Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du misforstår, det er ikke meningen at dette skal være en "se hvor mye flinkere jeg er enn deg til å lage mat"-greie, men heller en oppfordring til å ta del i de oppskriftene jeg legger ut her:)

Jeg skriver ikke i denne tråden for min egen del,jeg kan jo lage disse greiene rimelig greit fra før av,men håpet bak gjennomgangen og bildene er nå at flere får lyst til å prøve noe annet enn diplom-is og proteinfluff:)

Ved neste livskrise og jeg trenger å spise bort følelsene mine, så skal jeg prøve ut noe fra denne tråden!

Jeg misforstod ingenting. Jeg vil bare ha dobbelt opp :p

Oh you sneaky bastard you. Ville ikke overrasket meg det spor om du i tillegg laget deg en dobbelt porsjon selv uten å si ifra,så du kunne få quadruppel-gainz.

Om du legger ut en oppskrift på noe digg fromasj av noe slag lover jeg å lage og dokumentere underveis! Jeg etterlyser oppskrifter uten sjokolade! Gi meg bær og sitrus! Kanskje noe digg med pære?

Her gikk vi mot strømmen ja,makan!:p

Men fromasj skal vi selvfølgelig klare;)

Annonse

Her gikk vi mot strømmen ja,makan!:p

Men fromasj skal vi selvfølgelig klare;)

Er egentlig enig, ja...

Jeg vil ha friske desserter :p

i likhet med Nordicnibbler (hvem faen er det egentlig?!) så synes jeg ofte at sjokoladedesserter blir "too much".

Greit hvis det ikke er en dessert, man bare noe til kaffen... men etter en ordentlig middag så er jeg lite mottakelig for en heavy dessert.

Kan man fremme forslag om middagsmat også, eller snakker vi bare dessert her Aurelius?

Jeg har blant annet noen andelår, andeconfit (elsker and), hjortecarre og lamme kulotter liggende hjemme.. :love:. Hvis du har noen fete oppskrifter til hovedrett, passende forrett og evt dessert, så kan jeg jo gjøre et forsøk på å gjenskape magien :cool:

Kan du forklare "velveting" som brukes i det kinesiske kjøkken? Jeg skjønner hvordan jeg gjør det, men ikke helt hvorfor det blir bedre? Fungerer det bare på tynne skiver og skal en ikke brune kjøttet, bare gjennomvarme det?

Slik jeg forstår det bruker man velveting (takk for tipset forresten,aldri hørt om denne metoden før:D) som en preppemetode for mat som skal møte sterk varme. Denne maten må nødvendigvis ha stor overflate:volum for å bli stekt ferdig inni uten at overflaten blir svidd.

Eggehviten og maizennaen vil danne en hinne rundt det du velveterer, om maizennaen holder eggehviten til kjøttet, hvorhen så man delposjerer det man trenger og eggeproteinene koagulerer , eller om eggehvitene holder maizennaen fast så den får gelatinisert seg med sherryen, vet jeg ikke.

Det ser ut til å være en slags panering for ting som først kan gjennomkokes forsiktig,før de skal friteres, som fuktighetsbevarer.

Dette må jeg leke litt med, kanskje det kan brukes på pommes frittes, eller fritert fisk?

åååh, for en fiin tråd! Mat OG katter! :rolleyes:

Jeg lurer på om du har en god oppskrift på pulled pork? :)

Pulled Pork skal man klare å finne en oppskrift på ja,gi meg noen dager så jeg får rotet igjennom bøkene,så skal jeg se hva jeg får til.

Annonse

Du har ikke tilfeldigvis en god oppskrift på hjemmelaget bearnaisesaus? :whistle: Er veldig glad i tykk, god og kremete bearnaise, men omtrent alle oppskrifter jeg finner fører fram til ganske tynne sauser.

Det har jeg,eller,jeg kan prinsippene bak, som forteller meg hvilke endringer vi kan gjøre for å gi deg bedre resultat:)

Det som gjør at sausen blir tykk er hovedsaklig at du har oppi nok smør.

Så hvis sausen ikke blir feit nok må smørmengden økes. Hvis jeg husker riktig kan man bruke så mye som en halvliter klaret smør på to eggeplommer,det burde være nok smør til at sausen blir feit nok, og at du sitter igjen med litt råvarer til neste gang :)

Det har jeg,eller,jeg kan prinsippene bak, som forteller meg hvilke endringer vi kan gjøre for å gi deg bedre resultat:)

Det som gjør at sausen blir tykk er hovedsaklig at du har oppi nok smør.

Så hvis sausen ikke blir feit nok må smørmengden økes. Hvis jeg husker riktig kan man bruke så mye som en halvliter klaret smør på to eggeplommer,det burde være nok smør til at sausen blir feit nok, og at du sitter igjen med litt råvarer til neste gang :)

Da prøvde jeg meg på hollandaise for første gang i dag, og den ble god og tykk med masse smør i ^^, Og nå er ingredienser handlet inn til å lage hjemmelaget bearnaise til biffen i morgen kveld :)

Da prøvde jeg meg på hollandaise for første gang i dag, og den ble god og tykk med masse smør i ^^, Og nå er ingredienser handlet inn til å lage hjemmelaget bearnaise til biffen i morgen kveld :)

Anbefaler forresten å prøve denne sausen her. Den er fantastisk god

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/03/30/AR2010033000840.html

Anbefaler forresten å prøve denne sausen her. Den er fantastisk god

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/03/30/AR2010033000840.html

Oooh.. Spennende ;) Har blitt stadig mer nysgjerrig på matlaging, og ganske så inspirert etter å ha hatt maraton med Masterchef Australia de siste dagene. Masse nyttige tips å få med seg.

• 1 år senere...

Allright da. Har hatt litt ekstra bakeglede i det siste, så hva passer vel da bedre enn å leke litt med maten?

Denne gangen er det Kanelboller som står for tur. Oh yes. Perfekt verktøy for de som i disse dager prøver å selge huset for mest mulig penger.

Ingredienser:

Bollene:

10 egg.

120g sukker

350g smør

400g kulturmelk

Hvetemel

1 pakke tørrgjær

1 dæsj salt.

Fyllet:

1 pk. Demerarasukker

Vanlig sukker

Kanel

Smeltet smør

Glasuren:

400g Philadelphia(to vanlige bokser)

1 Vaniljestang

Melis.

2 dæsjer Kulturmelk/yoghurt/kefir.

Utstyr

Håndmikser/mixmaster med deigkrok

Kjevle

Stekebrett

Ovn

Pensel

Kjøkkenvekt

Fremgangsmåte:

Skill 8 egg. Ta vare på hvitten(vi bruker disse til noe annet noe, senere) Smelt smøret i en kjele. Sett til side.

8 eggeplommer + 2 hele egg + sukker, 180g smeltet smør og kulturmelk vispes jevnt i en bolle.Tilsett tørrgjær og salt under omrøring.

Den observante leser vil ha lagt merke til at jeg ikke har spesifisert hvor mye mel som skal til.Dette fordi...jeg egentlig ikke vet. Den originale oppskriften var på amerikansk, og ameritards måler ting etter volum, ikke vekt, når de baker,så det blir upresist uansett.

Jeg brukte... litt under ett kilo et sted, det kan hende du må bruke mer,eller det kan hende du må bruke mindre.

Tilsett mel litt etter litt helt til deigen slutter å være klissete, men den skal fremdeles være bløt og myk. Tenk den skal føles som å ta på en skikkelig digg pupp. Det er bedre om den er litt for bløt,enn litt for hard.

La heve til omtrent dobbel størrelse.

Kjevle så deigen ut til den er så tynn som du vil ha den. Pensle med resten av smøret du smeltet tidligere.

Bland ca 1/2 pakke demerarasukker med så mye vanlig sukker og så mye kanel du føler for. Strø dette oppå smøret. Ikke vær gnien med mengden her.

Deigen skal forsiktig rulles sammen til en pølse, start midt på og jobb deg utover med fingertuppene.

[ATTACH]161700[/ATTACH]

Kuttes til passe tykke kanelboller, som så legges på bakepapir på brett og heves. Du får ca 12 stykk på et vanlig stekebrett. Dette virker kanskje litt lite, men husk at de trenger rom til å vokse, både til heving og når de stekes.

post-2517-14441001375409_thumb.jpg

Protip: Legg brettene inne i kald stekeovn, kok opp ~1 liter vann i en kjele, hell vannet i en stor og åpen ildfast form, sett denne inn nederst i ovnen, og lukk døren. 30 min senere er bollene perfekt hevet

.

[ATTACH]161704[/ATTACH]

Melisglasur er godt, men philadelfiaglasur er bedre. Derfor pisker vi 400g Philadelphia sammen med frøene fra 1/2/3 vaniljestenger, en passelig dæsj med kulturmelk/yoghurt/kefir, og sper på med melis til det smaker digg og har en konsistens du er fornøyd med..

Når bollene er ferdig hevet, stekes de i ovn på ca 160-180*c til de er ferdige. Sjekk rundt 15 min og ta en sjefsavgjørelse deretter. Ta ut av ovn, og la kjøles av på benken. Hell så over glasur,server, og få instant-karma fra roomies/ektefelle/tinderdæjt/kjæreste/katter

.

post-2517-14441001387659_thumb.jpg

[ATTACH]161709[/ATTACH]

Denne oppskriften gir deg ca.. 25-26 store kanelboller. pluss litt scraps.

*host* Lavkarbo *host*

[ATTACH]161708[/ATTACH]

post-2517-14441001369739_thumb.jpg

post-2517-14441001372538_thumb.jpg

post-2517-14441001378602_thumb.jpg

post-2517-14441001381428_thumb.jpg

post-2517-14441001384439_thumb.jpg

post-2517-14441001390301_thumb.jpg

post-2517-14441001393259_thumb.jpg

post-2517-14441001396615_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...