Gå til innhold

Vil det bli mindre overvekt hvis sunn mat ble billigere?


Maesp

Anbefalte innlegg

Etter å sett episoden hvor Jørgen Foss er med i De utstøtte har jeg tenkt litt på det her. Foss mente at dersom sunn mat var mye billigere ville han også spist sunnere. Er det virkelig matprisene som fører folk til overvekt? De siste månedene har jeg spist veldig sunt, og jeg bruker rett og slett mindre penger på mat. Er nok ikke kun priser som har betydning her, men også det at jeg spiser mat som metter mer (altså trenger jeg mindre), mindre porsjoner, mye grønnsaker som er billig. I tillegg planlegger man gjerne bedre når man spiser sunt, og slipper å bruke penger ute på "spontan" kjøp.

Før spiste jeg veldig usunt, og la faktisk på meg hele 15 kilo på litt over et år. Det var nok mange grunner til det, men i hovedsak latskap fra min side. Likevel, jeg valgte jo ikke sjokoladen og ferdigmaten fordi det var billigere? Jeg kjøpte jo gjerne flere brus/iste flasker hver dag, mens vann er jo gratis.

Jeg tenker som så at valgene vi tar ikke kun er styrt av priser. Jeg røyker ikke fordi det er billig for å si det sånn... Samme med alkohol. Jeg forstår at det er veldig mye fristelser der ute, men er det virkelig prisen som gjør at man tar dårlige valg?

Synes det hadde vært litt interessant å hørt andres meninger om det her :)

(PS: vet det er en tråd om noe ala det samme etter utsagnet til Jørgen Foss om smågodt i påska, men føler det var en litt annen diskusjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mennesket er et pattedyr styrt av biologiske prosesser, kjemiske reaksjoner, elektriske signaler, overlevelsesinstinkter, automatiske handlingsmønstre, psykologiske fenomen, mm. Alle handlinger søker å understøtte dypt underliggende mål: reproduksjon og overlevelse. Ingen match for reoler med sjokolader, potetgull og sukkerdrikke, all den tid slike gjenstander har kvaliteter som vi i tusentalls generasjoner har lært oss at gjerne er energitette, hvilket fremmer kalorisk overskudd slik at vi har noe å tære på i dårlige tider, men alikevel klarer noen av oss å unngå dette. Jeg tror ikke på fri vilje slik at det gjerne er "tilfeldig" hvordan dette manifesterer seg hos noen av oss (kunnskap gjennom rett oppvekst eller tilstedeværelse i gunstig miljø osv). De fleste mennesker reflekterer i det hele tatt svært lite før de uttaler seg (men de har heller ikke noe valg gitt ufri vilje). Jeg synes heller ikke mat er dyrt i Norge, spesielt ikke det som går under banneren "sunn" mat.

TLDR: Kanskje. :woot:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt denne påstanden om at sunn mat er dyrere enn usunn. En sjokolade koster 30 kr, en banan koster 5 kr. En boks med is koster 60 kr, en boks kesam koster 20 kr. Fem boller på MENY koster 25 kr, en hel pakke med knekkebrød koster rundt 20. Har tenkt på dette ofte, det er jo faktisk ikke dyrere å spise sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket er et pattedyr styrt av biologiske prosesser, kjemiske reaksjoner, elektriske signaler, overlevelsesinstinkter, automatiske handlingsmønstre, psykologiske fenomen, mm. Alle handlinger søker å understøtte dypt underliggende mål: reproduksjon og overlevelse. Ingen match for reoler med sjokolader, potetgull og sukkerdrikke, all den tid slike gjenstander har kvaliteter som vi i tusentalls generasjoner har lært oss at gjerne er energitette, hvilket fremmer kalorisk overskudd slik at vi har noe å tære på i dårlige tider, men alikevel klarer noen av oss å unngå dette. Jeg tror ikke på fri vilje slik at det gjerne er "tilfeldig" hvordan dette manifesterer seg hos noen av oss (kunnskap gjennom rett oppvekst eller tilstedeværelse i gunstig miljø osv). De fleste mennesker reflekterer i det hele tatt svært lite før de uttaler seg (men de har heller ikke noe valg gitt ufri vilje). Jeg synes heller ikke mat er dyrt i Norge, spesielt ikke det som går under banneren "sunn" mat.

TLDR: Kanskje. :woot:

Hæ?

Forøvrig: Den største effekten ville sannsynligvis kommet fra oppmerksomheten en eventuell prisendring ville hatt i media/reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortsatt billigere enn om du skulle hatt 1kg kjøtt fra burgere på mcdonalds :) Jeg betaler glatt 150kr for å bli mett på mcdonalds/burger king, mens med heimlaga mat blir det rundt 50kr, helt kurant imo.

billigere iforhold til kcal da ;) Men man velger d jo selv så man kan jo ikke klage på dyr mat sånn sett :p. Mcdonalds eller biff er ingen menneskerett :p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

billigere iforhold til kcal da ;)

Njaa vet fortsatt ikke det, er vel rundt 60kr for en Big Mac i Norge, som iflg http://nutrition.mcdonalds.com/getnutrition/nutritionfacts.pdf har 550kcal per burger, blir vel glatt tre sånne for et godkjent måltid på periodisk faste med 1500+ kcal, som blir 180kr. Får 1500kcal inn på under 60kr med hjemmekok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa vet fortsatt ikke det, er vel rundt 60kr for en Big Mac i Norge, som iflg http://nutrition.mcdonalds.com/getnutrition/nutritionfacts.pdf har 550kcal per burger, blir vel glatt tre sånne for et godkjent måltid på periodisk faste med 1500+ kcal, som blir 180kr. Får 1500kcal inn på under 60kr med hjemmekok :)

6 MCD-cheese er 250*6=1500kcal og 60kr. :clown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...