Gå til innhold

Hold/sting under 4x4 intervaller


Puls24

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg føler jeg er ganske godt i gang med 4x4 intervaller nå og har merket en stor progresjon siden jeg startet. Det som hindrer meg nå er hold/sting eller kramper i magen. De kommer som regel etter de to første intervallene. Jeg spiser 3 timer før jeg løper, så jeg tror ikke problemet er måltidsrelatert. Dette er veldig kjedelig, da jeg ikke får fullført noen økter og da blir kondisjonen dårligere.

Noen andre som har erfaringer med hold under fysisk aktivitet, årsaker og hva det kommer av? Eventuelt tips for å unngå det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bare snakke for meg selv, men min erfaring med sting er etter perioder hvor jeg har løpt lite. Gjerne etter sykdom. Når jeg først går i gang med jevnlig løping forsvinner det alltid etter to-tre uker. I mellomtiden kniper jeg bare tommelen på siden det gjelder som om det skulle stå om livet.

Ellers kan kanskje prøve deg litt fram med inntak av væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får alltid sting, og de er til dels så smertefulle om jeg presser meg under løpingen at jeg bare vil spy.

Har prøvd pusteteknikk, ikke spise ett par timer før intervall, la melkeprodukter være 24 timer før 4x4, holde tommel på sting osv. Det hjelper ikke.

Sannsynligvis er det noe du bør innfinne deg med og kanskje finne alternative måter å gjøre 4x4 på ?;) Jeg støtter meg på hva Børge Fargerli skreiv om at jogging ikke er for kvinner :D

Les om hold her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig fenomen det der. Men mine erfaringer:

- Jeg får sting lettere i nedoverbakker.

- I oppstartsperioder etter lengre tid uten løping, oppstår de også fortere.

- Ved å roe tempoet forsvinner det.

- Ved å øke tempoet kan de også forsvinne.

- Ved å puste jevnt, holder jeg i hvert fall stinget i sjakk.

- Har jeg først fått sting på en løpetur, og det går over, kommer den ikke tilbake på den turen.

Så ja.. ingen logikk der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg drev med handball og vi hadde løpeturer i skog og mark fikk jeg som tips å klemme på en stein eller en kongle eller et eller anna i handa på den siden stinget var... Når jeg tenker meg om tror jeg egentlig dette bare har placebo effekt... JAJA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet masse med sting før, var utrolig plagsomt... Prøvde så og si alt, men det ga seg ikke før jeg kuttet ut melk :) Har ikke hatt sting på ett halvt år nå kanskje.. Kan godt hende dette absolutt ikke har noe å si; men jeg prøvde som sagt alt som sto på nett før dette her fungerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg drev med handball og vi hadde løpeturer i skog og mark fikk jeg som tips å klemme på en stein eller en kongle eller et eller anna i handa på den siden stinget var... Når jeg tenker meg om tror jeg egentlig dette bare har placebo effekt... JAJA!

Noe kaldt, som en stein, gjerne noe som gjør litt vondt er bedre enn tommelen ja. Hørt det handler om at man lurer hjernen til å flytte fokuset. Les "har hørt", ikke noe vitenskapelig grunnlag for noe, men jeg tror det kan være noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg føler jeg er ganske godt i gang med 4x4 intervaller nå og har merket en stor progresjon siden jeg startet. Det som hindrer meg nå er hold/sting eller kramper i magen. De kommer som regel etter de to første intervallene. Jeg spiser 3 timer før jeg løper, så jeg tror ikke problemet er måltidsrelatert. Dette er veldig kjedelig, da jeg ikke får fullført noen økter og da blir kondisjonen dårligere.

Noen andre som har erfaringer med hold under fysisk aktivitet, årsaker og hva det kommer av? Eventuelt tips for å unngå det.

:)

Har sliti med det samme å trodde det var maten, å det var det! jeg spiste som deg lenge i forveien før jeg løp. ofte løp jeg tidlig på morgnen uten å få spist frokost å fikk fortsatt sting. Så fikk jeg et tips om å drikke proteinshake ca 15-30 min før løping og har ikke fått sting siden :) prøv det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...