Gå til innhold

den kresne.


xoxo

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurte på en ting, jeg er sykt, virkelig sykt kresen, så det hjelper ikke og komme her og si, prøv ditt og prøv datt. Jeg har PRØVT mye, eg brekker meg og klarer rett og slett ikke få det ned.

(ingen andre forstår dette utenom di som faktisk opplever det selv, )

Det er vel lettere og ramse opp hva jeg liker en hva jeg ikke liker.

Jeg takler ikke løk, ikke faen. da spytter jeg det bokstaveligtalt rett ut igjenn, samme hvem som ser på.

Brokkoli, alt som har med frukt og grønt.

Jeg liker kjøtt, fisk, og poteter. Jeg spise en sjelden gang eple. DEt er kun det eneste jeg liker ang frukt og grønt. jeg er superduper kresen! noe som er jævla trist, jeg liker ikke en gang jordbær. hvem faen liker ikke det?

Men poenge mitt er, jeg har begynt og trene, og vil veldig gjerne ha et bedre forhold til mat, og lage sunt og godt.

jeg spiser snop i helgene og holder meg til det. men nå spiser jeg chillinøtter(nei jeg liker ikke nøtter) og sjokoladepudding, og drikker redbull eller cola. det elsker jeg! men har det kun i helgene da..

Er kresen innen snopveien og ser du. kun melkesjokolade og ingenting aent går bra :)

Så hva skal jeg prøve meg og lage? og faktisk få et bedre og sunt forhold til mat?

jeg har virkelig ikke peiling, fordi jeg vil ha variasjon. kylling og ris er okei! men ikke over lengre tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det største problemet, smaken eller konsistensen? Jeg har assistert en spektakulært kresen bekjent til å kunne utvide repertoaret sitt, og det er en god del triks som funker rimelig godt har jeg funnet ut :)

smaken, jeg klarer ikke smaken på diverse ting desverre :/ ja har du triks så tar jeg gjerne imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sitter i topplokket. Du må lære deg å takle konsistenser og smaker. Har en psykolog i familien som har jobbet med "folk som deg", og hun forteller at det handler om eksponering og å flytte grenser. Nesten som behandling av angst.

Det kan godt være, men er ikke helt enig. Jeg har prøvt mye, selv om jeg faktisk ikke vet det er løk i, så merker jeg det og klarer det ikke :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For the record: Hvor gammel er du?

Har en mistanke om at dette er noe du kommer til å vokse av deg.

Okei, det er ikke sikkert! Jeg så et TV program om en kokk (!) som ikke spiste annet enn kjeks og sjokolade og sånt, fordi han brakk seg av alt annet! Hahahah! Og dette var en voksen mann. Han ble litt bedre med hjelp fra diverse psykologer og ernæringseksperter. En av tingene han gjorde var at han skulle spise samtidig som han holdt på med noe annet, for å lære seg å ikke konsentrere seg så mye om maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være, men er ikke helt enig. Jeg har prøvt mye, selv om jeg faktisk ikke vet det er løk i, så merker jeg det og klarer det ikke :-(

Moro at du sier det, for hun som jobber med dette forteller at "dere" sier at dere er overbevist om at dere ikke liker ting, men at det likevel er aller mest psykologi. At dere er så tunet inn og så overfokusert på mat, konsistens og smak at dere kjenner enhver liten uregelmessighet.

Det må være utrolig slitsomt for deg å ha det sånn, for det er jo så mye som er knyttet opp mot mat. Sosialt, kos, sunnhet... Håper du klarer å komme deg videre enten på egen hånd eller med litt profesjonell hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på akkurat samme måte,spiser stort sett det samme hver dag og smaker sjelden på noe nytt,har vært sånn siden barndomen.

Blir du aldri lei av å spise den samme maten hele tiden da? Om jeg spiser det samme for ofte får jeg til slutt brekninger av å bare tenke på det. Det har tvunget meg til å finne noe nytt, men det har tatt tid. Jeg måtte ty til fruktsalat, brødskiver med nugatti og sånne ting til middag fordi jeg hadde store problemer med å finne noe ordentlig mat jeg kunne spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei... hva skal man si? Hva man kan lage utifra dine preferanser er vel omtrent en umulig sak. Ikke bli veldig fornæmet, men håper du blir mer voksen etterhvert. Grønnsaker hadde vel reddet deg fra den kjedelige, ensformige dietten.

Her spiser jeg verken kjøtt (fordi jeg ikke liker det) eller løk (allegisk). Spiser fisk og salat. Og er veldig glad i ost og bønner. Kan spise potet, fiskeboller, saus etc. hovedmåltidet her er grønnsaker. Drikker vin og spiser sjokolade i helgene. Det er å finne noe man selv kan leve med + prioritet nr.2 er sunt og næringsrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For the record: Hvor gammel er du?

Har en mistanke om at dette er noe du kommer til å vokse av deg.

Jeg blir 20 iår. Ja det er mangen som sier det, men har verdt så kresen siden jeg var liten.

jeg kan også fortelle noe, jeg ble en gang tvingt i meg mat jeg ikke liker, og det er vel egentlig etter dette, alt har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he er over 40 så lite sansynlig at jeg vokser det av meg,spiser kjedelig mat,løk klare jeg ikke lukta av en gang.er glad i kylling,biff salat litt for mye brød,protein pulver og bruker er del supermat for å få i meg litt mer grønt.Syns feks stekt egg lukter godt,men smake?nei har jo bestemt meg for ikke å like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut denne episoden av "Hellstrøm rydder opp hjemme" - kanskje du kan få noen tips der. Handler om ei jente som ikke liker annet enn grillpølser, stakkars.

Hellstrøm rydder opp - hjemme - Episode 3 | TV3 play

Ja jeg har sett den episoden, og da forsto jeg faktisk at det er nesten ikke andre folk som forstår hvordan vi har det.

Jeg har prøvt meg på smoothie, men da har jeg bare endt opp med og sitte på dass, rett og slett. så det gikk ikke så bra.

men heldigvis liker jeg jo kjøtt og fisk iforhold til hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på akkurat samme måte,spiser stort sett det samme hver dag og smaker sjelden på noe nytt,har vært sånn siden barndomen.

det er trist, for det er så mye som ser godt ut, og selv om jeg er innstilit på og prøve det så er det ikke godt i det hele tatt. ;/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at du sier det, for hun som jobber med dette forteller at "dere" sier at dere er overbevist om at dere ikke liker ting, men at det likevel er aller mest psykologi. At dere er så tunet inn og så overfokusert på mat, konsistens og smak at dere kjenner enhver liten uregelmessighet.

Det må være utrolig slitsomt for deg å ha det sånn, for det er jo så mye som er knyttet opp mot mat. Sosialt, kos, sunnhet... Håper du klarer å komme deg videre enten på egen hånd eller med litt profesjonell hjelp :)

Ja kanskje, men selv om jeg har verdt innstilt på og spise ting som ser godt ut, for eksempel jordbær, så går ikke de bra. men jeg prøver ting i ny og ned, for og se om jeg faktisk klare og like det. Jeg prøvte agurk og det er jo 90 prosent vann, og det likte jeg ikke en gang, selv om jeg prøvte det sammen med leverpostei. sånn det ikke bare var helt alene.

jotakk, jeg prøver så godt jeg kan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje, men selv om jeg har verdt innstilt på og spise ting som ser godt ut, for eksempel jordbær, så går ikke de bra. men jeg prøver ting i ny og ned, for og se om jeg faktisk klare og like det. Jeg prøvte agurk og det er jo 90 prosent vann, og det likte jeg ikke en gang, selv om jeg prøvte det sammen med leverpostei. sånn det ikke bare var helt alene.

jotakk, jeg prøver så godt jeg kan. :)

Skal vi to ha en avtale om å smake på en ny ting hver uke?Er enig med di som sier det sitter i hodet.Er så klart slitsomt å ha det sånn,er sosialt hemmende,min man syns feks det ikke er noe artig å gå på resturang sammen meg meg,har to barn,men spiser sjelden middag sammen med di,vet selv at det blir veldig feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...