Gå til innhold

Styrkeøvelser for dårlige knær.


MariAnna

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei glad jente på 20 år, som er normalvektig og brukte å være ganske aktiv. Jeg har i flere år slitt med smerter i knærne mine, jumpersknee, og har derfor kuttet veldig ned på treningen. De går ofte i lås, og kneshellene er svært løse. Er operert i det høyre, og utredet for det venstre. Har drevet med dans hele livet, og tror nok kneproblemene kommer av overbelastning. Hadde vært topp med tips til trening for ben og rumpe uten for mye belastning på knærne. Ser på bloggen at dere anbefaler en del øvelser sånn som markløft, men dette får jeg ikke til da knærne mine kjennes ut som de skal kollapse. Håper på tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er ei glad jente på 20 år, som er normalvektig og brukte å være ganske aktiv. Jeg har i flere år slitt med smerter i knærne mine, jumpersknee, og har derfor kuttet veldig ned på treningen. De går ofte i lås, og kneshellene er svært løse. Er operert i det høyre, og utredet for det venstre. Har drevet med dans hele livet, og tror nok kneproblemene kommer av overbelastning. Hadde vært topp med tips til trening for ben og rumpe uten for mye belastning på knærne. Ser på bloggen at dere anbefaler en del øvelser sånn som markløft, men dette får jeg ikke til da knærne mine kjennes ut som de skal kollapse. Håper på tips!

Dette lurer jeg også på. Jeg sliter velig med utfall og knebøy pga av svake knær. Så skulle ha gjort noe med det!;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: høres ekstremt ut at du ikke får til markløft en gang, da skal det stå ille til! Som regel så handler det om å gjøre de øvelsene der en kan belaste muskulaturen uten at knærne vandrer for mye fremover, slik at vinkelen i knærne ikke blir for spiss. Altså høy beinstilling i ben press, bulgarsk utfall med foten lengre frem, knebøy i smith med fotstilling lengre fremme osv..

Det DukeNukem skriver er også lurt :) Bruker du enfotsøvelser så må du gjerne bruke en god del mindre vekt, slik at belastningen blir mindre enn du må ha ved å ta øvelsene på vanlig vis.

Mitt tips er å finne noen øvelser som du tilpasser slik at de ikke gjør vondt, verken mens du trener eller etterpå, og trener de veldig mye. Glem at du nødvendigvis må så mange ulike øvelser, en øvelse holder lenge så lenge det er en god øvelse. Klarer du kun å ta beinpress med høy fotstilling (for eks.), så kan du trene den lett flere ganger i uken. Ved å trene bein flere ganger i uken så får du mer mengde i treningen, og igjen slipper du å bruke så mye belastning.

Selv har jeg vært plaget med jumpers i begge knær. På det værste så kunne jeg ikke sitte å se film på kino, og måtte ta pauser når jeg kjørte lengre turer på grunn av smerter. Nå derimot så har jeg løst det ved å varme godt opp, ha god mobilitet i hofte før trening, og å tøye quadriceps/hofteleddsbøyere iherdig. I tillegg til at jeg har fokusert på teknikk i alle øvelsene slik at belastningen ikke er like ekstrem over kne og patellasenene. Nå bøyer jeg oftere, med mer vekt og har ingen smerter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv disse øvelsene for å styrke bakside lår og setemuskulatur slik at du får stabilisert kneleddet mer:

Oppvarming før styrketrening av bein

Mobilisering av hofter:

og/eller

Ankelmobilisering:

Innside lår:

Utfall til siden:

Rumpe-bro?:

Forslag til styrkeøvelser

En mer hofte-dominant knebøyøvelse. Legg merke til at leggene er nesten vertikale under hele bevegelsen. Stå evt. med en bredere beinstilling.

http://www.youtube.com/watch?v=bDC-Et16DKg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om man kan kjøre knebøy om man bare har rett teknikk, selv om man har overbelastning på kneet? Jeg har hatt det, men gjør ikke vondt hele tiden nå. Blir bare veldig sliten om jeg løper/jogger, kan gjøre vondt om jeg trener med beina for mye. Jeg har prøvd på bulgarsk utfall igjen, men får kjempevondt i knærne med en gang, så dropper den øvelsen! Men Silje Mariela snakket om at hun hadde kneplager, men knebøy/frontbøy går greit om hun bare har rett teknikk... Betyr det at man ikke belaster knærne så hardt, eller at de ikke går så mye utover knærne om man bare har god teknikk? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at man ikke belaster knærne så hardt, eller at de ikke går så mye utover knærne om man bare har god teknikk? :confused:

Jepp :) Da gjeldet bare å finne riktig teknikk for deg. Om det betyr at du kan trene knebøy/frontbøy smertefritt er likevel usikkert.. Men det vil være en fordel å prøve. I tillegg til riktig teknikk så vil mobilitetsøvelser og tøying være en stor fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ei glad jente på 20 år, som er normalvektig og brukte å være ganske aktiv. Jeg har i flere år slitt med smerter i knærne mine, jumpersknee, og har derfor kuttet veldig ned på treningen. De går ofte i lås, og kneshellene er svært løse. Er operert i det høyre, og utredet for det venstre. Har drevet med dans hele livet, og tror nok kneproblemene kommer av overbelastning. Hadde vært topp med tips til trening for ben og rumpe uten for mye belastning på knærne. Ser på bloggen at dere anbefaler en del øvelser sånn som markløft, men dette får jeg ikke til da knærne mine kjennes ut som de skal kollapse. Håper på tips!

Jeg jobber med ei jente som har samme problemet, bare at hennes er noen ganger verre. Hun forsøkte på egen hånd i 6 mnd før hun kom til meg, hun har drevet med volleyball på toppnivå, og mente derfor hun hadde nok kunnskap selv. Det hadde hun ikke. Hun var ganske langt nede når hun kom til meg, og det trengs omfattende trening og inngående kunnskap om hvordan hele kroppen spiller på lag. Du er så ung, at dette med knærne skal det være mulig å få bukt med. Du må prioritere dette. Mitt råd er å skaffe en veldig dyktig PT som kan hjelpe deg. Dette problemet er for omfattende og problematisk til at du kan få den hjelpe du trenger på et forum. Husk at om knærne er skadet, så kan problemet sitte i hofte, rygg, ankel, og det kan være andre ting som kan være årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Jeg sliter velig med utfall og knebøy pga av svake knær. Så skulle ha gjort noe med det!;p

Knebøy er i det hele tatt ikke en god øvelse for knærne, med mindre du har veldig kort femur. Det finnes andre øvelser som er bedre for lår, og har du vondt i knærne, så vil jeg heller gjøre enfotsøvelser, som bulgarsk, og legge til en del øvelse i TRX, både utfall fremover og til siden, og på den måten bygge små muskler rundt leddet. Balance lunges i TRX er veldig gode til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...