Gå til innhold

Energiinntak og energiforbruk


Snopegrisen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 23 år, 172cm høy, og veier 73kg. Mitt mål er å veie 65 kg til sommeren, og samtidig bli mer definert. Jeg trener kondisjon hvertfall 4-5 ganger i uka (Løping, spinning og litt svømming) og styrke ca 3 ganger i uka. Inntar ca 12-1500 kcal pr dag. På trening forbrenner jeg mellom 500 og 1000 kcal. Spiser jeg for lite/for mye ift aktivitetsnivået?

Hver dag til frokost spiser jeg havregrøt med lettsyltetøy, og salat eller grovt brød til lunch. Middag blir ofte svinekjøtt, kyllingfillet, kyllingkjøttdeig med grønnsaker. Prøver å ligge unna poteter og ris, men fullkornspasta blir det innimellom. Mellommåltid er som regel nøtter eller frukt. Jeg koser meg med litt godteri KUN på lørdagene. Har holdt på slik det siste halve året, men har kun gått ned 2 kg. Hvorfor går jeg ikke (fortere) ned i vekt?
:(

På forhånd takk for svar
:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er 23 år, 172cm høy, og veier 73kg. Mitt mål er å veie 65 kg til sommeren, og samtidig bli mer definert. Jeg trener kondisjon hvertfall 4-5 ganger i uka (Løping, spinning og litt svømming) og styrke ca 3 ganger i uka. Inntar ca 12-1500 kcal pr dag. På trening forbrenner jeg mellom 500 og 1000 kcal. Spiser jeg for lite/for mye ift aktivitetsnivået?

Hver dag til frokost spiser jeg havregrøt med lettsyltetøy, og salat eller grovt brød til lunch. Middag blir ofte svinekjøtt, kyllingfillet, kyllingkjøttdeig med grønnsaker. Prøver å ligge unna poteter og ris, men fullkornspasta blir det innimellom. Mellommåltid er som regel nøtter eller frukt. Jeg koser meg med litt godteri KUN på lørdagene. Har holdt på slik det siste halve året, men har kun gått ned 2 kg. Hvorfor går jeg ikke (fortere) ned i vekt?
:(

På forhånd takk for svar
:)

Nå er jeg langt ifra noen ekspert, men jobber med å gå ned i vekt selv. Et tips som funker for meg, er å trene på nesten fastende mage. Jeg pleier f.eks. bare drikke en smoothie med proteinpulver før trening, så er det 3 timer til neste måltid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler du deg eller ser forandringer i speilet? Hvordan føles det å spise 1200-1500kcal pr. dag?

i begynnelsen gikk jeg mye sulten, og det gikk utover humøret, men jeg har vendt meg til det etterhvert og går sjeldent sulten. Noen sier at det er for lite å spise kun 12-1500kcal når jeg trener så mye, og at kroppen går i sparemodus, og at det er derfor jeg ikke går ned i vekt. men jeg trodde at man bare måtte trene mer enn man inntok, men det er kanskje ikke så enkelt. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg langt ifra noen ekspert, men jobber med å gå ned i vekt selv. Et tips som funker for meg, er å trene på nesten fastende mage. Jeg pleier f.eks. bare drikke en smoothie med proteinpulver før trening, så er det 3 timer til neste måltid. :)

Smoothie er ikke så dumt nei. Bruker å ha det som mellommåltid iblant, men blir så fort sulten igjen :meh: har lyst å begynne på proteinpulver, men er redd for å gå opp i vekt. Men man kan jo ha proteinshake som måltidserstatter om man vil gå ned i vekt? :) Har du gått ned mye? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler du deg eller ser forandringer i speilet? Hvordan føles det å spise 1200-1500kcal pr. dag?

Glemte å si at jeg måler meg ikke. Føler jeg ser små resultater i speilet, men kanskje det er innbilning. Burde kanskje begynne å måle, men tør ikke helt å stole på det, føler at man noen ganger kan "stramme" eller "slakke" for mye på målebåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smoothie er ikke så dumt nei. Bruker å ha det som mellommåltid iblant, men blir så fort sulten igjen :meh: har lyst å begynne på proteinpulver, men er redd for å gå opp i vekt. Men man kan jo ha proteinshake som måltidserstatter om man vil gå ned i vekt? :) Har du gått ned mye? :)

Går ikke opp i vekt av proteinpulveret :) Jeg bruker vel og merke bare halvparten av "en porsjon" med PP. Anbefales! Så slipper du å bli så fort sulten igjen :) Jeg gikk ned 10kg, gikk opp igjen, og holder på å gå ned igjen. :) Er forresten veldig lurt å måle seg, og alltid måle seg på samme tidspunkt (f.eks. rett etter at du har stått opp og ikke spist frokost). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. ja, jeg burde vel begynne å måle meg. Kan jo starte med det, og begynne med proteinpulver etter nyttår :) Men hvorfor skal jeg bare ligge under 300-500 når jeg klarer å ligge på mer? Trodde jeg kom til å gå mer ned i vekt da, siden jeg inntar mindre? får ikke det der regnestykket til å gå opp jeg. :confused: Jeg trener mer kondisjon enn styrke fordi jeg ønsker mer å miste fett enn å bygge muskler. skal ikke være enkelt dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. ja, jeg burde vel begynne å måle meg. Kan jo starte med det, og begynne med proteinpulver etter nyttår :) Men hvorfor skal jeg bare ligge under 300-500 når jeg klarer å ligge på mer? Trodde jeg kom til å gå mer ned i vekt da, siden jeg inntar mindre? får ikke det der regnestykket til å gå opp jeg. :confused: Jeg trener mer kondisjon enn styrke fordi jeg ønsker mer å miste fett enn å bygge muskler. skal ikke være enkelt dette her :)

Du går ned i vekt hvis du spiser mindre, men det kommer helt an på hva du kutter ut. Spis mye proteiner, det hjelper! =) Og mer kondisjon enn styrke, vel.. Styrke fører ikke automatisk til at du får mye muskler, da skal du holde på en stund, derimot får du mer muskler, og mer muskler øker den generelle forbrenningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd alle sammen! :) Jeg skriver ned hva jeg spiser, og regner kcal sånn grovt. Syntes det er rart at jeg ikke går ned mer når jeg spiser såpass lite ift hva jeg forbrenner men. I styrketreningen har jeg 3-splitt, overkropp, underkrropp, mage og rygg. Tror jeg skal øke i kg og ta ferre repetisjoner så jeg kan få noen ordentlige guns til sommeren! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres veldig usannsynlig ut at du kun har gått ned 2 kg på 6 mnd ved å ligge på 12-1500 kcal hver dag. Ligger jeg på 1500 kcal daglig går jeg ned 1 kg i uken, og jeg trener omtrent like mye som deg. Jeg tipper at du kanskje spiser mer enn du tror. Veier du ALT du putter i munnen? Det er som CamillaLor nevner over her, veldig lett å få i seg mange ekstra kalorier ved en "liten" neve nøtter her og der osv. Ved slavisk å veie absolutt alt du spiser i en uke vil du få ett mer realistisk bilde på hvor mange kalorier du faktisk inntar (og da må man veie lørdagskosen også:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør et par uker med 100% logging av alt du spiser på f.eks diett.no. Ligger du 500 kcal i underskudd så skal du i teorien gå ned 0,5 kg i uken i snitt. Hvis du bare har gått ned 2 kg siden du startet dietten så tviler jeg veldig på at kroppen har kommet i noe sparemodus, dette skjer ikke før du har gått lenge på en diett og tatt av mange kg evt kommet veldig langt ned i fettprosent.

2-3 økter med kondisjonstrening i uken bør være nok. Rolige rusleturer kan du ha i tillegg til dette uten at det skader noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert du trenger drikke proteinpullver heller, kommer an på hva du spiser. Proteinpulver er ment som et hjelpemiddel om du sliter med å spise nok proteiner med vanlig mat? (jeg er ingen ekspert)

eks kyllingfilet er masse proteiner i + lite kcal

Bruk eks: Diett.no til å logge hva du spiser, den viser også hvor mye du spiser av karb/prottis/fett

og pass på å få med alt når du logger:

- sukketter i teen

- melk i kaffeen

- frukt du hiver i deg

- alt av drikke

er mange som tenker "men frukt inneholder jo ikke så mye kcal..?" eller at de kan spise mange grove brødskiver bare pga de er grove, men de inneholder som regel så og si like mange kcal som lyst brød utenom at det er med fiber i grovbrød

er masse å tenke på om an skal gå ned i vekt, og sammtidig lykkes med det (trives med den endringen man har satt seg)

kan fort bli lei om du ikke unner deg noe godt.

Tusen takk for gode tips. jeg spiser endel kyllingfileter, men er så utrolig lei av det! er det ikke smart å drikke en proteinshake umiddelbart etter trening da? Prøver å spise frukt som ikke inneholder så mye kcal, spiser mest epler, appelsin/mandarin, sharon. Prøver å holde meg unna druer og bananer. Grovbrød og knekkebrød er det beste jeg vet, og jeg skal innrømme at det blir et par grove skiver hver dag. bør jeg kutte ut dette? 100% grovt brød som jeg baker selv? skeier kanskje litt for mye ut i helgene når jeg tenker meg om. blir en liten pose med smågodt og en del nøtter på lørdagene.. får ønske meg en matvekt til jul :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres veldig usannsynlig ut at du kun har gått ned 2 kg på 6 mnd ved å ligge på 12-1500 kcal hver dag. Ligger jeg på 1500 kcal daglig går jeg ned 1 kg i uken, og jeg trener omtrent like mye som deg. Jeg tipper at du kanskje spiser mer enn du tror. Veier du ALT du putter i munnen? Det er som CamillaLor nevner over her, veldig lett å få i seg mange ekstra kalorier ved en "liten" neve nøtter her og der osv. Ved slavisk å veie absolutt alt du spiser i en uke vil du få ett mer realistisk bilde på hvor mange kalorier du faktisk inntar (og da må man veie lørdagskosen også:))

Ja, det er rart. men som du sier, kan det hende at den lille neven med nøtter er ganske mye mer kalorier enn det jeg tror. veiger som sagt ikke maten min, føler dette blir stress, men hvis jeg gjør det i en periode lærer jeg jo sånn ca hvor store mengder jeg spiser :) du er heldig som går ned 1 kg i uken! men jeg MÅ ha lørdagskosen som motivator, ellers går det ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør et par uker med 100% logging av alt du spiser på f.eks diett.no. Ligger du 500 kcal i underskudd så skal du i teorien gå ned 0,5 kg i uken i snitt. Hvis du bare har gått ned 2 kg siden du startet dietten så tviler jeg veldig på at kroppen har kommet i noe sparemodus, dette skjer ikke før du har gått lenge på en diett og tatt av mange kg evt kommet veldig langt ned i fettprosent.

2-3 økter med kondisjonstrening i uken bør være nok. Rolige rusleturer kan du ha i tillegg til dette uten at det skader noe.

har opprettet profil på diett.no, og skal kjøpe meg matvekt :p blir spennende å se om jeg har bommet helt med kaloriene, hehe. sant det du sier.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke smart å drikke en proteinshake umiddelbart etter trening da?

og jeg skal innrømme at det blir et par grove skiver hver dag. bør jeg kutte ut dette? 100% grovt brød som jeg baker selv?

Protein etter trening er smart ja :) Men det trenger ikke være en shake. Er det som en tykk smoothie eller fast mat så metter det bedre.

Du må gjerne spise noen skiver grovbrød om du trives med det så lenge du holder kaloriregnskapet. Men prøv ut hva du faktisk fungerer best på. Mye karbohydrater tidlig på dagen kan trigge sultfølelse og cravings utover dagen. Et alternativ kan være å starte dagen med f.eks en omelett eller kokte egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rart. men som du sier, kan det hende at den lille neven med nøtter er ganske mye mer kalorier enn det jeg tror. veiger som sagt ikke maten min, føler dette blir stress, men hvis jeg gjør det i en periode lærer jeg jo sånn ca hvor store mengder jeg spiser :) du er heldig som går ned 1 kg i uken! men jeg MÅ ha lørdagskosen som motivator, ellers går det ikke :(

Vel , nå klarer ikke jeg heller å bare spise 1500 kcal om dagen, så jeg går ikke akkurat ned i vekt fortiden,hehe:) 12-1500 kalorier er lite, og når man trener så mye som du og jeg gjør, så vil ett så lavt inntakt over tid være mer eller mindre umulig uten å gå på noen gevaldige sprekker innimellom. Jeg synes du skal fortsette å trene som du gjør, øke inntaket til ca 1800 kcal i hverdagene og kanskje 2500 på lørdager, så skal du se du går sakte men sikkert ned i vekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...