Gå til innhold

Betyr det noe når på dagen vi spiser likevel?


StiligeCecilie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Slettet

Mitt svar for dette er: personlig.

Jeg spiser etter PF 13:00-21:00 ca for tiden.. Trener fastende og spiser etterpå. Dette gjøre i mitt hodet at "Jeg må få i meg mat med god næring i" osv :)

Men som sagt, det kan spille inn begge veier. Det handler nok om personen som tar valgene ;) Og hva som er "tilgjengelig" til f.eks en lunjs hvis man MÅ handle/spise ut f.eks, så ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg litt igjen.. Nå har jeg jo frokostene mine klare som regel, og da har jeg alltid tid til å planlegge og forberede noe godt og sunt. Men etter jobb og utover dagen når jeg blir mer sliten, så kjenner jeg at jeg blir litt mer cba i forhold til mat og spiser heller noe kjapt og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Jeg kjenner meg litt igjen.. Nå har jeg jo frokostene mine klare som regel, og da har jeg alltid tid til å planlegge og forberede noe godt og sunt. Men etter jobb og utover dagen når jeg blir mer sliten, så kjenner jeg at jeg blir litt mer cba i forhold til mat og spiser heller noe kjapt og enkelt.

Jepp, men i bunn og grunn kommer jo dette opp til deg og din "Mentale" styrke :)

Jeg kan skeie ut hver eneste dag jeg. uansett som jeg spiser frokost/lunsj eller venter til kvelden :) Har jeg lyst, og ikke klarer å "stoppe" så ja.. Shit happens! :)

Men det har nok også noe med vane å gjøre.

Spiser man "alltid" kl 13-17-20.. Så er kroppen vant til det og forventer ikke få noe mat før/utenfor tidsrommet.. Spis du frokost 1 dag og noe annet en annen dag. Så begynner gjerne kroppen å bli "Kranglete" og vil ha mat til all verdens tidspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser når jeg føler for det og når jeg er sulten. Det har fungert veldig bra til nå, og hvis det ikke skjer noe veldig rart med sultfølelsen min kommer jeg til å fortsette med det. Spiser etter PF selv, og det er det beste jeg har vært borti. Men, det er nok personlig, hva som fungerer best for akkurat deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser frokost på treningsdager og skipper frokost på hviledager. Dette er fordi jeg skal ha et respektabelt underskudd på hviledager og det er eneste måten jeg får i meg nok til å bli mett-ish når jeg først spiser. Er godt sulten rett før lunch, men det får jeg bare tåle. Er enig med Nitram om at det er mye lettere om man først er innkjørt i et PFmønster og ikke hopper frem og tilbake. Menmen.. hva gjør man ikke for sommerformen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull. Se på forskningen de baserer seg på, for eksempel. "Whole grain rye porridge breakfast improves satiety compared to refined wheat bread breakfast." "Effects of breakfast meal composition on second meal metabolic responses in adults with type 2 diabetes mellitus."

Det er hva man spiser i løpet av dagen som har noe å si, ikke når man spiser det. Inb4 biorytme, men man ser vel poenget uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull. Se på forskningen de baserer seg på, for eksempel. "Whole grain rye porridge breakfast improves satiety compared to refined wheat bread breakfast." "Effects of breakfast meal composition on second meal metabolic responses in adults with type 2 diabetes mellitus."

Det er hva man spiser i løpet av dagen som har noe å si, ikke når man spiser det. Inb4 biorytme, men man ser vel poenget uansett.

Det er ikke når man spiser maten som er poenget her heller, men når man tar valget for hva man skal spise.

EDIT: Urk, litt vanskelig å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen i fremstillingen i bildet. Til frokost og på jobb spiser jeg tilnærmet kjempesunt og fornuftig, når jeg kommer hjem er det halv-usunn middag med samboeren og så eskalerer det bare med junk og kanskje godteri utover kvelden! ^^ Samme i helgene egentlig - brunch/lunch er av mye bedre kvalitet enn senere måltider/snacking, og fellesmåltider med samboeren er det verste, han liker ting som pølse&pommes frites, pizza, cola osv., og jeg kan jo ikke si at jeg misliker det, men det er ting som jeg aldri spiste da jeg bodde alene. :)

Selv om det burde vært omvendt spister jeg bedre (vedlikehold+ i kcal og bra næringssammensetning) på treningsdager og i kcal overskudd og junkfood+godteri på hviledager. Dette pga mer tid til spising når jeg ikke trener og at jeg har mindre lyst på junk de dagene jeg trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med dette er at det er på kvelden jeg er hjemme og da har jeg tilgang på kjøleskap og fryser. Jævlig lett å skulle se om jeg finner noe mat i det hele tiden (glor og glor inn i det jævla kjøleskapet). På dagtid så har jeg ikke tilgang på det, dermed heller ikke lyst på noe godt. Så mye sitter mellom ørene. Mater du først kroppen med sukker, ja da har den jo lyst på mer. Så det gjelder å holde seg unna kjøleskapet er min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring med dette er at det er på kvelden jeg er hjemme og da har jeg tilgang på kjøleskap og fryser. Jævlig lett å skulle se om jeg finner noe mat i det hele tiden (glor og glor inn i det jævla kjøleskapet). På dagtid så har jeg ikke tilgang på det, dermed heller ikke lyst på noe godt. Så mye sitter mellom ørene. Mater du først kroppen med sukker, ja da har den jo lyst på mer. Så det gjelder å holde seg unna kjøleskapet er min erfaring :)

For min del spiser jeg aldri sukker i ukedagene, og jeg har sjelden lyst på det. Men bare kjenner på kvelden at jeg har mye mindre gidd til å lage mat så da blir det noe kjapt og gæli som gjerne ikke er det mest optimale å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med dette er at det er på kvelden jeg er hjemme og da har jeg tilgang på kjøleskap og fryser. Jævlig lett å skulle se om jeg finner noe mat i det hele tiden (glor og glor inn i det jævla kjøleskapet). På dagtid så har jeg ikke tilgang på det, dermed heller ikke lyst på noe godt. Så mye sitter mellom ørene. Mater du først kroppen med sukker, ja da har den jo lyst på mer. Så det gjelder å holde seg unna kjøleskapet er min erfaring :)

Ofte blir man sulten i løpet av kvelden fordi man sitter stille eller har spist for lite :p Men kjenner til det med at du ikke har tilgang på det, og dermed så blir det ikke no issue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del spiser jeg aldri sukker i ukedagene, og jeg har sjelden lyst på det. Men bare kjenner på kvelden at jeg har mye mindre gidd til å lage mat så da blir det noe kjapt og gæli som gjerne ikke er det mest optimale å spise.

Kan nok være litt med lyset muligens? Man blir jo fortere trøtt nå på vinteren og da er det et ork å lage mat. Blir kanskje bedre på sommeren.

Tips til det er jo å lage mat i stort kvantum som du kan varme opp/går fort å lage. Bruk en dag til å gjøre litt klart for uken. Da går mat mye fortere :) Og da er det heller ikke så ork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte blir man sulten i løpet av kvelden fordi man sitter stille eller har spist for lite :p Men kjenner til det med at du ikke har tilgang på det, og dermed så blir det ikke no issue.

Nja, passer på å få i meg nok mat og jeg sitter mest stille på dagen. Ikke så mye på kvelden. Blir å sitte stille fra 08.00/10.00 til 18.00/20.00 hver dag i ukedagene. Når jeg kommer hjem så sitter jeg nesten ikke noe. Men liker å se i kjøleskapet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bildet mente å illustrere det psykiske påvirkningen på valgene man tar gjennom dagen. Vi er vel alle enige om at når man spiser og hvor ofte/sjelden ikke har noe betydning for evt. vektøkning eller nedgang.

Kan jo ta et eksempel på dere som ikke har rutine på når måltidene blir spist: hvis du spiste middag kl 16 på tisdag for så å spise middag kl 21 på onsdag, er sjansen større for at middagen på onsdagen er mer usunn (urk, dette sunnhetsbegrepet altså) enn på tirsdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...