Gå til innhold

Litteratur om kosthold og trening


Mette M

Anbefalte innlegg

Oh, no - det høres ut som jeg må ha begge! Kanksje i tillegg til en eller flere av Lyle McDonald. Også jeg som egentlig ikke er noen lesehest :cool:

Hvordan er "Menneskets fysiologi" i forhold til lettlesthet? Jeg mener, du bruker den i forbindelse med skole, men er den ok å lese andre også? Og hvordan er det med illustrasjoner - er det en del av det? Jeg er veldig visuell av meg, så jeg er litt avhengig av litt bilder.

Jeg syns den er ganske grei å lese. Som noen sa over her kan den bli litt tung, spesiell hvis man ikke kan noe fra før, men jeg kunne ikke så mye før jeg startet og syns det gikk greit. Det er en del illustrasjoner og tabeller det syns jeg og er veldig bra:)

Du kan i hvertfall kjøpe den på Akademika på Blindern i Oslo, hehe, men tipper at den selges i de fleste bokhandler hvor de har pensum for ernæring, biologi, sykepleier og lege studier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns den er ganske grei å lese. Som noen sa over her kan den bli litt tung, spesiell hvis man ikke kan noe fra før, men jeg kunne ikke så mye før jeg startet og syns det gikk greit. Det er en del illustrasjoner og tabeller det syns jeg og er veldig bra:)

Du kan i hvertfall kjøpe den på Akademika på Blindern i Oslo, hehe, men tipper at den selges i de fleste bokhandler hvor de har pensum for ernæring, biologi, sykepleier og lege studier :D

Huff, nå kommer et skikkelig kleint spørsmål, men shit au; alle kan handle på akademika? Det er ikke bare for studenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan handle på studentbokhandlene :)

Men angående menneskets fysiologi. Jeg synes den er utrolig lettlest med mange bilder. Det er som blir for tørt kan man nok trygt hoppe over. Selv syns jeg nesten er for lettlest. Den går ikke særlig dypt innpå noen av temaene, men er kanskje greit som en innføringsbok i fysiologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan handle på studentbokhandlene :)

Men angående menneskets fysiologi. Jeg synes den er utrolig lettlest med mange bilder. Det er som blir for tørt kan man nok trygt hoppe over. Selv syns jeg nesten er for lettlest. Den går ikke særlig dypt innpå noen av temaene, men er kanskje greit som en innføringsbok i fysiologi.

Mange bilder er bra! I hvert fall hvis de er relevante til innholdet i boka ;) For en som ikke kan fullt så mye om fysiologi enda, burde jeg først ha en liten innføring, før jeg evt fordyper meg.

Forresten Nano, er "menneskets fysiologi" pensum i medisinstudiet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bilder er bra! I hvert fall hvis de er relevante til innholdet i boka ;) For en som ikke kan fullt så mye om fysiologi enda, burde jeg først ha en liten innføring, før jeg evt fordyper meg.

Forresten Nano, er "menneskets fysiologi" pensum i medisinstudiet? :)

Tja, vi hadde et innføringskurs i fysiologi på førsteåret. Da valgte jeg boken av Olav Sand nettopp fordi den var norsk, enkel og ikke var for detaljert - ettersom dette bare var et innføringskurs. På de senere organkursene, må vi nok ha litt mer avanserte bøker.

Pensumlisten vår er ikke så veldig håndfast. Det er tatt med en rekke bøker som anbefales og det er opp til oss selv hvilken bok vi velger, og denne boka var altså anbefalt på pensumlista :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det også tas med i beregningen at de som har hatt denne som pensumbok sannsynligvis også har hatt forelesninger,noe som gjør det lettere å forstå. Jeg har ingen gode alternativer til en innføringsbok i fysiologi, og det er nok den beste boken å starte med. Men som noen sa over her går den ikke særlig dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krause's Food & Nutrition Therapy av L. Kathleen Mahan & Sylvia Escott-Stump

På størrelse med bibelen i antall sider;), men veldig god. Går mye dypere enn de norske bøkene og tar for seg det meste, dog kan være noe tung/tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange anbefalinger her, men lurte på om noen kunne anbefale én eller to bøker som du syns er verdt å lese? Helst en god bok som går dypt i fysiologi. Og eventuelt en bok som kan hjelpe deg å forstå hvordan du kan lage ditt eget, "perfekte" kosthold(om det finnes noe sånt). Er ikke interessert i å se hva andre spiser og så kopiere det til meg selv, vil gjerne lære litt av årsakene bak å spise forskjellig type mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The primal blueprint og Bedre uten Brød. Hvertfall om du er interessert i teoriene og kunnskapsgrunnlaget bak lavkarbo/steinalderkost.

Takk for svar :)

Ville vært interessant å lese, men jeg hadde et lavkarbo-kosthold i et halvt år, og det var et halvt år med mellomblødninger. Er ikke det en litt rar bivirkning på lite karbohydrater? Har du hørt noe lignende før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ville vært interessant å lese, men jeg hadde et lavkarbo-kosthold i et halvt år, og det var et halvt år med mellomblødninger. Er ikke det en litt rar bivirkning på lite karbohydrater? Har du hørt noe lignende før?

Hmm, jeg ser ikke hvordan det er en sammenheng mellom akkurat det. Hva sa legen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, jeg ser ikke hvordan det er en sammenheng mellom akkurat det. Hva sa legen din?

Mulig det kan være mye fett som kunne ha gjort det også. Ettersom jeg har prøvd ut PSMF, og da har det gått fint. Legen skjønte ingenting og syns det var tullete å ligge lavt på karbohydrater og ba meg slutte med det:p Mulig hun ikke hadde noe kunnskap om emnet. Kan være kroppen min som bestemte seg for å oppføre seg rart en periode da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege som sier at "det er tullete" å spise på en måte høres ikke ut som han/hun har særlig peiling på kosthold. I såfall burde legen kunne argumentert litt for hvorfor det eventuelt var tullete.

Hun mente det var tullete og at det ikke var hensiktsmessig å utelukke en næringsgruppe, selv om jeg spesifikt sa at jeg i en periode lå på rundt 20 g karbohydrater som det minste. Jeg forstod jo at hun ikke hadde peiling på dette området, og gadd derfor ikke diskutere med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referat av "Convict conditioning"

"Convict conditioning" er en bok om kroppsvekttrening, såkalt calisthenics. Den bygger på et system for ultimat kroppsbeherskelse og styrke, utviklet av en tidligere fengselsfugl (i fengsel i USA har man ikke mange andre treningsmuligheter enn nettopp calisthenics). Uavhengig om man kjøper hans bakgrunnshistorie eller ikke, er boka velskrevet og lettleselig.

Den åpner med litt historikk rundt calisthenics og setter dette opp i mot dagens moderne fitnessideal, og filosferer litt rundt hva ekte styrke egentlig er. Når man kommer til selve treningsdelen deler den dette inn i seks hovedøvelser, ”The Big Six”;

Push-ups, squats, pullups, leg raises, bridges og handstand pushups.

Alle øvelsene er delt inn i ti vanskelighetsnivåer, som gjør at at alle, uansett fysisk utgangspunkt, har noe å begynne med. I tillegg til de ti nivåene er det lagt inn forslag til ekstra variasjoner på slutten, for de som når et visst mestringsnivå og er interessert i nye utfordringer. For eksempel tar den push-ups helt fra den veldig enkle wall push-up, hele veien til tiger bends, som er en ganske mye mer heftig øvelse. Bridging, eller å stå i bro på godt norsk, går helt fra enkle hip thrust og opp til å klare baklengs salto på flatmark (!). Den forklarer veldig godt teknikker og begrunner disse ut i fra et fysiologisk og anatomisk standpunkt.

Til slutt er det et kapittel med forslag til periodisering av øvelser og inndeling i program, samt litt guiding til å være din egen ”personlige trener” (hvor rask framgang skal du gå for, etc).

Det er en side på Youtube, hvor alle øvelsene kan sees i sin helhet;

http://www.youtube.com/user/ConvictConditioning

og fyren som har stilt opp som demonstratør på alle bokens bilder, er Jim Bathurst, driveren av nettstedet www.beastskills.com. Han har forøvrig sin egen Youtube-kanal hvor øvelser også kan sees; http://www.youtube.com/beastskills

Etter min mening ei super bok å ta utgangspunkt i, om du er ny i kroppsvekttrening! Uavhengig om du er helt uten treningsgrunnlag, eller erfaren fra andre treningsmetoder!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...