Gå til innhold

DN: Advarer mot proteinrike dietter


SlayerDad

Anbefalte innlegg

Professor Åshild Krogdahl ved Norges veterinærhøgskole advarer mot for mye protein.

"Som tommelfingerregler anbefaler ernæringsfysiologer at vi får i oss cirka ett gram protein per kilo kroppsvekt daglig. Altså bør en kvinne med gjennomsnittlig vekt ideelt sett nøye seg med 300 gram kjøtt i løpet av dagen.

– En lavkarbodiett kan lett inneholde to eller tre ganger så mye protein. De mest ekstreme diettene anbefaler bare eller nesten bare proteiner. Bodybuildere kan få i seg 160–200 gram proteiner om dagen, tilsvarende 800–1000 gram kjøtt, sier Krogdahl, som ser med stor bekymring på utviklingen av folkehelsen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oh shit, og så jeg som kvinne som får i meg nærnere 130g protein om dagen, og det uten at jeg spiser mye kjøtt og tar shake :o Best at jeg begynner å spise kun boller og drikker brus så jeg får kuttet ned på proteininntaket øyeblikkelig. Ikke noe mer skinkepålegg, mager kesam og kylling lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud...helt oppdatert er hun da ikke :p

Når vi fordøyer protein, blir aminosyrene i proteinet spaltet i fordøyelsen og kommer ut som ammoniakk i den andre enden.

Nei, dette skjer når overskuddsprotein blir oksidert for å brukes som energi. Skulle tro en professor innen et slikt fag hadde litt snøring på hvordan fordøyelsen av protein fungerer.

Ammoniakk er en gift – det er jo ingen nyhet. Det er velkjent at både akvariefisk og oppdrettsfisk blir forgiftet hvis det er for mye ammoniakk i vannet. Og dersom det oppstår for mye ammoniakkgass i et fjøs, blir dyrene evakuert umiddelbart, sier hun til Forskning.no i dag.

Dette er jo totalt irrelevant for hva som skjer i kroppen. Hvis vi oppholder oss på steder med 100% luftfuktighet (altså i vann) så drukner vi, skal vi avstå fra å drikke vann av den grunn?

Ernæringsprofessoren synes det er underlig at det er forsket så lite på ekstremt høyt inntak av protein, spesielt i disse tider hvor selvoppnevnte kostholdseksperter forsøker å få hele befolkningen over på lavkarbo- og høyproteinkosthold.

Poeng Krogdahl.

Hun minner om at det innen behandling av både dyr og mennesker med lever- og nyreskader må avgifting til ved hjelp av lavproteindiett for å fjerne giftig ammoniakk.

Nyre ja, lever NEI. Man bruker ikke lavproteindietter ved leverskade. Det vil si, man begrenser proteininntaket, men det er ingen holdepunkter for å redusere det til under 1,5g/kg, så dette er ikke lenger praksis.

Lavkarbobølgen et storstilt medisinsk eksperiment med folkehelsa. Ingen vet hva følgene blir om tjue år, mener hun.

Lavkarbokosthold har svært liten relevans til proteinforgiftning. Man burde sette som forutsetning at man visst hva det man snakker om dreier seg om.

Ernæringsprofessoren er også opptatt av at proteiner er mer enn kjøtt. Fisk er selvsagt et bra alternativ, men også planter inneholder proteiner – især bønner og linser. Egg, melk og grovt korn har også høyt innhold av aminosyrer (proteiner) som utfyller hverandre.

Poeng Krogdahl.

[brannfakkel]

Internett har skapt et proteinbehov som er langt over det som er nødvendig. Ingen trenger mer enn 2g/kg protein (nå snakker jeg ikke om små barn i vekst som i enkelte perioder har et behov som overskrider dette), men de færreste har behov for særlig mer enn 1,2g/kg.

Internetteksperter hopper gjerne over den grunnleggende kunnskapen og hopper rett på trinn 10 i læringskurven. Det er ikke tilfeldig at studier innen medisin og helse de første årene hovedsakelig dreier seg om biokjemi og fysiologi. Dette er for å ha et grunnlag for å forstå det man leser senere, med basis i hva som faktisk skjer i kroppen og hvordan ting påvirker hverandre. Den jevne internetteksperten har hoppet over alt dette og løper rett på pubmed, finner første artikkel om høyt proteininntak og argumenterer så bustene flyr. Helt uten å sette ting inn i en kontekst eller å ha videre kunnskaper om hvordan protein faktisk metaboliseres i kroppen.

[\Brannfakkel]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget hennes er vel at det mangler forskning på effekten av en høyproteindietter.

Jeg tar en proteinshake hver dag selv og et par shaker når jeg trener. Kommer til å fortsette med det for jeg har troen på at jeg trenger ekstra proteiner i sammenheng med styrketrening. Derimot tror jeg det er lurt å gjøre alt med måte og ikke få i seg for eks. 3g protein/kg kroppsvekt.. Det kan fort være å eksperimentere med egen kropp.

Folk får uansett gjøre seg opp sin egen mening og gjøre det de selv vil, men jeg synes det er bra med slike artikler som belyser andre sider enn det som vi som regel leser om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i fordøyelsen skjer dette? Siden du kaller det et faktum så kan du kanskje utdype.

Jeg redigerte innlegget mitt samtidig som du svarte, for jeg så at jeg ikke hadde belegg for påstanden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi mangler kunnskap om langtidseffekter av høyproteindietter er forøvrig helt riktig. Vi vet at nyrene takler dette fint, hvertfall opp til inntak på 3g/kg og sikkert mye høyere også. Men, vi vet også at når proteininntaket øker så øker også oksidasjonen av aminosyrer. Olympiatoppen har fine tall på at over 1,6g/kg så vil oksidasjonen øke i takt med inntaket.

Når aminosyrene oksideres så vil det dannes intermediære metabolitter, litt uavhengig av hvilken aminosyre som oksideres. En del av disse er toksiske når det blir for mye av dem, noe vi vet ut ifra medfødte sykdommer der disse hoper seg opp. Disse metabolittene må gå et sted, og de fleste aminosyrene metaboliseres i leveren.

Jeg er ikke redd for effekter på friske nyrer ved høyt inntak. Jeg er mer skeptisk til hvordan leveren takler dette på sikt når inntaket blir veldig høyt. Dette har vi heller ikke mye forskning på, så det er vanskelig å si noe mer konkret. Man praktiserer ikke lenger disse lavproteindiettene ved leversykdom som man gjorde før (da snakket vi under 1g/kg og BCAA-tilskudd). Nå gjør man ingenting med inntak opp til 1,5g/kg, og BCAA-tilskudd er ut (hvertfall er det slik på Haukeland universitetssykehus i Bergen). Høyere proteininntak enn dette vil man redusere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[brannfakkel]

Internett har skapt et proteinbehov som er langt over det som er nødvendig. Ingen trenger mer enn 2g/kg protein (nå snakker jeg ikke om små barn i vekst som i enkelte perioder har et behov som overskrider dette), men de færreste har behov for særlig mer enn 1,2g/kg.

Internetteksperter hopper gjerne over den grunnleggende kunnskapen og hopper rett på trinn 10 i læringskurven. Det er ikke tilfeldig at studier innen medisin og helse de første årene hovedsakelig dreier seg om biokjemi og fysiologi. Dette er for å ha et grunnlag for å forstå det man leser senere, med basis i hva som faktisk skjer i kroppen og hvordan ting påvirker hverandre. Den jevne internetteksperten har hoppet over alt dette og løper rett på pubmed, finner første artikkel om høyt proteininntak og argumenterer så bustene flyr. Helt uten å sette ting inn i en kontekst eller å ha videre kunnskaper om hvordan protein faktisk metaboliseres i kroppen.

[\Brannfakkel]

Hipp hurra for karbohydrater og Olympiatoppens kostholdsanbefalinger! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo totalt irrelevant for hva som skjer i kroppen. Hvis vi oppholder oss på steder med 100% luftfuktighet (altså i vann) så drukner vi, skal vi avstå fra å drikke vann av den grunn?

OT, men en liten korrigering :) :

100% luftfuktighet betyr ikke at omgivelsene er vann, det betyr at luften, i den temperatur og tilstand den er tilstede i, ikke kan ta opp flere vannmolekyler, altså den er 100%mettet.

Luftfuktighet - Wikipedia

http://www.verogvind.net/readmore.asp?readmoreid=3468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men en liten korrigering :) :

100% luftfuktighet betyr ikke at omgivelsene er vann, det betyr at luften, i den temperatur og tilstand den er tilstede i, ikke kan ta opp flere vannmolekyler, altså den er 100%mettet.

Luftfuktighet - Wikipedia

http://www.verogvind.net/readmore.asp?readmoreid=3468

Hehe, vet det var unøyaktig, måtte bare finne en litt finurlig måte å si det på for å understreke poenget mitt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...