Gå til innhold

Betyr det noe når på dagen vi spiser likevel?


StiligeCecilie

Anbefalte innlegg

Tror bildet mente å illustrere det psykiske påvirkningen på valgene man tar gjennom dagen. Vi er vel alle enige om at når man spiser og hvor ofte/sjelden ikke har noe betydning for evt. vektøkning eller nedgang.

Kan jo ta et eksempel på dere som ikke har rutine på når måltidene blir spist: hvis du spiste middag kl 16 på tisdag for så å spise middag kl 21 på onsdag, er sjansen større for at middagen på onsdagen er mer usunn (urk, dette sunnhetsbegrepet altså) enn på tirsdagen?

For meg: Ja. Større sjanse for at jeg velger junkfood, enn "ren" mat når jeg gjør det sånn.

Det verste har ikke så mye med hva jeg spiser, men at jeg blir så utrolig gretten! Min teori på det er at det blir for svingninger i blodsukker verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg driver og utdanner meg som kostholdsveileder, har ikke vært borti dette med tipdspunkt på maten... Men min personlige mening er vel at hvis du kaster deg over usunn mat ved lunsj/middagstider hvis du IKKE spiser frokost, bør du spise frokost... Hvis du spiser sunn lunsj, middag og kvelds uansett om du spiser frokost eller ikke har det ikke noe å si. Selv liker jeg og drøye frokosten til jeg blir skikkelig sulten da jeg syns sult er det beste "krydderet" til maten. Unner meg heller ekstra mat senere enn å tvinge i meg frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ikke lov å si ting som kanskje er sagt tidligere i tråden...?

Uansett, jeg kjenner meg igjen i det du skriver om at når man er trøtt osv, så orker man ikke alltid å bry seg med matlaging.

Det gjelder vel ikke rent få av oss..

Derfor har jeg nesten alltid ferdigkokt ris i kjøleskapet, lager kylling for flere dager, og kjøper grønnsaker som ikke trenger tilberedning klart. (vasket spinat, paprika osv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er ikke lov å si ting som kanskje er sagt tidligere i tråden...?

Det er ikke sagt tidligere i tråden, men generelt. Det var ikke dette som var poenget med tråden, heller, så jeg trodde du hadde misforstått.

Men jeg skjønner jo nå at dette ikke gjelder for dem på fitnessbloggen som har maten liggende klar i kjøleskapet. Da er det jo enkelt å velge sunn og grei mat til alle måltider. Dette har jeg forsåvidt også nevnt tidligere i tråden. Det er kanskje løsningen for "mannen i gata", å ha maten liggende klar? Det er ikke alltid nok å planlegge har jeg skjønt, for det kan jo skje så mye rart som får unnskyldningen for at man spiste usunt den dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sagt tidligere i tråden, men generelt. Det var ikke dette som var poenget med tråden, heller, så jeg trodde du hadde misforstått.

Men jeg skjønner jo nå at dette ikke gjelder for dem på fitnessbloggen som har maten liggende klar i kjøleskapet. Da er det jo enkelt å velge sunn og grei mat til alle måltider. Dette har jeg forsåvidt også nevnt tidligere i tråden. Det er kanskje løsningen for "mannen i gata", å ha maten liggende klar? Det er ikke alltid nok å planlegge har jeg skjønt, for det kan jo skje så mye rart som får unnskyldningen for at man spiste usunt den dagen..

Jeg svarte egentlig mest på overskriften til tråden, men har skumlest innleggene.

Grunnen til at jeg har maten liggende klar er jo nettopp fordi jeg VET at jeg ellers ville valgt noe usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt meg noen enkle mål:

spise i overskudd

spise 800 g grønnsaker, bær og frukt hver dag

2 g proteiner

jeg har liksom en fast rutine på at hvis jeg ikke har fått i meg noe grønnsaker så 'vet' jeg liksom hva jeg skal ha til neste måltid. Funker fett :) Da blir det enklere å ikke tenke usunt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...