Gå til innhold

Skadet korsryggen under knebøy... Hva kan jeg trene?


WhiteCoffeeMocca

Anbefalte innlegg

Hei,

trente hardt knebøy på mandag som var. Har trent knebøy lenge, men her må jeg ha bommet på teknikken eller noe. Fikk veldig vondt i korsryggen rett etterpå og har hatt vondt siden. Går på voltaren for å komme over det, men det tar tid.

Vil helst ikke ta en treningspause nå, for det er så tungt å komme i gang igjen. Det gjør litt vondt når jeg går / står / sitter, men mer som treningsverk enn vondt i ryggen.

Hva kan jeg trene? Løp litt på fredag og trente arm, men klarte bare å løpe i 5- 10 min, resten var gåing. Intervaller klarte jeg ikke.

Kan jeg f.eks. sykle? Eller burde jeg holde meg unna all trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ta det rolig med knebøy ialfall, ikke slutt å bevege deg iallfall ,da blir du bare stiv. Jeg skadet med på knebøy og fikk ikke trent bein på nesten et år skikkelig. bulgarske utfall er en fin øvelse du kan bruke istede for knebøy. mindre belastning på korsryggen visst du kjører den med hantler. Ville også lagt inn spesifikk rumpetrening når du kjenner deg litt bedre. Rumpen forebygger uheldig overbelastning i korsryggen. tren øvelser som ikke involverer korsryggen i stor grad. kan hende du skadet deg pågrunn av svak sete og kjerne muskler i forhold til beina. uansett gå turer å hold deg i aktiitet som ikke gjør for mye vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i ulent terreng er beste medisin for ryggen i akuttt og sub-akutt fase. Lite men ofte i starten, lengre turer etterhvert. Prøv å strekk godt ut i hofta og øk gangtempoet når smertene tillater det. Dette vil fremme økt rotasjon mellom bekkenet og ryggsøylen, og "ernære" omliggende muskler og ledd. Avspenningsteknikker, bevisstgjøring på spenning / avspenning av kjernemuskulatur, samt styrke disse blir viktig i neste fase av treningen. Prøv å spenn deg minst mulig og kom raskest mulig tilbake til normalt bevegelsesmønster. Ikke vær redd for å bevege deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kom meg godt gjennom det og etter noen dager var alt bra igjen.

Men kom over noe jeg sliter med hver gang jeg har trent markløft, knebøy eller utfall.

Dagen etter klarer jeg ikke å sitte, verken i sofaen eller på en stol på kontoret. Føles som om jeg får en slags "låsning" i korsryggen. Dvs. det er litt vondt når jeg sitter, men når jeg står opp så har korsryggen låst seg og jeg går litt bøyd i noen minutter før det gir seg.

Det er super irritterende!

Gjør ikke så mye vondt, tåler en del, men hvorfor er det slik? Er det overbelastning? Er så redd for prolaps og sånt...

Føler ikke at jeg trener for tungt altså, klarer fint 3 x 10 knebøy og har bare i underkant av 50kg på, så det er jo ikke mye da. (har trent en stund).

Noen som har hatt det slik? Burde jeg sjekke det med legen? Er superglad i markløft og knebøy og vil virkelig ikke gi opp det...

Har vudert å skaffe belte. Lurt?

HJELP! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var meg ville jeg tatt dette som et faresignal. Du bør jo absolutt få noen til å se på teknikken din. Alternativt legge ut videosnutt her på forumet slik at noen kan se hva slags teknikk du driver med.

Det er nettopp det som er "problemet". Tvilte selv på teknikken og har bedt en erfaren PT om å sjekke teknikken og hun hadde ingenting å utsette og mente tvert imot at jeg har perfekt teknikk. Fikk et par små tips og ting jeg skal ha i bakhodet, men teknikken var bra! Har også trent med PT i 1 år i 2011/2012. Fikk også den gangen høre at jeg hadde bra teknikk (altså naturlig bra teknikk)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her,sliter enda,det var ikke teknikken hos meg heller,men et skeivt,låst bekken:) Kiropraktor sier jeg bare;)

Hm, skeivt bekken høres kjent ut. husker som barn var det noen som mente jeg hadde skeivt bekken fordi det ene benet var litt kortere enn det andre... men det var "skolelegen" som mente det. har aldri fått noe ordentlig diagnose for det. Kanskje jeg burde la det sjekke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det som er "problemet". Tvilte selv på teknikken og har bedt en erfaren PT om å sjekke teknikken og hun hadde ingenting å utsette og mente tvert imot at jeg har perfekt teknikk. Fikk et par små tips og ting jeg skal ha i bakhodet, men teknikken var bra! Har også trent med PT i 1 år i 2011/2012. Fikk også den gangen høre at jeg hadde bra teknikk (altså naturlig bra teknikk)....

Ja, det finnes gode erfarne PT'er der ute. Men realiteten er at mange med ganske lang erfaring ikke har så mye kunnskap om teknikk som du burde hatt. En film kan være greit uansett. Film deg rett bakfra og fra siden.

Har du vært hos fysioterapeut/naprapat/something etter du fikk skaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det osteopat eller kiropraktor som man skal gå til? eller naprapat? herrud så mange forskjellige typer det finnes. Hvem er best på slike ting?

Nei har ikke vært noe sted enda, men den skaden jeg hadde ( den som jeg startet tråden for) har ingenting med det å gjøre som jeg skrev nå, det har på en måte været sånn en stund.

Dagen etter knebøy og markløft er da jeg sliter. 2-3 dager etterpå går det helt fint. Så må nesten bare gå og stå rundt dagen etter beintrening, siden det er så ubehagelig å sitte.

Har fått tilbakemelding fra 2 erfarne PT som er helt uavhengig fra hverandre... så tviler på at begge tar feil. Men skal få noen til å filme for meg. Må bare se an når jeg får muligheten. trener alltid alene og bor et annet sted en liten periode, så kjenner ingen her ;-)

Er i alle fall veldig flexibel i korsryggen og har hatt litt småplager med det hele oppveksten egentlig. er jo også 1, 78 høy da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...