Gå til innhold

Legaliseringsdebatten


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hehe! mafiavirksomhet er ikke det man kaller fredlig

Vi har mafiavirksomheten nettopp fordi dopingmidlene er ulovlige.

Å straffe mennesker for å selge produkter til folk som ønsker å bruke dem forsvarlig og kjøper dem på den eneste måten de kan er dustete lovgivning.

30 % av de fengselsinnsatte er der pga. narkotikakriminalitet, akkurat som om man blir kvitt problemet på den måten. De mest skyldige i denne saken er barnevakten/staten som frarøver folk sin personlige frihet, og kaster vekk skattepenger på å fengsle mennesker som ikke gjør noe umoralsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det dummeste jeg har hørt. Det ulovlige markedet ville eksistert selv om det hadde vært lovlig, fordi det alltid vil være noen som ønsker å tjene penger på den måten.

Man straffer mennesker fordi de overtrer norsk straffelov. Det er dems forbanna individuelle valg. Og nå får de svi for det. Rettferdighet kalles det.

1. Tenk deg litt om nå. Det ulovlige markedet ville nok fortsatt eksistert ja, men det ville vært mye, mye mindre.

2. Hva om de norske straffelovene er feil, som i dette tilfellet? Hva om du hadde levd i et muslimsk land hvor sex utenfor ekteskapet var ulovlig, ville du fortsatt vært lovlydig? Hva bestemmer om noe er galt å gjøre, lov eller moral? Å selge produkter til folk som ønsker å kjøpe dem kan være ulovlig, men det gjør det ikke umoralsk.

Kan trekke en parallell til Lance Armstrong. Hva hadde du gjort om hele feltet dopet seg? Gi opp det du har trent for hele livet fordi du ikke kan hevde deg på lovlig vis, eller gjøre som alle andre fordi antidopingsystemet ikke fungerer og det allikevel da blir rettferdig spill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tenk deg litt om nå. Det ulovlige markedet ville nok fortsatt eksistert ja, men det ville vært mye, mye mindre.

2. Hva så om de norske straffelovene er feil, som i dette tilfellet? Hva om du hadde levd i et muslimsk land hvor sex utenfor ekteskapet var ulovlig, ville du fortsatt vært lovlydig? Hva bestemmer om noe er galt å gjøre, lov eller moral? Å selge produkter til folk som ønsker å kjøpe dem kan være ulovlig, men det gjør det ikke umoralsk.

Kan trekke en parallell til Lance Armstrong. Hva hadde du gjort om hele feltet dopet seg? Gi opp det du har trent for hele livet fordi du ikke kan hevde deg på lovlig vis, eller gjøre som alle andre fordi antidopingsystemet ikke fungerer og det allikevel da blir rettferdig spill?

De norske straffelovene er feil? Det er en subjektiv mening og hva man mener bør være lov og ikke bør være lov. Loven uttrykker det samfunnet ønsker skal være ulovlig. Før var det ulovlig å være homofil, det er det ikke lenger. Før var det lovlig å slå barn som en del av oppdragelsen, nå er det ulovlig. Tenk deg om - det er kanskje en grunn til at ting er ulovlig? Det er ikke tilfeldig, og har nok sammenheng med erfaringm deriblant kunnskap om skadevirkninger ved bruk av steroider osv.

Disse personene har tatt et bevisst valg om å overtre norsk straffelov, og da må de også regne med å bli tatt. De har vel tatt dette i betraktning regner jeg med. Hvorfor skal de få lov til å tjene penger på et ulovlig marked for å "hjelpe andre"? Og hvordan kan dette ikke være umoralsk, da man vet hvilke skadevirkninger bol kan ha. Kanskje flesteparten vet hvordan de bruker bol på en fornuftig måte, men du vil alltid ha de personene som ikke har nok kunnskap om dette - og det ender med å fucke opp hele livet dems. Flere av dem som bruker steroider må også bruker andre narkotiske stoffer for å opprettholde en nogenlunde normal sinnsstemning. Problemet med mennesker er at de ikke får nok - vi skal alltid ha mer og mer. Se mer og mer resulateter, og ingenting er lenger bra nok.

Dope meg fordi alle andre doper seg? Wow. For en logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske straffelovene er feil? Det er en subjektiv mening og hva man mener bør være lov og ikke bør være lov. Loven uttrykker det samfunnet ønsker skal være ulovlig. Før var det ulovlig å være homofil, det er det ikke lenger. Før var det lovlig å slå barn som en del av oppdragelsen, nå er det ulovlig. Tenk deg om - det er kanskje en grunn til at ting er ulovlig? Det er ikke tilfeldig, og har nok sammenheng med erfaringm deriblant kunnskap om skadevirkninger ved bruk av steroider osv.

Disse personene har tatt et bevisst valg om å overtre norsk straffelov, og da må de også regne med å bli tatt. De har vel tatt dette i betraktning regner jeg med. Hvorfor de skal få lov til å tjene penger på et ulovlig marked for å "hjelpe andre"? Og hvordan kan dette ikke være umoralsk, da man vet hvilke skadevirkninger bol kan ha. Kanskje flesteparten vet hvordan de bruker bol på en fornuftig måte, men du vil alltid ha de personene som ikke har nok kunnskap om dette - og det ender med å fucke opp hele livet dems. Flere av dem som bruker steroider må også bruker andre narkotiske stoffer for å opprettholde en nogenlunde normal sinnsstemning. Problemet med mennesker er at de ikke får nok - vi skal alltid ha mer og mer. Se mer og mer resulateter, og ingenting er lenger bra nok.

Dope meg fordi alle andre doper seg? Wow. For en logikk.

Her argumenterer du da mot deg selv? Samfunnet ønsket at homofili skulle være ulovlig så derfor var det feil, men tidlig på 70-tallet ble det plutselig riktig?

Grunnleggende toksikologi: Dosen avgjør hvor skadelig stoffet er.

Vann er giftig i store mengder. Gjøre ulovlig, eller la voksne mennesker få bestemme selv?

Det går an å bruke steroider slik at mennesker vurderer riskoen som lav nok til at produktets virkning er verdt det. Det synes jeg at de menneskene skal få bestemme selv uten hjelp fra hverken deg eller staten. 50 mg testosteron, hvor død er jeg nå?

Er ikke umoralsk pga. det jeg argumenterte for ovenfor. Hvor farlig bol er kommer helt an på, det er ikke svart/hvitt. Hvis noen tar skade av det så er det deres egen feil, det er ikke de som selger produktet som velger å ta en idiotisk farlig dose. Du er ansvarlig for hva du velger å gjøre med din egen kropp, og konsekvensene må du stå for selv. Skjønner virkelig ikke hvorfor så mange voksne mennesker føler behov for at noen skal passe på dem.

Jeg aner et snev av ironi i den siste linjen. Lykke til med å argumentere for hvorfor jeg tar feil. Kom igjen, prøv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her argumenterer du da mot deg selv? Samfunnet ønsket at homofili skulle være ulovlig så derfor var det feil, men tidlig på 70-tallet ble det plutselig riktig?

Grunnleggende toksikologi: Dosen avgjør hvor skadelig stoffet er.

Vann er giftig i store mengder. Gjøre ulovlig, eller la voksne mennesker få bestemme selv?

Det går an å bruke steroider slik at mennesker vurderer riskoen som lav nok til at produktets virkning er verdt det. Det synes jeg at de menneskene skal få bestemme selv uten hjelp fra hverken deg eller staten. 50 mg testosteron, hvor død er jeg nå?

Er ikke umoralsk pga. det jeg argumenterte for ovenfor. Hvor farlig bol er kommer helt an på, det er ikke svart/hvitt. Hvis noen tar skade av det så er det deres egen feil, det er ikke de som selger produktet som velger å ta en idiotisk farlig dose. Du er ansvarlig for hva du velger å gjøre med din egen kropp, og konsekvensene må du stå for selv. Skjønner virkelig ikke hvorfor så mange voksne mennesker føler behov for at noen skal passe på dem.

Jeg aner et snev av ironi i den siste linjen. Lykke til med å argumentere for hvorfor jeg tar feil. Kom igjen, prøv :)

Nei? Poenget mitt er at den norske straffelov uttrykker hva samfunnet ønsker skal være lov/ikke lov. Din personlige mening og synspunkter spiller ingen rolle. Det handler om hvordan samfunnet utvikler seg. Hva som er moralsk riktig eller ikke, er en annen sak. Når det gjelder homofili - kanskje det var et dårlig eksempel i forhold til moral - og et dårlig eksempel for å sammenligne med mafiavirksomhet/salg og omsetning av bol. Det poengeterer likevel min første setning.

La voksne mennesker få bestemme selv? Det blir en samfunnskostnad når samfunnet må ta seg av de som havner utpå, samt deres pårørende. + hva med ungdommen som får tak i bol?

Sa jeg at farligheten av bol var svart/hvitt? Kanskje du bør lese innlegget mitt om igjen. Selv om det er brukerens egen feil at de tar skade av det, betyr ikke at andre skal få lov til å tjene penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei? Poenget mitt er at den norske straffelov uttrykker hva samfunnet ønsker skal være lov/ikke lov. Din personlige mening og synspunkter spiller ingen rolle. Det handler om hvordan samfunnet utvikler seg. Hva som er moralsk riktig eller ikke, er en annen sak. Når det gjelder homofili - kanskje det var et dårlig eksempel i forhold til moral - og et dårlig eksempel for å sammenligne med mafiavirksomhet/salg og omsetning av bol. Det poengeterer likevel min første setning.

La voksne mennesker få bestemme selv? Det blir en samfunnskostnad når samfunnet må ta seg av de som havner utpå, samt deres pårørende. + hva med ungdommen som får tak i bol?

Sa jeg at farligheten av bol var svart/hvitt? Kanskje du bør lese innlegget mitt om igjen. Selv om det er brukerens egen feil at de tar skade av det, betyr ikke at andre skal få lov til å tjene penger på det.

Er alle lover riktige i alle land?

Sharia - Wikipedia, the free encyclopedia

Hadde du fulgt alle disse lovene fordi loven sier det, eller ville du i mange tilfeller fulgt din egen moral?

Dette har jeg postet et par ganger nå. Det er større samfunnskostnader knyttet til poltiarbeid og fengsling av disse menneskene enn det er til å behandle de som gjør dumme ting med produktene deres.

Øh, hvorfor ikke? Folk ønsker å kjøpe disse produktene. Den eneste måten de kan få tak i dem på er på ulovlig vis, fordi lovene er som de er. Da vil det alltid være noen som selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alle lover riktige i alle land?

Sharia - Wikipedia, the free encyclopedia

Hadde du fulgt alle disse lovene fordi loven sier det, eller ville du i mange tilfeller fulgt din egen moral?

Dette har jeg postet et par ganger nå. Det er større samfunnskostnader knyttet til poltiarbeid og fengsling av disse menneskene enn det er til å behandle de som gjør dumme ting med produktene deres.

Øh, hvorfor ikke? Folk ønsker å kjøpe disse produktene. Den eneste måten de kan få tak i dem på er på ulovlig vis, fordi lovene er som de er. Da vil det alltid være noen som selger.

For en utrolig tåpelig sammenligning. Du sammenligner lovene i de vestlige land med lovene i de østlige land - som er bygd på totalt forskjellige prinsipper. Det å skjule kroppen sin bak en Burka fordi Allah mener at det er riktig, mener du, kan sammenlignes med at omsetning av bol ikke er lov på bakgrunn av kunnskap og erfaring av bruk av bol?

Hva vet du om hva helsevesenet bruker av ressurser på bolrelaterte problemer? Bolrelaterte problemer er ofte et sammensatt problem som kreves et tverretatlig samarbeid. Der er tollvesen, politi, fengselsvesen, helsevesenet aktuelle. Det handler ikke bare om omsetning av bol, men også om bruk og konsekvensene av dette. Kvele markedet = kvele bruk/gjøre det vanskeligere å få tak i bol. Det er jo tross alt ulovlig å kjøpe/motta bol, men desverre lov å bruke. Det er en grunn til at samfunnet ikke ønsker å gjøre det lettere for folk å få tak i bol.

Folk ønsker å kjøpe tyvgods til en billig penge også - det betyr ikke at det bør være marked for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig tåpelig sammenligning. Du sammenligner lovene i de vestlige land med lovene i de østlige land - som er bygd på totalt forskjellige prinsipper. Det å skjule kroppen sin bak en Burka fordi Allah mener at det er riktig, mener du, kan sammenlignes med at omsetning av bol ikke er lov på bakgrunn av kunnskap og erfaring av bruk av bol?

Hva vet du om hva helsevesenet bruker av ressurser på bolrelaterte problemer? Bolrelaterte problemer er ofte et sammensatt problem som kreves et tverretatlig samarbeid. Der er tollvesen, politi, fengselsvesen, helsevesenet aktuelle. Det handler ikke bare om omsetning av bol, men også om bruk og konsekvensene av dette. Kvele markedet = kvele bruk/gjøre det vanskeligere å få tak i bol. Det er jo tross alt ulovlig å kjøpe/motta bol, men desverre lov å bruke. Det er en grunn til at samfunnet ikke ønsker å gjøre det lettere for folk å få tak i bol.

Folk ønsker å kjøpe tyvgods til en billig penge også - det betyr ikke at det bør være marked for det?

Poenget er at lovene ikke alltid er riktige, og der lov og moral skilles har folk en tendens til å følge det de selv mener er riktig.

Tollvesen, politi og fengselsvesen er det du vil bruke penger på. Det er faktisk det som stjeler skattepengene dine, ikke behandling av misbrukere i helsevesenet. Det er regnet på det, sjekk grafene på forrige side.

Det jeg vil ha slutt på er at folk som ikke gjør noe umoralsk kastes i fengsel, det er tvert imot lovgivningen som er umoralsk. Frarøve folk sin frihet til å gjøre det de vil og kaste gode mennesker i fengsel bare fordi staten føler at innbyggerne trenger noen til å passe på dem, herregud for et regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at lovene ikke alltid er riktige, og der lov og moral skilles har folk en tendens til å følge det de selv mener er riktig.

Tollvesen, politi og fengselsvesen er det du vil bruke penger på. Det er faktisk det som stjeler skattepengene dine, ikke behandling av misbrukere i helsevesenet. Det er regnet på det, sjekk grafene på forrige side.

Det jeg vil ha slutt på er at folk som ikke gjør noe umoralsk kastes i fengsel, det er tvert imot lovgivningen som er umoralsk. Frarøve folk sin frihet til å gjøre det de vil og kaste gode mennesker i fengsel bare fordi staten føler at innbyggerne trenger noen til å passe på dem, herregud for et regelverk.

Nei, loven er ikke riktig fordi du mener at det ikke er riktig. Å omsette/selge bol og tjene på andres fortapelse, er etter din mening, moralsk riktig. Og så er det faktisk sånn at det er lov å bruke bol - men ikke lov til å selge/omsette. Jeg lurer på hvorfor???

Og som jeg har sagt tidligere, så er behandling av misbrukere i helsevesenet ikke så lett, som du påstår at det er. Hvordan skal man hjelpe noen som selv ikke ser at de trenger hjelp? I flere tilfeller bruker bolerne narkotiske stoffer - der kommer politiet og fengselsvesenet inn uansett. De som sliter som følge av bol, har ofte sammensatte problemer som er avhengig av et samarbeid mellom flere etater.

Som nevnt tidligere - hvordan kan det være moralsk riktig å tjene på andres fortapelse? Det å ta sjansen på at det går bra med alle, er ikke godt nok. Tydeligvis trenger innbyggerne barnepass. De tar et bevisst valg om å bryte loven. Hvorfor kan de ikke bare trene for seg selv og bole selv om de vil, hvorfor skal de i tillegg "være så snille og hjelpe andre", og tjene på et ulovlig marked?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, loven er ikke riktig fordi du mener at det ikke er riktig. Å omsette/selge bol og tjene på andres fortapelse, er etter din mening, moralsk riktig. Og så er det faktisk sånn at det er lov å bruke bol - men ikke lov til å selge/omsette. Jeg lurer på hvorfor???

Og som jeg har sagt tidligere, så er behandling av misbrukere i helsevesenet ikke så lett, som du påstår at det er. Hvordan skal man hjelpe noen som selv ikke ser at de trenger hjelp? I flere tilfeller bruker bolerne narkotiske stoffer - der kommer politiet og fengselsvesenet inn uansett. De som sliter som følge av bol, har ofte sammensatte problemer som er avhengig av et samarbeid mellom flere etater.

Som nevnt tidligere - hvordan kan det være moralsk riktig å tjene på andres fortapelse? Det å ta sjansen på at det går bra med alle, er ikke godt nok. Tydeligvis trenger innbyggerne barnepass. De tar et bevisst valg om å bryte loven. Hvorfor kan de ikke bare trene for seg selv og bole selv om de vil, hvorfor skal de i tillegg "være så snille og hjelpe andre", og tjene på et ulovlig marked?

Vi har ulovlig salg av bol fordi loven ikke tillater lovlig salg, det er problemets kjerne. Hvis det er noen som tar skade av det så er det brukernes egen feil, ikke selgerne. Skjønner ikke hva som er feil med dette som rettferdiggjør dagens lovgivning.

Litt som med prostitusjon, lovlig å selge, ikke lovlig å kjøpe. Synes du prostitusjon er umoralsk siden det er ulovlig å kjøpe? Og hvordan skader det deg at naboen bruker bol? Jeg skjønner ikke.

Jeg synes ikke narkotika trenger å være ulovlig heller, så da hadde vi spart utgifter der også :)

Du antar at bol ==> fortapelse. Jeg gjentar, folk ønsker å kjøpe disse produktene. Da gjør man en god gjerning ved å selge til dem.

Noen har alltid lyst til å kjøpe bol. Bol er ulovlig. Derfor må det kjøpes ulovlig. Da må noen selge det ulovlig. Er da ikke så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ulovlig salg av bol fordi loven ikke tillater lovlig salg, det er problemets kjerne. Hvis det er noen som tar skade av det så er det brukernes egen feil, ikke selgerne. Skjønner ikke hva som er feil med dette som rettferdiggjør dagens lovgivning.

Litt som med prostitusjon, lovlig å selge, ikke lovlig å kjøpe. Synes du prostitusjon er umoralsk siden det er ulovlig å selge? Og hvordan skader det deg at naboen bruker bol? Jeg skjønner ikke.

Jeg synes ikke narkotika trenger å være ulovlig heller, så da hadde vi spart utgifter der også :)

Du antar at bol ==> fortapelse. Jeg gjentar, folk ønsker å kjøpe disse produktene. Da gjør man en god gjerning ved å selge til dem.

Noen har alltid lyst til å kjøpe bol. Bol er ulovlig. Derfor må det kjøpes ulovlig. Da må noen selge det ulovlig. Er da ikke så vanskelig å forstå?

Så det er brukerens feil at han dør av heoinoverdose, ikke selgerens feil? Jeg må virkelig si at du har et spesielt syn på verden gitt. Uten å virke arrogant, så vil jeg tørre å påstå at jeg vet mer enn deg og har større innsikt enn deg om skadevirkninger i forhold til bol og narkotika. Prostitusjon er jo en helt annen sak - men siden du nevner det, så kan jeg jo si at den loven for tiden drøftes i forhold til lovligheten av å selge sex.

Jeg har vel egentlig svart på det du spør om, opptil flere ganger, så det blir litt unødvendig å gjenta meg selv inn i evigheten.

Det fins noen som ønsker å kjøpe tyvgods til en billig penge og gi det bort i julegave til tante Olga. At det fins et kundegrunnlag, rettferdiggjør ikke virksomheten. Er det så vanskelig for deg å forstå?

Det er jo tydelig at vi er grunnleggende uenige. La oss iallefall være enige om det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Så det er brukerens feil at han dør av heoinoverdose, ikke selgerens feil? Jeg må virkelig si at du har et spesielt syn på verden gitt.

2. Uten å virke arrogant, så vil jeg tørre å påstå at jeg vet mer enn deg og har større innsikt enn deg om skadevirkninger i forhold til bol og narkotika.

Prostitusjon er jo en helt annen sak - men siden du nevner det, så kan jeg jo si at den loven for tiden drøftes i forhold til lovligheten av å selge sex.

Jeg har vel egentlig svart på det du spør om, opptil flere ganger, så det blir litt unødvendig å gjenta meg selv inn i evigheten.

3. Det fins noen som ønsker å kjøpe tyvgods til en billig penge og gi det bort i julegave til tante Olga. At det fins et kundegrunnlag, rettferdiggjør ikke virksomheten. Er det så vanskelig for deg å forstå?

Det er jo tydelig at vi er grunnleggende uenige. La oss iallefall være enige om det da.

1. Ja! Helt riktig. Hvis det er rart å mene at folk bør ta ansvar for hva de putter i egen kropp, så javel.

2. Ok :)

3. Bilstereoer fås kjøpt lovlig, og man må da ikke kjøpe tyvegods. Forskjellen er at man med steroider osv. ikke har et lovlig alternativ.

Jeg stikker ut en tur, så du får diskutere med noen andre i mellomtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har mafiavirksomheten nettopp fordi dopingmidlene er ulovlige.

Å straffe mennesker for å selge produkter til folk som ønsker å bruke dem forsvarlig og kjøper dem på den eneste måten de kan er dustete lovgivning.

30 % av de fengselsinnsatte er der pga. narkotikakriminalitet, akkurat som om man blir kvitt problemet på den måten. De mest skyldige i denne saken er barnevakten/staten som frarøver folk sin personlige frihet, og kaster vekk skattepenger på å fengsle mennesker som ikke gjør noe umoralsk.

så for å få vekk dette burde vi gjøre amfetamin, kokain, ghb, sterioder etc lovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så for å få vekk dette burde vi gjøre amfetamin, kokain, ghb, sterioder etc lovlig?

Folk ønsker å bruke disse tingene uansett, lovlig eller ulovlig. At det er kriminelt skaper bare ennå flere problemer så vidt jeg kan se. Veldig interessant:

The resulting effect: a drastic reduction in addicts, with Portuguese officials and reports highlighting that this number, at 100,000 before the new policy was enacted, has been halved in the following ten years. Portugal's drug usage rates are now among the lowest of EU member states, according to the same report.

One more outcome: a lot less sick people. Drug related diseases including STDs and overdoses have been reduced even more than usage rates, which experts believe is the result of the government offering treatment with no threat of legal ramifications to addicts.

Portugal Drug Policy: Decriminalization Works - Business Insider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ønsker å bruke disse tingene uansett, lovlig eller ulovlig. Veldig interessant:

The resulting effect: a drastic reduction in addicts, with Portuguese officials and reports highlighting that this number, at 100,000 before the new policy was enacted, has been halved in the following ten years. Portugal's drug usage rates are now among the lowest of EU member states, according to the same report.

One more outcome: a lot less sick people. Drug related diseases including STDs and overdoses have been reduced even more than usage rates, which experts believe is the result of the government offering treatment with no threat of legal ramifications to addicts.

Portugal Drug Policy: Decriminalization Works - Business Insider

Det er sant.

Jeg lurer bare på hvordan tilstandene hadde blitt om alle kunne fått tak i det. 100 folk på amfetamin og kokain i lokalet kunne blitt harde tilstander hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå får du gi deg med det Portugal-eksemplet!

Litt kildeinfo (s.16):

"Dekriminaliseringen av bruk og besittelse av narkotika i Portugal er av enkelte fremmet som en narkotikapolitisk suksesshistorie. Det finnes ikke dekning for en slik påstand. Det er en kraftig økning i narkotikarelaterte dødsfall i Portugal. I 2008 var det flere narkotikarelaterte dødsfall (338) enn året før dekriminaliseringen trådte i kraft. Dette kan en ikke kalle suksess. Portugal avkriminaliserte bruk og innehav av narkotika for personlig bruk i 2001. Personer som tas må i stedet møte for en komité innen 72 timer. Denne vurderer den enkelte bruker. De aller fleste sendes hjem uten noen oppfølgning. Noen får en bot, en mindre gruppe henvises til behandling. Når flere hevder at dekriminaliseringen i Portugal har vær en suksess overser en for det første de 30 andre tiltakene Portugal satte i verk i 2001; og for det andre er det faktisk et stort spørsmål om situasjonen i Portugal er noe bedre i det hele tatt. Det hevdes at tallet på overdoser er gått ned. Disse har tvert om gått kraftig opp. Det er to typer data som her er relevante. De ene er direkte narkotikarelaterte dødsfall og de andre er indirekte narkotikarelaterte døds- fall. Den første er fra kriminalstatistikken og den andre basert på obduksjon. I begge statistikkene ser vi et kraftig fall rundt 1999-2005, og deretter en kraftig økning. Bruken av narkotika i Portugal ser ut til å øke. Kun i aldersgruppen 15-19 år er det registrert en viss nedgang i brukt narkotika noen gang, i perioden 2001-2007. For den voksne befolkningen 15-64 har en fra 2001 til 2007 sett en økning i bruk fra 7,8% til 12,0%. For de unge aldersgruppene er det registrert en økning i aldersgruppen 15-24, reduksjon i aldersgruppen 15-19 og den langt kraftigste økningen for aldersgruppen 20-24 (data fra IDT Portuga).

I den omfattende ESPAD undersøkelsen av 16 åringer ser vi en økning i bruk i Portugal fram til 2003 og deretter en svak reduksjon. Denne utviklingen er typisk for de fleste land i Europa i denne aldersgruppen, også i Norge. Mens Norge hadde sin topp en gang på slutten av 90-tallet hadde Portugal toppen på begynnelsen av 2000- tallet. I Norge faller bruken av alle slags narkotiske stoffer, inkludert cannabis kraftig fram til i dag. Den norske reduksjonen er langt kraftigere enn i Portugal."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:cautious:

Ja? Hva er galt med det?

Tror du ikke politiet har kunnskap og erfaring om temaet?

Nei det har de ikke. Som nevnt tidligere er politiet sammen med politikere og kriminelle de som tjener store penger på forbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...