Gå til innhold

"Skadelig" dårlig knebøy?


Synan

Anbefalte innlegg

1. YouTube "adduktor stretch" eller "dynamic adduktor stretch". Dette bør fikses umiddelbart da mangel på abduksjon kan føre til svak glut medius bl.a. og dermed får du bare mer problemer bl.a. med stabilitet i hofte og knær. Da har du plutselig en hel myriade med problemer.

Forresten, mener du med dette at jeg ikke bør bøye sånn jeg er nå? Eller kan jeg fortsett som jeg er og jobbe med dette i tiden framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, da har jeg prøvd å få inn litt av det som har blitt sagt. Mye lettere å ha det i hodet enn å få alt til å skje på en gang! Såpass mye ble det å tenke på at jeg brått glemte det viktigste, nemlig å faktisk presse fra idet jeg skulle opp :hilarious: Men dersom man ser bort i fra litt overraskelses-vingling på fjerde rep, hvordan ser det ut? Er jeg nærmere eller lengre unna en ok bøy?

Squater forøvrig til litt høyere boks enn sist, og ser ut til å ende opp på parallell. Fikser dette (såvidt jeg kan se) uten å buttwinke, så bør jeg fortsette med denne dybden til jeg har fiksa opp i mobiliteten? Eller skal jeg gå hakket dypere allerede nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, mener du med dette at jeg ikke bør bøye sånn jeg er nå? Eller kan jeg fortsett som jeg er og jobbe med dette i tiden framover?

Du kan bøye, bare hør på kroppen når ting svikter.

Ja, da har jeg prøvd å få inn litt av det som har blitt sagt. Mye lettere å ha det i hodet enn å få alt til å skje på en gang! Såpass mye ble det å tenke på at jeg brått glemte det viktigste, nemlig å faktisk presse fra idet jeg skulle opp :hilarious: Men dersom man ser bort i fra litt overraskelses-vingling på fjerde rep, hvordan ser det ut? Er jeg nærmere eller lengre unna en ok bøy?

Squater forøvrig til litt høyere boks enn sist, og ser ut til å ende opp på parallell. Fikser dette (såvidt jeg kan se) uten å buttwinke, så bør jeg fortsette med denne dybden til jeg har fiksa opp i mobiliteten? Eller skal jeg gå hakket dypere allerede nå?

Bedre. Fortsett å mobiliser. Du går hakket dypere hver økt. Prøv å senk med 0,5-1 cm til du er i ønsket dybde. Om du fokuserer som du gjør nå vil alt ordne seg selv. Gi det rundt 4 uker og post film en gang til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen

Dette er jo veldig bra, og det er bare småpirk som skal til :)

Spør du meg, så ser jeg ingen grunn til å ikke gå dypere allerede nå. 3-4 cm til så er du der :)

Og.. føler du at du kommer nok bakpå? Synes det ser ut som du fortsatt er litt langt frem med knærne?

Trener du noe bøy med høyere stangplassering, eller er det bare lavstang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen

Dette er jo veldig bra, og det er bare småpirk som skal til :)

Spør du meg, så ser jeg ingen grunn til å ikke gå dypere allerede nå. 3-4 cm til så er du der :)

Og.. føler du at du kommer nok bakpå? Synes det ser ut som du fortsatt er litt langt frem med knærne?

Trener du noe bøy med høyere stangplassering, eller er det bare lavstang?

Enig i dette, kan nesten virke som at om du starter med litt avstand mellom hælene og kassa at du ville kommet litt mer bakpå. Ser ut som kassa er for tett opp i deg. Og som Sentadilla sier, 3-4 cm til så er du der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen

Dette er jo veldig bra, og det er bare småpirk som skal til :)

Spør du meg, så ser jeg ingen grunn til å ikke gå dypere allerede nå. 3-4 cm til så er du der :)

Og.. føler du at du kommer nok bakpå? Synes det ser ut som du fortsatt er litt langt frem med knærne?

Trener du noe bøy med høyere stangplassering, eller er det bare lavstang?

Godt å høre :) Bør jeg gå 3-4cm dypere selvom det innebærer en liten buttwink altså...? o_O Mange ulike meninger om akkurat det der.

Kan nok komme meg enda lett mer bakpå ja, skal som eirich sier flytte litt på kassa og prøve igjen. Trener kun lavstang, ettersom det løste alle mine tidligere stang/tyngdepunktsproblemer i bøy og tok den fra en hat til en elsk-øvelse. Noen grunner til at jeg bør gjøre noe annet mener du? :)

Enig i dette, kan nesten virke som at om du starter med litt avstand mellom hælene og kassa at du ville kommet litt mer bakpå. Ser ut som kassa er for tett opp i deg. Og som Sentadilla sier, 3-4 cm til så er du der

Same question for you, 3-4cm ekstra allerede nå, eller når mobiliteten er på plass? :) Klar over at jeg mangler litt på dybden, og jeg skal komme dit. Litt usikker på hva som er den beste måten å gjøre det på bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre :) Bør jeg gå 3-4cm dypere selvom det innebærer en liten buttwink altså...? o_O Mange ulike meninger om akkurat det der.

Kan nok komme meg enda lett mer bakpå ja, skal som eirich sier flytte litt på kassa og prøve igjen. Trener kun lavstang, ettersom det løste alle mine tidligere stang/tyngdepunktsproblemer i bøy og tok den fra en hat til en elsk-øvelse. Noen grunner til at jeg bør gjøre noe annet mener du? :)

Same question for you, 3-4cm ekstra allerede nå, eller når mobiliteten er på plass? :) Klar over at jeg mangler litt på dybden, og jeg skal komme dit. Litt usikker på hva som er den beste måten å gjøre det på bare...

Kan du ikke ta med et sett med lavere boks neste gang så vi kan se? Ofte greit å bare kjøre til dybde med engang så lenge du ikke får enorm buttwink

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre :) Bør jeg gå 3-4cm dypere selvom det innebærer en liten buttwink altså...? o_O Mange ulike meninger om akkurat det der.

Kan nok komme meg enda lett mer bakpå ja, skal som eirich sier flytte litt på kassa og prøve igjen. Trener kun lavstang, ettersom det løste alle mine tidligere stang/tyngdepunktsproblemer i bøy og tok den fra en hat til en elsk-øvelse. Noen grunner til at jeg bør gjøre noe annet mener du? :)

.

Jeg har vel egentlig vanskelig for å tro at denne "buttwinken" kommer uavhengig av vektene du har på?

Er den der også når du varmer opp på lave vekter?

Hvis teknikken sitter, og det ikke er for tung, så vil nok dette minimeres endel av seg selv.

Det å tenke på at du skal få frem hoften i bunn som nevnt tidligere vil nok løse litt av problemet, men blir vektene for store så skal det nok litt til uansett.

Du sier det er mange meninger om det, og det er jo greit, men hva er da løsningen deres?

Gjerne post en video der du tenker på teknikken, går ned litt i vekt (f.eks kun 30 kg), og setter deg dypt nok, så får vi se om "the wink" er der fortsatt. Jeg vil tro at den er minimal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The wink kan være mange grunner til.

Som oftest, etter min erfaring, er det:

  • Dårlig lumbalkontroll
  • Stram ham / adduktor
  • Knær presser ikke hardt nok ut, du får ikke nok fri bevegelse til å åpne hoften skikkelig og sette deg mellom beina. Eventuelt du står ikke i korrekt bredde og må justere litt.

Prøv et sett hvor du VIRKELIG tenker på å holde kontroll på lumbalen. Kjør f.eks overhead squat med et kosteskaft og tenk på å holde en naturlig svai hele tiden. Prøv en gradvis dypere approach, men for all del kjør 5 cm lavere og se om noe drastisk merker seg. Prøv å sette deg så kontrollert ned som mulig, når man gjør det fort og gæli tar ofte ur-instinktet over og ting går til dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et generelt innspill om dette med dybde og boks:

Husk at graden av forovervandring i knærne også spiller inn når det kommer til hvor høy boks du skal velge. Selv om du sitter deg uten vekt på boksen og det da ser godkjent ut, kan det godt være at du driver knærne lengre frem når du løfter med vekt - og dermed ender opp med for grunn knebøy.

Jeg kan forøvrig ikke se noen grunn til at folk flest som ikke konkurrerer i styrkeløft skal løfte knebøy med lav stangplassering. Det er gjevnt over mindre naturlig, og gjør det vanskeligere å opprettholde stabiliteten rundt bekken og rygg gjennom løftet via at større krav til hoftemobilitet stilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvd igjen i går, men fikk etter alternativ (og tydeligvis mindre velfungerende) oppvarming hakket for vondt i området rundt hofteleddsbøyeren/lysken etter 30kg-settet som skulle vise Sentadilla duppen min :dry: Gav meg derfor etter sett nr. 2 på 35 kg. Prøver forøvrig å tenke på alt dere har sagt, men klarer det ikke bestandig... Er dermed litt variasjon innad i settene også.

30kg, lav boks (som gav vondt). Traff ikke boksen på første forsøk, derfor jeg flytter meg underveis i settet. Ok plassering her eirich?

30kg, litt høyere. Funker som regel ok på dager jeg ikke har mongofisert hofta mi først :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke komentert denne tråden før, det virker som deg er mange dyktige her inne. Men om ingen ennå har pekt på èn ting, så vil jeg gjøre det. Du skyter frem hofta på slutten av løftet, antagelig for å knipe sammen rumpa. Don`t do it. Prøv det med 250 kg på nakken og søylen knekker sammen som flatbrød. Du mister den viktige svaien på toppen, og du tjener heller ikke noe på det, hverken styrkemessig eller muskelmessig. Styrken og hypertrofien skaper du i løftet, ikke når løftet er ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan følte du selv øverste videoen gikk? synes det begynner å se bra ut jeg! Men som Rodolfo påpeker, ikke slipp opp spennet mellom hver rep med å tilte mellomgulvet inn under deg. (strammer rumpa) men hold på donaldstjerten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke komentert denne tråden før, det virker som deg er mange dyktige her inne. Men om ingen ennå har pekt på èn ting, så vil jeg gjøre det. Du skyter frem hofta på slutten av løftet, antagelig for å knipe sammen rumpa. Don`t do it. Prøv det med 250 kg på nakken og søylen knekker sammen som flatbrød. Du mister den viktige svaien på toppen, og du tjener heller ikke noe på det, hverken styrkemessig eller muskelmessig. Styrken og hypertrofien skaper du i løftet, ikke når løftet er ferdig :)

Ikke helt enig her. Jeg har prøvd med 250. Det gikk greit.

Nøytral ryggsøyle er det sterkeste og tryggeste - ikke svai. Det vil naturligvis nok uansett være en liten svai i en nøytral rygg, men ettersom jeg aldri har sett noen slite med for rett rygg i knebøy, så dermed kan man likeså godt strebe etter rettest mulig rygg. Med tanke på hvor vanlig det er hos styrketrenende mennesker med for dårlig fleksibilitet til å rette hoftene skikkelig ut synes jeg at dette er noe man skal ta vare på så godt man kan. Snakker da altså om nøytral rygg og bekken, ikke til punktet hvor ryggen krummes og bekkenet tiltes bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke komentert denne tråden før, det virker som deg er mange dyktige her inne. Men om ingen ennå har pekt på èn ting, så vil jeg gjøre det. Du skyter frem hofta på slutten av løftet, antagelig for å knipe sammen rumpa. Don`t do it. Prøv det med 250 kg på nakken og søylen knekker sammen som flatbrød. Du mister den viktige svaien på toppen, og du tjener heller ikke noe på det, hverken styrkemessig eller muskelmessig. Styrken og hypertrofien skaper du i løftet, ikke når løftet er ferdig :)

Takk for input, skal passe på dette fremover :)

Hvordan følte du selv øverste videoen gikk? synes det begynner å se bra ut jeg! Men som Rodolfo påpeker, ikke slipp opp spennet mellom hver rep med å tilte mellomgulvet inn under deg. (strammer rumpa) men hold på donaldstjerten ;)

Den første dybden føltes dessverre noe "presset" (og har fremdeles vondt i lysken :dry:), men den så faktisk ikke så ille ut som jeg frykta. Utrolig hva man kan få med seg av å filme, til tross for Vertikalt Video Syndrom ;) Mulig jeg varmet litt for dårlig opp+gikk litt for bestemt ned, men tror jeg skal begynne på video nr 2 og jobbe meg gradvis nedover. Nå måtte jeg liksom "trykke" meg ned de siste cm, og mistet på en måte "kontakten" med hoftepartiet og dermed også den gode driven opp igjen. Tror rett og slett jeg skal prøve og øve litt og filme igjen om en stund, i visshet om at jeg ihvertfall ikke driver og skader meg selv alvorlig :)

Takk for all hjelp så langt, maser sikkert igjen om en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig her. Jeg har prøvd med 250. Det gikk greit.

Nøytral ryggsøyle er det sterkeste og tryggeste - ikke svai. Det vil naturligvis nok uansett være en liten svai i en nøytral rygg, men ettersom jeg aldri har sett noen slite med for rett rygg i knebøy, så dermed kan man likeså godt strebe etter rettest mulig rygg. Med tanke på hvor vanlig det er hos styrketrenende mennesker med for dårlig fleksibilitet til å rette hoftene skikkelig ut synes jeg at dette er noe man skal ta vare på så godt man kan. Snakker da altså om nøytral rygg og bekken, ikke til punktet hvor ryggen krummes og bekkenet tiltes bakover.

Det du må tenke på, er at mange tenker at "hvis litt tilting er bra, så er mye tilting best" og kliner til. Som veileder ser jeg flere ganger i uken at folk utfører baseøvelser på de mest hårreisende måter. Skrekkeksempelet Mandag forrige uke var ei jente på 14 som hadde fått beskjed - og instruksjon - fra sin far om at hun skulle kjøre markløft. Hvorpå han forlot gymet en halvtimes tid, og jenta dro knebøy med verdens retteste ben og en rygg så krum som et tacoskjell.

Jeg er enig i at vi burde være mer fleksible, men da synes jeg at man burde kjøre bevegelighetstrening og evnt. bruke ruller til det formålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synan,

Jeg kan ikke nok teknikk, så skal ikke komme med tips der.

Men kanskje et tips til innlæring som jeg fant fornuftig. Personlig klarer jeg ikke å lære 10 ting samtidig (for meg har det funket å ha en ting i fokus under teknikktrening).

Eksempel: Albuenes plassering: Ha fokus på dette under et sett (Bruk kamera). Se gjennom videoen rett etter at du har tatt settet. Er du fornøyd, gjør det samme igjen. Er du misfornøyd, rett opp albuene slik at de kommer i riktig posisjon. Sånn fortsetter du gjennom punktene. Tipset er altså å ha et fokus under utførelsen. Forhåpentligvis vil de andre innlærte punktene skje automatisk mens du har fokus på det du ønsker å forbedre.

Vet ikke hva trenerne her inne tenker om denne fremgangsmåten, men det funket fint for meg når jeg skulle terpe teknikk i benkpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...