Gå til innhold

Hva spiser jeg før en konkurranse?


Sara Victoria

Anbefalte innlegg

Sjokolademelk/kaloririke energidrikker (eventuelt cola som allerede nevnt), rosiner med sjokoladetrekk, potetgull i tillegg til sjokolade og kjeks som også nevnt over her.

Egen stevneerfaring viser at det er viktig å ikke glemme å spise og at man holder seg unna mat som ikke er kaloritett. Det er vanskelig nok å spise på stevner (mitt fokus er ikke på mat) og for å klare å holde fokus helt til markløften, så er det lettest å få i seg nok kalorier i løpet av stevnet ved å spise kjeks, sjokolade, sjokolademelk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tine sine iskaffe-varianter er gode. Bra med koffein og kjappe sukkerarter.

Gjerne banan eller "skoleboller"/kokusboller rett etter innveiing. Sjokomelk.

Men - kan jeg spise et par timer før stevnet uten å fucke opp vekt-klasse-kravet, så er det i første rekke proteiner og fett som gir meg energi til å holde koken gjennom hele stevnet. Egg og Bacon på grovt brød, f.eks. Eller spareribs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette blir riktig å sammenligne men kanskje det kan brukes av styrkeløftere med en egen vri?

I AF er saltinntak og vannkutting helt vesentlig for å se tørr og hard ut på scenen og samtidig kunne prestere best mulig. Det mest vanlige er å ha stålkontroll på saltinntak de siste 4 dagene før konk, unngå all mat som har salt i seg, mål opp 1 ml salt som fordeles utover dagen. Mengden er ikke veldig viktig, det vesentlige er å holde nivået jevnt for å få best mulig resultat av å kutte vannet dagen før. Før innveiing kan man sippe lett på flaska men ikke noe mer enn det, for så å rehydrere så fort innveiing er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at det å junke skikkelig etter innveiing på stevnet egentlig ikke er noe særlig hvis man vil prestere maks gjennom dagen. Er det ikke mer kurant med en ålreit miks av både makronæringsstoffer og lav/høy GI-karbs i en energitett pakke? Jeg bare spør, egentlig, jeg har aldri løftet på stevne før og er nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener Indiska har sagt noe om å bøtte nedpå med energidrikker i løpet av stevnet for å holde trøkket oppe. Worth a shot.

Stemmer det, redbull/burn gjør susen. Sparer den dog til markløften, sånn at jeg crasher etter jeg er ferdig med alle øvelsene. Er jeg eksepsjonelt sliten eller det er lang pause mellom øvelsene, tar jeg en før benken også. Som oftest blir det liten redbull før benk, og stor burn før mark :D Jeg velger de uten tilsatt sukker, men det får være opp til hver enkelt. Ellers spiser jeg bananer, druer, drikker yt og spiser honning og yoghurt. Unngår karbohydrater fra korn, ettersom de tynger i magen. Spiser gjerne tre-fire brødskiver til frokost, men under stevnet holder jeg meg til nevnte matvarer. Etter stevnet spiser jeg stort sett alt jeg kommer over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...