Gå til innhold

Tour de France 2013


Gundersen™

Anbefalte innlegg

Ok, det er en stund til Tour de France 2013 begynner...

...det er faktisk 69 dager, men jeg gleder meg allerede som en liten unge! Tour de France er for meg årets store tv-høydepunkt, og jeg elsker måten trioen Kaggestad, Paasche og Lauritzen informerer oss om alt som har med sykling og Frankrike å gjøre. Ja, og tidvis noe helt annet også.

Så, er det noen andre sykkelentusiaster her på Fitnessbloggen? Har dere noen favorittryttere eller favorittlag? Hvem vinner polkadottrøya i år, hvem tar spurttrøya og ungdomstrøya? Hva med mest aggressive rytter og lantern rouge? Ja, og hvem stikker av med den gjeveste av dem alle, nemlig den gule ledertrøya?

2013 Route - Sporting aspects, stage cities - Tour de France 2013

Tour+de+France+cycliste+2013+Avranches+Sourdeval+Gue%CC%81nhael+Huet.tif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også stor tilhenger av TdF. Det er ikke sommer før galskapens reise er i gang. Og som deg er jeg svært begeistret for kommentator trion som underholder med fakta og historier gjennom løpet.

Har alltid holdt en knapp på Schleckbrødrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på å få sett Tejay van Garderen i en mer fremtredende rolle i år :D

Satan, trodde et øyeblikk at jeg var den eneste her som faktisk kunne nyte å bare sitte forran kopekassa og se folk sykle i mangfoldige timer.

Fant fort ut at jeg hadde kommet inn i "hvafanerdetdukasterbortlivetdittpå"-området når jeg begynte å synes sluttspurter var kjedelige og at det var i fjellene det spennende skjedde.

Ellers så er jo Cancellara en av mine store favoritter. En fantastisk god syklist som også er ekstremt selvoppoffrende.

Og selvfølgelig Jens Voigt hvis han enda er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg et ambivalent forhold til Mark Cavendish. Jeg elsker at han blåser i alt som heter Jantelov (eller hva det nå måtte hete på Isle of man), men samtidig syns jeg han kan bli litt sutrete. At mannen er ekstremt begavet på et sykkelsete er det imidlertid ingen tvil om!

cavendish-qatar-win.jpg

Jeg har for øvrig veldig sansen for Bradley Wiggins. Jeg syns han fremviser gode verdier, og han virker som en ydmyk fyr. :)

4125516-3x2-700x467.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom de norske har jeg sansen for Peter Sagan og Joaquin Rodriguez. Gode avsluttere som pleier å lage god underholdning. Og Sagan er jo morsom da :)

Ja, Sagan har jeg også litt sansen for! Enhver idrett trenger noen "klovner" som tør åby på seg selv, og som ikke er redde for å dumme seg litt ut. Rumpeklypingen syns jeg bare var artig for det viser at han fortsatt er en ung gutt (født i 1990), men slikt er jo bare en bagatell i det store og det hele. Mannen ble jo tross alt tilgitt og han fikk i tillegg kysse litt på podiedama. Morsom slovakisk cowboy!

Peter_Sagan_Tou_104137916x9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sansen for og troa på Nibali i gult. Morsomt med fyrer som tør angripe litt.

Men selv om jeg gleder med til TdF, så er det ikke lenge igjen til giroen. Blir et høydepunkt det også.

Word! Nibali er en type som tør å angripe, og som setter farge på rittene :) Selv er min favoritt gode gamle Cadel Evans, men jeg må nok innse at han begynner å bli for gammel til å hamle opp med de skarpeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mitt 15. år på rad med nistirring på tven i 3 uker midt på sommeren. Tour de France er ikke bare et sykkelritt, det er et eventyr uten like. I et land stappfullt av historie, vin, vakkert landskap og herregårder blir det alltid bra tv. Det blir bare en bonus oppå min interesse for sykkel. Det er veldig få sporter som er som sykkelsporten, og det gir meg noe helt annet enn alt annet av sport som finnes. Jeg trur de som interesserer seg er de som selv har prøvd å sammenligne seg med proffene for å så se hvor inni helsike bra de sykler i forhold. Står man og ser på sykkelritt i virkeligheten skjønner man fort hva dette er. Selv om de fleste syklister er rimelig tynne, er de harde som faen. Hvilke andre sporter finnes det folk som tryner, slår seg hardt og reiser seg opp igjen for å komme seg til mål?

Når man tenker på hvilke hastigheter disse rytterne kan komme opp i, er det ekstremsport i aller høyeste grad.

http://www.youtube.com/watch?v=KjN7HZ3yyf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få idretter som engasjerer meg på samme måte som sykkel. Det er rett og slett stor underholdning, og det blir bare med trioen Paasche, Kaggestad og Dag Otto.

Om man så skal komme med et forslag til de ulike trøyene for årets TdF så ser tipset slik ut:

Sammenlagt: Alberto Contador

Spurttrøya: Peter Sagan

Klatretrøya: Pierre Rolland

Ungdomstrøya: Thibaut Pinot

Har sansen for en Contador i form, da er han morsom å se på, og han er den mest komplette sammenlagtrytteren. Jeg kan ikke se for meg at det er noen som kan klare å hindre Sagan å ta sin andre spurttrøye i år. Han hevder seg bra på rene spurtetapper og er nærmest suveren på kuperte etapper.

Håper ellers at franskmennene tar de to siste trøyene. Ellers er det ikke utenkelig at noen av de antatt sammenlagtfavorittene som får en dårlig start som endrer fokus underveis og går for polkadotten isteden. Nevner også Nairo Quintana som kandidat til ungdomstrøya, om han kjører årets TdF. Også får man håpe på en norsk etappeseier med Eddy!

Ellers så er favoritten Tom Boonen og Omega Pharma QuickStep. Synd at Bonnen fikk klassikkersesongen ødelagt av skader og sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser frem til 3 uker med sykkel på tv ja

Mye av morroa er jo de som komenterer:D

Og som med rike, carlsen og scheie er de jevla gode på det de gjør.. Uten de to så blir det kjedelig. Er det ikke sykling og kommentere så får du i alle fall oppdatert geografi og historie kunnskapen din:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok Chris Froome med den formen han har vist i vår, hvis da SKY klare å bli enige om hvem som skal være kaptein :)

uansett så blir det artige 3 uker :)

Nja, nå er vel ikke det å være i form i april det samme som å være i form i juli. Det har vi sett før. Men jeg trodde det var opplest og vedtatt at Sky skulle kjøre for at Wiggins skulle ta alle tre grand tours.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, nå er vel ikke det å være i form i april det samme som å være i form i juli. Det har vi sett før. Men jeg trodde det var opplest og vedtatt at Sky skulle kjøre for at Wiggins skulle ta alle tre grand tours.

Mener at Wiggins hevdet at han skulle kjøre for Froome i Touren i år...mulig det bare var rykter som gikk før jul, men jeg tror ikke Wiggins gir fra seg kapteinsrollen frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...