Gå til innhold

Mister kontakten i Pendlay Rows - bytte øvelse?


Synan

Anbefalte innlegg

Har alltid strevd en del med wide-grip roøvelser, inntil jeg prøvde Pendlays variant for noen uker siden. Nå har jeg imidlertid havna der jeg alltid gjør; det er tungt, og jeg mister kontakten. What to do? Keep going? Bytte øvelse? Evt. med hva? Har alltid likt smale roøvelser bedre, og da spesielt smal kabelroing og enhånds dumbbell-roing. Hva er evt. fordelene/ulempene ved å bytte ut Pendlayen med en av disse?

Har forøvrig markløft, chins+pull-ups og facepull som andre ryggøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Post en video av pendlayen din så får ekspertene her se om du gjør det rett.

Du kan også prøve å holde 1-2 sekund i toppen, da vil du nok kjenne mye bedre kontakt. Men man skal ikke overtenke kontakt heller. Øker du vektene jevnt over med rett teknikk så blir du sterkere og musklene vil også få gode vekstsignaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video fra et par uker siden, ligger på 35 kg nå. Stanga går forøvrig fint opp, litt treigere enn her kanskje, og forskjellen er at det er "tungt" uten at jeg kjenner hvor. Kan filme på ny (tyngre) på onsdag!

(Legger forresten stanga på en liten krakk ettersom senteret mitt ikke har eleiko-skiver eller annet med stor nok diameter til at jeg kan ta den fra gulvet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid strevd en del med wide-grip roøvelser, inntil jeg prøvde Pendlays variant for noen uker siden. Nå har jeg imidlertid havna der jeg alltid gjør; det er tungt, og jeg mister kontakten. What to do? Keep going? Bytte øvelse? Evt. med hva? Har alltid likt smale roøvelser bedre, og da spesielt smal kabelroing og enhånds dumbbell-roing. Hva er evt. fordelene/ulempene ved å bytte ut Pendlayen med en av disse?

Har forøvrig markløft, chins+pull-ups og facepull som andre ryggøvelser.

Hvis det er tungt å du mister kontakten, hva med å løfte lettere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som at du trekker stanga litt for langt opp, samt at du har ryggen litt vel mye foroverbøyd. Prøv å trekke stanga inn mot magen istedet for opp mot brystet, og rett opp ryggen så du har den i ca 45 graders vinkel.

Pendlay rows≠stangroing, det er to forskjellige øvelser. I tillegg, Pendlay rows>stangroing.

Egentlig synes jeg Pendlay rows>alt av roøvelser (utenom kabelroing som aktiviserer godt og)

Det kan virke som om krakken er bitte litte granne for høy? Teknikkmessig ser det fint ut, det er vanskelig å se, men husker du å trekke skuldrene bakover i begynnelsen før armene følger etter, for det er akkurat det som skiller mellom god og dårlig kontakt hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og en kompis surret rundt på 100 kg en stund. Grunnen til at vi stagnerte der var fordi vi gikk opp for fort med vektene og rett og slett endte opp med å kjøre for tungt.

Vi gikk ned 10-20 kg, startet periodisering forfra igjen med 5sett 5 repp og 3 sett 10 rep annenhver økt og wips, så var vi forbi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tungt å du mister kontakten, hva med å løfte lettere;)

Det kan jeg såklart gjøre, dersom manglende kontakt betyr at jeg faktisk ikke bruker musklene jeg ikke kjenner. Poenget er imidlertid at stanga går opp helt ok, kunne sikkert klart tyngre også, og det er ikke snakk om at jeg kliner brystet i gulvet eller annet "juks". For å være litt tydeliger er det jeg lurer på:

1. Hva skyldes det at man mister kontakten med musklene som jobber?

2. Betyr manglende kontakt at øvelsen er "bortkasta" og at den bør byttes ut? Er det evt. noe annet man bør gjøre?

3. Hva er fordelene/ulempene ved å bytte ut Pendlay-roing med en annen roøvelse med smalt grep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pendlay rows≠stangroing, det er to forskjellige øvelser. I tillegg, Pendlay rows>stangroing.

Egentlig synes jeg Pendlay rows>alt av roøvelser (utenom kabelroing som aktiviserer godt og)

Det kan virke som om krakken er bitte litte granne for høy? Teknikkmessig ser det fint ut, det er vanskelig å se, men husker du å trekke skuldrene bakover i begynnelsen før armene følger etter, for det er akkurat det som skiller mellom god og dårlig kontakt hos meg.

Skal være enda mer oppmerksom på skuldrene neste økt, kanskje det er der det ligger :) Har også lurt litt på den krakken, men har ikke funnet noe lavere dessverre. Kan evt stille meg på en stepkasse el.l. og se om det hjelper! Har inntrykk av at øvelsen er veldig bra, så skal jobbe med å få den til.

Takk for godt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm nei, i de videoene jeg så gjennom nå så ser jeg at mange av dem står ganske langt foroverbøyd. Ihvertfall et sted mellom 45-90 grader. Men jeg ser ihvertfall at du trekker stanga for langt opp, i disse videoene trekkes stanga inn mot magen istedet for brystet.

Jeg har pendlay rows i programmet mitt selv, men står ikke riktig så foroverbøyd som du.

Mulig at det blir feil fra min side da :p Kjenner likevel god kontakt i ryggen når jeg står på denne måten, så helt feil er det nok ikke :)

Se litt på den :) Forklarer litt hvorfor man skal stå mer parallelt med gulvet og hvorfor stanga skal treffe nedre del av brystet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video fra et par uker siden, ligger på 35 kg nå. Stanga går forøvrig fint opp, litt treigere enn her kanskje, og forskjellen er at det er "tungt" uten at jeg kjenner hvor. Kan filme på ny (tyngre) på onsdag!

(Legger forresten stanga på en liten krakk ettersom senteret mitt ikke har eleiko-skiver eller annet med stor nok diameter til at jeg kan ta den fra gulvet).

Jeg liker teknikken din, så den er grei. Om pendlay row: Dette er, og bør bli brukt som en eksplosiv øvelse. Maks 5rep - helst 3.

En generel regel ang PR(Pendlay row, forkortet til PR). Er at du skal bruke samme grep som i benkpress, for å få maks overføringsverdi til benkpress. Kjører man høyrep på PR, vil man etter hvert begynne å bruke moment, biceps, og traps for mye. Jeg vil anbefale deg å prøve deg på 3rep, 10sett, så skal jeg love deg at du vil kjenne kontakt. Og øvelsen skal kjøres med ryggen så nær 90% som mulig. Stanga skal også treffe brysthøyde, enten rett på niplene eller rett under.

DU har god teknikk, ingen tvil om det. Jeg ville tatt vekk krakken, og kjørt den fra gulvet om mulig. Bare flytt hoften lenger bak, i tillegg så får du bedre buktrykk av å kjøre fra gulvet. Prøv ut tipsene, ang hoften og 3rep, å gi lyd om hva du syns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker teknikken din, så den er grei. Om pendlay row: Dette er, og bør bli brukt som en eksplosiv øvelse. Maks 5rep - helst 3.

En generel regel ang PR(Pendlay row, forkortet til PR). Er at du skal bruke samme grep som i benkpress, for å få maks overføringsverdi til benkpress. Kjører man høyrep på PR, vil man etter hvert begynne å bruke moment, biceps, og traps for mye. Jeg vil anbefale deg å prøve deg på 3rep, 10sett, så skal jeg love deg at du vil kjenne kontakt. Og øvelsen skal kjøres med ryggen så nær 90% som mulig. Stanga skal også treffe brysthøyde, enten rett på niplene eller rett under.

DU har god teknikk, ingen tvil om det. Jeg ville tatt vekk krakken, og kjørt den fra gulvet om mulig. Bare flytt hoften lenger bak, i tillegg så får du bedre buktrykk av å kjøre fra gulvet. Prøv ut tipsene, ang hoften og 3rep, å gi lyd om hva du syns.

Takk for gode tips, jeg skal teste og filme neste økt (onsdag) (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er egentlig allerede sagt.

* Naturlig svai i korsryggen

* Jobb dynamisk med skuldrene (trekk de tilbake når du akselerer vekten oppover).

* Bruk et bredt grep

* En god øvelse for øvre del av rygg og baksiden av skuldrene.

* 3-5 repetisjoner med eksplosiv utførelse (som Zain sier)

Når du blir flinkere til å jobbe dynamisk med skuldrene vil kontraksjonene kjennes bedre og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...