Gå til innhold

Fettprosent


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et par spørsmål ang fettprosent som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Jeg har tatt to inbody tester med to måneders mellomrom. Jeg hadde en fettprosent på 26,5 på den første, og 25 på den andre, som ble tatt i går. Har med andre ord redusert med 1,5% på 2 måneder. Er dette en grei fremgang?

PT’en som gikk over resultatene med meg mente at jeg burde ha en enda strengere diett for å få en raskere fremgang. Jeg føler at jeg allerede spiser veldig bra. Har ikke noe særlig mer jeg kan kutte ned på. Holder meg borte fra godteri/brus/junk food osv. Men vil helst unngå å måtte leve på kylling og brokkoli. You get the idea. Hva tenker dere om dette?

Har satt meg et mål om 22% i fettprosent, uten noe særlig forklaring på dette. Vil dette være en grei prosent å ligge på? Hvor lang tid vil det ta meg å komme ned på for eksempel 22%?

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud du er jo dritfin :eek: Med mindre du skal stille i fitness eller noe og må nå en lavere fettprosent raskt, syns jeg du skal drite i PT-ens tidspress og ta ting i et tempo som passer deg. Livet er jo som du sier mer enn kylling og brokkoli, så greit å leve litt det også:)

Ang målet på 22% har jeg ingen mening om dette bortsett fra at jeg generelt sett ikke er stor fan av sånne konkrete mål man fort kan bli litt for opptatt av. Hva med hvordan du tenker på deg selv når du ser deg i speilet? Hvordan du føler deg i hverdagen? Hvordan selvtillitten er når du tar på deg finkjolen? Syns dette er mye viktigere mål enn et gitt tall som ikke sier stort om hvordan du har det. Må jo nevnes at disse apparatmålingene har ganske store feilmarginer, og at det derfor er synd å basere selvfølelsen på hva de forteller deg. Men det er jo bare min mening, hvis du liker å jobbe mot dette er det jo bare å kjøre på :)

Og forresten igjen, du er dritfin! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres veldig bra ut, og lurer litt på hva du egentlig vil oppnå? Skal du konkurrere i fitness, eller bare trives i bikini? Jeg synes kroppen din ser flott ut på bildene, og med 1,5% fettreduksjon på 2 mnd vil du ligge på 23,5% til sommeren. Jeg er ivrig forkjemper for HelÅrsKropp, og mener det sunneste man kan gjøre er å jobbe seg til en kropp man kan opprettholde uten ekstreme tiltak som brokkoli og torsk-dietter eller 7 treningsøkter i uka. ;)

Hvis målet ditt er å se bra ut, være frisk, sterk og rask f.eks, er du tydeligvis på rett spor nå, og jeg ville ikke stressa med å stramme inn dietten hvis du spiser sunt og bra og trives med det du gjør nå. Jo strengere du er jo mer sjanse er det for at du gir opp/sprekker, så en mellomting du kan se for deg å leve med i 10 år eller mer er mye bedre!! (y)

For å komme ned i 22% vil du da trenge yttligere 2 mnd, men til gjengjeld blir det lettere å opprettholde denne. Det er også gjerne sånn at man henger seg litt opp i tall, og det kan hende du vil være fornøyd med 23 eller 24% også. Det er viktig å jobbe med det mentale også, så du etter hvert slutter å strebe etter synlig fremgang. På et tidspunkt må du rett og slett si til deg selv at nå er du sånn passe fornøyd, og dette kan du klare å opprettholde selv om du skulle være i et familieselskap og ta et kakestykke en gang i blandt, eller at du trener 3 ganger i uka og trives med det. Deretter må du bare lære deg å elske kroppen din som den er. :cat:

Å konstant strebe etter noe "mer" vil aldri gjøre noen lykkelige, uten at jeg mener man bare skal slutte å forbedre seg altså. :)

Dette ble langt og rotete, men håper det gir litt mening selv om! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og fine tilbakemeldinger!

Når det gjelder målet på 22% så er dette i grunnen bare et fint tall, ja. Har lest litt rundt og egentlig bare sett for meg at 22 er et realistisk mål. Har ikke tenkt å stille i noe. Føler meg bra med kroppen min, men føler at jeg har en formfull kropp fremfor enn slank og stram kropp. Tenker derfor at det å redusere fettprosenten er veien å gå for meg. Jeg er veldig målbevisst og liker å alltid ha noe konkret å jobbe mot. Prøver å ikke henge meg opp i et tilfeldig tall. Men vil gjerne ha et mål og et utgangspunkt som jeg kan forholde meg til. Det er derfor jeg prøver å finne ut hva som ville vært en bra fettprosent for meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du har en kjempeflott kropp som du er jeg. Om du vil stramme ytterligere opp, så er jeg uenig med din PT. Jeg mener at med så lite fett som du har, så er det beste for deg å kutte svært moderat. Tempoet ditt med en nedgang på 1,5 prosent er ypperlig.

Tar du det rolig i siste fase (som du egentlig ikke trenger) så unngår du å ende dietten med en langvarig fråtseorgie som ødelegger allt det harde arbeidet. Been there n' done that..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...