøper ferske tomater og kjører de i min flotte blender. Raskt går det også. Bønner var vel det eneste som kom fra boks. Bolognese er også fint, en del av de samme råvarer, men ikke helt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i chili con carne bruker jeg ikke hermetiske tomater, kjøper ferske tomater og kjører de i min flotte blender. Raskt går det også. Bønner var vel det eneste som kom fra boks. Bolognese er også fint, en del av de samme råvarer, men ikke helt det samme.

Ahh, vedrørende ferske tomater og hermetiserte, er det vel en pågående debatt om hva som er best :) Jeg pleier bruke på boks, da jeg ikke har blender her :-P , Fordelen med de hermetiserte er at de er billige, og at de er plukket på det tidspunktet de er modne, mens de vi kjøper i butikk, plukkes halvmodne, og modnes ferdig på vei til butikken. :)

Spiser du bolognese ville jeg egentlig bare annbefale å spise "sunn" pasta, og ikke den billigste i butikken, da det visstnok skal være mye mer sunt med fullkorns-pasta enn den andre typen, men regner med det er folk her inne som kan mye mer enn meg om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, vedrørende ferske tomater og hermetiserte, er det vel en pågående debatt om hva som er best :) Jeg pleier bruke på boks, da jeg ikke har blender her :-P , Fordelen med de hermetiserte er at de er billige, og at de er plukket på det tidspunktet de er modne, mens de vi kjøper i butikk, plukkes halvmodne, og modnes ferdig på vei til butikken. :)

Spiser du bolognese ville jeg egentlig bare annbefale å spise "sunn" pasta, og ikke den billigste i butikken, da det visstnok skal være mye mer sunt med fullkorns-pasta enn den andre typen, men regner med det er folk her inne som kan mye mer enn meg om dette :)

Uansett, det er vel mengden pasta som avgjør hvor sunt det er. Har ikke rørt pasta på veldig lenge, bortsett fra salater på jobben. Nå har jeg kuttet ut det også, for det er jo en kaloribombe. Passer dårlig hvis jeg skal ned i vekt.

Hva tomater angår, kan jo prøve hermetiserte tomater neste gang. Men det er noe med ferske råvarer. Er ikke så fattig at jeg ikke har råd til en kilo tomater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, det er vel mengden pasta som avgjør hvor sunt det er. Har ikke rørt pasta på veldig lenge, bortsett fra salater på jobben. Nå har jeg kuttet ut det også, for det er jo en kaloribombe. Passer dårlig hvis jeg skal ned i vekt.

Hva tomater angår, kan jo prøve hermetiserte tomater neste gang. Men det er noe med ferske råvarer. Er ikke så fattig at jeg ikke har råd til en kilo tomater...

Hehe, sant det , hadde jeg hatt blender, hadde det nok fort blitt ferske tomater på meg og.. Men salat på jobb, er det salatbar? for da er det jo fullt mulig å mekke sammen en super-sunn salat. Vanligvis har de jo både kylling, tunfisk, oliven, salat, paprika, tomat e.c.t. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det har de her også. Men, den koster flesk (9.50 kr/hg). Og når en boks tunfisk i vann koster rundt 3 kr for 140g på Rema 1000 så sier det seg selv at prisen på salat i jobbkantina er ågerpris. Nei, pleier å ta med meg hjemmelaget, sparer mye på det. Salat på jobben brukes kun som en nødløsning. Melk, brød og smør får vi riktignok i kantina gjennom lunsjordningen jobben har med kantineselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 180, og veier nå 87-88 kg (vekten viste 87 kg etter forrige veiing sist uke).

Da tror jeg at jeg har ganske rett i mine estimater om at du ikke bør kutte mer enn 600-700 kcal om dagen, hvis du vil beholde mest mulig muskelmasse og føle deg vel. Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har ganske rett i mine estimater om at du ikke bør kutte mer enn 600-700 kcal om dagen, hvis du vil beholde mest mulig muskelmasse og føle deg vel. Hva tenker du om det?

Tviler ikke på det. Det var litt tungt på benkpressen i dag, klarte ikke 10 repitisjoner på en serie med samme vekt som jeg klarte forrige gang. Måtte ta 6x5. Så jeg må passe på.

Appen sier, etter at jeg har tastet inn mål og ønsket vektnedgang (1 lb), at jeg skal ligge på 1820 kalorier. Hvis jeg skal beholde vekten skal kaloriinntaket ligge på 2320. I dag, f.eks. ligger jeg på 500 kalorier under nivået for ønsket vektnedgang, medregnet trening, som trekker fra forbrukte kalorier basert på aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på det. Det var litt tungt på benkpressen i dag, klarte ikke 10 repitisjoner på en serie med samme vekt som jeg klarte forrige gang. Måtte ta 6x5. Så jeg må passe på.

Appen sier, etter at jeg har tastet inn mål og ønsket vektnedgang (1 lb), at jeg skal ligge på 1820 kalorier. Hvis jeg skal beholde vekten skal kaloriinntaket ligge på 2320. I dag, f.eks. ligger jeg på 500 kalorier under nivået for ønsket vektnedgang, medregnet trening, som trekker fra forbrukte kalorier basert på aktivitet.

Er selv 184cm og nå 88kg.. har nå i 2 uker hatt vedlikehold av vekten på ~2750kcal (i snitt pr uke). Jeg er ikke akkurat superaktiv, har 3 treningsøkter i uka. På disse 2 ukene gikk jeg ikke opp en døyt.

Tror den appen din estimerer litt lavt, eller ikke tar aktivitet med i beregningen. Selv har jeg hatt vektnedgangen min hovedsakelig på 2000-2200 kcal.

Startet nedgangen med 1600-1800kcal, men det fungerte ikke i lengden, ble akkurat slik som du beskriver, slapp og "svak" på trening. 2200kcal var noe kroppen trivdes mye bedre med.

En annen ting er som IdaMto sier.. Bruk målebånd. Det er der du ser fremgangen, selv om vekta står stille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv 184cm og nå 88kg.. har nå i 2 uker hatt vedlikehold av vekten på ~2750kcal (i snitt pr uke). Jeg er ikke akkurat superaktiv, har 3 treningsøkter i uka. På disse 2 ukene gikk jeg ikke opp en døyt.

Tror den appen din estimerer litt lavt, eller ikke tar aktivitet med i beregningen. Selv har jeg hatt vektnedgangen min hovedsakelig på 2000-2200 kcal.

Startet nedgangen med 1600-1800kcal, men det fungerte ikke i lengden, ble akkurat slik som du beskriver, slapp og "svak" på trening. 2200kcal var noe kroppen trivdes mye bedre med.

En annen ting er som IdaMto sier.. Bruk målebånd. Det er der du ser fremgangen, selv om vekta står stille :)

Både i går og i dag har jeg spist vesentlig mer enn i helgen, likevel har jeg hatt et bra underskudd. Særlig i dag har jeg puttet i meg over 2300 kcal. Men, har også hatt utholdenhetstrening med 40 min løping i 12+ km/t, step-up og 1000m svømming. Var så svett at både t-skjorta og badeshortsen var gjennomvåt. Måtte vri opp t-skjorta, så våt var den. Og da har jeg svidd av 1200 kcal ifølge appen. Det er sykt hvor mye løping over lengre tid svir kalorier. Drakk selvfølgelig en del vann etter løpingen. Joda, man ser jo fremgang med målebånd. Buksene mine føles litt videre enn før, ikke lenge før også de buksene jeg nå bruker blir for store. Men jeg ser også utslag på vekta som er litt for store til at det er tilfeldig. Sist jeg veide meg etter trening stoppet vekta på 87 kg. I dag stoppet vekta allerede på litt over 86 kg. Fortsetter det sånn må jeg gå ned enda en størrelse på buksene om ikke så alt for lenge. Vektnedgangen har virkelig skutt fart de siste par ukene, etter flere mnd stillestand. Og det gir en skikkelig motivasjonsboost, jeg skal IKKE gi meg nå. Ser ut som en elefantmann når jeg har på meg skjorter jeg før ikke fikk kneppet igjen. Målet er en matchvekt på ca 70-75 kg. Skal ikke lenger ned enn det. Startet som sagt med treningen da jeg veide 110 kg for 3 år siden (grøss). Brukte 38/32 i størrelse (McGordon bukser) den gang. Nå bruker jeg 32/32, en størrelse jeg aldri har brukt før nå. Selv på ungdomsskolen brukte jeg 34/32.

Edit: har bestilt opp mer proteinpulver. Storkjøp er en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på det. Det var litt tungt på benkpressen i dag, klarte ikke 10 repitisjoner på en serie med samme vekt som jeg klarte forrige gang. Måtte ta 6x5. Så jeg må passe på.

Appen sier, etter at jeg har tastet inn mål og ønsket vektnedgang (1 lb), at jeg skal ligge på 1820 kalorier. Hvis jeg skal beholde vekten skal kaloriinntaket ligge på 2320. I dag, f.eks. ligger jeg på 500 kalorier under nivået for ønsket vektnedgang, medregnet trening, som trekker fra forbrukte kalorier basert på aktivitet.

Den appen estimerer nok litt lavt. En mann på din høyde og vekt som trener i tillegg til en relativt stillesittende hverdag bruker rett i underkant av 3000 kcal (+/-).

JEG har vedlikehold på 2300 eller mer, avhengig av aktivitetsnivået. Jeg er kvinne, <1,60 m og <60 kg. Du er mann, 1,80 m og 87 kg. Lite menneske trenger lite energi, stort menneske trenger mye.

Jeg vil anbefale deg å ligge på 2200-2300 kcal om dagen for å gå ned uten å miste for mye muskelmasse, styrke og energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den appen estimerer nok litt lavt. En mann på din høyde og vekt som trener i tillegg til en relativt stillesittende hverdag bruker rett i underkant av 3000 kcal (+/-).

JEG har vedlikehold på 2300 eller mer, avhengig av aktivitetsnivået. Jeg er kvinne, <1,60 m og <60 kg. Du er mann, 1,80 m og 87 kg. Lite menneske trenger lite energi, stort menneske trenger mye.

Jeg vil anbefale deg å ligge på 2200-2300 kcal om dagen for å gå ned uten å miste for mye muskelmasse, styrke og energi.

Sier meg enig med Augis, du er 180, og 87 kg. Jeg er 1,70 og 75kg, og skal ligge på ca 2500-2700kcal for å holde vedlike vekten, og øke i muskelmasse :)

Har fått masse gode tips fra folk her inne så langt, trodde først jeg burde ligge på ca 2000 kcal, men merka fort at energien svikta, og treningsøktene ble dårligere. :-(

Vil nesten si du skal ligge på mer enn 2200 kcal og, og bare passe på at du får i deg riktig dose fett, proteiner og karbo :)

Ville heller satser på å beholde vekten, men erstatte fett til muskler. Husk på at muskler veier MYE mer enn fett, altså vil du se store forskjeller mtp fettprosent, muskelmasse e.c.t., uten å trenge å gå ned i vekt "fort" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...