Gå til innhold

Hva spiser jeg før en konkurranse?


Sara Victoria

Anbefalte innlegg

Jeg spiser et kosthold som består av veldig næringfull mat. De meste av karbohydrater kommer fra bær, grønnsaker og melkeprodukter. Spiser ikke ris, pasta, potet eller hvetemel.

Så jeg lurer på hva jeg skal spise dagen før /under konkurranse i styrkeløft? Burde jeg ha noe ekstra karbohydrater f.eks? Vil ikke spise noe som gjør at kroppen samler så mye vann heller før veiing.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser et kosthold som består av veldig næringfull mat. De meste av karbohydrater kommer fra bær, grønnsaker og melkeprodukter. Spiser ikke ris, pasta, potet eller hvetemel.

Så jeg lurer på hva jeg skal spise dagen før /under konkurranse i styrkeløft? Burde jeg ha noe ekstra karbohydrater f.eks? Vil ikke spise noe som gjør at kroppen samler så mye vann heller før veiing.

:)

Hva spiser du før trening? Om du har funnet et måltid du pleier å spise før trening og som fungerer for deg, er nok dét det beste å spise. Ellers er det jo bare å fylle på med raske carbs. Polarbrød med nugatti, boller osv. pleier å være på menyen til Karen før konkurranse :D

Om du har innveiing tidlig kan du kutte vannet fra 17-18 tiden dagen før, og ikke spise eller drikke noe før du har innveiing. Litt ugreit om innveiingen er etter klokken 10, da. Etter det er det bare å drikke alt du klarer (nesten, kjipt å måtte tisse mellom løftene), og spise alt du orker (nesten, samme grunn som med vannet). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk reagerer på banting/vannkutting forskjellig, men av alle jeg har snakket med har ikke det vært noe stort problem, såfremt man ikke har innveiing klokken 15 på dagen og våkner grytidlig med konkurransenerver. Også veldig greit om innveiingen begynner 2 timer før stevnestart, og ikke 1 time som du nevner nano.

Hvor lenge før man kutter kommer an på hvor mye man må kutte, rett og slett. Ligger du 1,5-2kg over vektklassen du sikter på, er det greit å sikte inn på hvertfall 15-16 timer, inkludert mange timers søvn. Har man flere kilo å gå ned, er banting og badstu/sykling/jogging i full oppakning nesten obligatorisk å regne. Mye salt er heller ikke å foretrekke dagen før konkurranse. Bo Bergan har sikkert noen gode erfaringer å dele her.

Som med alt annet matinntak er det greit å begrense seg før konkurransen begynner (mtp. at det er ugreit å måtte gå på do med utstyret på), men akkurat hvor mye og hva er noe man må finne ut av på egenhånd gjennom erfaring, da dette varierer fra person til person.

Om man er usikker på hvordan man reagerer på banting, prøv det en gang da vel. Kutt vanninntak x antall timer, og drikk og spis som du ville gjort før en konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres fornuftig ut, skal jo debutere på samme stevne som deg, der er vell innveiingen 1500 :)

Tenkte jeg skulle prøve å kutte vann en dag for å se hvordan det går, men det blir nok ikke noe problem å komme seg innenfor vektklassen. Ser heller ikke grunn til å gå ned unødvendig mye nå, så greit å ha muligheten til å kutte vann.

Kan se for meg at utristet cola + ris er en grei combo før konkurranse ! Får prøve meg litt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror det, stevnestart er vel 17 i alle fall :)

Så lenge det ikke er noe problem å holde klassen er det ikke noe vits, hvertfall når innveiing er såpass langt utpå dagen. Eventuelt kan du tømme glykogenlagrene ila uken ved å holde carbs til et minimum til etter innveiing, de fyller seg fort opp igjen og er vel en 400 gram om du får det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror det, stevnestart er vel 17 i alle fall :)

Så lenge det ikke er noe problem å holde klassen er det ikke noe vits, hvertfall når innveiing er såpass langt utpå dagen. Eventuelt kan du tømme glykogenlagrene ila uken ved å holde carbs til et minimum til etter innveiing, de fyller seg fort opp igjen og er vel en 400 gram om du får det til :)

Kutter heller vann enn å kutte karbs. Har prøvd og holdt karbohydratinntaket lavt før (PSMF) og jeg blir rett og slett ødelagt av det, så akkuratt det er uaktuelt :)

Tenker jeg kommer til å gå ned slik jeg ligger stabilt på 92kg om morgenen, føler det er best å vær på det sikre siden nå og heller fikse og trikse litt etter hvert når jeg får litt erfaring. Er ikke så ekstremt viktig om det blir 510 eller 515kg sammenlagt liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, PSMF er jo et enormt underskudd, det trenger du ikke være selv om carbs holdes lavt :) Men det er jo opp til deg så klart!

Blir morosamt uansett, glær mæ til stevne!

Ja, såklart, det blir jo annerledes, men vil ikke risikere at siste uke blir dritt pga lav karbo-inntak, kunne alltids prøvd ut det også, men det krever litt mer så tenker det er best å holde det enklest mulig :)

Ja, det blir gøy ! Skal på RM og se på i helgen så det også blir forsåvidt spennede, og veldig greit å se hvordan det fungere i RL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger et stevne 16. Februar og ligger nå på 97 kg i morgenvekt.

Det git meg 4 kg å miste... Det er forsåvidt ikke særlig vanskelig. Problemet er å ikke miste punch på veien ned.

Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gå for, men har kuttet på karbs nå og så får jeg se. Har jeg morgenvekt på 94.9 den 15. Februar, så går jeg for å løfte i -93.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Nicolai skriver så reagerer folk veldig forskjellig på å kutte vann og mat før konkurranser, selv gjør jeg mine beste konkurranser hvis jeg kan spise meg litt opp siste uken før konkurransen, mao legger opp til å ligge et par kg under vektklassegrensen i tiden før konkurransen, for så å spise meg opp siste dagene. Jeg blir både svimmel og uvel hvis jeg må kutte mye vann eller bante. Mao, jeg liker å spise et skikkelig måltid kvelden før konkurranse, og en skikkelig frokost før innveiing, og så mye mat og drikke etter innveiing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man ha en oppkarbingsdag før konkurranse?

Om du ikke skal presse deg ned til en vektklasse, kan du godt gjøre det, men hvis du har godt med karbohydrater i kosten til vanlig vil du nok ikke få noen heftige effekter av det, men det kan absolutt gi et godt trykk til dagen etter, så lenge maten på konkurransedagen står i stil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sara Victoria:

For mye å lese, så jeg bare svarer på spørsmålet i første innlegget. Hva jeg spiser avhenger av hvordan jeg ligger an i forhold til vektklassene. Tidligere løftet jeg i (det som da het) -75, men veide noen kilo mer til daglig. Foran mindre konkurranser kutta jeg ut salt og noe ned på væskemengden de/den siste dagene/dagen for å komme meg ned. Foran større stevner, f. eks. NM, la jeg opp til et kosthold som gjorde at jeg holdt vekta konstant. Ble mye ris og kylling i flere uker før konkurranse fordi jeg da visste hvordan jeg responderte rent vektmessig. Ble samme mat og samme mengde over lengre tid. Forferdelig trist, men det fungerte for meg.

Nå løfter jeg i -83, men veier rundt 80kg. Det medfører at jeg kan spise omtrent hva jeg vil. Det viktigste for meg, i og med at jeg ikke bruker kosttilskudd, er at jeg får i meg nok av alt. Jeg unner meg det meste, men forsøker å spise bra i ukedagene. Før konkurranse, spesielt hvis det er styrkeløft, karber jeg opp med langsomme karbohydrater. Jeg passer også på å være godt hydrert før konkurranse.

Etter innveiing spiser jeg igjen karbohydrater og passer på å få i meg nok væske. Er det styrkeløftstevner spiser jeg også mellom de ulike øvelsene, og det er vanlig for meg å ha med cola, kjeks, sjokolade o.l. Jeg spiser og drikker dette før markløftdelen hvis det har tatt lang tid. Dette fungerer fint for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Stjeler denne jeg. Hva spiser dere under stevne for å holde energien oppe ?

Jeg skal være med på mitt første stevne i morgen og er litt usikker på hva jeg burde få i meg mellom løftene. Sist jeg testet tunge løft på bøy, benk og mark hadde jeg brukt opp all energien da jeg kom til markløftet og var ikke i nærheten av å få opp de tyngste vektene. Hva slags påfyll burde jeg ha med ? Jeg har veldig lyst å sette ny pers i mark, men tviler på at det går om jeg ikke får i meg noe underveis.

Håper noen rekker å svare før jeg skal i ilden i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...