Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tror lange straffer er enn del av løsningen hvertfall. Det virker jo iogmed at de blir tatt de som ikke følger reglene. De sitter lenge inne, eller så må de bøte med livet... Det vil fortsatt være en mindre for vær som blir tatt.

dyrt ja, men hva er alternativet? La de være?

Hvis lange straffer virker, hvorfor er det da 10 ganger mer kriminalitet i USA som har et mye strengere rettsvesen enn det vi har i Norge? Per Sandberg tar feil ;)

Forferdelig umoralsk er det også å bure folk inne i flere år når de ikke engang har skadet noen. Politiet skal beskytte folk mot farlige mennesker som vil skade dem, de skal ikke jage narkomane og raide kroppsbyggershow selv om det er det idiotpolitikere har bestemt.

Fortsetter under...

Hvis lange straffer virker, hvorfor er det da 10 ganger mer kriminalitet i USA som har et mye strengere rettsvesen enn det vi har i Norge? Per Sandberg tar feil ;)

Forferdelig umoralsk er det også å bure folk inne i flere år når de ikke engang har skadet noen. Politiet skal beskytte folk mot farlige mennesker som vil skade dem, de skal ikke jage narkomane og raide kroppsbyggershow selv om det er det idiotpolitikere har bestemt.

fordi usa er over 300 mill innbygere. vi er 5 ;) haha

Det er mye gjenger i usa. Mange løpegutter som gjør drittarbeidet osv osv. Det er mye som spiller inn. Mye fattigdom etc etc Tror uansett ikke det hadde vært noe mindre om straffene var lavere!!

Den er vi enige på!

fordi usa er over 300 mill innbygere. vi er 5 ;) haha

Det er mye gjenger i usa. Mange løpegutter som gjør drittarbeidet. Tror uansett ikke det hadde vært noe mindre om straffene var lavere!!

Den er vi enige på!

Men hvorfor er det flere gjenger i USA enn i Norge? Fattigdom er nok helt avgjørende. Afroamerikanere er overrepresentert i fengsel, og de er gjennomsnittlig langt mindre velstående enn rike. Man havner ikke i gjeng hvis pappa har penger til å sende deg til Harvard. Født inn i en ghetto med dårlige framtidsutsikter derimot, da er det lettere å velge den raske veien til store penger.

Haha, det er omtrent 10 ganger så mye i forhold til innbyggertall. Ikke justert for folketall så er det da 500-1000 ganger så mange drap der ;). Intuitivt virker det logisk at strengere straffer gir mindre kriminalitet, men når kartet ikke stemmer med terrenget så er det som regel kartet det er noe galt med.

Hva er alternativet? Å lære av land som f. eks. Portugal som har valgt en mildere og mer human tilnærming til narkotikapolitikken og fått kjempegode resultater. Om 100 år så er man kanskje kommet så langt:

http://www.nattogdag.no/artikler/4329/narkopolet#.Ug1t_1cdfKe

Fengslene i Norge er bedre enn de i USA. Der er fengsel straff, her er det terapi og div. for å gjøre vedkommende "frisk" så h*n skal fungere i samfunnet.

Kampen mot narkotika er håpløs så lenge det er fattigdom. En person i singapore driter i om de blir henrettet når de allerede er lutfattig, og det eneste som virker som en god ide er å smugle litt heroin for å gi mat på bordet til familien sin. De tar denne sjansen, mange gjør det og det nytter ikke å skremme med straffer, når det andre alternativet er verre.

Men hvorfor er det flere gjenger i USA enn i Norge? Fattigdom er nok helt avgjørende. Afroamerikanere er overrepresentert i fengsel, og de er gjennomsnittlig langt mindre velstående enn rike. Man havner ikke i gjeng hvis pappa har penger til å sende deg til Harvard. Født inn i en ghetto med dårlige framtidsutsikter derimot, da er det lettere å velge den raske veien til store penger.

Haha, det er omtrent 10 ganger så mye i forhold til innbyggertall. Ikke justert for folketall så er det da 500-1000 ganger så mange drap der ;). Intuitivt virker det logisk at strengere straffer gir mindre kriminalitet, men når kartet ikke stemmer med terrenget så er det som regel kartet det er noe galt med.

Hva er alternativet? Å lære av land som f. eks. Portugal som har valgt en mildere og mer human tilnærming til narkotikapolitikken og fått kjempegode resultater. Om 100 år så er man kanskje kommet så langt:

http://www.nattogdag.no/artikler/4329/narkopolet#.Ug1t_1cdfKe

Gjenger kommer vel ofte av fattigdom, folkemasse, tilhørighet og respekt.

Funker ikke i Norge hvertfall :p

Pass deg nå så ikke fitnesspolitiet arresterer deg :).

Her er det ikke lov å hinte om at verdens beste utøver i idrett hvor doping hjelper enormt og er dritlett å komme unna med, en utholdenhetsutøver som ser ut som fitnessutøver/vektløfter med androgene ansiktstrekk, kanskje har brukt mer enn proteinpulver.

Påstår du at det ikke går an å oppnå Marit Bjørgens kropp uten bruk av steroider?

Vi snakker om en idrettsutøver i verdensklasse på 170, litt over 60 kg og lav fettprosent.

LB_marit_bj_rgen_mu_226449c.jpg

Spydkasteren Fatima Whitbread hadde androgene trekk, Marit Bjørgen har det ikke.

Fatima-Whitbread-008.jpg

Annonse

Er fravær av androgene trekk et gyldig argument? Man endrer ikke kjønnskarakteristikk av astmamedisiner og insulin.

Vet ikke om denne var som svar på mitt innlegg, men jeg påstår verken det ene eller andre om androgene trekk.

Det var kun et svar på Lame sitt innlegg.

Påstår du at det ikke går an å oppnå Marit Bjørgens kropp uten bruk av steroider?

Vi snakker om en idrettsutøver i verdensklasse på 170, litt over 60 kg og lav fettprosent.

LB_marit_bj_rgen_mu_226449c.jpg

Spydkasteren Fatima Whitbread hadde androgene trekk, Marit Bjørgen har det ikke.

Fatima-Whitbread-008.jpg

fysiske forutsettninger og treningsopplegg skiller nok Bjørgen fra det andre skijentene. Det er ofte stor variasjon i fysikker i samme idrett.

Bjørgen er ikke i nærheten så svær i virkligheten som hun ser ut på bilder. Dama er knøttlita, hun er høyere enn meg, men knøttlita, har møtt henne ved flere anledninger. Og langrenn er ikke bare en kondissport, du må være jææævlig sterk i hele kroppen, men mest av alt i armer og bein for å kunne heve deg. Bjørgen har staka hele livet, og da er sjangsene for å få en rå muskelmasse litt større enn hos dem som først starter å trene i slutten av tennåra. Jeg kan ikke si med sikkerhet at dama er rein og alltid har vært det, men jeg tviler på at hun har putta no særlig av ulovlige stoffer i seg.

Er fravær av androgene trekk et gyldig argument? Man endrer ikke kjønnskarakteristikk av astmamedisiner og insulin.

Nå har ikke asthmamedisiner noen prestasjonsfremmende effekt med mindre du faktisk har asthma heller, så de har sluppet opp ganske kraftig på akkurat den biten :)

Annonse

Jeg kan ikke si med sikkerhet at dama er rein og alltid har vært det, men jeg tviler på at hun har putta no særlig av ulovlige stoffer i seg.

http://www.nrk.no/sport/bjorgen-roper-navn-pa-astmamedisin-1.7505862

(og de som har litt peiling vet at dispans for enkelte midler er gull verdt i og med at slikt kan brukes til å kamuflere andre ting)

Nå har ikke asthmamedisiner noen prestasjonsfremmende effekt med mindre du faktisk har asthma heller, så de har sluppet opp ganske kraftig på akkurat den biten :)

spørsmålet er hvor mye funker den for de som bruker den? Veldig mange skiløpere feks har begynt å bruke det de siste årene og de gjør det veldig bra.

Jeg testet det faktisk i går hos nese og hals spesialist. Jeg har ikke astma, men første pusteprøve var 94%, og med astmamedisin 99%. Dette kan selvsagt bare være tilfeldigheter :)

spørsmålet er hvor mye funker den for de som bruker den? Veldig mange skiløpere feks har begynt å bruke det de siste årene og de gjør det veldig bra.

Jeg testet det faktisk i går hos nese og hals spesialist. Jeg har ikke astma, men første pusteprøve var 94%, og med astmamedisin 99%. Dette kan selvsagt bare være tilfeldigheter :)

Jepp, det kan f.eks. være en treningseffekt av at du hadde gjennomført testen en gang rett før osv.

Grunnen til at de ikke er så giret på å sjekke opp i dette lenger er at disse medisinene gir en negativ påvirkning på det kardiovaskulære systemet, så den eventuelle positive effekten på pusten (som er minimal med mindre du faktisk har asthma) vil oppveies av denne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...