Gå til innhold

Billig laks til sushi


Orc

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har noen bra tips til billig fersk laks man kan bruke i sushi?

Jeg har brukt salma før, men blir fort litt for dyrt.

Leser at oppdrettslaks skal være fri for disse farlige parasittene man finner i vill-laks. Nedfrysing er derfor ikke nødvendig (?). Så i teorien kan man vel egentlig bare kjøpe hvilken som helst fersk opprettslaks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

All fisk til sushi fryses før bruk.

"Fisk som skal spises rå eller nesten rå, må fryses til en indre temperatur på - 20 °C eller lavere i minst 24 timer slik at eventuelle parasitter drepes og dermed ikke kan gi infeksjon." - Mattilsynet.

Så kjøp hvilken som helst fisk, men husk å fryse den ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det går det gjerne raskere fra salmaen forlater produksjon til den havner i butikk, enn det vanlig fersk oppdrettslaks gjør. Desutten opererer de med andre holdbarhetsfrister.

Problemet med å kjøpe annen oppdrettsfisk slik jeg ser det, er å vurdere kvaliteten på fisken. Har den ligget lenge har den gjerne en sterkere fiskesmak, noe jeg absolutt ikke er ute etter. Når det er sagt så finner jeg det litt snodig at salmalaks ser ut til å ha tatt monopol på hjemmesnekra sushi. Det er jo tross alt merkevare, og går ikke merkevarebygging ut på å lure forbrukere til å tro at et produkt er mer verdt enn det faktisk er?

Vil gjerne ha innspill fra noen som bruker billigere fisk i sushien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det går det gjerne raskere fra salmaen forlater produksjon til den havner i butikk, enn det vanlig fersk oppdrettslaks gjør. Desutten opererer de med andre holdbarhetsfrister.

Problemet med å kjøpe annen oppdrettsfisk slik jeg ser det, er å vurdere kvaliteten på fisken. Har den ligget lenge har den gjerne en sterkere fiskesmak, noe jeg absolutt ikke er ute etter. Når det er sagt så finner jeg det litt snodig at salmalaks ser ut til å ha tatt monopol på hjemmesnekra sushi. Det er jo tross alt merkevare, og går ikke merkevarebygging ut på å lure forbrukere til å tro at et produkt er mer verdt enn det faktisk er?

Vil gjerne ha innspill fra noen som bruker billigere fisk i sushien :)

Salma har helt klart en sterk greie med sitt "fra hav til vakuum på under fire timer". Men dette betyr ikke at du ikke kan bruke annen fisk til sushien din, hvis du går på enten et skikkelig fiskemarked/fiskebutikk,eller en bedre utstyrt dagligvarebutikk,har de plikt til å opplyse om når fisken kom inn i butikken,og når den ble fanget. Om annet er det jo ikke verre enn å be de om å ringe deg sekundet de får inn.. tjah, torsk, havabbor, lysing, laks,ørret, kveite,eller hva slags fisk du vil bruke på risen din:)

Kanskje du kan spørre din lokale sushisjappe om ikke du kan kjøpe litt fisk av de?

Grunnen til at salmalaks er så populært,er jo fordi det er enkelt. Ingen bein, enkel form å skjære i skiver,god smak,god kvalitet, fin innpakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raskere og raskere er jeg nå ikke så sikker på.. Kortere holdbarhet enn anen vakumpakka fisk, ja, fordi de vet at folk vil bruke det til sushi, og da må fisken være ferskest mulig!

Selv finner jeg det ufattelig ekkelt at forbrukere aksepterer en holdbarhet på 2 uker på fisk, og at folk kan kalle det ferskt. Fersk fisk er det kun i 3 dager etter slakt. Ja, jeg er sykt sær, men bestefar er stolt av mitt syn på fersk fisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskere og raskere er jeg nå ikke så sikker på.. Kortere holdbarhet enn anen vakumpakka fisk, ja, fordi de vet at folk vil bruke det til sushi, og da må fisken være ferskest mulig!

Selv finner jeg det ufattelig ekkelt at forbrukere aksepterer en holdbarhet på 2 uker på fisk, og at folk kan kalle det ferskt. Fersk fisk er det kun i 3 dager etter slakt. Ja, jeg er sykt sær, men bestefar er stolt av mitt syn på fersk fisk:)

Å joda, Salma har 4 timer fra slakting til ferdig vacuumert. INGEN andre produsenter som kan love det samme, ellers hadde de gjort det for lengst !

Men som du også sier, så er ikke salma så mye dyrere enn "vanlig" laksefilet når du ser kilospris. Vanlig laksefilet med skinn og som regel "pinbones", koster jo gjerne 125-150kr kiloen, samt at den ikke er vacuumert så det er fri flyt for lugubre bakterier som kommer til via luft-"contamination"... kom ikke på det norske ordet..

Men ja, poenget er at laksefilet med skinn fort blir dyrere enn salma når man skal fjerne skinn. Spesielt om du skal fjerne den brune muskelen som ligger mellom skinnet og det røde kjøttet. Er en besk og ofte tranaktig smak av denne delen og det bør aldri brukes til sushi. Heller ikke på salmaen, men der er mesteparten skjært vekk ved produksjon.

Sea Fraiche er ett liksågodt alternativ og man får det vel til 149,- de fleste steder, men jeg kjøper Salma når den koster ca. 190 istede. Men når det bikker 200 blir det fort Sea Fraiche, er jo ikke mange kronene, men jeg liker å tro at jeg er med på å holde prisene litt i sjakk :p

Det man heller BØR gjøre er å kjøpe hel laks for "bulk-pris" ofte 40-50kr kiloet. Men da bør man jo ha relativt greie kunnskaper om filetering samt en skarp kniv.

Det alle bør huske er at loin-stykkene går i maki, mens buk / belly blir brukt som nigiri-topping, av den enkle grunn at di får ett jevnere mønster og har mindre tyggemotstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, Salma har 4 timer fra slakting til ferdig vacuumert. INGEN andre produsenter som kan love det samme, ellers hadde de gjort det for lengst !

Men som du også sier, så er ikke salma så mye dyrere enn "vanlig" laksefilet når du ser kilospris. Vanlig laksefilet med skinn og som regel "pinbones", koster jo gjerne 125-150kr kiloen, samt at den ikke er vacuumert så det er fri flyt for lugubre bakterier som kommer til via luft-"contamination"... kom ikke på det norske ordet..

Men ja, poenget er at laksefilet med skinn fort blir dyrere enn salma når man skal fjerne skinn. Spesielt om du skal fjerne den brune muskelen som ligger mellom skinnet og det røde kjøttet. Er en besk og ofte tranaktig smak av denne delen og det bør aldri brukes til sushi. Heller ikke på salmaen, men der er mesteparten skjært vekk ved produksjon.

Sea Fraiche er ett liksågodt alternativ og man får det vel til 149,- de fleste steder, men jeg kjøper Salma når den koster ca. 190 istede. Men når det bikker 200 blir det fort Sea Fraiche, er jo ikke mange kronene, men jeg liker å tro at jeg er med på å holde prisene litt i sjakk :p

Det man heller BØR gjøre er å kjøpe hel laks for "bulk-pris" ofte 40-50kr kiloet. Men da bør man jo ha relativt greie kunnskaper om filetering samt en skarp kniv.

Det alle bør huske er at loin-stykkene går i maki, mens buk / belly blir brukt som nigiri-topping, av den enkle grunn at di får ett jevnere mønster og har mindre tyggemotstand.

er litt billigre for fisk i nord ja, det fikk jeg erfare når jeg flyta fra tromsø der laksen kosta typ 80-90 kr kiloen for to år siden, og 100 kr dyrere i oslo... Fisken bør skylles uansett om den har vært vakumert eller ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå i den lokale fiskebutikken, eller daglivarebutikk med fiskedisk. Prat med de ansatte der, så får du gjerne vite hvilke dager fisken kommer inn, når den er ferskest. Da jeg fortalte at fisken skulle brukes til sushi, fortalte de villig i vei. Men jeg fryser den ned da, men dette er fordi den kommer gjerne inn tidlig i uken, så vil jeg bruke den i helgen. Samme passer jeg på med salma laksen, kjøper den helst da det er lenge til den går ut på dato. Salma laks fryser jeg ikke, med mindre det er fordi den ikke skal brukes raskt.

Jeg har brukt mye forskjellig fisk i sushien, og fra fiskedisken. Aldri blitt syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lerøy finest Loin! Koster vel rundt 135 kr per kg. Smaker vel så godt som Salma :)

Det gjør den så absolutt ikke. Dog smak er jo individuelt, men flertallet har foretrukket Salma i blindetesting. Her må det og sies at Sea Fraiche kom bedre ut enn Salma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selv laks som ikke er vakumpakket (type grillform) har en langt sterkere fiskesmak enn f.eks. Salma og Sea Fraiche. For min del er ikke det så veldig ønskelig når det kommer til sushi.

Ellers har jeg hatt gode erfaringer med å benytte meg av ferskvaredisk hos Ica (Meny har sikkert òg masse bra, i tillegg til fiskehandlere selvfølgelig), med skikkelig god og fersk tunfisk tilgjengelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...