Gå til innhold

"Ikke glem å puste!"


Gamla

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne tråden, men skit au:P

Jeg er elendig på å puste, rett og slett.:rolleyes:

Gjelder når jeg slapper av og når jeg trener, men aller mest på "fritiden". Jeg begynner å gjespe som en tulling, og i de verste tilfellene, når jeg ligger/sitter litt henslengt på sofan, får jeg heftige brystmerter:inpain:

Det hjelper ikke å bare trekke pusten dypt et par ganger, jeg må virkelig lære meg effektive pusteteknikker, både for avslappning og trening!

Noen som kjenner til noen skikkelig gode metoder??:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...høres mer ut som et medisinsk problem enn noe som kan løses ved metoder. Jeg mener - for en frisk person så trenger man ikke å gå rundt og tenke på at man skal puste og bruke riktig pusteteknikk? o_O

Neida, er det noe medisinsk galt, så er det i topplokket:P

Jeg glemmer faktisk å puste skikkelig! Om det er en konsekvens av stress eller adhd vet jeg ikke, men det virker som jeg bare roter det til og holder pusten ubevisst, puster overfladisk osvo_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, morsomt! Har hatt noe lignende i perioder og følte meg ekstremt sær. :) Lærte meg å puste helt bevisst med magen istedenfor med brystet. For å øve kan du sette deg på gulvet, beine i kors, ryggen oppreist og støttet mot veggen, og helt bevisst trekke luften inn med magen, dypt og langsomt og regelmessig. Viktig at overkroppen er i nesten 90 graders vinkel mot beina, for at pustebevegelsens ROM ikke er begrensert. Jeg puster også helt bevisst med magen når jeg står på tredemølla og jeg teller skritt per innpust og skritt per utpust, slik at det blir helt regelmessig, 8 inn 8 ut. Aldri mer hatt problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, morsomt! Har hatt noe lignende i perioder og følte meg ekstremt sær. :) Lærte meg å puste helt bevisst med magen istedenfor med brystet. For å øve kan du sette deg på gulvet, beine i kors, ryggen oppreist og støttet mot veggen, og helt bevisst trekke luften inn med magen, dypt og langsomt og regelmessig. Viktig at overkroppen er i nesten 90 graders vinkel mot beina, for at pustebevegelsens ROM ikke er begrensert. Jeg puster også helt bevisst med magen når jeg står på tredemølla og jeg teller skritt per innpust og skritt per utpust, slik at det blir helt regelmessig, 8 inn 8 ut. Aldri mer hatt problemer.

Må prøves!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nope. Seks klipp kr 1000 står det på hjemmesiden deres. Har ikke prøvd den klassen selv altså, driver med en helt annen type yoga (og bor ikke i Trondheim). Men om dette virkelig er en issue for deg er det kanskje verdt de kronene? Ev. kan du vurdere å avse 180 for en drop in for bare å teste...ta kontakt først og hør hva timen går ut på, så kan du vurdere det derifra..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Seks klipp kr 1000 står det på hjemmesiden deres. Har ikke prøvd den klassen selv altså, driver med en helt annen type yoga (og bor ikke i Trondheim). Men om dette virkelig er en issue for deg er det kanskje verdt de kronene? Ev. kan du vurdere å avse 180 for en drop in for bare å teste...ta kontakt først og hør hva timen går ut på, så kan du vurdere det derifra..! :)

høres jo absolutt ikke dumt ut:) På tirsdag får jeg forhåpentligvis vite om jeg får fysio igjen, da får jeg i såfall litt hjelp der og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det før, når jeg svømmte mye, men nå er nesa mi tett hele tia, så jeg ville bare blitt utslitt...:p

Hvorfor er du tett da?

Fikk selv fjernet polypper for en drøy uke siden. Helt fantastisk å kunne puste gjennom nesa for første gang på mange år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er du tett da?

Fikk selv fjernet polypper for en drøy uke siden. Helt fantastisk å kunne puste gjennom nesa for første gang på mange år :)

Jeg fikk sånn derre rhinoskopfaenskap trøkka ned for noen uker siden, husker ikke helt hva legen sa om nesa, men jeg kunne bare ta nasonex, noe jeg ikke vet om jeg vil ha.. Fra før av vet jeg at at neseskilleveggen er skjev, jeg har operert nesemuslingene, og etter det har jeg slitt med slimhinnene til tider.

Nå skal det sies at jeg , den siste uka, har lurt på om det er no pollen som svirrer rundt og terger meg...:dry:

Men! Når jeg glemmer å puste, gjesper jeg, og når jeg gjesper renner øyne og nese på meg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort pust og å glemme å puste henger veldig ofte sammen med stress og kan i enkelte tilfeller utvikle seg til panikkangstanfall. Å jobbe med meditasjon, stresskontroll og å fokusere på bedre pusteteknikk til vanlig kan være god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort pust og å glemme å puste henger veldig ofte sammen med stress og kan i enkelte tilfeller utvikle seg til panikkangstanfall. Å jobbe med meditasjon, stresskontroll og å fokusere på bedre pusteteknikk til vanlig kan være god hjelp.

Bank i bordet, jeg har aldri fått den panikken eller hyperventilert, men jeg vet hva du snakker om, har opplevd det mye, på større ungdomsarrangement, som Natteravn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det ikke har noe med dette å gjøre, men jeg gikk til legen fordi jeg pustet så dårlig.. trodde jeg hadde atsma.

Viste seg at brystmuskelen min rett og slett var skikkelig øm og stram, og tøying har hjulpet meg kjempemasse :)

Jeg har astma, men inhalator hjelper ikke:P hehe

I dag fikk jeg faktisk rekvisisjon på fysio, i posten!:) Får jeg samme behandleren, så har hu god peiling på sånnt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...