Gå til innhold

To dumme spørsmål jeg føler jeg trenger svar på, men som jeg burde vist


Gjest GuJunPyo

Anbefalte innlegg

Gjest GuJunPyo

Nå, først vil jeg si at mye av det jeg har sag før har vært basert på bro science før. Og jeg er en nybegynner. Så bare for at dere kan forvente hva som kommer next.

1. Så er det på hviletiden mellom settene. Hva er optimalt hviletid for muskelvekst?

0:30-1 min eller 1 og halvt min - to min?

2. Så er det når det gjelder drikking av vann, for en person som trener for å få muskler. Hvor mye vann sirka er det denne personen trenger daglig/uklig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Så er det på hviletiden mellom settene. Hva er optimalt hviletid for muskelvekst?

0:30-1 min eller 1 og halvt min - to min?

2. Så er det når det gjelder drikking av vann, for en person som trener for å få muskler. Hvor mye vann sirka er det denne personen trenger daglig/uklig?

Legg bort jakten etter å trene optimalt, du kommer bare til å bli mere forvirret. Hadde det vært en fasit dær ute, hadde alle gjort det slik.

30 sek, 1 min, 1.30 min og 2 min, alt funker! Hvor hardt du presser deg, hvor mage reps, sett og hvor ofte du belaster muskelgruppen har også mye å si.

Inntak av vann varierer fra person til person. Hvor stor er du? Hvor aktiv er du? Jeg får nok i meg 2liter vann bare av å trene styrke i 1-2 timer. Drikk mye vann og sørg bare for å ikke bli dehydrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo
Ca 1 min er vel greit hvis muskelbygging er hovedfokuset, maks 2 min. 2-3 liter vann daglig.

Jeg pleier å ta 1:30 min til 3 min hvile på hvert sett. Jeg trener X Size og der er bein på 5-6 reps, så jeg tok like 5 beinøvelser på stang idag. Og jeg tok hvert sett med 1 min hvile og drikke masse vann, jeg kjente at jeg ble mer svett og etter trening hadde jeg 5 x ganger mer vondt i beina. Jeg trente kjente itelegg at jeg hadde vondt av å sitte. Haha, men jeg likte dette bedre enn å sitte ta og ta seg god tid så presse. Jeg liker å trene mer med intensivitet.

Legg bort jakten etter å trene optimalt, du kommer bare til å bli mere forvirret. Hadde det vært en fasit dær ute, hadde alle gjort det slik.

30 sek, 1 min, 1.30 min og 2 min, alt funker! Hvor hardt du presser deg, hvor mage reps, sett og hvor ofte du belaster muskelgruppen har også mye å si.

Inntak av vann varierer fra person til person. Hvor stor er du? Hvor aktiv er du? Jeg får nok i meg 2liter vann bare av å trene styrke i 1-2 timer. Drikk mye vann og sørg bare for å ikke bli dehydrert.

Jeg er ikke spesielt stor jeg er en nybegynner som begynnte å bulke for en uke og en måned siden :p Jeg trener rundt en og en halvtime.

Jeg har et siste dumt spørsmål : Jeg bulker jo, men hvis jeg pleier å trene med 1 min hvert sett, så forbrenner jeg ikke for mye utifra at jeg bulker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo

Ok, jeg skal trene med 1 min hvile, men det er fordi jeg liker å trene sånn. Det blir dumt av meg å spørre om jeg forbrenner for mye med slik hvile når mange har bulket med slik hvile og fortsatt økt i muskelmasse. :)

Jeg overdriver for mye og spør for mye i dette forumet og ellers. Så, nå har jeg bestemt for å slutte å overtenke, og holdekjeft å løfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kilde.

Kan jo ikke en gang si at himmelen er blå her uten at noen skal kreve kilder. Hva er vitsen å legge fram kanskje 2-3 eller 4 kilder når det kanskje er ingen som gidder å se gjennom en kilde en gang? Nei jeg vet det ikke er noe fasit svar, det jeg skrev er det jeg gjør og det har funket bra og tenkte kanskje jeg kunne dele min erfaring. Burde kanskje ordlagt meg litt bedre å sagt det er ut fra egen erfaring og det jeg har lest x antall steder og fått tips av forskjellige folk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo
Trooor ikke det har så mye å si om du har 1 eller 2 min pause mellom settene når du bulker...

Du har rett, den eneste forskjellen er at du blir varmere og at du blir tidligere ferdig. Jeg ble rundt 15-20 min tidligere ferdig idag på beindagen med 1 min hvile. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg pause til du er klar for å ta fatt på neste sett. Trener du tungt kan det være nødvendig med pauser i godt over 3 min, og vice versa. Ja, innenfor rimelighetens grenser og ut i fra kontekst da, selvsagt.

Når det kommer til vanninntak er det ganske enkelt: Drikk når du er tørst! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg pause til du er klar for å ta fatt på neste sett. Trener du tungt kan det være nødvendig med pauser i godt over 3 min, og vice versa. Ja, innenfor rimelighetens grenser og ut i fra kontekst da, selvsagt.

Når det kommer til vanninntak er det ganske enkelt: Drikk når du er tørst! :)

Er det ikke sånn at når man er tørst, så er man allerede dehydrert? Så man bør egentlig drikke for å unngå å bli tørst? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at når man er tørst, så er man allerede dehydrert? Så man bør egentlig drikke for å unngå å bli tørst? :p

Så når du kjenner at du må bæsje så har du allerede gjort i buksa?

Vil vel heller tro det er omvendt. Tørstefølelsen sier i fra når kroppen trenger væske, og drikker du hele tiden så ødelegges denne evnen.

Kroppen sender jo ut signaler av en grunn. Hva gjør du når du er trøtt, sulten? Ser ikke hvorfor det skulle være så annerledes med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo ikke en gang si at himmelen er blå her uten at noen skal kreve kilder. Hva er vitsen å legge fram kanskje 2-3 eller 4 kilder når det kanskje er ingen som gidder å se gjennom en kilde en gang? Nei jeg vet det ikke er noe fasit svar, det jeg skrev er det jeg gjør og det har funket bra og tenkte kanskje jeg kunne dele min erfaring. Burde kanskje ordlagt meg litt bedre å sagt det er ut fra egen erfaring og det jeg har lest x antall steder og fått tips av forskjellige folk om.

Selv bro science prøver å komme med fornuftige/kreative svar til tider, og da lurer jeg på:

Hva for noe magisk skjer når du bryter den magiske maksgrensen på 2 minutters hviletid? Hvorfor er 1 minutt mer optimalt enn 2 minutter? Hvorfor vokser musklene saktere etter 1 minutts pause? Jeg trenger ingen kilder på svaret du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man 1 minutt pause mellom settene på like mange reps og samme vekt så gir det større metabolsk stress på muskelen enn om man har 2 minutt pause. Men med lengre pauser klarer man å gi litt mer på hvert sett så derfor er det ingen fasitt her. For nybegynnere er det som regel nok å ta den pausen man trenger for å føle seg klar, om det blir 1 eller 2 minutt spiller mindre rolle.

I perioder kan man gjerne variere treningen med å bruke stoppeklokke og korte ned pausene. Klarer man å redusere pausene man trenger for å bli ferdig med 70 kg 3x12 fra 2 minutt til 40 sekund så har man hatt en reel framgang.

Og, ja dette er også basert på erfaring og hva jeg har lest fra gode coacher. No pubmed involved....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...