Gå til innhold

VG: Brus kobles til 180 000 dødsfall


Anbefalte innlegg

VG skriver om en ny undersøkelse fra Harvard School of Public Health og Unicversity of Washington som ser en asmmenheng mellom inntak av sukkerholdig leskedrikk og vektøkning, diabetes, etc med resulterende dødsfall.

"Slike leskedrikker bidrar til vektøkning hos folk, påpeker forskerne bak studien. De er hjemmehørende ved Harvard School of Public Health og University of Washington i USA.

Overvekt og fedme øker i sin tur risikoen for diabetes, hjerte-karsykdom og enkelte kreftformer.

De nye beregningen viser at et overkonsum av de sukkersøte leskedrikkene bidrar til 133.000 dødsfall som følge av diabetes.

Deretter kommer 44.000 dødsfall på grunn av hjerte-karlidelser og 6000 kreftdødsfall."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brus, what is it good for? Absolutely nothing.

Mulig jeg er sær, men jeg finner det særdeles underlig at voksne folk heller nedpå litervis med sånt skvip om dagen. De få gangene jeg drikker et glass brus, føles det som om tennene er sammenklistret av sukkeret i timesvis etterpå. Dette er det mange som drikker litervis av daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo lure på hvorfor folk spiser og drikker mye rart. Det er mye som subjektivt sett smaker dritt, og mye som smaker digg. Hvordan dere klarer å få denne artikkelen til å handle om smak er rimelig fantastisk.

Forhåpentligvis litt mer on-topic.. :p

Er det dårlig oversetter-arbeid i VGs artikkel? Brus i Statene søtes vel High Fructose Corn Sirup som absolutt ikke er det samme som sukker, og fruktose i alt for store mengder er vel ikke akkurat positivt for helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay, som coca-coliker har jeg over flere år fått i meg over minst 100 kilo rent sukker pr. år bare fra Cola.. FYTTI H*****TE! :(

Jeg er vel nede på en flaske pr. dag nå, så det er forsatt langt fra bra men jeg håper å være "avholds" innen relativt kort tid, må bare gjennom ett par uker med intens hodepine og abstinenser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay, som coca-coliker har jeg over flere år fått i meg over minst 100 kilo rent sukker pr. år bare fra Cola.. FYTTI H*****TE! :(

Jeg er vel nede på en flaske pr. dag nå, så det er forsatt langt fra bra men jeg håper å være "avholds" innen relativt kort tid, må bare gjennom ett par uker med intens hodepine og abstinenser..

Døyver ikke kaffe hodepinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forhåpentligvis litt mer on-topic.. :p

Er det dårlig oversetter-arbeid i VGs artikkel? Brus i Statene søtes vel High Fructose Corn Sirup som absolutt ikke er det samme som sukker, og fruktose i alt for store mengder er vel ikke akkurat positivt for helsa.

HFCS er i praksis absolutt det samme som sukker... (Med mindre vi snakker om HFCS-90, men denne typen er veldig lite brukt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis litt mer on-topic.. :p

Er det dårlig oversetter-arbeid i VGs artikkel? Brus i Statene søtes vel High Fructose Corn Sirup som absolutt ikke er det samme som sukker, og fruktose i alt for store mengder er vel ikke akkurat positivt for helsa.

Man skal opp i veldig store mengder fruktose før det blir uheldig for helsa. Les denne artikkelen av Alan Aragon:

The bitter truth about fructose alarmism. | Alan Aragon's Blog

"Hold on a second…Lustig is forgetting that most fructose in both the commercial and natural domain has an equal amount of glucose attached to it. You’d have to go out of your way to obtain fructose without the accompanying glucose. Sucrose is half fructose and half glucose. High-fructose corn syrup (HFCS) is nearly identical to sucrose in structure and function. Here’s the point I’m getting at: contrary to Lustig’s contentions, both of these compounds have substantial research showing not just their ability to elicit an insulin response, but also their suppressiveeffect on appetite [3-6]."

"Although examples of pure fructose causing metabolicupset at high concentrations abound, especially when fed asthe sole carbohydrate source, there is no evidence that thecommon fructose-glucose sweeteners do the same. Thus, studies using extreme carbohydrate diets may be useful for probing biochemical pathways, but they have no relevance to the human diet or to current consumption."

"Pointing the finger at fructose while dismissing dosage and context is like saying that exercise should be avoided because it makes you fat and injured by spiking your appetite and hurting your joints.

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thus, studies using extreme carbohydrate diets may be useful for probing biochemical pathways, but they have no relevance to the human diet or to current consumption."

Hva legger du, eller Alan Aragon i "extreme carbohydrate diets"? For min del er det ekstremt, sett fra det litt slitne (men ikke av den grunn mindre interessante) evolusjonære argumentet, at en sunn Nordmann skal ha 50-60% av energien sin fra karbohydrat. Jeg hadde heller ikke blitt nevneverdig overrasket om mange Amerikanere får enda mer, i tillegg til -selvsagt- kalorisk overskudd.

Av nysgjerrighet.. Hva har det å si at fruktosen som regel kommer pakket med like mengder glukose? Glukose brukes, brennes og lagres av alt av celler i hele kroppen. Fruktose metaboliseres i leveren. Blir effenten av en gitt fruktosedose på leveren mindre om man også får i seg glukose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...