Gå til innhold

Litteratur om kosthold og trening


Mette M

Anbefalte innlegg

Da jeg synes det er kjempespennende med bøker og litteratur rundt kosthold, trening, påvirkning på kropp og helse, treningsteknikker o.l, tenkte jeg det var på sin plass med en tråd hvor vi kan anbefale hverandre bøker om nettopp dette! Er det bøker du selv har lest, sleng gjerne med et kort resyme og din mening om boken:)

Jeg har i nærmeste framtid tenkte å gå til anskaffelse av følgende bøker:

Mat, menneske og evolusjon av Iver Mysterud

Strength Training Anatomy av Frederic Delavier

Convict Conditoning av Paul Wade

Stubborn Fat Solution av Lyle McDonald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da overfører jeg tipset til Robert til denne tråden, da jeg har hørt at mange er "fan" av Lyle McDonald når det kommer til kosthold og trening:

De fleste bøkene til Lyle McDonald er veldig lettlest og forståelig. Det gjelder både krav til forkunnskaper og engelsk. Så om du kjøper "originalen" så tror jeg ikke du blir skuffet.

http://www.bodyrecomposition.com/store

"Stubborn fat solution"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker "Anatomi og styrketrening" av Pat Manocchia. Den er fin for å se hvilke muskler du trener under ulike øvelser og fin for å justere litt på teknikk. Også er den på norsk, så lett å lese og forstå for alle!

Liker også "Menneskets fysiologi" av Olav Sand, her er det mest om hvordan kroppen fungerer og ikke noe om dietter og trening, men den er kjempebra og skrevet på norsk, så skal være grei å forså. Det er jo fint å vite litt om hva ulike vitaminer, hormoner, enzymer og proteiner gjør ulike steder i kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker "Anatomi og styrketrening" av Pat Manocchia. Den er fin for å se hvilke muskler du trener under ulike øvelser og fin for å justere litt på teknikk. Også er den på norsk, så lett å lese og forstå for alle!

Liker også "Menneskets fysiologi" av Olav Sand, her er det mest om hvordan kroppen fungerer og ikke noe om dietter og trening, men den er kjempebra og skrevet på norsk, så skal være grei å forså. Det er jo fint å vite litt om hva ulike vitaminer, hormoner, enzymer og proteiner gjør ulike steder i kroppen!

Absolutt! Kunne godt tenkt meg å lese litt mer om fordøyelse og hva som skjer med forskjellige næringsstoffer og hvordan det igjen påvirker hele kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt! Kunne godt tenkt meg å lese litt mer om fordøyelse og hva som skjer med forskjellige næringsstoffer og hvordan det igjen påvirker hele kroppen :)

Da anbefaller jeg virkelig den boken:) Det er en av de få bøkene jeg har hatt på pensum som jeg fortsatt leser i og bruker mye. Han har forresten en som heter Fysiologi og anatomi eller noe sånt, hvor du også får med anatomi, den er kanskje enda bedre for å få en helhetlig forståelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Alt av Lyle McDonald, også artiklene hans som ligger på nettet. Etter å ha lest "The rapid fat loss handbook", "The ketogenic diet" og "The ultimat diet 2.0" synes jeg at jeg har rimelig god kontroll på kosthold og hvorfor noe fungerer mens andre ting ikke gjør det. Hvordan man spiser i forhold til hva kroppen trenger, men også mange "tips og triks" som lærer deg hva du skal gjøre i forskjellige "faser" i dietten. Hvordan du må legge opp kostholdet når du har de vanskelige 5 siste kiloene igjen i forhold til om du har 30kg for mye.
  • Strength training anatomy har jeg. En veldig grei bok med bra illustrasjoner. Har ikke noe å utsette på den, men det er jo bare en gjennomgang av vanlige øvelser med litt tips og info. Veldig grei i forhold til prisen.
  • Starting strength, basic barbell training (og egentlig alt annet Mark Rippetoe har gitt ut) er et must å ha lest.
  • Why zebras don't get ulcers. Handler om stress, sympatisk- og parasympatisk nervesystem. Jeg synes sånt er veldig interessant.
  • The Devil in the milk.
    A shattering expose of the health problems caused by milk and the efforts of elements in the dairy industry and Government to cover them up.
  • Jim Wendler 5/ 3/ 1 Litt samme typen som Mark Rippetoe. Bra bok om "skikkelig trening".

    Kommer ikke på flere i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Alt av Lyle McDonald, også artiklene hans som ligger på nettet. Etter å ha lest "The rapid fat loss handbook", "The ketogenic diet" og "The ultimat diet 2.0" synes jeg at jeg har rimelig god kontroll på kosthold og hvorfor noe fungerer mens andre ting ikke gjør det. Hvordan man spiser i forhold til hva kroppen trenger, men også mange "tips og triks" som lærer deg hva du skal gjøre i forskjellige "faser" i dietten. Hvordan du må legge opp kostholdet når du har de vanskelige 5 siste kiloene igjen i forhold til om du har 30kg for mye.
  • Strength training anatomy har jeg. En veldig grei bok med bra illustrasjoner. Har ikke noe å utsette på den, men det er jo bare en gjennomgang av vanlige øvelser med litt tips og info. Veldig grei i forhold til prisen.
  • Starting strength, basic barbell training (og egentlig alt annet Mark Rippetoe har gitt ut) er et must å ha lest.
  • Why zebras don't get ulcers. Handler om stress, sympatisk- og parasympatisk nervesystem. Jeg synes sånt er veldig interessant.
  • The Devil in the milk.
  • Jim Wendler 5/ 3/ 1 Litt samme typen som Mark Rippetoe. Bra bok om "skikkelig trening".

    Kommer ikke på flere i farten.

Supert! Ser at bøkene til Lyle McDonald er relativt dyre (...), du vet ikke om noe sted å få kjøpt dem litt rimeligere? Eller er nettsiden hans så rimelig som man får det?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primal Blueprint av Mark Sisson, den skulle du jo også kjøpe Mette!

Andre gode bøker er "paleo diet for athletes" av Cordain og "treningssuksess med lavkarbo" av Ferry/Hallstensen. Alle disse tar utgangspunkt i steinalderkost/lavkarbo, så om du er sterk motstander er ikke dette bøkene for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primal Blueprint av Mark Sisson, den skulle du jo også kjøpe Mette!

Andre gode bøker er "paleo diet for athletes" av Cordain og "treningssuksess med lavkarbo" av Ferry/Hallstensen. Alle disse tar utgangspunkt i steinalderkost/lavkarbo, så om du er sterk motstander er ikke dette bøkene for deg!

Jaa, det skal jeg! Men jeg må ta noen få om gangen:D Paleo Diet for Athletes høres ut som den er skrevet for meg:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker "Anatomi og styrketrening" av Pat Manocchia. Den er fin for å se hvilke muskler du trener under ulike øvelser og fin for å justere litt på teknikk. Også er den på norsk, så lett å lese og forstå for alle!

Liker også "Menneskets fysiologi" av Olav Sand, her er det mest om hvordan kroppen fungerer og ikke noe om dietter og trening, men den er kjempebra og skrevet på norsk, så skal være grei å forså. Det er jo fint å vite litt om hva ulike vitaminer, hormoner, enzymer og proteiner gjør ulike steder i kroppen!

Oh, no - det høres ut som jeg må ha begge! Kanksje i tillegg til en eller flere av Lyle McDonald. Også jeg som egentlig ikke er noen lesehest :cool:

Hvordan er "Menneskets fysiologi" i forhold til lettlesthet? Jeg mener, du bruker den i forbindelse med skole, men er den ok å lese andre også? Og hvordan er det med illustrasjoner - er det en del av det? Jeg er veldig visuell av meg, så jeg er litt avhengig av litt bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Alt av Lyle McDonald, også artiklene hans som ligger på nettet. Etter å ha lest "The rapid fat loss handbook", "The ketogenic diet" og "The ultimat diet 2.0" synes jeg at jeg har rimelig god kontroll på kosthold og hvorfor noe fungerer mens andre ting ikke gjør det. Hvordan man spiser i forhold til hva kroppen trenger, men også mange "tips og triks" som lærer deg hva du skal gjøre i forskjellige "faser" i dietten. Hvordan du må legge opp kostholdet når du har de vanskelige 5 siste kiloene igjen i forhold til om du har 30kg for mye.
  • Strength training anatomy har jeg. En veldig grei bok med bra illustrasjoner. Har ikke noe å utsette på den, men det er jo bare en gjennomgang av vanlige øvelser med litt tips og info. Veldig grei i forhold til prisen.
  • Starting strength, basic barbell training (og egentlig alt annet Mark Rippetoe har gitt ut) er et must å ha lest.
  • Why zebras don't get ulcers. Handler om stress, sympatisk- og parasympatisk nervesystem. Jeg synes sånt er veldig interessant.
  • The Devil in the milk.
  • Jim Wendler 5/ 3/ 1 Litt samme typen som Mark Rippetoe. Bra bok om "skikkelig trening".

    Kommer ikke på flere i farten.

Både du og Robert anbefaler Lyle McDonald sine bøker, så jeg må nok satse på dem. Men hvordan er det med illustrasjoner/bilder? Er det blottet for det, eller er den godt (relevant) illustrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen illustrasjoner, etter hva jeg kan huske. Her ser du litt hva det går i. Personlig liker jeg hvordan han blander inn litt smådårlig humor samtidig som han forklarer ting på en lett forstålig og fengende måte.

"Humor" gjør det helt klart MYE lettere å lese! Og etter å ha lest de fire sidene, så tror jeg at jeg forstår hvordan han skriver - absolutt lestbart! Som sagt, så er jeg veldig visuell, men det betyr ikke at jeg MÅ ha bilder. Noen ganger har jeg det best uten bilder også, for da kan jeg lage mine egne ;) Men f.eks. i anatomi, da er nesten helt avhengig av masse gode bilde - da lærer jeg i hvert fall mye fortere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe steder på østlandet hvor man kan kjøpe noen av disse bøkene i butikk? Jeg er veldig vant med å shoppe på nett, men noen ganger er det greit å gjøre det på den gammeldagse måte. Ekstra greit er det når en faktisk kan bla litt gjennom bøkene før man kjøper dem. Regner vel kanskje ikke med at Lyle McDonald sine bøker kan kjøpes i butikk i norge (?), men noen av de øvrige dere har foreslått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...