Gå til innhold

Jobbe som PT, pros and cons? Hvorfor?


burny_

Anbefalte innlegg

Hei! Har fått jobbtilbud som PT, og må eventuelt ta helgskole i Oslo på AFPT i tillegg.

Trenger litt hjelp, HVORFOR jobbe som PT? Hva er bra, og hva er dårlig?

Går fra et yrke som eg kan (satt på spissen) møte opp på jobb å ikkje gjøre en dritt, samtidig som at eg får 200kr timen, til et yrke der eg virkelig må stå på, og selge meg sjøl for å få kunder.

Så altså HELT forskjellig. En stor livsstil endring med andre ord.

Så flytte til en ny by, endre yrke helt, gå på skule, osv osv.

Trudde dette var noe eg ville, og tror vel det enda, men får litt nerver.

Hvorfor jobbe som PT? Hva er det negative, om det er noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jobber du som nå? Med mindre dette er noe du brenner for, ville jeg holdt meg til 200,- timen for å ikkje gjøre en dritt ;)

Industrimekaniker, men hater sjefen, og mye rundt det. Så var bare for å sette det litt på spissen med at eg går fra trygghet, til ein viss usikkerhet. Men ja, brenner for det.

Vil bare vite litt mere, se om noen kan komme med noen gode/vonde ord om yrket som kan hjelpe meg i avgjørelsen.

Er forøvrig Elixia det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen pros:

Utrolig gøy å jobbe med mage ulike mennesker

Fleksibilitet, du styrer arbeidstider og ferier fritt

Det er mulig gå tjene gode penger på sikt

Cons:

Starter på bar bakke uten noe særlig sikkerhet. Ingen grunnlønn + ikke startlønn som er til å hoppe i taket over

Kan være krevende i startfasen, tar tid å få kunder, en periode med lite penger.

Slik jeg ser det er det kun fordeler, hvis man ser bort i fra det økonomiske i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pros:

- Du er en passelig butch type så småkidsa hører nok på deg når du sier "Shut up and squat!".

- Du får muligheten til å gjøre en forskjell i menneskers liv, avhengig av hvor mye av deg selv du legger i arbeidet.

- Du må jobbe med mennesker (avhengig av hvorvidt du liker det eller ikke).

Cons:

- Du må jobbe med mennesker (avhengig av hvorvidt du liker det eller ikke).

Et triks kan være å slå mynt-og-kron. Mynt er "bli i jobben", krone er "bytte jobb". Det er ikke hvilken side mynten som lander på som skal være avgjørende, men reaksjonen din i det øyeblikket du ser resultatet. Om resultatet blir "bli i jobben" og du svarer med et lite hjertesukk før du rekker å tenke deg om, så vet du hva du egentlig vil. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pros:

- Du er en passelig butch type så småkidsa hører nok på deg når du sier "Shut up and squat!".

- Du får muligheten til å gjøre en forskjell i menneskers liv, avhengig av hvor mye av deg selv du legger i arbeidet.

- Du må jobbe med mennesker (avhengig av hvorvidt du liker det eller ikke).

Cons:

- Du må jobbe med mennesker (avhengig av hvorvidt du liker det eller ikke).

Et triks kan være å slå mynt-og-kron. Mynt er "bli i jobben", krone er "bytte jobb". Det er ikke hvilken side mynten som lander på som skal være avgjørende, men reaksjonen din i det øyeblikket du ser resultatet. Om resultatet blir "bli i jobben" og du svarer med et lite hjertesukk før du rekker å tenke deg om, så vet du hva du egentlig vil. :p

Snedig mynt triks, tommel opp! ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Holder selv på med å ta pt-utdannelse, men er veldig usikker på om dette er noe for meg, og vurderer å utdanne meg til noe helt annet (ikke treningsrelatert) etterpå isteden, som for eksempel sosionom, eller noe innen psykologi.

Min oppfatning er at Pt-jobb er et noe usikkert yrke? Er liksom en mer trygghet i å ha en jobb der man vet man får fast lønn hver måned, og ikke trenger å selge seg selv og stresse med det hele tiden. I tillegg må man jo ha timer når kunden vil trene, ellers får man jo ingen kunder. Dermed kan arbeidstidene bli ustrukturerte osv.. og det kan bli tid til lite annet i forhold til om man har en 8-4 jobb. Spesielt siden jeg driver på med lagidrett på siden der med mye trening osv. Hvordan går man egentlig frem for å selge seg selv egentlig? Og når man blir ansatt av et senter, får man noe lønn utenom de pt-timene man har? Har man andre arbeidsoppgaver i tillegg til det å være pt? hvor ''er man/gjør man'' når man ikke har timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
En jeg kjenner som jobbet som PT på Elixia sa at det var et slitsomt yrke pga man måtte være på topp bestandig. Pga de som betaler for time med deg, betaler en god del og vil ha valuta for pengene. Var iallefall det han sa.

Jeg jobber som leder med press om resultater på meg, alltid tilgjengelig og aldri fri. Jeg må bestandig være på topp. Ja, det er slitsomt, men PTs har i det minste fri når de går fra arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nice å røske ting opp med rota innimellom og komme seg lang faen ut i ikke-komfortabel-sona....

Men hvis du er indu.mek.. hvorfor ikke begynne offshore å starte som pt når du er hjemme på fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man går hjem fra jobb må man jo la

Jeg jobber som leder med press om resultater på meg, alltid tilgjengelig og aldri fri. Jeg må bestandig være på topp. Ja, det er slitsomt, men PTs har i det minste fri når de går fra arbeid.

når ptn går fra arbeid må han jo skrive programmene ;) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått jobb som PT uten å ha utdanningen?! Eller har du fått lovd jobb etter at du er ferdig med afpt kurset (tar jo et par måneder det)...

Fått jobb ja, tar skulen ved siden av... :) Blir fin fint!

Det er nice å røske ting opp med rota innimellom og komme seg lang faen ut i ikke-komfortabel-sona....

Men hvis du er indu.mek.. hvorfor ikke begynne offshore å starte som pt når du er hjemme på fri?

Får se, har alltids fagbrevet å falle tilbake på, men får gi dette yrket et godt forsøk først.. :)

Frister ikkje å være industrimekaniker lengere, betong gulv, vernesko, borti en god del helseskadelige ting, kontra å gå rundt på et senter i joggesko, reint og fint.. Samt slippe skift arbeid, så ser en helsegevinst ved å bytte yrke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...