Gå til innhold

Øvre grense for hvor mye energi/kalorier kroppen kan ta opp innenfor et visst tidsrom?


Friskus21

Anbefalte innlegg

Ja som overskriften sier; finnes det en øvre grense for dette?

Hvis en for eksmpel spiser/drikker type 40 000 kalorier på to dager. La oss si en har et vedlikeholdsnivå på 2500 kalorier per dag. Vil kroppen da klare å lagre alt overskuddet, altså nesten 4 kg fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja som overskriften sier; finnes det en øvre grense for dette?

Hvis en for eksmpel spiser/drikker type 40 000 kalorier på to dager. La oss si en har et vedlikeholdsnivå på 2500 kalorier per dag. Vil kroppen da klare å lagre alt overskuddet, altså nesten 4 kg fett?

jeg syntes du kan være prøvekanin... lets find out :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prad Pillon (mannen bak Eat Stop Eat) mener det er en grense for hvor mye fett som kan lagres pr dag. Jeg er usikker på om dette er backet opp av forskning eller om det kun er synsing. Grensen er relativt lav (lurer på om det var 200 gr, husker ikke helt). Om det finnes noen slik grense tror jeg ihvertfall den er svært individuel.

Vegard Lysne, Asle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mat blir fordøyd hvis du ikke kaster den opp eller har diaré.

så da er det heller hvor mye du klarer å få i deg som vil begrense det, og man kan i prinsippet legge på seg en ubegrenset mengde fett så lenge man klarer å få i seg tilsvarende kalorioverskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alan Aragon ble spurt om dette på sin facebook side for en tid tilbake. Dette er sakset fra Alans respons. "Maximum fat gain in healthy people? Where do I sign up for this study? ... The most I've seen is the Massas tribe, who gained appx 11.82 kg bodyfat over the course of appx 63 days during a traditional fattening period called Guru Walla. The math on this checks out to about 188 g fat gained per day, on average. Assuming that this gain was not linear, it's conceivable that higher figures than 188 g occurred in the course of the overfeeding period."

I tråd med hva som har blitt nevnt over her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

Hadde vært så ufattelig deilig å la oss si du har vedlikehold på 2500kcal. Men spiser 10 000kcal en dag.. Men kan ikke "Legge på deg" mer enn 1000kcal av overskuddet. HAHAH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nærmest et slik eksperiment under fjorårets Hovefestival. Hadde i tiden før hatt stort kcal-underskudd, så appetitten var svært stor, og jeg gikk full-retard hele festivalen. Veide under 80kg før alkohol, fett og sukker-orgien begynte, 84kg når jeg kom hjem, og 82kg når vekta stabiliserte seg noen dager etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hva jeg kaller en refeed hver lørdagskveld som foregår over 3 timer hvor jeg spiser det jeg vil og i store mengder. Dette er i tillegg til hva jeg vanligvis spiser. Jeg har aldri regnet ut kaloriinnholdet nøyaktig. Men denne uke spiste jeg:

- 1stk lasagne (toro familiepakke, 500g karbonadedeig, 1liter melk og 200g ost)

- 1stk Dream sjokolade og mint is

- 1stk Ben&Jerrys Half Bakes

- 1 pose dorritos

- 1 boks pepperkaker

- 2 store chocolate chips cookies

- 1 bok Kulinaris Mango sorbet

- 200g smågodt

- 2 snickers iskrem

- 4 marsipanpølser

Er nok godt mulig at dette pluss de 2750 kcal jeg allerede hadde spist dro meg over 10 000 kalorier den dagen, uten å bli svett. Lukten på avføringen og den oppbygde gassen vil faktisk reflektere hva jeg har spist. Ja, jeg feis lasagne i natt! Dette får meg til å tro at ikke alt blir tatt opp i tarmen og noe rett og slett bare går rett igjennom. Bare basert på hva jeg opplever på slike dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hva jeg kaller en refeed hver lørdagskveld som foregår over 3 timer hvor jeg spiser det jeg vil og i store mengder. Dette er i tillegg til hva jeg vanligvis spiser. Jeg har aldri regnet ut kaloriinnholdet nøyaktig. Men denne uke spiste jeg:

- 1stk lasagne (toro familiepakke, 500g karbonadedeig, 1liter melk og 200g ost)

- 1stk Dream sjokolade og mint is

- 1stk Ben&Jerrys Half Bakes

- 1 pose dorritos

- 1 boks pepperkaker

- 2 store chocolate chips cookies

- 1 bok Kulinaris Mango sorbet

- 200g smågodt

- 2 snickers iskrem

- 4 marsipanpølser

Er nok godt mulig at dette pluss de 2750 kcal jeg allerede hadde spist dro meg over 10 000 kalorier den dagen, uten å bli svett. Lukten på avføringen og den oppbygde gassen vil faktisk reflektere hva jeg har spist. Ja, jeg feis lasagne i natt! Dette får meg til å tro at ikke alt blir tatt opp i tarmen og noe rett og slett bare går rett igjennom. Bare basert på hva jeg opplever på slike dager.

Klarer du virkelig å få ned alt det på tre timer? :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hva jeg kaller en refeed hver lørdagskveld som foregår over 3 timer hvor jeg spiser det jeg vil og i store mengder. Dette er i tillegg til hva jeg vanligvis spiser. Jeg har aldri regnet ut kaloriinnholdet nøyaktig. Men denne uke spiste jeg:

- 1stk lasagne (toro familiepakke, 500g karbonadedeig, 1liter melk og 200g ost)

- 1stk Dream sjokolade og mint is

- 1stk Ben&Jerrys Half Bakes

- 1 pose dorritos

- 1 boks pepperkaker

- 2 store chocolate chips cookies

- 1 bok Kulinaris Mango sorbet

- 200g smågodt

- 2 snickers iskrem

- 4 marsipanpølser

Er nok godt mulig at dette pluss de 2750 kcal jeg allerede hadde spist dro meg over 10 000 kalorier den dagen, uten å bli svett. Lukten på avføringen og den oppbygde gassen vil faktisk reflektere hva jeg har spist. Ja, jeg feis lasagne i natt! Dette får meg til å tro at ikke alt blir tatt opp i tarmen og noe rett og slett bare går rett igjennom. Bare basert på hva jeg opplever på slike dager.

Lurer i grunn mest på HVORDAN du klarer å spise alt det der på under tre timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...