StiligeCecilie Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Fysiologisk betyr det kanskje ikke noe, men psykisk? Er det mulig at sannsynligheten for å spise usunt øker utover dagen? Dette er bare et bilde jeg snublet over, men er kanskje verdt en diskusjon likevel? Kilder ligger i bunnen av bildet. tsutsugamushi 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slettet Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Mitt svar for dette er: personlig. Jeg spiser etter PF 13:00-21:00 ca for tiden.. Trener fastende og spiser etterpå. Dette gjøre i mitt hodet at "Jeg må få i meg mat med god næring i" osv Men som sagt, det kan spille inn begge veier. Det handler nok om personen som tar valgene Og hva som er "tilgjengelig" til f.eks en lunjs hvis man MÅ handle/spise ut f.eks, så ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Jeg kjenner meg litt igjen.. Nå har jeg jo frokostene mine klare som regel, og da har jeg alltid tid til å planlegge og forberede noe godt og sunt. Men etter jobb og utover dagen når jeg blir mer sliten, så kjenner jeg at jeg blir litt mer cba i forhold til mat og spiser heller noe kjapt og enkelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slettet Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Jeg kjenner meg litt igjen.. Nå har jeg jo frokostene mine klare som regel, og da har jeg alltid tid til å planlegge og forberede noe godt og sunt. Men etter jobb og utover dagen når jeg blir mer sliten, så kjenner jeg at jeg blir litt mer cba i forhold til mat og spiser heller noe kjapt og enkelt. Jepp, men i bunn og grunn kommer jo dette opp til deg og din "Mentale" styrke Jeg kan skeie ut hver eneste dag jeg. uansett som jeg spiser frokost/lunsj eller venter til kvelden Har jeg lyst, og ikke klarer å "stoppe" så ja.. Shit happens! Men det har nok også noe med vane å gjøre. Spiser man "alltid" kl 13-17-20.. Så er kroppen vant til det og forventer ikke få noe mat før/utenfor tidsrommet.. Spis du frokost 1 dag og noe annet en annen dag. Så begynner gjerne kroppen å bli "Kranglete" og vil ha mat til all verdens tidspunkter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Jeg har grei rytme på det, men i det siste har jeg vært ekstra sliten/trøtt/sur/grinete/lei og da er det ihvertfall vanskelig å finne /care til å lage skikkelig mat x) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Jeg spiser når jeg føler for det og når jeg er sulten. Det har fungert veldig bra til nå, og hvis det ikke skjer noe veldig rart med sultfølelsen min kommer jeg til å fortsette med det. Spiser etter PF selv, og det er det beste jeg har vært borti. Men, det er nok personlig, hva som fungerer best for akkurat deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siljes87 Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Jeg spiser frokost på treningsdager og skipper frokost på hviledager. Dette er fordi jeg skal ha et respektabelt underskudd på hviledager og det er eneste måten jeg får i meg nok til å bli mett-ish når jeg først spiser. Er godt sulten rett før lunch, men det får jeg bare tåle. Er enig med Nitram om at det er mye lettere om man først er innkjørt i et PFmønster og ikke hopper frem og tilbake. Menmen.. hva gjør man ikke for sommerformen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicolai Hildre Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Bare tull. Se på forskningen de baserer seg på, for eksempel. "Whole grain rye porridge breakfast improves satiety compared to refined wheat bread breakfast." "Effects of breakfast meal composition on second meal metabolic responses in adults with type 2 diabetes mellitus." Det er hva man spiser i løpet av dagen som har noe å si, ikke når man spiser det. Inb4 biorytme, men man ser vel poenget uansett. PlastBox, Cheesecake og LeanMachine 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cheesecake Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Keep it simple stupid og finn din egen vei Alt passer ikke for alle. Fitnessmil og LeanMachine 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Bare tull. Se på forskningen de baserer seg på, for eksempel. "Whole grain rye porridge breakfast improves satiety compared to refined wheat bread breakfast." "Effects of breakfast meal composition on second meal metabolic responses in adults with type 2 diabetes mellitus." Det er hva man spiser i løpet av dagen som har noe å si, ikke når man spiser det. Inb4 biorytme, men man ser vel poenget uansett. Det er ikke når man spiser maten som er poenget her heller, men når man tar valget for hva man skal spise. EDIT: Urk, litt vanskelig å forklare. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tsutsugamushi Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Jeg kjenner meg veldig igjen i fremstillingen i bildet. Til frokost og på jobb spiser jeg tilnærmet kjempesunt og fornuftig, når jeg kommer hjem er det halv-usunn middag med samboeren og så eskalerer det bare med junk og kanskje godteri utover kvelden! ^^ Samme i helgene egentlig - brunch/lunch er av mye bedre kvalitet enn senere måltider/snacking, og fellesmåltider med samboeren er det verste, han liker ting som pølse&pommes frites, pizza, cola osv., og jeg kan jo ikke si at jeg misliker det, men det er ting som jeg aldri spiste da jeg bodde alene. Selv om det burde vært omvendt spister jeg bedre (vedlikehold+ i kcal og bra næringssammensetning) på treningsdager og i kcal overskudd og junkfood+godteri på hviledager. Dette pga mer tid til spising når jeg ikke trener og at jeg har mindre lyst på junk de dagene jeg trener. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Jeg innbiller meg også at jeg føler meg generelt mindre sulten de dagene jeg har spist frokost, men vet ikke om det nødvendigvis stemmer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Groenhaug Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Min erfaring med dette er at det er på kvelden jeg er hjemme og da har jeg tilgang på kjøleskap og fryser. Jævlig lett å skulle se om jeg finner noe mat i det hele tiden (glor og glor inn i det jævla kjøleskapet). På dagtid så har jeg ikke tilgang på det, dermed heller ikke lyst på noe godt. Så mye sitter mellom ørene. Mater du først kroppen med sukker, ja da har den jo lyst på mer. Så det gjelder å holde seg unna kjøleskapet er min erfaring Lotta 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Min erfaring med dette er at det er på kvelden jeg er hjemme og da har jeg tilgang på kjøleskap og fryser. Jævlig lett å skulle se om jeg finner noe mat i det hele tiden (glor og glor inn i det jævla kjøleskapet). På dagtid så har jeg ikke tilgang på det, dermed heller ikke lyst på noe godt. Så mye sitter mellom ørene. Mater du først kroppen med sukker, ja da har den jo lyst på mer. Så det gjelder å holde seg unna kjøleskapet er min erfaring For min del spiser jeg aldri sukker i ukedagene, og jeg har sjelden lyst på det. Men bare kjenner på kvelden at jeg har mye mindre gidd til å lage mat så da blir det noe kjapt og gæli som gjerne ikke er det mest optimale å spise. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Min erfaring med dette er at det er på kvelden jeg er hjemme og da har jeg tilgang på kjøleskap og fryser. Jævlig lett å skulle se om jeg finner noe mat i det hele tiden (glor og glor inn i det jævla kjøleskapet). På dagtid så har jeg ikke tilgang på det, dermed heller ikke lyst på noe godt. Så mye sitter mellom ørene. Mater du først kroppen med sukker, ja da har den jo lyst på mer. Så det gjelder å holde seg unna kjøleskapet er min erfaring Ofte blir man sulten i løpet av kvelden fordi man sitter stille eller har spist for lite Men kjenner til det med at du ikke har tilgang på det, og dermed så blir det ikke no issue. LeanderL 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Groenhaug Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 For min del spiser jeg aldri sukker i ukedagene, og jeg har sjelden lyst på det. Men bare kjenner på kvelden at jeg har mye mindre gidd til å lage mat så da blir det noe kjapt og gæli som gjerne ikke er det mest optimale å spise. Kan nok være litt med lyset muligens? Man blir jo fortere trøtt nå på vinteren og da er det et ork å lage mat. Blir kanskje bedre på sommeren. Tips til det er jo å lage mat i stort kvantum som du kan varme opp/går fort å lage. Bruk en dag til å gjøre litt klart for uken. Da går mat mye fortere Og da er det heller ikke så ork. StiligeCecilie 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Groenhaug Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Ofte blir man sulten i løpet av kvelden fordi man sitter stille eller har spist for lite Men kjenner til det med at du ikke har tilgang på det, og dermed så blir det ikke no issue. Nja, passer på å få i meg nok mat og jeg sitter mest stille på dagen. Ikke så mye på kvelden. Blir å sitte stille fra 08.00/10.00 til 18.00/20.00 hver dag i ukedagene. Når jeg kommer hjem så sitter jeg nesten ikke noe. Men liker å se i kjøleskapet LeanMachine og Fitnessmil 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Tror bildet mente å illustrere det psykiske påvirkningen på valgene man tar gjennom dagen. Vi er vel alle enige om at når man spiser og hvor ofte/sjelden ikke har noe betydning for evt. vektøkning eller nedgang. Kan jo ta et eksempel på dere som ikke har rutine på når måltidene blir spist: hvis du spiste middag kl 16 på tisdag for så å spise middag kl 21 på onsdag, er sjansen større for at middagen på onsdagen er mer usunn (urk, dette sunnhetsbegrepet altså) enn på tirsdagen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Disipin. Så er det sunt uansett når du spiser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Disipin. Så er det sunt uansett når du spiser. Enig der, jeg vil tro dette gjelder mer for "mannen/dama i gata" enn for en Fitnessbloggen-forumbruker Jeg synes bare det er interessant å se hvordan psyken påvirker oss, enten vi vil det eller ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.