Gå til innhold

"Trykk" i underarm


Anbefalte innlegg

Jeg har over lengre tid, ett års tid kanskje, slitt med at jeg får et "trykk" i venstre underarm, særlig når jeg trener biceps. Det går på innersida av armen, fra albuekrok til håndledd, og det kjennes ut som at hele muskelen strammer seg skikkelig, blir kjempehard og jeg får et slags "trykk". Det er vondt og ubehagelig, og hindrer meg i å fullføre settene mine, fordi det blir verre og verre etterhvert som jeg tar flere reps. Har håpet at dette har vært forårsaket av at jeg bare har vært dårlig trent i arm-musklaturen, men det går ikke over selv om jeg blir sterkere og sterkere. Noen som har noe forslag til hva dette kan være, og hvordan jeg kan forebygge det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg ikke tar helt feil er det det som kalles pump. Det kommer av at muskelen jobber rimelig hardt, og er under konstant spenn. Du kan jo prøve å ha hånden utenfor bordkanten, med innsiden av hånded opp, og så trykke ned på den med den andre hånded, eller holde noe tungt med den. Da vil du kjenne at det er innsiden av underarmen som blir aktivert. Så kan du tenke deg hvor mye den må jobbe under bicepsøvelser. Den må jo hele tiden jobbe for å holde håndleddet rett.

Noen får mer pump enn andre, og det kan også komme ann på kosthold. For noen er det bare deilig, mens for andre kan det bli direkte smertefullt. Sliter med noe lignende under nedtrekk og roøvelser pga. teknikk og dårlig aktivering av lats.

Hva som skjer inni muskelen som forårsaker pumpen, veit jeg ikke:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting som kan forårsake dette, så jeg tar det for meg punktvis:

  • Det enkleste er at det rett og slett er muskulært. Disse muskelgruppene jobber med å bøye fingre og håndledd, men de har også en funksjon i å bøye albueleddet. Det er vanlig med pump i denne muskulaturen som det nevnes over, men bør ikke bli så smertefullt at du må avbryte treningen og burde vært bedret etter å ha trent såpass lenge. Om du i tillegg til å bøye albuen også bøyer håndleddene når du curler vil msukulaturen bli maksimalt forkortet over alle ledd og du er dømt til at den kramper seg. Holder du håndleddene rette når du curler? Se om du hjelper å ikke bøye dem i så fall.
  • Det kan også være nevrologisk. Ulnarisnerven din kan være irritert et eller annet sted i forløpet, men da ville som regel smerten gått helt ut i lille- og halve ringefinger. Merker du noe som helst ned i fingrene? Brenning, prikking eller stikking? Det er heller ikke typisk at det er bicepscurl som provoserer mest her. Kjenner du noe i underarm eller fingre om du lager ølbriller slik som dette? Gjør det helst der noen ser deg, for det ser skikkelig dust ut ;)
  • Kronisk kompartmensyndrom er også en mulighet. Dette er en veldig sjelden skade, og enda sjeldnere i underarmen, men symptomene dine stemmer veldig godt. Det gå ut på at bindevevslosjene muskulaturen ligger i er for stramme, slik at blodgjennomstrømningen opphører når muskulaturen blir brukt kraftig. Man opplever da klemmende, ganske intens, sprenging som øker på med aktivitet. Smerten skal avta rimelig fort etter aktivitet. For å stille denne diagnosen presist må man til en spesialist som kan måle trykket i muskulaturen din.

Jeg synes dette er verdt å få sjekket ut, da det er et par diagnoser som er vanskelige å stille over nett og behandlingen er veldig ulik avhengig av hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar helt feil er det det som kalles pump. Det kommer av at muskelen jobber rimelig hardt, og er under konstant spenn. Du kan jo prøve å ha hånden utenfor bordkanten, med innsiden av hånded opp, og så trykke ned på den med den andre hånded, eller holde noe tungt med den. Da vil du kjenne at det er innsiden av underarmen som blir aktivert. Så kan du tenke deg hvor mye den må jobbe under bicepsøvelser. Den må jo hele tiden jobbe for å holde håndleddet rett.

Noen får mer pump enn andre, og det kan også komme ann på kosthold. For noen er det bare deilig, mens for andre kan det bli direkte smertefullt. Sliter med noe lignende under nedtrekk og roøvelser pga. teknikk og dårlig aktivering av lats.

Hva som skjer inni muskelen som forårsaker pumpen, veit jeg ikke:(

Det er flere ting som kan forårsake dette, så jeg tar det for meg punktvis:

  • Det enkleste er at det rett og slett er muskulært. Disse muskelgruppene jobber med å bøye fingre og håndledd, men de har også en funksjon i å bøye albueleddet. Det er vanlig med pump i denne muskulaturen som det nevnes over, men bør ikke bli så smertefullt at du må avbryte treningen og burde vært bedret etter å ha trent såpass lenge. Om du i tillegg til å bøye albuen også bøyer håndleddene når du curler vil msukulaturen bli maksimalt forkortet over alle ledd og du er dømt til at den kramper seg. Holder du håndleddene rette når du curler? Se om du hjelper å ikke bøye dem i så fall.
  • Det kan også være nevrologisk. Ulnarisnerven din kan være irritert et eller annet sted i forløpet, men da ville som regel smerten gått helt ut i lille- og halve ringefinger. Merker du noe som helst ned i fingrene? Brenning, prikking eller stikking? Det er heller ikke typisk at det er bicepscurl som provoserer mest her. Kjenner du noe i underarm eller fingre om du lager ølbriller slik som dette? Gjør det helst der noen ser deg, for det ser skikkelig dust ut ;)
  • Kronisk kompartmensyndrom er også en mulighet. Dette er en veldig sjelden skade, og enda sjeldnere i underarmen, men symptomene dine stemmer veldig godt. Det gå ut på at bindevevslosjene muskulaturen ligger i er for stramme, slik at blodgjennomstrømningen opphører når muskulaturen blir brukt kraftig. Man opplever da klemmende, ganske intens, sprenging som øker på med aktivitet. Smerten skal avta rimelig fort etter aktivitet. For å stille denne diagnosen presist må man til en spesialist som kan måle trykket i muskulaturen din.

Jeg synes dette er verdt å få sjekket ut, da det er et par diagnoser som er vanskelige å stille over nett og behandlingen er veldig ulik avhengig av hva det er.

Takk for gode svar! Jeg er vant med pump i f.eks. biceps og triceps, men dette kjennes ikke ut som pump, mer som en voldsom stramming i musklaturen. Jeg lager ølbriller gjemt inni en bås på lesesal så ingen ser meg, men kjenner ingenting i fingre, det gjør jeg heller ikke når jeg curler.

Jeg skal forsøke å holde håndledd så rett som mulig når jeg skal trene biceps i dag, og se om jeg merker noen forskjell.

Jeg har ei venninne/treningspartner som studerer fysioterapi på første året, og hun mener smerten er forårsaket av at jeg er lite trent i armene. Jeg har imidlertid trent biceps jevnlig i over et år nå, og skulle derfor tro jeg ville begynt å merke noen bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere ting som kan forårsake dette, så jeg tar det for meg punktvis:

  • Det enkleste er at det rett og slett er muskulært. Disse muskelgruppene jobber med å bøye fingre og håndledd, men de har også en funksjon i å bøye albueleddet. Det er vanlig med pump i denne muskulaturen som det nevnes over, men bør ikke bli så smertefullt at du må avbryte treningen og burde vært bedret etter å ha trent såpass lenge. Om du i tillegg til å bøye albuen også bøyer håndleddene når du curler vil msukulaturen bli maksimalt forkortet over alle ledd og du er dømt til at den kramper seg. Holder du håndleddene rette når du curler? Se om du hjelper å ikke bøye dem i så fall.
  • Det kan også være nevrologisk. Ulnarisnerven din kan være irritert et eller annet sted i forløpet, men da ville som regel smerten gått helt ut i lille- og halve ringefinger. Merker du noe som helst ned i fingrene? Brenning, prikking eller stikking? Det er heller ikke typisk at det er bicepscurl som provoserer mest her. Kjenner du noe i underarm eller fingre om du lager ølbriller slik som dette? Gjør det helst der noen ser deg, for det ser skikkelig dust ut ;)
  • Kronisk kompartmensyndrom er også en mulighet. Dette er en veldig sjelden skade, og enda sjeldnere i underarmen, men symptomene dine stemmer veldig godt. Det gå ut på at bindevevslosjene muskulaturen ligger i er for stramme, slik at blodgjennomstrømningen opphører når muskulaturen blir brukt kraftig. Man opplever da klemmende, ganske intens, sprenging som øker på med aktivitet. Smerten skal avta rimelig fort etter aktivitet. For å stille denne diagnosen presist må man til en spesialist som kan måle trykket i muskulaturen din.

Jeg synes dette er verdt å få sjekket ut, da det er et par diagnoser som er vanskelige å stille over nett og behandlingen er veldig ulik avhengig av hva det er.

Hva gjør man om man kjenner prikking når man utfører punkt 2 ? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man om man kjenner prikking når man utfører punkt 2 ? :huh:

Om du ikke er plaget av prikking, nummenhet eller stikking i arm/fingre ellers er det ikke noe å bry seg om. Det er bare et tegn på at ularisnerven din har det litt trangt et eller annet sted. Vær snill mot nakke og skuldre, pass på holdning nakke/skuldre, tøy bryst og egenmassasje pectoralis minor og litt øvelser for interscapulærmuskulatur (facepulls o.l.) om du vil ligge litt i forkant av problemene, men det er langt fra sikkert at det vil skape deg noe trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Jeg er vant med pump i f.eks. biceps og triceps, men dette kjennes ikke ut som pump, mer som en voldsom stramming i musklaturen. Jeg lager ølbriller gjemt inni en bås på lesesal så ingen ser meg, men kjenner ingenting i fingre, det gjør jeg heller ikke når jeg curler.

Jeg skal forsøke å holde håndledd så rett som mulig når jeg skal trene biceps i dag, og se om jeg merker noen forskjell.

Jeg har ei venninne/treningspartner som studerer fysioterapi på første året, og hun mener smerten er forårsaket av at jeg er lite trent i armene. Jeg har imidlertid trent biceps jevnlig i over et år nå, og skulle derfor tro jeg ville begynt å merke noen bedring.

Synes det er litt lite sannsynlig at du bare skal være svak når du har trent såpass lenge. Jeg ville sjekket ut håndleddene ut i fra det vi sa over, om det ikke gjør noe forskjell ville jeg vurdert å få det sjekket ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man om man kjenner prikking når man utfører punkt 2 ? :huh:

This mabye?

Kjente det strakk godt sjæl, og blei nesten nummen i fingra. Så måtte søke opp. Sliter med forkorta biceps, og tydligvis litt mer enn bare det. Så videoene om alle radial, ulnaris og median-nervene, og kjente det godt på alle tre. :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt lite sannsynlig at du bare skal være svak når du har trent såpass lenge. Jeg ville sjekket ut håndleddene ut i fra det vi sa over, om det ikke gjør noe forskjell ville jeg vurdert å få det sjekket ut :)

Takk for gode tips og råd, skal prøve å være nøye med å holde håndleddene rett når jeg curler, og se om dette utgjør noen forskjell! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Offtopic: Nå måtte jeg lage ølbriller i åpent kontorlandskap på jobb! :whistle: Det var slett ikke så lett som det så ut til! )

Det er forresten viktig at man gjør som brunetta og holder ringe- og lillefinger ned langs kinnet, ellers får vi ikke full strekk på nerva. Hun blonde har sikker ulnarisproblemer siden hun ikke jukser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Orker ikke å lage ny tråd, så skriver bare her.

Helt siden jeg begynte å trene for 2-3 år siden, så har jeg ikke kunnet gjort noen form for curls med tunge vekter uten å få et smertefullt trykk på lillefingersiden av underarmene. Dette gjelder begge, og jeg finner ikke ut hva det kan være. Betennelse? Er ikke det uvanlig at det varer i flere år? Armene henger relativt langt etter, og det er veldig kjipt å ikke kunne løfte tungt nok til at de skal vokse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sånn før, så stivt og vondt at jeg ville slutte. Så skulle jeg en periode fokusere på å trene grep, men visste ikke helt hva jeg gjorde. Jeg curlet underarmene i stedet, til failure hver gang, gjorde syykt vondt. Men siden har jeg aldri kjent det igjen :) Det kan kanskje være at du er kjempetrent i bi&tri, men aldri har tatt rein underarms? Jeg er ingen ekspert men det skader ikke å prøve..?

<-- ikke det beste jeg fant men du har sikkert sett det før!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sånn før, så stivt og vondt at jeg ville slutte. Så skulle jeg en periode fokusere på å trene grep, men visste ikke helt hva jeg gjorde. Jeg curlet underarmene i stedet, til failure hver gang, gjorde syykt vondt. Men siden har jeg aldri kjent det igjen :) Det kan kanskje være at du er kjempetrent i bi&tri, men aldri har tatt rein underarms? Jeg er ingen ekspert men det skader ikke å prøve..?
<-- ikke det beste jeg fant men du har sikkert sett det før!

Jeg har aldri trent grepet med egne øvelser, får mest grepstrening gjennom markløft.

Men jeg kan prøve det der å se om det hjelper. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri trent grepet med egne øvelser, får mest grepstrening gjennom markløft.

Men jeg kan prøve det der å se om det hjelper. Takk for tips :)

Det her er ikke grep, det her er underarm :) Grepet trener jeg i ny og ned ved å klemme på ting, henge i pullups-pinnen, gå rundt med tunge hantler til det er like før det glipper.. det blir lettere å trene mark når grepet er sterkere uansett :)

Men underarm mot dette "trykket" trådstarteren snakket om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er ikke grep, det her er underarm :) Grepet trener jeg i ny og ned ved å klemme på ting, henge i pullups-pinnen, gå rundt med tunge hantler til det er like før det glipper.. det blir lettere å trene mark når grepet er sterkere uansett :)

Men underarm mot dette "trykket" trådstarteren snakket om :)

Både håndledd og håndens bøyemusklatur ligger i underarmen, Bare små korte mellom leddene i fingrene. Tommen er litt annerledes

Ikke klem så hardt :) men det er helt vanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...