Jaffa86 Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 skulle gjerne hatt litt synspunkter på åssen jeg skal få til et kosthold som funker. jeg kan endel om kosthold og trening, men i det siste har jeg gått i fella og latt meg forvirre av "alle".... spise hva til hvilke tider? etter og før trening? er det forsjell på kardio og styrke økt? mengde, det er mitt største problem, mener jeg....jeg spiser ikke junk, men for mye.... trene færre dager i uka? info: jente 26 år. 170 cm, 78 kg. trener 5- 6 ganger i uka, 3 styrke, 2 ren cardio med 1 lang kjøring og en intervall, og danser ca 2 timer i uka. ellers studerer jeg. mål: lavere fett% liker et kosthold som er lav på karbo, men har lest mer og mer om at man bør øke de dagene man trener. spiser ca 1,5 g protein pr.kg, holder meg til hvitt kjøtt, mye grønt, bær, cc. men blir usikker på dette med karbo. og kalorier. har ligget på alt fra 1300, som jeg er konstant sulten på, og 1600 som jeg syns burde være greit, men det funker ikke over tid. trener litt inspirasjon, og konkrete råd=) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleksander93 Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 skulle gjerne hatt litt synspunkter på åssen jeg skal få til et kosthold som funker. jeg kan endel om kosthold og trening, men i det siste har jeg gått i fella og latt meg forvirre av "alle".... spise hva til hvilke tider? etter og før trening? er det forsjell på kardio og styrke økt? mengde, det er mitt største problem, mener jeg....jeg spiser ikke junk, men for mye.... trene færre dager i uka? info: jente 26 år. 170 cm, 78 kg. trener 5- 6 ganger i uka, 3 styrke, 2 ren cardio med 1 lang kjøring og en intervall, og danser ca 2 timer i uka. ellers studerer jeg. mål: lavere fett% liker et kosthold som er lav på karbo, men har lest mer og mer om at man bør øke de dagene man trener. spiser ca 1,5 g protein pr.kg, holder meg til hvitt kjøtt, mye grønt, bær, cc. men blir usikker på dette med karbo. og kalorier. har ligget på alt fra 1300, som jeg er konstant sulten på, og 1600 som jeg syns burde være greit, men det funker ikke over tid. trener litt inspirasjon, og konkrete råd=) Til hvilke tider du spiser spiller svært liten rolle med tanke på vektoppgang/vektnedgang, da det er kaloriinntaket som styrer dette, men det spiller rolle mtp energinivåer iløpet av dagen. Mange liker å spise karbs/protein før trening for ekstra energi under treninga Mtp vekta di og aktivitetsnivået så er 1300-1600 kcal alt for lite, jeg ville hvertfall vært på 2000 kcal++ og justert derifra om jeg var deg, du har et stort aktivitetsnivå. Hvorfor liker du et kosthold som er lavt på karbohydrater? Karbohydrater gir energi og forhindrer nedbrytning av protein. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-664874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
M. M Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Du kan med trygghet spise en god del mer med så høyt aktivitetsnivå. Legger du deg for lavt vil du miste muskelmasse og sjansen for å sprekke/ikke holde ut i lengden er større. Akkurat hva du skal legge deg på har ikke jeg kompetanse til å svare på, men tagger et par personer som kanskje kan hjelpe bedre. Thomas O Vegard Lysne Vegard L 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-664895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 skulle gjerne hatt litt synspunkter på åssen jeg skal få til et kosthold som funker. jeg kan endel om kosthold og trening, men i det siste har jeg gått i fella og latt meg forvirre av "alle".... spise hva til hvilke tider? etter og før trening? er det forsjell på kardio og styrke økt? mengde, det er mitt største problem, mener jeg....jeg spiser ikke junk, men for mye.... trene færre dager i uka? info: jente 26 år. 170 cm, 78 kg. trener 5- 6 ganger i uka, 3 styrke, 2 ren cardio med 1 lang kjøring og en intervall, og danser ca 2 timer i uka. ellers studerer jeg. mål: lavere fett% liker et kosthold som er lav på karbo, men har lest mer og mer om at man bør øke de dagene man trener. spiser ca 1,5 g protein pr.kg, holder meg til hvitt kjøtt, mye grønt, bær, cc. men blir usikker på dette med karbo. og kalorier. har ligget på alt fra 1300, som jeg er konstant sulten på, og 1600 som jeg syns burde være greit, men det funker ikke over tid. trener litt inspirasjon, og konkrete råd=) Når du skal spise er opp til deg selv. Spis når du er sulten, stopp når du er mett. Behagelig mett, ikke stappmett. Det tar litt tid å lære seg den balansegangen i å kjenne på at man faktisk er tilstrekkelig nok mett. Du skal alltid trene styrke før kardio om du trener begge i samme økt. Vil ikke pirke forøvrig på cardiomengden din, liker du treningen din så fortsett gjerne med det. Det er ikke som om du presser deg timesvis med harde sprintøkter hver dag, DA hadde vi hatt ett problem. Du veier ikke så vanvittig mye i forhold til høyden din og derfor kan du "unne" deg mer karbohydrater i kosten din. Det er ingen nødvendighet å spise karbohydrater, kroppen greier utmerket godt å justere seg på nullkarbo, men nå gjør nå grønnsaker, bær og frukt kostholdet mitt hakket mer levelig iallefall - vet ikke hvordan det er med deg. Alle karbohydrater er ikke djevelen selv, men vi responderer også individuelt på karbohydrater. Derfor ville jeg prøvd meg fram med det jeg anser som helt okei karbohydrater i tillegg til grønnsaker, bær og frukt, nemlig linser, bønner, havregryn, poteter, ris (den hvite risen), etc etc. Korn bør du etter min mening trø forsiktig med, bortsett fra havregryn, men merk at ikke alle tåler havregryn heller. Pasta er også korn. Du er 170 og 78 kg. Det gir deg en BMR på ca 1550 kalorier. Dette er det du forbrenner pr døgn ved å være helt katabol. Ikke gå under dette. Bare ikke. Det er bare teit, dumt og alt det der. For å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse bør du ligge på +/- 2000 kalorier. Øk til 2 ganger kroppsvekt i proteiner = 624 kalorier Ca 1 ganger kroppsvekt i fett = 702 kalorier Da har vi brukt 1362, eller la oss for ordens skyld og med feilmargin si at vi har brukt 1400 kalorier. Da har vi +/- 600 kalorier som vi kan fylle med hva vi vil. Jeg anbefaler karbohydrater og mer proteiner og fett om sultfølelsen slår til. 600 kalorier i karbo er 150 gram karbo, noe man lett kan oppnå med å tilføre kroppen gode karbo. En typisk dagsplan med dette vil gi ca 40 gram protein, 20 gram fett (1-2 spiseskjeer fett), og 40 gram karbo i hvert måltid (ikke inkludert grønnsaker). Men siden det er fordelaktig å spise karbo etter trening og til kvelds kan man også kutte ned karboinnholdet i måltidene før dette og spise en adekvat menge karbo til disse to måltidene. Hvorfor liker du et kosthold som er lavt på karbohydrater? Karbohydrater gir energi og forhindrer nedbrytning av protein. Fett og proteiner gir også energi, hvorav den ene av disse to foretrekker kroppen å ikke omdanne, mens den fortrekker å omdanne den andre. Gjett hvilken. Kanskje TS faktisk LIKER å spise lavere karbo? Proteinene skal nedbrytes. Det er når det er mer nedbryting enn tilførsel at vi har ett problem. Dette kalles enkelte og fint proteinbalanse. De fleste av oss, og i alle fall her inne spiser mer enn nok protein både for å tilføre kroppen nok og føre kroppen inn i positiv proteinbalanse.Kroppen trenger heller ikke så vanvittige mengder protein pr måltid. Den tar det den trenger og lagrer resten til senere bruk, fordi kroppen er smart, den er en finjustert maskin og er ingen idiot. Tarmene har en viss transportkapasitet for aminosyrer og peptider, samt en enzymatisk nedbrytningskapasitet som, dersom den overskrides, fører til at proteiner og aminosyrer ligger på vent for opptak. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-664904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BluebearWebcoaching Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 skulle gjerne hatt litt synspunkter på åssen jeg skal få til et kosthold som funker. jeg kan endel om kosthold og trening, men i det siste har jeg gått i fella og latt meg forvirre av "alle".... spise hva til hvilke tider? etter og før trening? er det forsjell på kardio og styrke økt? mengde, det er mitt største problem, mener jeg....jeg spiser ikke junk, men for mye.... trene færre dager i uka? info: jente 26 år. 170 cm, 78 kg. trener 5- 6 ganger i uka, 3 styrke, 2 ren cardio med 1 lang kjøring og en intervall, og danser ca 2 timer i uka. ellers studerer jeg. mål: lavere fett% liker et kosthold som er lav på karbo, men har lest mer og mer om at man bør øke de dagene man trener. spiser ca 1,5 g protein pr.kg, holder meg til hvitt kjøtt, mye grønt, bær, cc. men blir usikker på dette med karbo. og kalorier. har ligget på alt fra 1300, som jeg er konstant sulten på, og 1600 som jeg syns burde være greit, men det funker ikke over tid. trener litt inspirasjon, og konkrete råd=) 1. Spise hva til hvilke tider har i all hovedsak liten betydning i forhold til totalt inntak i løpet av dagen. Det kan du regne ut her Calorie Calculator. Karbohydrat / fett og protein justerer du etter dine behov og preferanser. 2. Etter og før trening har lite å si. Dette forutsetter at du har spist et måltid ca 3 timer før (om ikke kan du innta 20g protein fra pulver eller 5g BCAA med en liten frukt). Etter trening holder det å spise et måltid. Forutsetter også total inntaket i løpet av dagen. 3. Det spørs, men i all hovedsak ikke nevneverdig betydelig for en normal person. Unntaksvis kan man ta frem ting som "trener to økter om dagen" "trener ekstrem langdistanse". 4. Mengde? Mat? Se nr 1. 5. Trening = hva du gjør det til. 7 økter med styrke? For mye. 7 økter kardio? For mye. Du bestemmer selv hva du vil trene. Om du liker kardio, tren kardio og suppler med styrke. Liker du styrke - tren styrke. 3-5 økter holder, totalt. Dette varierer. Husk: Flere økter --> Flere kalorier. Nei, du må ikke spise 1200 kCal og trene kardio 2 ganger dagen. Legg fokus på treningen du ELSKER å gjøre. Dansing og styrke f.eks. Om du vil trene mer enn 5 ganger, for all del, men husk da på at det krever at du spiser mer. 3 dager styrke, 2 dager dans og 1-2 dager kort-intervaller synes jeg er mer enn nok. Kardio er ikke nødvendig om du virkelig ikke liker det. Om du har behov for det pga dansingen kan du kjøre på med et par økter.. eller du kan kjøre styrketrening i sirkel! 6. Hvor mye du bør innta av hvert næringsemne spørs på treningen din. Å øke karbo med ca 50g på dager du trener styrke (ca forbruk) er ikke feil. Mer om du trener mer, om du føler du har behov for det. Protein: 1.8-2.2g pr kg og høyere varierende på hvordan du reagerer på mat Karbo: 2-2.5g pr kg på fridager og 3-3.5g pr kg på treningsdager.. dette kan også variere (kroppsvekt, personlig erfaring, reaksjon på karbohydrat osv) Fett: 1-2g pr kg.. varierende på hvordan du reagerer på mat, kroppsvekt osv Kcal: Mer om du trener mye, mindre om du sitter stille. Ta utgangspunkt i kCal og deretter regn ut ved å bruke kroppsvekten din ca hvor du bør begynne å eksperimentere. Korn, frukt, laktose --> Alt ettersom hvordan du reagerer på denne type mat. Kosttilskudd:Det meste er fullstendig unødvendig, men BCAA, proteinpulver, vitamin D, kreatin og eventuelt koffeintabletter kan være greit å ha stående om anledningen skulle "oppstå". Prøv i all hovedsak å basere deg på MAT. Om det er vanskelig, suppler. F.eks jeg er ikke fan av å spise tidlig, men liker å innta noe næring. Dermed lager jeg proteinkaffe av cocosa, proteinpulver og kaffe. Kjempefin start på dagen. Deretter spiser jeg vanlig.. lunsj er egg, fet fisk osv. Om jeg skulle anbefalt noe ville det vært bio-rytme (Biorytme diett - Gå ned i vekt uten å oppgi alt det gode). Det må du likevel se an ifh til personlige preferanser. Føl deg fri til å spørre mer på innboks, da er det lettere å prate. Nøkkeloppsummeringer: Kardio, styrke, dans eller annet.. velg det du liker best. Suppler litt med styrketrening.Måltidsfrekvens er ubetydeligMengde foran timing. Total inntak er viktigst.De fleste tilskudd har latterlig lite å si og er sterkt overdrevne.Du bør ha oversikt over hva du spiser til en viss grad. Det kan gjøre ting enklere. Jeg liker Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com dette kan dog gjøre vondt verre. Bruk kun om ting står stille eller for å sjekke hvordan ting er "en dag i blant". Om du liker å ha kontroll, uten at det blir en "tvang" kan du ha en mer oversiktlig plan.Metthetsfølelse sier faktisk mer enn mye!Har du søtsug / saltsug / kalorisug bør du øke en eller annen matvare.Alltid vit hvorfor du gjør noe. Hvorfor trener du styrke? Hvorfor langdistanse fremfor kort distanse? Hvorfor spise så lite? Hvorfor så mye? Da er det lettere å finne en "falsk" begrunnelse og gjøre smartere valg! Live and learn.. live and learn!Tid.. tid.. tid. Kontinuitet er veien til suksess. Eliza, Lotta, M. M og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-664907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleksander93 Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Fett og proteiner gir også energi, hvorav den ene av disse to foretrekker kroppen å ikke omdanne, mens den fortrekker å omdanne den andre. Gjett hvilken. Kanskje TS faktisk LIKER å spise lavere karbo? Proteinene skal nedbrytes. Det er når det er mer nedbryting enn tilførsel at vi har ett problem. Dette kalles enkelte og fint proteinbalanse. De fleste av oss, og i alle fall her inne spiser mer enn nok protein både for å tilføre kroppen nok og føre kroppen inn i positiv proteinbalanse.Kroppen trenger heller ikke så vanvittige mengder protein pr måltid. Den tar det den trenger og lagrer resten til senere bruk, fordi kroppen er smart, den er en finjustert maskin og er ingen idiot. Tarmene har en viss transportkapasitet for aminosyrer og peptider, samt en enzymatisk nedbrytningskapasitet som, dersom den overskrides, fører til at proteiner og aminosyrer ligger på vent for opptak. Karbohydrater kan hjelpe til med å bevare muskelmasse under en cut ettersom det forhindrer proteinnedbrytningen. Det er ingen hemmelighet at et godt inntak av karbohydrater gir mere energi og ytelse i treninga, spørsmålet mitt var hvorfor hun liker å spise lavere karbo, det er jo mange myter om hvor bra lavkarbo er osv men det er jeg uenig i, og etter min mening er det livsstil som er vanskelig å følge i lengden. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-664911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
M. M Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Hva dere mener og ikke hører vel kanskje ikke hjemme i en tråd hvor trådstarter allerede er forvirret. Vegard L 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-664913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas O Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Heisann! Jeg har er på farten nå, kan komme med et bedre innlegg i kveld, men kort og enkelt spiser du altfor lite i forhold til aktivitetsnivået ditt, og du kommer ikke så langt med et så lavt inntak over tid, 13-1600 kan jeg med all verdens trygghet si at er for lite. Vegard L og Jaffa86 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-664919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BluebearWebcoaching Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Karbohydrater kan hjelpe til med å bevare muskelmasse under en cut ettersom det forhindrer proteinnedbrytningen. Det er ingen hemmelighet at et godt inntak av karbohydrater gir mere energi og ytelse i treninga, spørsmålet mitt var hvorfor hun liker å spise lavere karbo, det er jo mange myter om hvor bra lavkarbo er osv men det er jeg uenig i, og etter min mening er det livsstil som er vanskelig å følge i lengden. Karbohydrater gir ikke nødvendigvis mer ytelse og energi i treningen. Det må sees i lys av mange faktorer. Ja, karbohydrat kan være veien mot økt bevaring av muskelmasse.. men det finnes mange flere faktorer som spiller inn her: KroppsvektFormål med treningIndividuelle variasjoner i behovAktivitetsnivåGlykogenstatusPersonlig ønskeosv Det handler ikke om hva DU mener. Det handler om hva som kan bevises / motbevises eller faktisk er sant i praksis for den enkelte person. Dette betyr ikke at du ikke kan ytre din mening på noen måte, men du kan ikke kaste ut din mening mot en person som allerede er forvirret. Hva hjelper det? Du kan heller fortelle hva du mener og hvorfor, men belyse at det finnes flere alternativer! Det er min personlige mening iallefall. Hva som passer for hvem er helt individuelt. Generelt jeg enig i at karbohydrat har sin rolle, men mengde og behov må sees i kontekst av individet. 80 kg med 30% kroppsfett og stillesittende livsstil --> Ikke behov for spesielt mye80 kg med 15% kroppsfett og mer aktiv livsstil --> Mer behov80 kg med 7% kroppsfett og aktiv livsstil --> feed this man! Her kan man også begynne å prate om refeeds etc. Det er ikke slik at man blir katabol etter en liten periode med "lite" karbohydrat. Hvordan karbohydrat / protein / fett påvirker hormoner (og dermed energi og sultfølelse) er altså VELDIG relativt. Personlig setter jeg inn karbohydrat, i hovedsak, til siste måltid til mine klienter. Med individuelle variasjoner selvsagt. Eliza, melis1988, M. M og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-664922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleksander93 Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Det handler ikke om hva DUmener. Det handler om hva som kan bevises / motbevises eller faktisk er sant i praksis for den enkelte person. Dette betyr ikke at du ikke kan ytre din mening på noen måte, men du kan ikke kaste ut din mening mot en person som allerede er forvirret. Hva hjelper det? Du kan heller fortelle hva du mener og hvorfor, men belyse at det finnes flere alternativer! Det er min personlige mening iallefall. Selfølgelig handler det ikke om hva jeg mener, jeg spurte bare hvorfor hun liker et kosthold som er lavt på karbohydrater, ettersom karbohydrater har mange fordeler. Det var jo nettopp det jeg gjorde - jeg fortalte hva jeg mener og hvorfor og at det finnes flere alternativer Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-664948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Er på reisefot i dag og har bare tilgang til telefonen. Kan derfor komme med et utfyllende svar senere i kveld, dersom Thomas ikke har rukket å svare innen da. Til resten: en diskusjon om karbohydratmengde er vel ikke passende når trådstarter for det første trives med et lavt inntak og for det andre sier hun er forvirret? Gode råd starter med utgangspunkt i den informasjonen dere blir gitt FatUnicorn og Sky 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-665042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BluebearWebcoaching Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Er på reisefot i dag og har bare tilgang til telefonen. Kan derfor komme med et utfyllende svar senere i kveld, dersom Thomas ikke har rukket å svare innen da. Til resten: en diskusjon om karbohydratmengde er vel ikke passende når trådstarter for det første trives med et lavt inntak og for det andre sier hun er forvirret? Gode råd starter med utgangspunkt i den informasjonen dere blir gitt Det var ingen diskusjon og gode råd er blitt gitt (både med og uten karb). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-665057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Det er noe som heter å møte folk der de er, en grei leveregel i en rådgivningssituasjon Gamla 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-665060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BluebearWebcoaching Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Det er noe som heter å møte folk der de er, en grei leveregel i en rådgivningssituasjon Her må du utdype. I hvilket punkt har jeg IKKE møtt denne personen? Jeg har besvart alle spørsmål og gitt en konsis tilnærming basert på nøyaktig hva hun ville ha og forklart at alt handler om personlige preferanser osv. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-665061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Ikke ta ting så personlig, det var et generellt utsagn, ikke tilsiktet deg personlig. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-665068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 skulle gjerne hatt litt synspunkter på åssen jeg skal få til et kosthold som funker. jeg kan endel om kosthold og trening, men i det siste har jeg gått i fella og latt meg forvirre av "alle".... spise hva til hvilke tider? etter og før trening? er det forsjell på kardio og styrke økt? mengde, det er mitt største problem, mener jeg....jeg spiser ikke junk, men for mye.... trene færre dager i uka? info: jente 26 år. 170 cm, 78 kg. trener 5- 6 ganger i uka, 3 styrke, 2 ren cardio med 1 lang kjøring og en intervall, og danser ca 2 timer i uka. ellers studerer jeg. mål: lavere fett% liker et kosthold som er lav på karbo, men har lest mer og mer om at man bør øke de dagene man trener. spiser ca 1,5 g protein pr.kg, holder meg til hvitt kjøtt, mye grønt, bær, cc. men blir usikker på dette med karbo. og kalorier. har ligget på alt fra 1300, som jeg er konstant sulten på, og 1600 som jeg syns burde være greit, men det funker ikke over tid. trener litt inspirasjon, og konkrete råd=) Med ditt aktivitetsnivå så burde du på ingen måte beveget deg under 2000 kcal. Å spise 13-1600 er definitivt for lite, og vil med stor sannsynlighet ikke fungere for deg i lengden. Hva er målene dine? Skal du ned i vekt, og evt hvor mye? ' Matvarene du baserer kostholdet ditt på er veldig fornuftige. Denne artikkelen kan passe dine preferanser ganske så bra tror jeg: En kort innføring i lavkarbokosthold og tilpasning til din livsstil | Frisk og Funksjonell Når det gjelder måltidsfrekvens og tidspunkter så vil det hovedsakelig være dine egne preferanser som bestemmer hva som vil fungere best for deg. Det nytter f.eks. ikke å tvinge seg til å spise hver 3. time om man absolutt ikke trives med det. Å finne en måltidsrytme som passer deg og din hverdag er en stor del av nøkkelen for å få til varige endringer! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-665369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaffa86 Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 tusen takk for mange gode svar, og tankevekkere. setter sååå pris på det =) funnet ut at jeg må litt tilbake til basic. 2000 kcal, var det jeg fikk tildelt for noen år siden da jeg gikk ned ca 30 kg...det er 10 disse som nå er tilbake, og skal bort !! da brukte jeg dagbok, så fra idag er jeg tilbake til det på kaloridagboka.com. kommet opp i ca 1700 idag, noe som enda er for lite, av disse forsvant 850 på trening, (2 timer spinning). er nok gått i fella på å skulle spise lite kcal, så mindre og mindre....så er dt jo nesten ikke noe igjen til slutt... fordelingen er idag, inkl kvelds om ikke er spist enda :karbo 102 g fett 32 g, for lite?? protein 165 g skal lese den artikkelen Vegard Lysne =) , og målet er å komme ned på ca 70 kg igjen, om det er 68, eller 70 er ikke nøye, men kroppen vil gjerne være der jeg er nå...MEN DET VIL IKKE JEG! men det skal også være sagt at speilbilde, er viktigere enn vekta.... ser fler av dere kommenterer rundt det at jeg liker mindre karbo. det er karbo når det kommer i form av brødskiver, potet,pasta, ris, føler ikke jeg blir mett, bare fysen på noe mer, og magen romler og bråker...så det er ikke ting jeg savner i dt hele tatt, flere år sidn jeg spiste ei brødskive e.l. men karbo fra grønt og frukt er jeg ikke redd for. men som jeg skrev i starten vurderer jeg ta inn byggris, LITT havregryn.. vet at nøtter er en fin kilde, men det er som godis for meg, kan ikke ha det i skapene... og en ting til, hva er egentlig BCAA? kommer stadig over dette..... =) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-667672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Trives du med mindre karbo, så spiser du slik. Ferdig snakket. Symptomene du nevner er vanlige for de som sliter med irritabel tarm, som det kan være du har litt små tendenser til. Har skrevet en artikkel om dette tidligere: Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell Men, når du først kutter ned på karbohydratene, så blir fettet viktigere. Jeg ville ikke gått under 1g/kg med fettet. BCAA står for Branched Chain Amino Acids (forgreinede aminosyrer). Dette er de tre essensielle aminosyrene valin, leucin og isoleucin. Så lenge du spiser tilstrekkelig med protein, noe du gjør, så er ikke dette noe du skal tenke på i det hele tatt! Jaffa86 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-667889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleksander93 Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Men kan ikke en årsak til irritabel tarm være for lite fiber? Kan være vanskelig å få i seg nok fiber med bare 100g karbs, eller? Da tenker jeg at grønnsaker blir dessto viktigere ihvertfall. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-667921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Men kan ikke en årsak til irritabel tarm være for lite fiber? Kan være vanskelig å få i seg nok fiber med bare 100g karbs, eller? Da tenker jeg at grønnsaker blir dessto viktigere ihvertfall. Heller motsatt melis1988 og Aleksander93 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17447-n%C3%A5-er-jeg-forvirret-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-667923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.