Gå til innhold

Depresjon og trening


Anbefalte innlegg

Dette blir et veldig personlig innlegg for min del, men jeg blir bare mer og mer frustrert.

Jeg har ikke trent etter nyttår. Jeg har ekstremt lyst, men jeg føler meg helt umattet og sliter veldig for tiden. Jeg var hos legen for å forklare situasjonen og plagene mine, og vi tok blodprøver, men han mente at de ville ikke vise noe. Grunnen til at jeg hadde disse plagene er fordi jeg er deprimert. Ok, flott, hva gjør jeg nå? Slutte å være deprimert...?

Jeg vil på trening. Jeg tenker på det hver dag. Jeg får mer og mer dårlig samvittighet, og jeg merker det mer og mer på kroppen. Men når det kommer til stykket, så føler jeg at kroppen jobber mot meg. Jeg har hodepine, jeg blir kvalm, smerter i brystet, pustevansker og er generelt utmattet. I tillegg til sosial angst, mørke tanker og til tider apati (plutselig kjenner jeg at jeg ikke bryr meg om trening eller kosthold - det er ikke noe poeng i å bruke tid eller krefter på meg selv), så kommer jeg meg ikke bort på senteret.

Bare lurer på om det er noen som kjenner seg igjen, og som har noen tips til hvordan jeg klarer å få trent regelmessig samtidig som jeg prøver å løse disse andre problemene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen som kan ta litt tak i deg, og dytte deg litt i ryggen når du trenger det? Noen som kanskje kan ta deg med på aktiviteter som ikke nødvendigvis er en styrkeøkt på treningssenter, men turer og slikt?

Kanskje det kunne vært noe som fikk deg litt mer... i gang? :)

Nå vet jeg ikke noe om hvordan du har det, men av egen erfaring går det som regel lettere etterhvert som en kommer seg mer og mer ut, og finner på morsomme og givende ting sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er sikkert bare en aquired taste, som eksklusiv ost eller gammel, dyr vin. Det er kanskje få som liker deg, men de som gjør det liker deg VELDIG godt, og vil gi mye for å være sammen med deg :D

Ja, sant? Jeg har jo venner, men de bor i Bergen eller England. Jeg prøver så godt jeg kan å holde på dem i stedet for å prøve å treffe nye hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si noe om man liker/ikke liker noen basert på diskusjoner på et nettforum, så ikke baser antagelser på om folk liker deg eller ei på det.

Hvorfor tror du folk ikke liker deg egentlig? Syns du virker grei jeg, i den grad jeg kan si noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si noe om man liker/ikke liker noen basert på diskusjoner på et nettforum, så ikke baser antagelser på om folk liker deg eller ei på det.

Hvorfor tror du folk ikke liker deg egentlig? Syns du virker grei jeg, i den grad jeg kan si noe om det.

Tja, det er basert på tidligere hendelser egentlig. Det er flere som har sluttet å være med meg og sagt direkte til meg at jeg er slitsom eller at jeg har "for sterk personlighet" (vet ikke helt hva som menes med det, men det var det jeg fikk vite). Det har i bunn og grunn gjort at jeg har blitt mer usikker når det kommer til andre. Faktisk er jeg av og til ganske usikker når jeg er med folk jeg kjenner godt også, for jeg er bekymret for at de kan begynne å bli lei av meg eller tenke at jeg er slitsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe du liker å gjøre men som du ikke får gjort her i Svg? Tenker ting som går an å gjøre uten å trene.

Jeg savner å treffe venninnene mine, ta en kopp kaffe eller gå på shopping. Savner å treffe foreldrene mine når jeg trenger noen å prate med eller bare slappe av hos dem. Savner broren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det er basert på tidligere hendelser egentlig. Det er flere som har sluttet å være med meg og sagt direkte til meg at jeg er slitsom eller at jeg har "for sterk personlighet" (vet ikke helt hva som menes med det, men det var det jeg fikk vite). Det har i bunn og grunn gjort at jeg har blitt mer usikker når det kommer til andre. Faktisk er jeg av og til ganske usikker når jeg er med folk jeg kjenner godt også, for jeg er bekymret for at de kan begynne å bli lei av meg eller tenke at jeg er slitsom.

Skjønner! Fått høre noe av det samme selv, men beskrivelsen gitt mer i retning intens. Lever meg litt for mye inn i forskjellige ting. Gjør det litt vanskelig for andre å forholde seg til meg til tider. Har med alderen bestemt meg for at det er sånn jeg er og aksepterer det. Det er ikke noe mer "feil" med meg enn andre i sosiale relasjoner. Det hjalp i allefall meg å innse det. Må si at jeg jobber en del med å moderere meg når jeg samhandler med andre, men ikke i så stor grad at det går utover min identitet og selvfølelse. Tenker heller "fuck 'em".

I bunn og grunn høres det ut som det er usikkerheten på deg selv i forhold til andre som er problemet, samtidig som du har et lite sosialt nettverk der du bor nå. Har dessverre lite spesifikke råd for å hjelpe deg da. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kan kjenne meg igjen i dette. Utmattet, mørke tanker , orker ikke, gidder ikke, hva er poenget etc. Årsaken til en depresjon kan være mange og kan gjerne være sammensatt av flere ting. (Det var det for meg.) Det er litt vanskelig å gi råd og tips til noen man ikke kjenner og når man ikke kjenner til problemet/problemene personen har. Kanskje du ikke selv vet årsaken(e) ennå. Jobb/studier, økonomi, samliv, vinterdepresjon, etc. Samme hva som plager deg kan det være lurt å rette opp i en ting av gangen. Ikke prøv å løse alt på en gang, det kan bli overveldende og uoverkommelig. Start med treningen, siden det er det du lurer på her og siden det plager deg at du ikke får gjort det.

Jeg foreslår at du starter med litt trening hjemme hvis du kan, så slipper du å tenke på orket med å komme deg på senteret i første omgang. Kjør på med litt trening med kroppsvekt, som push-ups, knebøy, utfall og dips f.eks. Få igang kroppen og psyken igjen. Du er en fighter, du er sterk, du er tøff og du trener. (selv om du har falt av litt nå) Bli litt forbanna og hent energi og fokus der. Det går fortere enn du tror å komme tilbake til den gamle formen. Prøv å få deg f.eks to korte økter i løpet av en uke. Det viktigste er ikke hvordan du presterer de øktene, men at du finner tilbake til rutinen og gleden med å trene. Og gi deg selv ros når du har trent. Yes! Nå var jeg flink. Det var kanskje ikke den beste økten i mitt liv, men jeg har faktisk trent igjen. Jeg klarer det her. Jeg er snart i gang igjen.

Når du er igang med treningen igjen og kroppen kommer tilbake til gammel form, så følger psyken etter og da kan du løse andre problemer. Ta en utfordring og en seier av gangen. Jeg vet det kjennes håpløst ut nå, men det blir bedre. Jeg har vært der du er nå flere ganger.

P.S. Det er vår! =) Alt blir litt bedre når det er vår. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro

Hvordan vil du beskrive formen din? Sånn med tanke på å gå en litt lengre/krevende tur. Sjekk innom Stavanger-tråden, flere som er kontaktsøkende der:)

Jeg kan godt organsiere en liten topptur om det er interessant! Høres ut som vi må få deg ut litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kan kjenne meg igjen i dette. Utmattet, mørke tanker , orker ikke, gidder ikke, hva er poenget etc. Årsaken til en depresjon kan være mange og kan gjerne være sammensatt av flere ting. (Det var det for meg.) Det er litt vanskelig å gi råd og tips til noen man ikke kjenner og når man ikke kjenner til problemet/problemene personen har. Kanskje du ikke selv vet årsaken(e) ennå. Jobb/studier, økonomi, samliv, vinterdepresjon, etc. Samme hva som plager deg kan det være lurt å rette opp i en ting av gangen. Ikke prøv å løse alt på en gang, det kan bli overveldende og uoverkommelig. Start med treningen, siden det er det du lurer på her og siden det plager deg at du ikke får gjort det.

Jeg foreslår at du starter med litt trening hjemme hvis du kan, så slipper du å tenke på orket med å komme deg på senteret i første omgang. Kjør på med litt trening med kroppsvekt, som push-ups, knebøy, utfall og dips f.eks. Få igang kroppen og psyken igjen. Du er en fighter, du er sterk, du er tøff og du trener. (selv om du har falt av litt nå) Bli litt forbanna og hent energi og fokus der. Det går fortere enn du tror å komme tilbake til den gamle formen. Prøv å få deg f.eks to korte økter i løpet av en uke. Det viktigste er ikke hvordan du presterer de øktene, men at du finner tilbake til rutinen og gleden med å trene. Og gi deg selv ros når du har trent. Yes! Nå var jeg flink. Det var kanskje ikke den beste økten i mitt liv, men jeg har faktisk trent igjen. Jeg klarer det her. Jeg er snart i gang igjen.

Når du er igang med treningen igjen og kroppen kommer tilbake til gammel form, så følger psyken etter og da kan du løse andre problemer. Ta en utfordring og en seier av gangen. Jeg vet det kjennes håpløst ut nå, men det blir bedre. Jeg har vært der du er nå flere ganger.

P.S. Det er vår! =) Alt blir litt bedre når det er vår. ;-)

Takk for dette innlegget :) Ikke godt å se at andre sliter også, men det er litt godt at det er noen som forstår. Skal tenke litt over dette og se hva jeg får til hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du beskrive formen din? Sånn med tanke på å gå en litt lengre/krevende tur. Sjekk innom Stavanger-tråden, flere som er kontaktsøkende der:)

Jeg kan godt organsiere en liten topptur om det er interessant! Høres ut som vi må få deg ut litt:)

Kondis-wise er jeg ubrukelig.. :p Hater kardio og utholdenhet, så har ikke trent det. Jeg liker styrke, og har et bra grunnlag styrkemessig, så derfor har det blitt prioritert.

Koselig innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro

Trenger ikke å trene kondis for å klare å gå en tur. Jeg har selv kondis som en 80-åring men å gå en mil i fjellet er null stress. For å spørre rett ut; er du overvektig eller er du relativt slank?

Er du medlem på noe gym her i Stavanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...