Gå til innhold

Motivasjonstråden for tjukkaser (20+ kg overvekt)


Brokkoli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! Slenger meg på denne tråden og forumet for den del! Leste igjennom tråden å ser at det er mye motivasjon å hente fra alle de menneskene her!

Selv er jeg plassert ett sted mellom 115-120 kg, og er ikke videre fornøyd med kroppen! Heldigvis har jeg nå tatt tak og kommet igang med trening og kosthold! En god følelse å se en utvikling på vekten hvor tallet stadig minsker!

Takk for mye flott motivasjon, og en fortsatt strålende god kveld/natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen må prioriteres! Treningen er der når eksamensperioden er over! :) Hva er det du har hatt eksamen i?

Har hatt eksamen i historie, i dag norsk muntlig. Har 4 til etter det. Tar videregående fag i år, så jeg får starte på høyskole til høsten.

Jeg måler livvidden rett over navlen. Og det viktigste er at man måler på samme sted på seg selv hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de målingene var jo motiverende på sett og vis. Kliss likt som i fjor, samme tid av året. Jeg skylder på vinteren! Får late som om jeg har drevet med bulk! *Host**kremt* :whistle:

Er det flere enn meg som sliter mellom å velge å bli sterkere eller å bli tynnere?

dette er noe av det jeg har tenkt på en del i det siste.

Dette blir kanskje en litt tilfeldig og hoppende post, og muligens ikke et direkte svar til deg, Krembolle, men tar utgangspunkt i det du skriver.

Er det egentlig et valg mellom det å bli sterkere og det å bli tynnere?

Og hva er det folk egentlig mener når de sier de vil ned i vekt eller bli tynnere?

Personlig trodde jeg at jeg ville ned i vekt. Og jeg har gått kraftig ned i vekt. Bunnoteringen i fjor var rundt 80 kg. Gudene veit hva jeg veide før, men vil tro et sted mellom 110 og 120 kg. Siden den gang har jeg gått opp ni kg. På grunn av trening.

Om man pirker og graver litt, tror jeg ikke det er vektnedgang de aller aller fleste er ute etter. Vi tror det fordi "det er sånn det er", fordi det er det vi leser om i tabloidene, den kulørte ukepressen eller på ulike blogger og andre steder.

Jeg tror det er langt riktigere å snakke om fettreduksjon. Jo mer jeg leser her inne om folk som endrer livsstil, så ser jeg at det faktisk er snakk om fettreduksjon og ikke nødvendigvis en vektreduksjon.

Ved å heller fokusere på fettreduksjon vil man også kunne mentalt innarbeide en viss vektøkning, slik som jeg har opplevd, uten at det går utover humøret, så lenge denne kommer som resultat av muskelvekst. Muskler har tross alt en langt mer kompakt masse enn fett. Med økt muskelmasse og redusert fettprosent vil man etter et visst punkt gå noe opp i mange tilfeller, men man fremstår som tynnere og slankere selvom man veier mer enn en eventuell bunnotering.

Litt hjemmesnekra tanker nå på morrakvisten....

[EDIT: retta opp litt skrivefeil og lagt til en setning på slutten]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott tråd :) Her vil jeg også delta framover.

Skal selv ned 22 kg, veier i dag 82 kg og er 167 cm. Har tidligere gått ned 17 kg på 3 mnd, startet med total forandring i kostholdet. Telte kalorier. Gikk mye på min tidligere jobb og gikk turer på kveldene. Begynte etter hvert med aerobic, kondisjon og styrke trening, vekta gikk fort nedover. Min største svakhet er godterier, potetgull osv, her eier jeg ikke begrensninger. Jeg spiser sjelden bare litt, det blir ofte veeeldig mye mer.

Første uka jeg begynte med slankingen min denne gangen gikk jeg ned 1 kg. Forrige uke va jeg bortreist og det ble dessverre noen utskeielser, men for første gang klarte jeg å beherske meg med å ikke overspise. Har ikke gått ned noe denne uka, men heller ikke gått opp ;) Liten seier for meg det!

Jeg trimmer i form av gåturer og på treningsstudio der jeg kjører kondisjon og styrke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote="Lisa_spring, post: 748739, member: 22074" Min største svakhet er godterier, potetgull osv, her eier jeg ikke begrensninger. Jeg spiser sjelden bare litt, det blir ofte veeeldig mye mer.

Første uka jeg begynte med slankingen min denne gangen gikk jeg ned 1 kg. Forrige uke va jeg bortreist og det ble dessverre noen utskeielser, men for første gang klarte jeg å beherske meg med å ikke overspise. Har ikke gått ned noe denne uka, men heller ikke gått opp ;) Liten seier for meg det!

Veldig bra! Små seire er viktige og husk at slike også er en fremgang.

Utskeielser, eller "å falle av vogna", er ingen stor katastrofe så lenge det ikke skejr ofte og er langvarig. Særlig i begynnelsen kan det være vanskelig å holde seg på den smale sti, som de sier.

Men gratulerer med å ikke overspise! Det er et meget viktig skritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er fettreduksjon de fleste mener når de sier at de vil gå ned i vekt/bli slankere, Gamlebyen.

Det jeg har opplevd er at jeg ikke blir sterkere eller reduserer fettprosenten min. Nå veier jeg meg ikke, men jeg har brukt målbånd (latt være i et par måneder though) og kjent/sett hvordan klærne sitter på kroppen for å vurdere fettreduksjonen. I tillegg har jeg vært veldig sliten og hatt en god del blodtrykksfall under trening. Er ikke gøy med markløft og knebøy når det kjennes ut som en skal besvime på toppen. :p

Men det kan hende dette kommer av a) et hypotrofi som jeg ikke likte.(n)B) jeg skal egentlig ha ligget på 2600 kcal for å ligge i vedlikehold. Uten godteri har jeg kommet meg til 2000 ca. Så et underskudd på 600 + 200-300 på treningsdager er kanskje litt for stort?:unsure: Det er mye å rette på. Har hoppa tilbake til x-size nå da.. Kostholdet er under construction :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gått ned seks kg, og har ca 15 igjen. sier ca, for når det nærmer seg antar jeg det må ses på formen, ikke vekta, hvordan ståa er. men tilsammen blir det jo ca tjue, så jeg føler meg kvalifisert til denne tråden. går sakte, men går fremover, og det er ikke så vanskelig, bare litt tålmodighetskrevende. og nå kom pollensesongen og flyttet inn i lungene mine. hvorfor jeg ble så tjukk og hvorfor det har tatt tid å komme seg til skikkelig vektnedgang skal jeg ikke dvele ved, nå lever jeg et fint liv med fokus på min hverdag, mine styrkemål og mitt midjemål, og det er slik jeg syns det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan regner dere andre ut hvor mye kalorier dere skal ha per dag. Tar dere daglig kaloriebehov og trekker fra kcal, eller beregner dere utifra BMR?

Ter det på feelingen, ligger på 1500- 1600 om dagen og det fungerer akkurat passe.. mere så går jeg ikke ned, mindre så orker jeg ikke trene pga null energi. Så har bare prøvd meg fram til jeg fant en mengde som kroppen min synes var ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ter det på feelingen, ligger på 1500- 1600 om dagen og det fungerer akkurat passe.. mere så går jeg ikke ned, mindre så orker jeg ikke trene pga null energi. Så har bare prøvd meg fram til jeg fant en mengde som kroppen min synes var ok :)

Prøvd 1500-1600 selv, blir bare sliten og gradvis svakere. Kjørt kroppen i grøfta mange ganger på den måten. 1500-1600 blir vel når BMR nærmer seg 2000 :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd 1500-1600 selv, blir bare sliten og gradvis svakere. Kjørt kroppen i grøfta mange ganger på den måten. 1500-1600 blir vel når BMR nærmer seg 2000 :p

Er nok forskjellig fra person til person :) Jeg spiser aldri før på ettermiddagen uansett, så det er nesten vanskelig å spise nok :) Men det fungerer bra for øyeblikket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd 1500-1600 selv, blir bare sliten og gradvis svakere. Kjørt kroppen i grøfta mange ganger på den måten. 1500-1600 blir vel når BMR nærmer seg 2000 :p

Dette er min erfaring også! Og jeg har hatt en kroppsscanning som viste bmr på 1980.. så jeg spiser ca 2000 hver dag, og har best resultater da - både på vekten og på trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...