Gå til innhold

Hegnar Online - 4x4 minutters intervallene har ødelagt mange


Tor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er en som har litt motargumenter til Johan Kaggestad

- Mange misforstår 4x4 - DN.no

Jeg tror at om du kjører på med 4x4 for mange ganger i uken, la oss si 3+ og i tillegg legger deg i øvre grense av anbafalt sone så tror jeg nok at fremgangen vil stagnere etter en stund.

Hvor bra 4x4 er kommer jo også litt an på målet med treningen, om det kun er for å få litt bedre kondisjon så er det jo en veldig lettvint metode å kjøre, tar lite tid og det skal ikke være helt drepen heller. Men om du skal prestere på toppnivå så kan jo ikke all trening du gjør være på høy intensitet. Det er ikke uten grunn at de fleste av norges utholdenhetsutøvere ligger i sone 1 på 70% av sin trening. Siden de trenger et vist volum så kan ikke all treningen ligge i høy sone sånn som 4x4 gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener for mye, for ofte og med for høy intensitet vil det være negativt for prestasjonsevnen. Det er nok både Helgerud og Kaggestad enig i. Hva Marit Bjørgen gjorde og ikke gjorde kan ikke brukes som argument for at 4x4 intervaller har ødelagt mange. Det kommer jo helt an på hvordan de benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener for mye, for ofte og med for høy intensitet vil det være negativt for prestasjonsevnen. Det er nok både Helgerud og Kaggestad enig i. Hva Marit Bjørgen gjorde og ikke gjorde kan ikke brukes som argument for at 4x4 intervaller har ødelagt mange. Det kommer jo helt an på hvordan de benyttes.

Enig

Interrsant med 4x4 bølgen sånnsett. Syns jeg leste en plass at Taba Protocol hadde liknende effekt som 4x4, men enklere for oss normalt dødlige å gjennomføre?

Fant ikke kilden på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at det ikke blir sagt noe som helst om effekten av denne ødeleggelsen:

- Skal man tåle intensiv trening, må man ha mye trening i bunnen. Ellers går det rett opp og rett ned igjen. Dette er årsaken til at jeg mener 4x4 minutters intervallene til Helgerud har ødelagt usedvanlig mange. Vi mistet nesten to årskull i langrenn på at folk bare holdt på med denne typen trening. Vi holdt på å miste Marit Bjørgen også, inntil hun skjønte faresignalene

Hva skjedde? Hvordan ble de ødelagt? Hvordan mistet de nesten to årskull og Bjørgen? Skader? Utmattelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at det ikke blir sagt noe som helst om effekten av denne ødeleggelsen:

- Skal man tåle intensiv trening, må man ha mye trening i bunnen. Ellers går det rett opp og rett ned igjen. Dette er årsaken til at jeg mener 4x4 minutters intervallene til Helgerud har ødelagt usedvanlig mange. Vi mistet nesten to årskull i langrenn på at folk bare holdt på med denne typen trening. Vi holdt på å miste Marit Bjørgen også, inntil hun skjønte faresignalene

Hva skjedde? Hvordan ble de ødelagt? Hvordan mistet de nesten to årskull og Bjørgen? Skader? Utmattelse?

Dette har vel med at det det er tatt ut av en sammenheng. De tok det mest interessante i et foredrag og lagde en sak.

Morsomt hvordan medier liker å klippe og lime :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har vel med at det det er tatt ut av en sammenheng. De tok det mest interessante i et foredrag og lagde en sak.

Morsomt hvordan medier liker å klippe og lime :)

Godt poeng, selv om det kan være noe i det han sier så er det ikke legitimt uten kilder. Hadde vært inetteresant å sett mer av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, selv om det kan være noe i det han sier så er det ikke legitimt uten kilder. Hadde vært inetteresant å sett mer av det

Ja, selvfølgelig. Det som er, er at ingen (med unntak av de som hørte på) vet hva mer som ble sagt i det foredraget. Det hadde vært interessant å høre om han begrunnet det og med hva.

Jeg så forøvrig et innslag av denne tematikken i sporty på tv2 for vel et år siden. Der var det flere "eksperter" som uttalte seg og noen var for, andre ikke. Det som er generelt med intervaller er jo som sakt tidigere her oppe er hvordan man bruker dem og til hva. Det avhenger jo av idretten, hva man trener til osv. Tror ikke man vil finne et fasitsvar på hva som er absolutt best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Det som er, er at ingen (med unntak av de som hørte på) vet hva mer som ble sagt i det foredraget. Det hadde vært interessant å høre om han begrunnet det og med hva.

Jeg så forøvrig et innslag av denne tematikken i sporty på tv2 for vel et år siden. Der var det flere "eksperter" som uttalte seg og noen var for, andre ikke. Det som er generelt med intervaller er jo som sakt tidigere her oppe er hvordan man bruker dem og til hva. Det avhenger jo av idretten, hva man trener til osv. Tror ikke man vil finne et fasitsvar på hva som er absolutt best.

Det er jeg helt enig med deg i, og at det ikke finnes et fasit svar på hva som er best blir vel snart en naturlov ;)

Derimot er det interresant om det er hold i kommentaren om at det øddelegger. Om det er tilfellet er det greit å få med seg tenker jeg, ingen tvil så er 4x4 veldig hard - den orginale sådan - og dens underkategorier er til dels harde de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig med deg i, og at det ikke finnes et fasit svar på hva som er best blir vel snart en naturlov ;)

Derimot er det interresant om det er hold i kommentaren om at det øddelegger. Om det er tilfellet er det greit å få med seg tenker jeg, ingen tvil så er 4x4 veldig hard - den orginale sådan - og dens underkategorier er til dels harde de også.

Ja, det er sant. Jeg tror derimot at det ikke er hold i den om man ikke drar det til ytterste. Vet Larvik HK har brukt den og der har du noen meget godt trente jenter. Men de kombinerer med andre intervaller.

Men som du sier, hadde vært interessant å hørt hva han begrunner utsagnet med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Folk tar vel bare for hardt i da, både i intervall og hvileperiodene. Man skal ha overskudd nok til å holde på et minutt lengre på fjerde intervall, og også å gjennomføre et femte intervall. Det er vel ikke så innviklet?

Såvidt meg bekjent er dragene i den orginale 4x4 alle i sone 5, hvor de to første minuttene skal gå på å komme seg opp i høy puls for deretter at de to siste skal ligge tett opp mot makspuls.

Om det er tilfellet er det lang restutisjon i etterkant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragene skal ligge mellom 85-95% av maks HR. For veldig godt trente anbefales det å ligge over 90% i alle fall i de tre siste dragene. Sone 5 går fra 93%, så man kan fint løpe 4x4 uten å bevege seg opp i sone 5. Om du ikke har tatt ut mye av potensialet ditt mht VO2max så vil en ha like godt utbytte av å ligge i sone 4 som i sone 5. Bonusen ved å ligge i sone 4 er at du trenger mindre tid til å restituere.

Når det gjelder kritikken mot Bjørgen og co, så kjørte de såkalt bolktrening. Det var ikke snakk om 4x4 2-3 ganger i uken som hos oss andre dødelige mosjonister, men etter som jeg har forstått det flere dager i strekk og kanskje også to ganger om dagen.

rockHard du har rett i at de fleste tar i alt for hardt. Du skal klare å løpe et minutt lenger på alle intervallene, i tillegg til å ha et 5. intervall som du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...